در گردهمایی فعالان كودك و نوجوان در فضای مجازی مطرح شد؛

بخش های دولتی متولی فضای مجازی کودک و نوجوان نیاز به پویایی دارند

بخش های دولتی متولی فضای مجازی کودک و نوجوان نیاز به پویایی دارند دست و هنر: حاضران در گردهمایی فعالان کودک و نوجوان در فضای مجازی بر نیاز بخش های دولتی متولی فضای مجازی کودک و نوجوان به پویایی تاکید نمودند.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، گردهمایی فعالان پیشرو کودک و نوجوان در فضای مجازی توسط مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان با هدف بررسی مشکلات و رفع موانع تولید حوزه نشر دیجیتال با حضور نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و فعالان حوزه نشر دیجیتال کودک و نوجوان از سراسر کشور، با همراهی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، متولیان بخش دولتی و تولیدکنندگان محتوا در بخش غیردولتی در هتل لاله تهران اجرا شد.
مجتبی سادات نایب رییس هیئت مدیره مجمع فعالان دیجیتال کودک و نوجوان در این جلسه که با هدف بررسی وضعیت موجود، چالش های پیش رو و ارائه راهکارهای مناسب برای مانع زدایی ها تشکیل شد، اظهارامیدواری کرد خروجی این جلسه تکمیل زنجیره ارزش برای توانمندسازی فعالان تولید محتوای کودک و نوجوان و کمک به اقتصاد محتوا در فضای مجازی باشد بطوریکه منافع همه دست اندر کاران از نهادهای بالادستی تا کوچکترین فعالان انفرادی حقیقی تامین گردد.
وی با اعلان اینکه در جامعه ما بطور معمول در برخورد با هر پدیده ای نو، ابتدا صبر می نماییم و بعد از شکل گیری بحران به دنبال راهکار آن می رویم از فرآیندهای موجود اداری وزارتخانه ها و بخش های دولتی انتقاد نمود.
سادات اظهار داشت: این کندی در فعالیت ها سبب شده تا ما بطور کل از حضور جدی در فضای مجازی دور باشیم و عملاً فعالیت در فضای مجازی را به دیگران ببازیم.
وی نبود فعال جدید در زمینه کودک ونوجوان و کارهای جزیره ای و پراکنده در این عرصه به سبب کندی نهادهای دولتی را موجب بروز مشکلات پرشماری در فرهنگ جامعه عنوان نمود.
در ادامه این جلسه راضیه هاشمی فعال حوزه نشر کتاب و نمایش های صوتی دیجیتال/ مدیر عامل نشر سپید ماه آوا با اعلان اینکه این مجمع در حالی با تلاش فعالان نشر دیجیتال کودک و نوجوان شکل گرفت که در ۲ سال اخیر خیلی از افراد به سبب شرایط حاد شیوع ویروس کرونا حتی از منازل خود بیرون نمی آمدند اظهار داشت: نام این گردهمایی را فعالان پیشرو گذاشتیم به سبب آنکه معتقدیم فعالیت در زمینه کودک و نوجوان نیاز به حضور افرادی دارد که پیشرو باشند، اتفاقاتی را که مقرر است در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده رقم بخورد امروز تشخیص دهند و با تجربه و تخصصی که دارند برای آنها راهکار در نظر بگیرند. خوشبختانه جمعی که امروز در کنار هم هستیم همگی با قدرت، هر یک قسمتی از فعالیت مجازی فضایی را به خود اختصاص داده اند.
وی اضافه کرد: برای شناسایی اکوسیستم که در فضای کودک و نوجوان وجود دارد کوشیدیم همراهی نزدیکی با مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم و با تعریف اهداف کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت برای مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان در جهت پیشبرد اهداف حاکمیتی با مرکز ملی فضای مجازی کشور در جایگاه مشاوری امین همکاری نماییم.
مسعود نظری منش رییس هیئت مدیره مجمع فعالان دیجیتال کودک و نوجوان نیز در این گردهمایی با تاکید بر این که خصوصیات و تجربیات کودکان و نوجوانان در هر دهه تاریخی بر روی نیازها و خواسته های آنان و شکل گیری شخصیت شان بطور مستقیم اثر می گذارد اظهار داشت: کودکان نسل آلفا که ما آنها را به دهه هشتادی ها و دهه نودی ها میشناسیم از شروع تولد با شهر هوشمند، منزل هوشمند، واقعیت افزوده و اسمارت فون ها روبرو بوده اند و تا سال ۲۰۳۰ هم تغییر و تحولات در همین نسل خواهد بود.
وی اضافه کرد: خاصیت های متفاوت این نسل سبب شده که ما عملاً نتوانیم با تجربیاتی که در تربیت نسل های گذشته داشتیم این نسل را تربیت نماییم چونکه نسل آلفا چیزهای متفاوت از جهان دیده و رفتار مصرف او در زمینه دیجیتال و محتوای دیجیتال بسیار زیاد و متنوع است.
این فعال تولید محتوای دیجیتال کودک و نوجوان با اشاره به اینکه نسل های گذشته در تامین نیازهای دیجیتال نسل آلفا را حمایت می کنند اظهار داشت: این مهمست که باتوجه به رفتار مصرف کنندگان و اینکه ابزار آنها را خودمان برایشان فراهم می نماییم، آیا زیرساختهای لازم برای تربیت این اصل در فضای دیجیتال را داریم یا خیر؟
نظری منش با ارائه گزارش آماری از تعداد کودکان و نوجوانان کشور که جمعیتی بیش از ۲۲ میلیون نفر را شامل می شود، اظهار داشت: تعداد کودکان و نوجوانان کشور هم اکنون از مجموع جمعیت کودکان و نوجوانان خیلی از کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس بر روی هم بیشتر است که برای تولید محتوای باارزش آنان در فضای مجازی نیاز به هم افزایی بخش های دولتی و غیردولتی و برنامه ریزی داریم.
وی با اعلان اینکه ۱/۸۶ میلیارد وب سایت فقط در ۶ سال اخیر در جهان اضافه شده و ما نیز در کشورمان به سبب وقوع کرونا و شرایط خاص آن در مصرف محتوای دیجیتال حدوداً ۵ سال جهش رو به جلو داشتیم اظهار داشت: باتوجه به زمینه های نشر که بنابر آمار جهانی شاهد کوچ کاربران از کامپیوتر به موبایل هستیم باید برنامه های مناسبی در جهت تولید محتوا داشته باشیم.
نظری منش با ارائه گزارشی درباره مقدار مصرف محتوای دیجیتال برای کودکان و نوجوانان، تعداد اپلیکیشن های فعال دراین زمینه، برنامه هایی که توسط شرکت های مختلف ارائه شده، سود و زیان آنها و تعداد شرکت هایی که فقط در سال ۱۳۹۹ از بازار رقابت حذف شده اند اشاره کرد: فرهنگ خرید محتوا در کشور نداریم و اقتصاد محتوا در ایران با مشکلات جدی مواجه می باشد


منبع:

1400/10/27
22:57:31
0.0 / 5
369
تگهای خبر: آموزش , بازی , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی