پیمان جبلی تشریح كرد:

طرح تحول صداوسیما بر چه اصولی استوار است؟

طرح تحول صداوسیما بر چه اصولی استوار است؟ رئیس سازمان صداوسیما با حضور در اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، بر دو اصل «هویت» و «عدالت» اصرار کرد و طرح تحول رسانه ملی را استوار بر این دو اصل دانست.


به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، دوشنبه، هشتم آذرماه با حضور حمید شاه آبادی (معاون سیما)، محسن یزدی (مدیر شبکه مستند و دبیر جشنواره) و تعدادی از هنرمندان، اهالی مستند و اصحاب رسانه در سالن همایش های صداوسیما انجام شد.
پنجمین دوره از جشنواره تلویزیونی مستند با شعار «روایت حقیقت در قاب واقعیت» با انتشار فراخوان در بخش های فیلم مستند، عکس مستند و مستندنگاری از خرداد ماه امسال شروع به کار کرد و امروز ـ دوشنبه ـ هشتم آذر ماه با اجرای محمد دلاوری و معرفی برگزیده ها پایان یافت.
رییس صداوسیما: مستندساز دیده بان وفادار مردم است
در قسمتی از این مراسم که با سخنرانی پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما همراه بود، جبلی اشاره کرد: درباره مستند و در زمینه مستند هرچه بگوییم سخت است؛ این که درباره واقعیت سخن بگوییم. چون مستند از واقعیت می گوید و واقعیت بی انتهاست. صحبت کردن درباره مستندسازی دریایی از عمق و مطالب مختلف و متنوع خواهد بود.
رئیس صداوسیما سپس با اعلان اینکه دوره ی جدید رسانه ملی و تحول برمبنای دو اصل «هویت» و «عدالت» خواهد بود، اشاره کرد: هویت محوری و عدالت گستری، دو محوری است که هم نتیجه تاریخ انقلاب اسلامی است که پشت سر گذاشتیم و هم چشم اندازی است به آینده.
وی در قسمتی از صحبت هایش تصریح کرد: چشم امید جامعه به محقق شدن و دیده شدن مصادیق عدالت در این کشور بزرگ است.
جبلی اظهار داشت: آنچه از تقاطع دادن حوزه مستند و شعار جدید رسانه ملی می توان برداشت کرد، این است که مستند به هر دو هدف بزرگ (هویت محوری و عدالت گستری) کمک شایانی می تواند کند؛ چونکه هم نگاه به گذشته پرافتخارمان و نگاه دقیق به هویت ایران دارد و هم نگاه مطالبه گر و روایتگر به حوزه ای که باید عدالت را محقق کند.
رئیس صداوسیما افزود: مستند محدود به یک سرفصل نیست؛ در هنرهای مختلف تجلی پیدا می کند، عکس، فیلم، روایت و هر عرصه ای که چشم انسان فعالیت می کند. مستندساز چشم بیناست و چشم وفادار و دیده بان وفادار مردم و جامعه است. نگهبان صادق که به خوبی می بیند و درک می کند و به خوبی می تواند نمایش بدهد. از این جهت مستندساز جایگاه مقدس و ارزشمندی را در جامعه دنبال می کند.
پیمان جبلی اظهار داشت: مقام معظم رهبری چهار جایگاه را برای توصیف رسانه ملی به کار بردند که یکی همان دانشگاه است. یکی آسایشگاه چشم و روح برای بهره مندی از زیبایی ها و واقعیت ها، قرارگاه پراکندن امید و نشاط در جامعه و آوردگاه مبارزه با امواج تحریف و فتنه گری. هر چهار جایگاهی که ایشان توصیف کردند، جایی است که مستندساز در آن حضور دارد و فعالیت می کند. هم در نقش صداوسیما بعنوان دانشگاه و پراکندن دانش هم در قرارگاه پراکندن امید و نشاط با جستجو در لایه های امیدبخش زندگی و شاید پنهان و از چشم دور مانده زندگی انسان ها هم در جایگاه آوردگاه مبارزه با امواج تحریف و فتنه گری.
رئیس صداوسیما تصریح کرد: چه بسیار مستندسازهایی که جان خودشان را در این راه گذاشتند؛ شهدای مستندسازی که برای مبارزه با امواج فتنه گری دشمن جان خودشان را گذاشتند و یادشان را گرامی می داریم. و هم در جایگاه باارزش آسایشگاه چشم و روح و نشان دادن زیبایی ها. بدین سبب در هر چهار جایگاهی که مقام معطم رهبری در توصیف صداوسیما گفته اند مستندساز در بطنش قرار دارد و میزبان و صاحب خانه است.

معاون سیما: به نقطه ای رسیده ایم که قدرت انتخاب داریم
در این مراسم همین طور حمیدرضا شاه آبادی ـ معاون سیما ـ خطاب به مستندسازانی که با تلویزیون همکاری می کنند، اظهار نمود: تلاش می نماییم فضا را برای انتشار کار شما فراهم نماییم. به نقطه ای رسیده ایم که امروز قدرت انتخاب داریم؛ بدین سبب باید جدول های پخشمان را بازنگری نماییم تا بتوانیم قبل از پیش در این عرصه موثر باشیم.
او اظهار داشت: جشنواره مستند در پنجمین مرحله بر قله ایستاده است. از آقای یزدی، دبیر جشنواره و داوران تشکر می کنم که کمک کردند پرچم جشنواره همچنان بالا باشد.
شاه آبادی افزود: قالب مستند از پرنفوذترین قالب ها برای تولید آثر هنری است و خوشبختانه تلویزیون در این سال ها همیشه حامی مستندسازان و بالاترین پایگاه برای نشر اثر مستند با فاصله زیاد بوده است. خوشحالیم که از این ظرفیت در برنامه سازی به درستی استفاده می شود بااینکه خیلی کار های بزرگی مانده که باید انجام دهیم.
معاون سیما اظهار نمود: تعدادی از مستندهای ما به درستی دیده می شود و اثرگذار می باشد و پیام را عمق می بخشد و در دل مخاطب می نشاند. صداقت و راستی و نزدیک بودن به مخاطب در خیلی از آثار تلویزیونی ما دیده می شود. چیزی که برایمان مهم می باشد، انتخاب نقطه عزیمت درست است. سوژه یابی که شما مستندسازان می کنید کمک بزرگی می کند. باید هر کدام از مستندهای شما بتواند مسئله ای را در ذهن مخاطب باز کند و سپس پرونده اش را ببندد. مسائل و موضوعات و ابهامات کم نیستند. اگر سوژه یابی درست و پژوهش درست نماییم و مساله محور برخورد نماییم طبیعتا آثار ماندگاری خلق خواهیم کرد. تلاش جدی شما در این عرصه همیشه دیده شده و به آن توجه شده است. بااینکه این حوزه نیازمند توجه بیشتر است. ما تلاش می نماییم فضا را برای انتشار کار شما فراهم نماییم. به نقطه ای رسیدیم که امروز قدرت انتخاب داریم؛ بدین سبب باید جدول های پخشمان را بازنگری نماییم تا بتوانیم قبل از پیش در این عرصه موثر باشیم.
در این مراسم همچنین محسن یزدی، مدیر شبکه مستند اظهار داشت: هر جشنواره ای عدد و رقمی دارد. درباره تعداد فیلم و حوزه های فیلم ها که در رسانه ها گفته شده است. این که بگوییم امسال از سالهای دیگر بهتر بوده که از این ارقام مشخص است. امروز تلویزیون با فاصله در میان مراکز تولید و پخش اول است. امروز ما با اغلب مستندسازهای درجه یک کشور کار می نماییم. اگر تلویزیون در این عرصه باز هم بتواند بالاتر بیاید، من حس می کنم ما کار خودمان را کرده ایم. هرچقدر برای ساخت یک مستند دستمزد بگیریم و در جشنواره ها موفقیت کسب کنی، اما دیده شدن مستند لطف و فضای دیگری دارد.
تقدیر از ۲ پیشکسوت و یک تقاضا از مدیران
بر اساس این گزارش ایسنا، در جریان مراسم اختتامیه از سعید رشتیان، پیشکسوت سینمای مستند تقدیر گردید.
رشتیان با حضور روی سن اظهار نمود: به این که عضوی از جامعه محترم سینمای مستند کشورمان هستم افتخار می کنم؛ جامعه ای که با همه مشکلات و تنگناهایش با سرسختی دارد می کوشد. ما مردممان را می شناسیم و با آنها احساس همدلی می نماییم. از مدیرانی که اینجا حضور دارند خواهش می کنم به این مسئله توجه نمایند که در سینمای مستند مسئله اصلی دیده شدن است. ما می سازیم تا دیده شویم و ارتباط برقرار نماییم. جدی ترین عرصه برای سینمای مستند در تمام دنیا تلویزیون است. بیشتر از این که روی حمایت های تولید که حتما لازم است، تاکید نماییم روی خوب دیده شدن باید دقت نماییم. خواهشم از مدیران رسانه توجه به این نکته است.
مرتضی شعبانی، دیگر پیشکسوت حوزه مستند بود که در اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند مورد تقدیر قرار گرفت.
در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش های مستند نگاری، تک عکس و مجموعه عکس عرضه شدند.

** مستندنگاری
ـ نفر سوم بخش مستندنگاری راضیه عباسی برای مستند نگاری "گزارش یک صندوق"
ـ نفر دوم بخش مستند نگاری "احسان رحیم زاده حناچی" برای گزارش "نان در آوردن از باد"
ـ نفر اول "سیده سکینه میرطاهری" برای مستندنگاری "داستان مظلومیت هوبَره"
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستندنگاری با موضوع کرونا به مریم خباز برای گزارش "درد بی دوا" اهدا شد.
بخش تک عکس داوری:
ـ نفر سوم بخش تک عکس مجتبی اسماعیل زاد
ـ نفر دوم بخش تک عکس محمودرضا معین پور
ـ نفر اول بخش تک عکس امیر عنایتی
بخش مجموعه عکس داوری:
ـ جایزه سوم بخش مجموعه عکس مهدی محبی پور برای مجموعه عکس "مرگ تلخ پرندگان میانکاله"
ـ نفر دوم بخش مجموعه عکس مجید حجتی برای مجموعه عکس "سکوت زمین"
ـ نفر اول بخش مجموعه عکس محمدرضا عباسی برای مجموعه عکس "من مرگ را زیسته ام"
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی بخش ویژه کرونا به "امین نظری" برای مجموعه عکس "کرونا" اهدا شد.
برگزیدگان بخش های مختلف به انتخاب مردم هم چنین عرضه شدند.
ـ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد به بهرام بیات برای بهترین تک عکس به انتخاب مردم
ـ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد به امین برنجکار برای بهترین مجموعه عکس به انتخاب مردم
ـ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند کوتاه مردمی اهدا شد به فاطمه صافی تهیه کننده مستند "زندگی لیلا"
ـ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند نیمه بلند مردمی به "بهمن ابراهیمی" تهیه کننده مستند "قصه آق گُل" تعلق گرفت.
ـ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند بلند مردمی اهدا شد به محمد صادق اسماعیلی، تهیه کننده مستند "آدور"
سپس با حضور بهروز افخمی، الهه نوبخت، ابولقاسم ناصری، وحید چاوش و مهدی آزادی بعنوان داوران بخش تخصصی مستند، به برگزیدگان این بخش هم جوایزی اهدا شد. که اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:
بخش بهترین فیلمبرداری: بهمن ابراهیمی و پدرام شبیری برای مستند "قصه آق گُل"
بخش بهترین تدوین: "بابک حیدری" برای مستند "قطعه ۱۹"
بخش بهترین صدا: "حسین قورچیان" برای مستند "چشم ها و دست ها"
بخش بهترین پژوهش: "امیر مسعود حسینی" برای مستند "طاهر"
جایزه ویژه هیات داوران:
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه ویژه هیات داوران به "فرهاد وَرَهرام" برای مستند "بازگشت دوباره" اهدا شد.
بخش بهترین کارگردانی مستند کوتاه: "مهرداد خاکی" برای مستند "حاج ابوالقاسم قناد و پسران"
بخش بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند: "مهدی زمان پور کیاسری" برای مستند "آسَک"
بخش بهترین کارگردانی مستند بلند: "مهدی بخشی مقدم" برای مستند "خانه ای برای تو"
بخش ویژه کرونا: "مسعود دهنوی" برای مستند "قطعه ۱۹"
جایزه ویژه دبیر جشنواره: "بهمن ابراهیمی" کارگردان مستند "قصه آق گُل" به خاطر تلاش بی وقفه در ثبت تصاویر ماندگار از محیط زیست و حیات وحش ایران
* این گزارش از دقایقی بعد از برگزاری اختتامیه منتشر و در جریان مراسم بروزرسانی شده است.



1400/09/08
22:04:25
0.0 / 5
478
تگهای خبر: آثار , تولید , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی