گزارش دست و هنر؛

محصولات عفاف و حجاب بدون متولی هم رونق گرفت

محصولات عفاف و حجاب بدون متولی هم رونق گرفت دست و هنر: نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب زمانی انجام شد كه كارشناسان این حوزه معتقدند، عرضه محصولات عفاف و حجاب در كشورمان متولی مشخصی ندارد.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، از اسفندماه ۹۸ «کرونا کووید ۱۹» این ویروس ناشناخته، پیچیده و مبهم تأثیرات مخربی را در زندگی، کار و اشتغال و فعالیت ها گذاشته است. ویروسی که همه را خانه نشین کرد، اقتصاد را با مشکلات عمیقی روبه رو کرد، فرهنگ را تحت تأثیر قرار داد، تمامی جشنواره و نمایشگاه فرهنگی و هنری کنسل شد، به صورتی همه سازوکارهای مختل شد و به ضرس قاطع می توان گفت وقفه، رکود و بحران را جانشین تمام فعالیت ها کرد. کووید ۱۹ در حال تاخت و تاز است، این روزهای پایانی اردیبهشت ماه ۹۹ پیش بینی پیش گویان هم به بن بست خورده و راه کارها یکی بعد از دیگری لاعلاج شدند.
در حوزه پوشاک و محصولات عفاف و حجاب هم شاهد می باشیم که این صنعت را فلج کرده و تولیدکنندگان همچنان نتوانستند راهی را برای خروج از این بحران در پیش بگیرند، شاید این روزها خیلی از تولیدکنندگان فعالیت هایشان را از سر گرفته باشند یا مردم اهتمام کردند با رعایت حداقل های بهداشتی زندگی شان را به حالت عادی بازگردانند اما باید بگوییم که همچنان بیشتر کارهای فرهنگی با کرونا گره خورده و همه مسیرها به این ختم می شود که کرونا باید برود.
بسیاری از فعالان و تولیدکنندگان هم با «فضای مجازی» همراه شدند و بیشتر فعالیت هایشان را از این طریق از سر گرفتند، از همین رو، انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب این روزها در تلاشی جهادگرانه، برای جبران خسارتی که به تولیدکنندگان وارد شده، نمایشگاه مجازی راه اندازی کردند تا بتوانند ذره ای از لطمه ۳ ماه بیکاری و رکود و بحران را جبران کنند.
اسدالله سلیمانی، مدیر عامل انجمن فعالان حوزه حجاب و عفاف درباره راه اندازی این نمایشگاه مجازی به خبرنگار مهر می گوید: این نمایشگاه با هدف پاسخ به نیاز خانواده های ایرانی، هم افزایی تولیدکنندگان و رونق اقتصادی کارگاه های تولیدات ملزومات و محصولات حجاب و عفاف شروع به کار کرده است. برگزاری اولین نمایشگاه اینترنتی حجاب و عفاف تلاشی جهت استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت های فضای سایبر و فناوری های موجود در جهت رشد اقتصادی تولیدکنندگان داخلی و پاسخی به تلاش جهادگرانه بخش های مختلف کشور در جهت تولیدات حجاب و عفاف است.

تولید کنندگان حوزه حجاب و عفاف سرمایه های اجتماعی هستند
مدیر عامل انجمن فعالان حوزه حجاب و عفاف کشور ادامه می دهد: تولید کنندگان حوزه حجاب و عفاف سرمایه های اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هستند. انجمن از تولیدکنندگان این حوزه حمایت می کند تا این سرمایه های اجتماعی را از دست ندهد. امسال به سبب انتشار ویروس کرونا، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تعطیل شدن کسب و کارها؛ انجمن نیز مستثنی از این حوزه نبود و ۴۰ هزار نفر فعال حوزه حجاب و عفاف در سراسر کشور گرفتار خسارت شدند. ما در انجمن هم طی تدابیری برای جبران خسارت های تحمیل شده به تولید کنندگان، مبادرت به برگزاری نمایشگاه مجازی حجاب و عفاف کردیم تا قسمتی از خسارت های ۳ ماه بیکاری این تولیدی ها را جبران نماییم.
سلیمانی با اشاره به اینکه انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب تشکلی مردم نهاد است که با هدف پشتیبانی از تولیدکننده ها اهتمام در ارائه محصول با قیمت مناسب به مصرف کننده را دارد، می گوید: این نخستین تجربه نمایشگاهی ما به وسیله استفاده از فن آوری های نوین در حوزه پوشاک است و پل ارتباطی خریدار و تولید کننده است.
او می افزاید: ایده اولیه برگزاری نمایشگاه مجازی در اتاق فکر انجمن عنوان شد و سایتی تعبیه شد که علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت محصولات مورد نظرشان را خریداری کنند. با توجه به این که انجمن ۱۲۰ عضو در تهران و ۳۸۰ عضو در شهرستان دارد، اعضا تهرانی در ۵ سال اخیر ارتباط مستمری با انجمن داشته اند. از آنجائیکه تولیدکننده های این حوزه دغدغه فرهنگی دارند نه اقتصادی، تخلف بسیار کمی در بین آنها مشاهده شده است اما کارشناس های ما بر قیمت ها و جنس محصولات نظارت دارند.
این تولیدکننده چادر مشکی که بیش از ۴۰ سال است کارهای گسترده ای در زمینه تولیدات چادر مشکی و ترویج این کالای فرهنگی را دارد همیشه به این نکته اشاره دارد که اگر در زمینه محصولات عفاف و حجاب غفلت نماییم، کشف حجاب نرم رخ خواهد داد و این در حالیست که مسئولان از این حوزه غافل شده اند، سلیمانی ادامه می دهد: این تولیدکنندگان هیچ گونه حمایتی از جانب حاکمیت و نهادهای مختلف نمی شوند و انجمن با راه اندازی نمایشگاه دائمی فروش محصولات حجاب و عفاف در کشور اهتمام در حمایت این فعالان حوزه فرهنگی را دارد.
دولت در شرایط بحرانی به کمک تولیدکنندگان محصولات حجاب که با تعطیلی کارگاه ها، سررسید وام، عدم فروش کالا و … دسته و پنجه نرم می کنند، بیاید و فراموش نکند اگر هر یک از آنها از چرخه تولید محصولات حجاب بیرون بروند جایگزین کردنشان نیازمند وقت، هزینه و انرژی زیادی است
او با اشاره به این که برندهای حجاب و عفاف همه ساله در بخش محصولات حجاب نمایشگاه قرآن شرکت می کردند، در این راه انجمن را یاری کردند، می گوید: امسال نیز در مدت سه روز مهلت ثبت نام ۷۰ برند فعال در این نمایشگاه حضور پیدا کردند و این استقبال ما را برای ادامه استفاده از فن آوری های نوین برای عرضه محصولات حجاب در آینده مصمم تر کرد. طبق آمار، شرکت تولیدکنندگان در این نمایشگاه مجازی مطلوب بوده است. امیدواریم تولیدکنندگان بتوانند ضررهای خودرا با این نمایشگاه مجازی جبران کنند. ما نیز بتوانیم حجاب را بعنوان کالای فرهنگی با دسترسی بیشتر و قیمت ارزان تر به مردم عرضه نماییم.
مدیر عامل انجمن فعالان حوزه حجاب و عفاف با اشاره به یکسان بودن بخش های نمایشگاه فیزیکی و مجازی ادامه می دهد: این نمایشگاه در پنج بخش چادرهای مهمانی و اجتماع، مانتو و عبایای اسلامی، شال و روسری، لباس های کودک و نوجوانان و ملزومات حجاب است. برمبنای سند استراتژیک انجمن در این نمایشگاه و آنچه که یک بانوی مسلمان بتواند در اجتماع از آن استفاده نماید وجود دارد.
او می گوید: از مسئولان تقاضا دارم در شرایط بحرانی به کمک تولیدکنندگان محصولات حجاب که با تعطیلی کارگاه ها، سررسید وام، عدم فروش کالا و … دسته و پنجه نرم می کنند، بیایند فراموش نکنند اگر هر یک از آنها از چرخه تولید محصولات حجاب بیرون بروند جایگزین کردنشان نیازمند وقت، هزینه و انرژی زیادی است.

حمایت از تکنولوژی های جدید در حوزه حجاب و عفاف
میثم نژادرمضانی تولیدکننده و فعال حوزه عفاف و حجاب معتقد می باشد که برگزاری نمایشگاه مجازی نوعی پل ارتباطی تولیدکننده با مصرف کننده است تا این بخش فرهنگی که مغفول مانده زنده شود و بهار کارهای فرهنگی حوزه حجاب و عفاف را نیز داشته باشیم.
جانشین مدیرعامل انجمن فعالان حوزه حجاب و عفاف به خبرنگار می گوید: این نمایشگاه با هدف پشتیبانی از واحدهای تولیدی برگزار شده و تولیدکنندگان با حضور در سایت می توانند به تبلیغ محصول و برند خود بپردازند.
او ادامه می دهد: باید بگویم که این نمایشگاه به صورتی پل ارتباطی تولید کننده با مصرف کننده است، از طرفی ما با شروع به کار این فروشگاه مجازی حمایت خودرا از نوآوری های نوین اعلام کردیم. با وجود محدودیت زمان ثبت نام تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف از نمایشگاه استقبال خوبی کردند. در حوزه تبلیغات کوشیدیم بوسیله صداوسیما، رسانه ها، فضای مجازی و… کمک بگیریم تا هموطنان برای خرید محصولات جذب شوند.
متأسفانه در شرایط بیماری کرونا وزارت صمت، از خیلی از واحدهای تولیدی حمایت کرد اما ما در جایگاه حمایتی آنان قرار نگرفتیم
این تولیدکننده محصول عفاف و حجاب می گوید: تولیدکنندگان حوزه حجاب و عفاف، تولید کنندگان کالای فرهنگی هستند که در جامعه به خوبی معرفی نشده اند متأسفانه در شرایط بیماری کرونا وزارت صمت، از خیلی از واحدهای تولیدی حمایت کرد اما ما در جایگاه حمایتی آنان قرار نگرفتیم و کالای صنایع فرهنگی حجاب هنوز وجه قانونی پیدا نکرده است و جز برنامه های وزارت صمت دیده نشده است. اما در نمایشگاه سعی کردیم با گسترش تبلیغات، حمایت وزارت خانه را به جامعه تولیدکنندگان حوزه حجاب و عفاف جلب نماییم.
او با اشاره به این مساله که در ۱۰ سال اخیر گروه های آتش به اختیار و خودجوش مردمی در حوزه تولید کالای فرهنگی حجاب وارد شدند و توانستند تنوع و کیفیت این کار را نسبت به دهه های قبل ارتقا ببخشند، می گوید: ما هیچ گونه حمایت های قانونی نشده ایم و این انجمن به صورت خودجوش تولیدکنندگان را در چارچوب یک انجمن و سازمان مردم نهاد به یکدیگر وصل کرد. عرضه حجاب و عفاف متأسفانه در کشور ما متولی مشخصی ندارد. کارگروه ساماندهی مد و لباس، شورای اجتماعی وزارت کشور و… در این عرصه تلاش هایی را انجام می دهند اما نهادی که تنها به این حوزه بپردازد در کشور وجود ندارد.
نژادرمضانی می افزاید: با وجود معضلات اما بخش حجاب و عفاف توانست فعالان این عرصه را در کنار یکدیگر جمع کند و علاوه بر معرفی محصول، تولیدات خودرا نیز در نمایشگاه عرضه کنند. البته از هفت سال قبل در حاشیه نمایشگاه قرآن کریم بخش حجاب و عفاف شروع به کار کرد. در این طرح اهتمام شد علاوه بر بهار قرآن، بهار کارهای فرهنگی حوزه حجاب و عفاف را نیز داشته باشیم.



منبع:

1399/03/02
22:29:22
5.0 / 5
2578
تگهای خبر: انجمن , اینترنت , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی