مدیرعامل انجمن تولیدكنندگان حجاب در گفت وگو با مهر:

شرایط وخیم تولیدات محصولات عفاف وحجاب به علت ویروس كرونا

شرایط وخیم تولیدات محصولات عفاف وحجاب به علت ویروس كرونا به گزارش دست و هنر اسدالله سلیمانی می گوید، فروش محصولات حجاب پارسال نزدیك به ۴۰ درصد افت داشت و ۳۰ درصد كارگران بیكار شدند اما اوج این اتفاقات به علت كرونا بود كه همه تولیدات لغو شد.



خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ، دو ماه است كه با «كرونا كووید ۱۹» این ویروس ناشناخته، پیچیده و مبهم تأثیرات مخرب را در زندگی، كار و اشتغال و فعالیت ها گذاشته است. ویروسی كه همه را خانه نشین كرد، اقتصاد را با مشكلات عمیقی روبه رو كرد، فرهنگ را تحت تاثیر قرار داد، تمامی جشنواره و نمایشگاه فرهنگی و هنری لغو شد، به شكلی همه سازوكارهای مختل شد و به ضرس قاطع می توان گفت وقفه، ركود و بحران را جانشین تمام فعالیت ها كرد.
كرونای در حال تاخت و تاز، بیشتر راه كارها را با بن بست روبه رو كرده است. از همین رو، در حوزه پوشاك و محصولات عفاف و حجاب هم شاهد می باشیم كه این صنعت را فلج كرده و تولیدكنندگان همچنان نتوانستند راهی را برای خروج از این بحران در پیش بگیرند و بیشتر در حال تولید محصولاتی همچون ماسك و گان های بیمارستانی هستند تا كمكی به كادر درمان كنند. اسدالله سلیمانی مدیرعامل محصولات عفاف و حجاب در اینباره می گوید، با عنایت به اجحافی كه در حق تولیدكنندگان عفاف و حجاب روا داشتند خیلی از تولیدكنندگان حجاب و و كارگاه های محصولات عفاف و حجاب تمام تمركزشان را برای تهیه ماسك و گان بیمارستانی گذاشتند و به صورت جهادی تلاش می كنند. باید بگویم كه فروش محصولات عفاف و حجاب پارسال نزدیك به ۳۰ یا ۴۰ درصد افت داشت، و ۳۰ درصد هم بیكاری كارگران را به همراه داشت. اما اوج این اتفاقات كه بهمن و اسفند بود به علت كرونا همه تولیدات لغو شد و شرایط وخیمی را تولیدكنندگان عفاف و حجاب سپری می كنند.
اسدالله سلیمانی مدیرعامل انجمن محصولات تولیدكنندگان عفاف و حجاب در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی ایران و الگو شدن در خیلی از زمینه ها برای مسلمانان داخل و خارج و ضرورت صدور فرهنگ انقلاب و ارزش های آن همچون كالای فرهنگی حجاب كه یكی از شعارهای مردم برای رهایی از برهنگی و بی بند و باری حاصل فرهنگ غربی بود و انتظار می رفت در اولویت كاری مسؤلان امر در حوزه پوشش های اسلامی قرار بگیرد. متأسفانه با بی توجهی و بدون هیچ برنامه خاصی ادامه یافت.
او افزود: این در حالی بود كه جبهه مقابل با اطلاع از نقاط ضعف مسؤلان امر و غفلت آنها با وارد كردن انواع و اقسام طرح ها و مدلهای غربی كاملاً آن فضای پوششی عفیفانه كه در اثر بركت انقلاب و فضای معنوی بوجود آمده ۸ سال دفاع مقدس بود را كم كم از دست بدهیم و زمانی چشم باز كردیم كه بازارهای ما مملو از كالاهای خارجی البته با متر و معیارهای غربی پر شده بود و به خاطر همین شرایط شورای انقلاب فرهنگی وارد كار شد و طبق مصوبه قانون حجاب در سال ۸۴ جلسه ۴۲۷ مصوب كرد ۲۶ نهاد و سازمان مأمور ترویج و پشتیبانی از حجاب شدند كه متأسفانه توفیقی نداشتند.
فاصله گیری كارگروه مدولباس از مساله حجاب
مدیرعامل انجمن تولیدكنندگان محصولات عفاف و حجاب درباره فعالیتهای كارگروه مد و لباس اظهار نمود: از طرفی قانون ساماندهی مد و لباس و تشكیل كارگروه مد و لباس باوجود تلاشهای انجام شده ولی به دلیل حجم كار سنگین كه همه پوشش های ایرانی و اسلامی را شامل می شد و از سویی هم تا آن تاریخ كار خاصی بر روی طراحی و مد انجام نشده بود عملاً این كارگروه هم توان كافی را نداشت شاید بنابراین از بحث چادر و حجاب فاصله گرفت.
فروش محصولات عفاف و حجاب پارسال نزدیك به ۳۰ یا ۴۰ درصد افت داشت، و ۳۰ درصد هم بیكاری كارگران را به همراه داشت. اما اوج این اتفاقات كه بهمن و اسفند بود به علت كرونا همه تولیدات لغو شد و شرایط وخیمی را تولیدكنندگان عفاف و حجاب سپری می كنند.
او افزود: البته نباید از زحمات دكتر قبادی و تحولی كه در حوزه مد و لباس ایجاد كرد، به راحتی گذشت ولی این حوزه هم در بخش پوشش های عفیفانه قادر به پاسخ گویی نبود بنابراین با شرایطی كه عنوان شد برخی از دغدغه مندان حوزه حجاب به دلیل عدم حمایت كافی از جانب متولیان امر تصمیم گرفتند و به صورت خودجوش و مردمی انجمن فعالان و متخصصین حجاب را تشكل دادند این نهاد كه از سال ۹۵ فعالیت خویش را آغاز كرده و امروز در تهران ۱۲۰ عضو دارد و برآورد اولیه نشان از حضور ۳۸۰ واحد آماده عضویت در سرتاسر كشور هستند چون ثبت قانونی انجمن به صورت ملی تازه انجام شده مراحل عضویت در شرف است.
سلیمانی خاطرنشان كرد: باید بگویم هیچ نهاد دولتی و غیردولتی به دلیل مردم نهاد بودن انجمن آن چنان كه باید حمایت نكردند ولی با این وجود و با توسل به صاحب چادر حضرت زهرا (س) و یاری جستن از شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی كه حجاب و رعایت آن یكی از آرمان های آنان بود كه در وصیای شان موجود است.
مسئولان محصولات حجاب را بعنوان كالای فرهنگی نپذیرفته اند
او اظهار داشت: تولیدكنندگان محصولات حجاب رسته نوپایی هستند به خاطر مشكلاتی كه عنوان كردم این رسته نو پا در حالیكه امروزه اغلب مایحتاج حجاب چادر، مقنعه، انواع مانتوهای آزاد و اسلامی و ملزومات كشور را تأمین می كنند و نزدیك به ۴۰۰۰۰ هزار شغل ایجاد كردند ولی با او مثل فرزند سر راهی رفتار می شود و محصولات حجاب را بعنوان كالای فرهنگی به حساب نمی آورند.
سلیمانی درباره كمك های دولتی به انجمن تولیدكنندگان محصولات عفاف و حجاب اظهار نمود: متأسفانه باوجود اینكه ما در این ۳ یا ۴ سال گذشته، مطالبه گری كردیم و از راه نامه نگاری جلسات مختلف و رسانه های مختلف پیشنهادات مان را به مسؤلان دولتی رساندیم اما هیچ كدام به سرانجام نرسید نه از جهت مواد اولیه و نه از جهت تسهیلات بانكی و سكوی فروش.
سلیمانی با اشاره به نوسانات قیمت دلار و گران شدن بیش از اندازه پارچه چادری خاطرنشان كرد: در بحث افزایش قیمت دلار در ایران هیچ چیزی به اندازه چادر مشكی گران نشد، اگر حساب نماییم كه قیمت همه پارچه ها دو برابر شد، قیمت چادر ۵ برابر افزایش قیمت داشت. همه مسؤلان از این قضیه آگاه بودند كه ۹۰ درصد چادر مشكی در ایران وارداتی است، و این گرانی سبب شد بعضی از افرادی كه این پوشش را انتخاب كردند توان خرید نداشته باشند و بعضاً از خرید نیازهای دیگر خود صرف نظر كنند تا بتوانند حجاب «چادر» را تهیه كنند و این زیبنده نظام اسلامی نیست كه هزینه رعایت شئونات دینی تا این حد بالا باشد. این در حالی بود كه به كالاهای غیرضروری و غیر تولیدی از چرخ فرغون، كلاه گیس، كش سر، گوشی موبایل و… ارز دولتی اختصاص دادند به غیر از چادر مشكی كه كالای فرهنگی است.
مدیرعامل انجمن تولیدكنندگان محصولات عفاف و حجاب عنوان كرد: به علت گرانی در سال ۹۸ خیلی از مشتریان محصولات عفاف و حجاب ریزش كردند، تولیدكنندگان با مشكلات مواد اولیه همچنان دست وپنجه نرم می كنند با عنایت به این كه انجمن تولیدكنندگان عفاف و حجاب با شعار فرهنگی و دینی فعالیتش را شروع كرد اما از جانب دولت كوچك ترین كمك مادی و معنوی نشد.
مسئولان نزدیك به دو سال است پاسخ نامه انجمن را در مورد مواد اولیه نمی دهند و به رسانه ها می گویند دو سال در مساله تولید چادر خودكفا هستیم این پست و مقام تا چه اندازه اهمیت دارد كه درباره كالای مورد نیاز مردم محجبه تا این اندازه مقاومت نشان می دهند
او افزود: امروزه به علت مطالبه مردم متدین در مورد مشكلات تهیه چادر و پوشش های عفیفانه و درخواست از متولیان امر جلسات زیادی برگزار می گردد كه افراد و نهادهای دلسوزی تمایل به كمك كردن دارند ولی این حوزه به قدری گسترده است كه یك عزم ملی را می طلبد تا بتواند فعالیت هایش را گسترش دهد. البته خیلی از نهادها هم تلاش دارند در این راه قدم بردارند كه متأسفانه از مشكلات اطلاعی ندارند و وارد بحث حجاب می شوند و بر مشكلات می افزایند. بعضاً با استفاده ابزاری از انجمن زحمات این گروه را بنام خود مصادره می كنند وای كاش این دوستان قدمی بر می داشتند كه بنده حاضر بودم خاك قدم كسانی كه برای حجاب كار كنند توتیای چشم كنم اما متأسفانه هدف فقط رسانه ای كردن و دیده شدن است.
پس از گذشت ۴۰ سال فقط یك كارخانه چادر مشكی راه اندازی كردیم
او افزود: مسؤلان نزدیك به دو سال است پاسخ نامه انجمن را در مورد مواد اولیه نمی دهند و به رسانه ها می گویند دو سال در مساله تولید چادر خودكفا هستیم این پست و مقام تا چه اندازه اهمیت دارد كه درباره كالای مورد نیاز مردم محجبه تا این اندازه مقاومت نشان می دهند. در حالیكه بعد از ۴۰ سال یك كارخانه چادر مشكی راه اندازی كردیم كه تنها ۱۰ درصد نیاز مشتریان را تأمین می كند.
سلیمانی خاطرنشان كرد: با تمام این توصیفات و اجحافی كه در حق تولیدكنندگان عفاف و حجاب روا داشتند خیلی از تولیدكنندگان حجاب و كارگاه های محصولات عفاف و حجاب تمام تمركزشان را برای تهیه ماسك و گان بیمارستانی گذاشتند و به صورت جهادی تلاش می كنند.
او اظهار نمود: ما در زمینه عفاف و حجاب محصولات خوبی را در اختیار مخاطبان قرار داده ایم اما به دلیل بالا بودن قیمت پارچه، مواد اولیه به قدری قیمت ها بالا رفت كه توان تهیه این مواد بسیار مشكل است ما از طرفی می بینیم مغازه هایی كه مانتوهای توری و جلوباز می فروشند را پلمپ می كنند بنام صیانت از حجاب مسلماً زمانی كه ما محصول حجاب خوب و باكیفیت و قیمت مناسب را در اختیار مخاطبان قرار دهیم اساسا مردم به سمت مانتوهای توری و جلوباز و … نخواهند رفت.
مدیرعامل انجمن محصولات عفاف و حجاب اظهار داشت: هر چند كه این كار هم مقطعی و نمادین است زمانی كه از محصولات عفاف و حجاب غافل باشیم در آن سمت تهاجم فرهنگی صورت خواهد گرفت. فرض كنید چادر مشكی نزدیك به ۵۰۰ هزار تومان است و مانتوهای مبتذل ۱۰۰ هزار تومان و توان مالی مشتری هم اجازه خرید چادر ندارد مخاطب هر چند هم كه علاقمند به چادر باشد اما قدرت خریدش را نداشته باشد راضی به خرید مانتوی ۱۰۰ هزارتومانی می شود البته منظور حقیر مانتوهای كوتاه و بدون دكمه و خارج از عرف است و اگر نه امروز همكاران بنده مانتوهای بسیار زیبا و پوشیده تولید می كنند كه این نوع مانتوها هم به دلیل مصرف پارچه بالا تقریباً مشكلات چادر را دارد. بنده شاهد هستم كه خیلی از زنان و دختران به دلیل گرانی چادر مشكی، قادر به تهیه نیستند و مدام گله و شكایت دارند و مجبورند یا همان چادر را سر كنند یا از پوشش های دیگر استفاده كردند.
روزهای سخت تولیدكنندگان محصولات عفاف و حجاب
به گفته سلیمانی، بنده در تولید محصولات حجاب و عفاف اعتقاد راسخ دارم و به مسؤلان امر بعنوان یك برادر دینی عرض می كنم درست است در همه زمینه ها گرانی داریم اما وضع حجاب خیلی بدتر است امروز به ازای اینكه یك خانم محجبه از چادر و یا مانتو اسلامی به دلیل گرانی مجبور شود از حجابش دست بكشد گویی یك سرباز جبهه فرهنگی را از دست داده ایم و این در تمام شئونات جامعه و خانواده نمایان خواهد شد در تمام كشورها برای ترویج فرهنگ خودشان یارانه می دهند و برایشان حائز اهمیت می باشد، پس لطفاً به داد این بخش برسید.
پس از ۴۰ سال یك كارخانه چادر مشكی راه اندازی كردیم كه تنها ۱۰ درصد نیاز مشتریان را تأمین می كند
او درباره اتفاقات پیش آمده پیرامون ویروس كرونا اظهار داشت: فروش محصولات عفاف و حجاب پارسال نزدیك به ۳۰ یا ۴۰ درصد افت داشت، و ۳۰ درصد هم بیكاری كارگران را به همراه داشت. اما اوج این اتفاقات كه بهمن و اسفند بود به علت كرونا همه تولیدات لغو شد و شرایط وخیمی را تولیدكنندگان عفاف و حجاب سپری می كنند.
سلیمانی درباره وخیم بودن شرایط تولید محصولات عفاف و حجاب در دورانی كه ویروس كرونا همه گیر شده است، خاطرنشان كرد: ما طی مدت ۴ سال چه از راه نامه و چه از راه رسانه های جمعی چه جلساتی كه داشتیم همچنان امید داریم كه دولت محترم به این بخش بسیار مهم هم توجه كند و حداقل در حد دیگر تولید كنندگان پوشاك از كمك های تهیه مواد اولیه، وام ارزان قیمت و مشوق های دیگر برخوردار شوند.
اسدالله سلیمانی، تولیدكننده چادر مشكی و مدیرعامل انجمن تولیدكنندگان محصولات عفاف و حجاب، بیشتر از ۴۰ سال است فعالیتهای گسترده ای در زمینه تولیدات چادر مشكی و ترویج این كالای فرهنگی را دارد. او همیشه به این نكته اشاره دارد كه اگر در زمینه محصولات عفاف و حجاب غفلت نماییم، كشف حجاب نرم رخ خواهد داد.


1399/02/01
23:42:47
5.0 / 5
2711
تگهای خبر: انجمن , جشن , جشنواره , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی