ضرورت تربیت معلم غیرایرانی زبان فارسی برای خارج از كشور

ضرورت تربیت معلم غیرایرانی زبان فارسی برای خارج از كشور به گزارش دست و هنر دانشجویان غیرایرانی رشته آزفا (آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان) با رئیس و معاونان بنیاد سعدی دیدار و گفتگو كردند.


به گزارش دست و هنر به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در این جلسه غلامعلی حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی، ضمن اشاره به کرونا و در هم پیچیده شدن شرایط کنونی دنیا، خطاب به دانشجویان اظهار داشت: این شرایط سبب نشده که ما از حال شما غافل باشیم و همیشه نگران سلامتی و تحصیل شما بوده ایم، چون شما به دعوت از ما به ایران آمده اید و خدا را شاکر هستیم همه شما سلامت هستید.
او با اشاره به این که بیشتر از ۵۰ سال با معلمان زبان فارسی در خارج از کشور آشنایی دارد، اظهار داشت: باید بگویم استادان زبان فارسی که بیشتر از ۱۰ سال است زبان فارسی را تدریس می کنند به سادگی و خوبی شما به زبان فارسی صحبت نمی کنند و این نشان دهنده انتخاب خوب شما از جانب ما و موثر بودن حضور شما در ایران بوده است که بتوانید زبان فارسی را به این روانی و راحتی صحبت کنید و این مهم برای ایرانی ها شادی بخش است که بدانند دوستانی از خارج از کشور به ایران سفر کرده اند و اینقدر زبان فارسی را خوب صحبت می کنند.
رئیس بنیاد سعدی اضافه کرد: همینطور بیشتر از ۵۰ سال است که دانشجویان خارجی برای تحصیل به دانشگاه های ایران می آیند و زبان فارسی را هم می آموزند، اما چون جایی نبود که روش تدریس زبان فارسی یاد بگیرند، وقتی به کشور خود بازمی گشتند، نمی توانستند به درستی این زبان را به علاقه مندان یادگیری زبان فارسی بیاموزند، در نتیجه تصمیم گرفتیم روش تدریس و تربیت معلم زبان فارسی را به دانشجویان زبان فارسی در خارج از کشور آموزش دهیم که هر کدام از آنها در کشورهای خود ده ها معلم زبان فارسی تربیت کنند.
حدادعادل توضیح داد: تلاش ما این است که در کشورهایی که راه برای زبان فارسی باز است، فارسی آموزان سطح پیشرفته این کشورها را دعوت نماییم و راتبه تحصیلی بدهیم تا به ایران بیایند و ساز و کار تربیت مدرس فارسی و روش تدریس زبان فارسی را به آنها آموزش دهیم.


در ادامه رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، درباره سیر حضور دانشجویان خارجی و به انتها رسیدن دروس تحصیلی گروه آزفای عراق و لبنان توضیحاتی را عرضه داد و اظهار داشت: دو گروه دانشجویان آزفا داشتیم، گروه اول ۱۷ نفر از کشورهای عراق، لبنان، کره جنوبی، روسیه، سوریه و تونس و گروه دوم ۱۱ نفر از کشورهای شبه قاره یعنی پاکستان، هند و بنگلادش هستند.
وی همینطور به شرایط به وجودآمده بعد از انتشار کرونا اشاره نمود و این تهدید را یک فرصت بزرگ در جهت تعالی آموزش مجازی دانست.


شهروز فلاحت پیشه، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی هم در این دیدار به تلاشهای معاونت متبوعش در آموزش مجازی و نیاز بیشتر از پیش مدرسین زبان فارسی در کشورهای مختلف اشاره نمود و اظهار داشت: دانشجویان زبان فارسی سرمایه اجتماعی و سرمایه زبان فارسی در کشور خودشان و همینطور مدرسان آینده زبان فارسی هستند.


در ادامه این نشست که سیدباقر سخایی، مشاور رئیس بنیاد سعدی و حجت الله الماسی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه و معاون مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه هم حضور داشتند، بعد از بخش نماهنگ شعر «ای زبان فارسی»، سه تن از دانشجویان حاضر در جلسه از کشورهای قزاقستان، عراق و پاکستان از تجربه هایشان در ایران و دوران تحصیل شان به زبان فارسی صحبت کردند.
در انتها هدایایی از سوی بنیاد سعدی به دانشجویان اهدا شد و با گرفتن یک عکس دست جمعی جلسه به پایان رسید.
بنیاد سعدی به منظور تقویت بنیه علمی نیروهای محلی و تربیت مدرس غیر ایرانی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در خارج از کشور، دانشجویانی از کشورهای عراق، هند، پاکستان، روسیه، کره جنوبی، لبنان، تونس، سوریه و بنگلادش را برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد رشته آزفا با همکاری و پیرو تفاهم نامه با دانشگاه علامه طباطبایی پذیرفته است و الان این دانشجویان بعد از گذراندن دو سال، درس های دانشگاهی را با موفقیت به پایان رسانده و مشغول نگارش رساله هستند.







1399/04/29
16:49:10
5.0 / 5
1991
تگهای خبر: آموزش , دانشجو , دانشگاه , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی