در نشست نقش و تاثیر لباس فرم مدارس مطرح شد

غفلت از موضوعات مختلف فرهنگی در راه طراحی و تولید پوشاك مدارس

غفلت از موضوعات مختلف فرهنگی در راه طراحی و تولید پوشاك مدارس به گزارش دست و هنر نشستی تخصصی با مبحث نقش و تاثیر لباس فرم مدارس در ترویج فرهنگ پوشش میان دانش آموزانبه همت كارگروه عفاف و حجاب انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدكنندگان پوشاك مدارس ایران برگزار گردید.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، اولین میزگرد کارگروه عفاف و حجاب انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران، سه شنبه ۲۰ خردادماه با حضور فرح عربلو دبیر این کارگروه و همینطور از چهره های فعال در حوزه تولید محصولات حجاب، هدی فرهنگ روانشناس و طراح لباس و مریم خرمدره طراح لباس، مدرس دانشگاه و از اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب برگزار گردید.
این جلسه با رویکرد پاسخ به پرسش هایی متداول در زمینه چرایی ضرورت توجه به فرهنگ پوشیدگی در بین کودکان و نوجوانان در مقاطع سنی مختلف دنبال شد و بر این اساس حضارِ کارشناس درصدد پاسخ به پرسش هایی همچون «انتخاب پوشش مناسب برای کودکان و نوجوانان بخصوص در محیط های اجتماعی همچون مدرسه، چه تأثیری بر انتخاب پوشش این افراد در رده های سنی بالاتر خواهد داشت» و همینطور «حجاب چه نقشی در ایجاد امنیت اجتماعی برای دانش آموزان و به تبع آنچه تأثیری بر آرامش روانی خانواده ها دارد» برآمدند.
غفلت از موضوعات مختلف فرهنگی در مسیرِ طراحی و تولید پوشاک مدارس
انتقال مفهوم و معنای آزادی اجتماعی از بستر لباس فرم مبتنی بر مؤلفه های پوشیدگی و همینطور نقش و اهمیت لباس فرم مدارس در ایجاد حس مسئولیت پذیری از دیگر سرفصل های موضوعی در این نشست بود و در خاتمه این جلسه تلاش شد به این پرسش پاسخ داده شود که لباس بعنوان یک خوراک فرهنگی و اجتماعی از چه سنی می تواند نقشی ذائقه ساز را برای کودکان و نوجوانان ایفا کند؟
عربلو دبیر کارگروه عفاف و حجاب انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران در این جلسه با اشاره به خلأهای فرهنگی و هنری موجود در عرصه طراحی لباس فرم مدارس اظهار نمود: غفلت از موضوعات مختلف فرهنگی در مسیرِ طراحی و تولید پوشاک مدارس برای دانش آموزان می تواند بر امنیت روانی و اجتماعی این قشر از جامعه اثرگذار بوده و در ادامه منشاً بی هویتی ها در زمینه انتخاب پوشش را مشخص خواهد نمود.
او اظهار داشت: یکی از نکات مهم و ضروری در این مساله مهم و حیاتی آن است که طراحی و تولید برای گروه سنی کودک و نوجوان باید بر مبنای نیازهای روحی و جسمی همان گروه سنی، جنسیت و مطالبات فرهنگی و اعتقادی این افراد و خانواده هایشان به سرانجام رسد و بی گمان اگر ریشه های برخی پوشش های ناخوشایند در جامعه را در گذشته دنبال نماییم، به نقش و اهمیت لباس فرم مدارس بعنوان پرکاربردترین پوشش اجتماع در گروه سنی کودک و نوجوان پی خواهیم برد.
عربلو با تاکید بر نقش بسزای رسانه های جمعی در امر تبیین مبحث لباس فرم مدارس در بستر موضوعات فرهنگی و اجتماعی اضافه کرد: انفعال رسانه ها از این مقوله مهم، چالشی در راه پیش رو به حساب می آید و مادامی که محتوای درخور توجه باهدف تبلیغ مؤلفه های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی مبحث پوشش دانش آموز تولید نشود، راهکاری برای ایجاد ذائقه درخور شأن برای جوانان آینده این مرزوبوم نخواهیم داشت.
لباس استاندارد برای دانش آموزان کشور باید در راه آموزش موردتوجه قرار گیرد
مریم خرمدره از دیگر حضار این نشست تخصصی، خلأ موجود را در نبود نگاه کارشناسی به منظور طراحی و تولید لباس فرم برای دانش آموزان برشمرد و اظهار داشت: نگاه جامعه در قبال مبحث پوشش به شکل دائمی در حال تغییر است و متأسفانه در این حوزه خاص، عملکرد متولیان امر با مطالبات جامعه هدف فاصله بسیار داشته است.
او افزود: مفاهیم و موضوعات منتج به عرضه یک لباس استاندارد برای دانش آموزان کشور باید در راه آموزش موردتوجه قرار گیرد چونکه بدون شک تابحال لزوم ساماندهی این بخش به وضوح در بین آحاد جامعه همچون دانش آموزان و والدین ایشان احساس شده و در ادامه این مسیر فرهنگیان و گروه هایی که مسئول انتخاب این لباس برای دانش آموزان کشور هستند، باید در راه فرهنگی و هنری رقم خورده قرار گیرند و با جامعه کارشناس و متولی امر در این راه خطیر همراه شوند.
تولید پوشش مدارس جریانی معکوس با ایده آل دانش آموزان دارد
هدی فرهنگ هم با تاکید مؤکد بر ضرورت ورود دانش روانشناسی کودک به مقوله لباس فرم دانش آموزان در سرتاسر کشور و توجه به شرایط جغرافیایی، اقلیمی و فرهنگی نواحی مختلف ایران، اظهار داشت: درصورتی که این روند بدون تأثیرپذیری بهنجار از الگوهای استاندارد تداوم یابد حتی با تاکید بر مؤلفه های فرهنگی هم همچنان پوششی منفعل عرضه خواهد شد و جریان طراحی، تولید و عرضه لباس فرم دانش آموزان با جریانی معکوس از ایده آل های افراد به مسیر خود ادامه می دهد.
فرهنگ اضافه کرد: باید به دنبال ایجاد راهکارهای جدید برای ورود جریانات استاندارد در زمینه طراحی و تولید لباس برای دانش آموزان باشیم و این رویکرد برای گروه سنی موردنظر، باید از موضوعات و علومی همچون روانشناسی، جامعه شناسی، تاریخ تمدن اسلامی ایرانی و همینطور تاریخ هنر و خاستگاه فرهنگی و اجتماعی مقولات اعتقادی و هنری عبور کند.
این روانشناس و فعال حوزه مد و لباس با اشاره به اینکه می توان به مدد ساز و کارهای فرهنگی و هنرمندانه از جانب متولیان امر و نهادهای دغدغه مندی همچون انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران، این نگاه به کودکان و نوجوان القا شود که پوشیدگی در عین زیبندگی و ایجاد وقار در آنها می تواند ثمرات مثبتی همچون سلامت روح، جسم و امنیت اجتماعی برای آنها را به دنبال داشته باشد، اظهار نمود: تلاشهای صورت گرفته از جانب جامعه طراح به منظور ایجاد تحولی درخور شأن دختران، پسران، زنان و مردان ایرانی در امر پوشش می تواند به تحقق اهداف متعالی انجمن یاری رساند و هرقدر تلاش شود مفهوم عفاف و حجاب از بستر رنگ ها، طرح ها، نقش ها و موضوعات روانشناسی مورد توجه قرار گیرد، مسیر موفق تری برای ایجاد جریانات ماندگار و اثربخش طی خواهد شد.





منبع:

1399/03/30
13:29:07
5.0 / 5
2544
تگهای خبر: آموزش , اقلیم , انجمن , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی