گزارش مهر از نمایشگاه شهر خانواده؛

کشتی شهر خانواده با مسافران اندکی موج سواری می کند

کشتی شهر خانواده با مسافران اندکی موج سواری می کند دست و هنر: یکی از خواسته های تولیدکنندگان پوشاک، حضور در نمایشگاه شهر خانواده خصوصاً در روزهای پایان سال است اما خیلی از تولیدکنندگان در این روزها در این رویداد حضور ندارند.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب_ زینب رازدشت: نمایشگاه شهر خانواده از روز چهارشنبه ۱۲ بهمن کار خودرا در مجموعه چهل سرای مصلای امام خمینی (ره) شروع کرد. گردهم آمدن تولیدکنندگان داخلی از سراسر کشور در فضایی مردمی و مؤثر، عرضه انواع کالا و تولیدات ایرانی باکیفیت مناسب و در نظر گرفتن قیمت های متناسب با توان اقتصادی و معیشتی خانوار از مهم ترین خاصیت های برگزاری این نمایشگاه است. همین طور پوشاک خانواده، صنایع فرهنگی، کالای فرهنگی خانواده، جهیزیه و لوازم خانگی، محصولات دانش بنیان و دکوراسیون خانگی، مهم ترین گروههای کالایی این نمایشگاه هستند.

این نمایشگاه دارای چهار راهرو است که در هر راهرو غرفه هایی به چشم می خورد که دارای محصولاتی همچون شال و روسری، چادر و… هستند، اما در همین راهرو ۱ که تعداد غرفه هایش تا نصف راهرو هم آمده است، با عنوان «حامی بازار» محصولات چوبی و مسی و… را عرضه می کند که البته این بخش مربوط به دستاوردهای زندانیان است. بنظر می رسد عرضه و فروش این محصولات شاید به هنگام ورود نمایشگاه قدری در ذوق بازدیدکننده بزند، اما در نفس کار، حرکت مؤثر و مثبتی است و حتی می تواند در پشتیبانی از اشتغالزایی زندانیان و پشتیبانی از خانواده های زندانیان باشد.
غرفه طرح تعویض ظروف آلومینیوم با ظروف نو، غرفه فروش مایع دستشویی و لباسشویی و وسایل بهداشتی حمام و صابون و غرفه فروش کتاب در راهرو شماره یک همچون غرفه هایی بود که همچون غرفه فروش مبلمان در ابتدای ورودی نمایشگاه در ذوق بازدیدکننده در نمایشگاه پوشاک شهر خانواده می زند.
راهروهای ۲، ۳ و چهار محصولات پوشاک بانوان عرضه می کند که البته در این میان شاهد عرضه کفش ها و پوشاک مردانه در چند غرفه هستیم. نرخها در بعضی از غرفه ها آنقدر بطور محسوس پایین است که نیازی به مقایسه با قیمت های خارج از نمایشگاه نیست، هرچند در این میان شاهد غرفه هایی هستیم که بدون تخفیف، محصولات خودرا عرضه می کنند و البته تعداد این غرفه ها اندک است.
لطفی: در نشست خبری عنوان کردیم که این نمایشگاه از ۱۵ دی تا ۱۵ اسفند برگزار می شود، اما نتوانستیم حمایت های لازم را داشته باشیم بنا بر این اگر از ابتدا عنوان می کردیم که نمایشگاه از ۱۲ بهمن تا پایان اسفند است، مجوز لازم را دریافت نمی کردیم. بدین سبب زمانی که با این مدت طولانی موافقت نمی گردد، ما مجبور هستیم در چند دوره مجوز را دریافت نماییم.
عموماً در چنین نمایشگاه هایی شاهد برندهای خاص و حضور بلاگرها هستیم که البته در این نمایشگاه یک بلاگر با عنوان «سین سین» که مخاطبان فضای مجازی آنها را به نام دو خواهر می شناسند هم در این نمایشگاه حضور دارند. البته برندهای معروف حوزه حجاب هم گرچه تعدادشان اندک است، اما شاهد حضور همین تعداد اندک هستیم.
همچنین در نشست خبری که با عنوان نمایشگاه شهر خانواده در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود، امامی رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور عنوان نمود که این نمایشگاه از ۱۵ دی تا پایان اسفند انجام می شود. گرچه این نمایشگاه با یک ماه و یک روز تأخیر در ۱۶ بهمن انجام شد اما در ابتدا تا ۲۹ بهمن زمان این نمایشگاه را مصلی اعلام نموده بود که حدود هفته پیش باردیگر ادامه فعالیت این نمایشگاه تا روز ۱۹ اسفند تمدید گردید.
همین امر سبب شد تا مردم در جریان روزهای بیشتر این نمایشگاه نباشند و همه حضور مردم به همان ۲۹ بهمن ختم شد تا جایی که غزاله شجاعی متصدی غرفه «آچیلا» اظهار داشت: سومین سالی است که ما در این نمایشگاه حضور داریم و این دوره از نمایشگاه به نسبت سال قبل بد نیست اما قدری فروش مان پایین است؛ چونکه مردم فکر می کردند این نمایشگاه تا ۲۹ بهمن است، بنا بر این طی این چند روز تعداد بازدیدکنندگان خیلی کم بود.
وی اضافه کرد: ما برای ۱۲ متر، مبلغی بیش از ۱۱ میلیون تومان اجاره کردیم و در وضعیت امروز جامعه که شاهد افزایش روزانه نرخها هستیم، ناچار شدیم قدری قیمت های محصولات مان که در زمینه روسری و شال است را کاهش دهیم و به تعداد خرید مشتریان مان تخفیف می دهیم.
این تولیدکننده اظهار داشت: اصلی ترین مشکل ما تولیدکنندگان در خرید پارچه و نوع کیفیت آنهاست که متأسفانه با افزایش دلار قیمت مواد اولیه تولیدات مان هم بیشتر می شود. ما در این عرصه شاهد فراز و فرودهای بسیاری هستیم تا جایی که کار برای مان خیلی مشکل می شود.
وی اضافه کرد: ما از کارگروه ساماندهی مد و لباس انتظار داریم که تبلیغات این نمایشگاه را بالا برند تا قدری بتوانیم در این نمایشگاه فروش خوبی داشته باشیم. متأسفانه تبلیغات بسیار ضعیف است تا جایی که مردم خبر ندارند که در این فضا ما فروش محصولات حجاب را داریم.
مسئولان در نمایشگاه پوشاک شهر خانواده حضور نداشتند
با چندین غرفه دیگر همچون ماهرخ، ایرانا، جوراباما، ریحانه و دیگر متصدیانی که دوست نداشتند اسم شأن و عنوان غرفه را در گزارش بیاورم، از وضع تبلیغات این نمایشگاه در سطح شهر گلایه داشتند و علاوه بر این مساله آنها به عدم حضور مسئولان مربوطه در نمایشگاه اظهار ناراحتی کردند؛ چونکه بر این باور هستند حضور مسئولان و شنیدن مشکلات شأن می تواند سبب ایجاد اتفاقات خوبی شود.
به همین منظور با سجاد لطفی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از محل نمایشگاه بصورت تلفنی ارتباط گرفتیم تا درباب تک تک مشکلات غرفه داران نمایشگاه شهر خانواده پاسخ پرسش ها را جویا شویم.
لطفی با اشاره به موضوع تبلیغات در نمایشگاه پوشاک شهر خانواده اظهار داشت: خیلی از طراحان و تولیدکنندگان به ما زنگ می زدند و یک سری درخواست ها داشتند در خصوص این که نمایشگاه پوشاک را برگزار کنیم؛ برای شأن وام ارائه دهیم و حتی یک سری از فیلترها را رفع کنیم؛ چونکه آنها در آن مدت به شدت متضرر شده بودند تا این که ما نمایشگاه پوشاک خانواده را برگزار کردیم.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف مان در برگزاری نمایشگاه پوشاک شهر خانواده پشتیبانی از مصرف کننده کالای ایرانی - اسلامی بود که بتواند کالای مورد نیاز خودرا با قیمت زیر بازار خریداری کند. بارها گفته ام بانوی محجبه ای که بدنبال پوشاک عفیفانه است، چرا بازار به صورتی باید او را تنبیه کند؟ در نهایت محصولی می خرد که با بیشترین قیمت امکان دارد. حتی آن محصول گرانقیمت را هم نمی تواند به آسانی خریداری کند؛ چونکه در دسترس نیست. او ساعت ها در بازار می چرخد و در نهایت پشیمان می شود و جنسی که مطلوب نمی باشد، راضی به خرید آن می شود و به خانه بر می گردد. یعنی اگر مانتوی جلوی باز را می خرد، خودش برای مانتو دگمه می زند و آنرا تبدیل به مانتوی جلو بسته می کند.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: برای برگزاری نمایشگاه شهر خانواده فراخوانی ارائه کردیم و از همه تولیدکنندگان شامل طراحان صنفی و صنعتی دعوت کردیم تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند. عرضه لباس ارزان، عفیفانه و قابل دسترس محقق نمی شود مگر آنکه همکاری خوبی پشت آن باشد که در این نمایشگاه شاهد همکاری مناسبی از طرف مجموعه مصلی بودیم.
وی اضافه کرد: ما در فراخوان مان اعلام کردیم که کالا عفیفانه باشد و تاکید کردیم که کالا باید حتما حائز دریافت نشان شیما باشد یعنی کالای ایرانی - اسلامی. نتیجه فراخوان اینچنین شد که در این دوره از نمایشگاه ۱۲۰ غرفه به ارائه محصولات مختلف می پردازند که از این تعداد حدود ۸۰ درصد ارائه پوشاک است. همین طور از آنجائیکه عنوان این نمایشگاه شهر خانواده است، کوشیدیم سایر ملزومات خانواده را هم در این نمایشگاه داشته باشیم.
لطفی اظهار داشت: تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاه این است که برای کودکان و نوجوان و آقایان هم محصولاتی را در معرض عرضه و نمایش گذاشتیم که وقتی خانواده ای به این نمایشگاه می آیند، تنها بانوی خانواده مشتری غرفه ها نباشد و همه اعضای خانواده بتوانند یک سری ملزومات شامل پوشش و پوشاک را با قیمت مناسب خریداری کنند.
عرضه دستاوردهای زندانیان در نمایشگاه پوشاک شهر خانواده
وی با اشاره به غرفه های «حامی بازار» که دستاوردهای زندانیان است، اظهار داشت: رویکردمان در این بخش پشتیبانی از تولیدات زندانیانی بوده که توسط بنیاد تعاون زندانیان گردآوری شده است. حدود هشت غرفه مربوط به بخش حامی بازار در این نمایشگاه شاهد می باشیم. درحقیقت محصولات این غرفه ها به صورتی مشت نمونه خروار است. در این بخش صنایع دستی فاخر از اصفهان، محصولات چوبی و… عرضه می شود. همیشه کمک از جنس صدقه و انفاق نیست گاهی عرضه این محصولات در نمایشگاه، حضور بازدیدکننده در غرفه و خرید هدفمند می تواند به صورتی کمک به خانواده زندانیان و اشتغالزایی آنها باشد.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به خواسته غرفه داران در خصوص تقویت تبلیغات نمایشگاه اظهار داشت: بخش اول نمایشگاه از ۱۲ تا ۲۹ بهمن بود که مجدداً تا ۱۹ اسفند تمدید گردید و ما زمان تمدید را در همه بیلبوردهای سطح شهر قرار دادیم. ما در طول این مدت تبلیغات مناسبی را در سطح شهر و حتی در تبلیغات صداوسیما داشتیم. مجوز تمدید نمایشگاه تا ۱۹ اسفند در هفته پیش صادر شد و ما نمی توانستیم زودتر از دریافت مجوز، تبلیغاتش را در سطح شهر انجام دهیم بنا بر این باید قدری صبوری می کردیم تا مجوز لازم را دریافت نماییم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مجوز را یک دفعه تا آخر سال دریافت نمی کنید، اظهار داشت: اگر یادتان باشد در نشست خبری عنوان کردیم که این نمایشگاه از ۱۵ دی تا ۱۵ اسفند برگزار می شود، اما نتوانستیم حمایت های لازم را داشته باشیم بنا بر این اگر از ابتدا عنوان می کردیم که نمایشگاه از ۱۲ بهمن تا پایان اسفند است، مجوز لازم را دریافت نمی کردیم. بدین سبب زمانی که با این مدت طولانی موافقت نمی گردد، ما مجبور هستیم در چند دوره مجوز را دریافت نماییم.
لطفی در پاسخ به این پرسش که آیا از همه تولیدکنندگان دعوت به حضور در نمایشگاه شهر خانواده کرده اید، اظهار داشت: ۱۰۰ درصد در فراخوانی که اکنون در سایت ساماندهی کارگروه مد و لباس موجود است، از همه تولیدکنندگان بلااستثنا دعوت به حضور در این نمایشگاه را انجام دادیم، اما این که چرا بخش عمده ای از آنها حضور ندارند، باید از خودشان جویا شد. متأسفانه این عدم حضور خیلی از تولیدکنندگان حالت انحصارگرایی را دارد. البته تعداد اندکی عنوان کردند که زمان نمایشگاه طولانی است و باید هزینه بیشتری را به نیروی شأن بدهند.
وی اضافه کرد: متأسفانه خیلی از تولیدکنندگان براین باورند که نمایشگاه عفاف و حجاب را فقط باید یک جمعی همچون نهاد مردمی برگزار کنند که این سوال مطرح می شود که آیا سایرین مجموعه ها مردمی نیستند؟ مجری این نمایشگاه شرکت خصوصی و مردمی رستاک است. چه فرقی با دیگر مجموعه ها دارد؟ ما هدف های مهم ترین داریم و اگر در این «منیت ها» بمانیم، کارها پیش نمی رود و به مرور کینه و کدورت ایجاد می شود. تولیدکننده ای که مدام به کارگروه می اظهار داشت که نمایشگاه پوشاک را هرچه سریعتر برگزار کنید و حالا که ما برگزار کردیم، چرا حضور ندارد؟
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: اجاره هر غرفه ماهانه هفت میلیون تومان در نظر گرفتیم که این رقم روزانه چیزی بیش از ۲۵۵ هزار تومان است. البته از آنجائیکه رویکردمان حمایتی است و در طول این مدت حمایت تمام مصلی را شاهد بودیم تا جایی که مصلی اهدافش اقتصادیست اما این مجموعه در نمایشگاه شهر خانواده عنوان نمود که هدفش فرهنگی است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا عنوان نمایشگاه را «بهاره» نکردید و عنوان شهر خانواده را برایش انتخاب کردید، اظهار داشت: ما نمی خواستیم حالت بهاره باشد چونکه نمایشگاه بهاره را اتاق اصناف برگزار می نماید. در این نمایشگاه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، سازمان بسیج اصناف، مجموعه مصلی، اداره کل صمت تهران، استانداری دست به دست هم دادند تا بتوانند اقدامی مؤثر در امتداد پشتیبانی از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بردارند.
یک تولیدکننده: اصلی ترین مشکل ما تولیدکنندگان در خرید پارچه و نوع کیفیت آنهاست که متأسفانه با افزایش دلار قیمت مواد اولیه تولیدات مان هم بیشتر می شود. ما در این عرصه شاهد فراز و فرودهای بسیاری هستیم تا جایی که کار برای مان خیلی مشکل می شود.
لطفی اظهار داشت: یکی دیگر از دلایلی که امسال شاهد حضور قدری اندک بازدیدکنندگان هستیم، مشکلات اقتصادی مردمی است که از دوره پیش تا کنون این وضعیت بدتر شده است. همزمان با این نمایشگاه در بوستان گفتگو هم نمایشگاه پوشاک درحال برگزاری است که آن نمایشگاه هم تعداد بازدیدکنندگانش اندک است. ما منکر این که اینجا خیلی باید اطلاع رسانی قوی تری می شد، نیستیم و البته باید می شد که ما مقداری توان داشتیم، انشالله در ادامه توان مان را بیشتر می نماییم.
وی اضافه کرد: ما تلاش مان را خواهیم کرد تا مجوزی برای ادامه نمایشگاه تا آخر سال را بگیریم. ضمن این که کوشیدیم همکاری و همراهی بانکها را داشته باشیم که با تسهیلات بیشتری به این نمایشگاه بیایند و عرضه کنند تا کمی به مصرف کننده و تولیدکننده شود.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آخر اظهار داشت: دو بانک تجارت و صادرات در این دوره از نمایشگاه حضور دارند تا ضمن معرفی خدمات خودشان، بحث تسهیلات را روانه نمایشگاه کنند. همین طور یک سری نهادها بن های رفاهیات را به کارکنان شأن ارائه کرده اند که یکسری از آنها به نمایشگاه آمدند و بواسطه بن های شأن خریدها را انجام دادند. اکنون درحال رایزنی و مکاتبه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر وزارتخانه ها هستیم تا بن های رفاهی را در اختیارشان بگذاریم.
این نمایشگاه هم به پایان می رسد و باردیگر تولیدکنندگان از وضعیت شان گله مند هستند که چرا نمایشگاهی برگزار نمی شود تا بتوانند در آن فروش داشته باشند خصوصاً در روزهای مانده به انتها سال. حال با وجود این که چنین نمایشگاهی می توانست فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داشته باشند، اما آنها بواسطه تصورهای انحصارگرایانه خودشان در آن حضور نداشتند. غافل از آنکه می توانستند در این نمایشگاه حضور داشته باشند و در صفحات شخصی مجازی شان به تبلیغ و ترویج آن بپردازند. به هر حال همه ما در یک کشتی حضور داریم و اگر نقطه ای از این کشتی صدمه ای وارد شود، همه ما در این کشتی غرق خواهیم شد.
علاقمندان برای مشاهده گزارش تصویری نمایشگاه پوشاک شهر خانواده می توانند از این پیوند ببینند.


منبع:

1401/12/11
15:01:29
0.0 / 5
270
تگهای خبر: تولید , خدمات , خرید , دكوراسیون
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی