گزارش دست و هنر

از نمایش ملال آور تا نشست های بی كاركرد

از نمایش ملال آور تا نشست های بی كاركرد دست و هنر: قرار نیست با نمایش چند روزه از رویدادها، نشست های کسل کننده و کپی های اقتباسی صنعت اسباب بازی شکل بگیرد.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، قوه محرکه هر صنعتی فعالیت ها، برگزاری فستیوال ها، نمایشگاه ها و جشنواره ها است که می تواند آن صنعت را با گام های مؤثر به سمت پیشرفت هدایت کند اما باید بدانیم که تمام موفقیت ها و پیشرفت ها در این کارهای سالیانه خلاصه نمی گردد. چند سالی است که در حوزه صنایع فرهنگی به صورت تخصصی بخش اسباب بازی جشنواره ای برگزار می نماید و محصولات تولید شده در آن به نمایش درمی آید. اما این محصولات تا چه اندازه ای به ابعاد فرهنگی توجه داشته و توانسته نقاط تاریک صنایع فرهنگی را برطرف کند، بطور قطع مباحث گوناگونی را در این بخش می طلبد که صنعتی شدن شاید گشایشی بر همه آن باشد درحالی که خیلی از منتقدان و کارشناسان این حوزه همچنان معتقدند حوزه اسباب بازی دارای صنعت نیست و همچنان از این قافله عقب مانده است.
صرف پرداختن به تولید، ارائه طرح و عرضه محصولات حوزه اسباب بازی تبدیل به صنعت نمی گردد البته قرار هم نیست یک شبه فرآیند صنعتی شدن را طی نماید اما چه زمانی حوزه نوپای اسباب بازی روند صنعتی بودن خودرا طی خواهد کرد؟ آیا تا ابد روند نوپایی را طی می کند و کم کاری ها بر سر نوپا بودن خواهد شکست؟ آیا مقرر است جشنواره به دورهمی تبدیل گردد و هر ساله روتین وار محصولات اقتباسی و کپی شده را برای مخاطبان به نمایش بگذارد یا می خواهد راهی بگشاید برای حوزه اسباب بازی و تحولی بوجود آورد.
با وجود برگزاری جشنواره به صورت مجازی، خیلی ها امید گشایش ندارند و تنها به سبب از ریتم نیفتادن روند هر ساله، ترجیح را به برگزاری می دانند تا برگزار نشدن. اما از ریتم نیفتادن به چه قیمت؟ به قیمت بی کیفیت بودن، تکراری و ملال آور بودن؟ قرار نیست با نمایش چند روزه از رویدادها، نشست های کسل کننده و کپی های اقتباسی صنعت اسباب بازی شکل بگیرد.
اشکان جواهری طراح و تولیدکننده بردگیم درباره برگزاری جشنواره اسباب بازی، در قیاس با جشنواره تخصصی اشپیل در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال نمایشگاه اشپیل که بعنوان بزرگ ترین جشنواره بازی در دنیا شناخته می شود هم به خاطر کرونا به صورت مجازی انجام شد که انتظارات خیلی ها را برآورده نکرد و برگزاری بسیار متوسط بود. البته باید این مساله را هم مدنظر قرار داد که برای بار اول آزمون و خطا در برگزاری وجود داشت و باید این حق را به برگزارکنندگان داد که نتوانند تمام انتظارات حضوری برگزار کردن را برآورده نکردند.
او افزود: بالاخره یکی از اهداف این نمایشگاه برقراری ارتباط و تعامل میان طراحان و تولیدکنندگان و… است و با مجازی بودن این اتفاقات هم وجود ندارد. با حضور اشخاص و بازی هر محصول اتفاقات و تعامل رخ می دهد، حتی ارتباط با مخاطب هم در نمایشگاه حضوری مؤثر است در غیر این صورت هر فعال این حوزه می تواند برای برقراری ارتباط بوسیله ایمیل با هم در ارتباط باشند از همین رو، تمام لطف نمایشگاه به حضوری بودن آنست. وقتی این اتفاق رخ ندهد، خصوصاً در بازی خیلی آن جشنواره یا نمایشگاه کاربردی نخواهد بود. وقتی نمایشگاه اشپیل به صورت مجازی انجام شد و نتوانست انتظارات را برآورده کند (البته در مقایسه با نمایشگاه پارینه اشپیل که به صورت حضوری بود متوسط می دانم با این وجود مجازی بودنش هم خوب بود) جشنواره اسباب بازی در کشورمان معلوم است به چه صورت خواهد بود، البته بعنوان نخستین برگزاری به صورت مجازی شاید خطا و ایرادات زیاد باشد.
او درباره دستاوردهای جشنواره اسباب بازی و برگزاری نشست های تخصصی اظهار داشت: به نظر من این سخنرانی ها هیچ دستاوردی ندارد، مثلاً سخنران و متخصص خارجی می آورند که درباره موضوعات صحبت کند این فرد چه یک ساعت سخنرانی کند و چه ۱۰۰ ساعت هیچ فرقی نمی کند، حتی حرفه ای ترین طراحان دنیا را هم برای سخنرانی بیاورند باز هم بازخورد عملی نخواهد داشت، بیشتر شبیه نمایش دادن است.
جواهری اضافه کرد: البته جشنواره ای که هر سال برگزار شده به سبب از ریتم نیفتادن، وقفه یک ساله ایجاد نشود و اجرا شود. خوب است، مجموعه ما هم تصمیم نداشت امسال در جشنواره شرکت نماید اما به سبب ارتباط مخاطبان تصمیم گرفتیم که حضور داشته باشیم تا بتوانیم بوسیله مجازی، با مخاطبان ارتباط بگیریم و یا آنلاین بازی ها را انجام دهیم.
او درباره طراحی بازی جدیدش اظهار داشت: دو تا بازی طراحی شده داریم که در نمایشگاه اشپیل معرفی کردیم اما در جشنواره اسباب بازی به سبب مجازی بودنش، تصمیم گرفتیم در موقعیتی دیگر بازی ها را معرفی نماییم. معبد، اقلیم و آخرین ایستگاه از بازی های جدید ما است که طراحی شدند و در آینده در دسترس مخاطبان و علاقه مندان این حوزه قرار خواهد گرفت.


منبع:

1399/11/12
14:15:25
0.0 / 5
1069
تگهای خبر: اسباب بازی , اقلیم , بازی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی