گزارش مهر از چشم انداز صادرات بازی های رایانه ای ایرانی

بازی سازی ایرانی ها در بازارهای جهانی، بازی با تحریم!

بازی سازی ایرانی ها در بازارهای جهانی، بازی با تحریم! دست و هنر: با رونق صنعت گیم در داخل كشور بازی ­سازان و فعالان این صنعت تلاش­های زیادی برای هم­سویی با استانداردهای بین ­المللی داشته اند تا جایی كه صادرات این بازی ها با اقبال خوبی مواجه شده است.


به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، صنعت بازی های كامپیوتری كشور در سال­های اخیر رشد قابل قبولی داشته و افق های تازه ­ای را پیش روی فعالان این صنعت باز كرده و به گواه اعداد و آمار هم این صنعت روند رو به رشدی را نشان می دهد؛ تا جایی كه به تازگی رئیس بنیاد ملی بازی­های كامپیوتر ­ای از درآمد ۱۰۰ میلیون تومانی بازی­های كامپیوتر ­ای ایرانی در بازار داخل اطلاع داده است.او همینطور اعلام نموده است كه در سال ۹۴ سهم بازی­ های ایرانی از بازار داخلی ۱۱ درصد بوده و این سهم در سال ۹۶ با دو برابر شدن حجم این بازار به ۱۴ درصد رسیده است.ایران در رتبه ۳۱ صنعت گیم دنیابا رونق صنعت گیم در داخل كشور بازی­ سازان و فعالان این صنعت تلاش­ های بیشتری برای هم­سویی با استانداردهای بین ­المللی صنعت گیم و ورود به بازارهای جهانی كرده ­اند كه نتیجه این تلاش ها حالا به صادرات و حضور هرچند اندك اما اثرگذار بازی­ های ایرانی در بازارهای جهانی منجر گردیده است.این روزها حتی بعضی بازی ­سازهای داخلی در حال تولید بازی­ هایی برای ناشران بین ­المللی هستند. به هر ترتیب، بازی­ های ایرانی اقبال خوبی در بازارهای منطقه دارند، چون این بازی­ها برای رده­ های سنی مختلف مناسب بوده و اغلب موضوعات آن­ها برای كاربران كشورهای منطقه جذاب و جالب هستند.«روح ­الله مومن­ نسب» پژوهشگر فضای مجازی درباره تراكنش های مالی در زمینه بازی های كامپیوتری اعتقاد دارد تراكنش ­های مالی بازی ­های كامپیوتر در دنیا بسیار بالاست، تا جایی كه كشور چین تنها در سال ۲۰۱۶ توانسته ۲۴ میلیارد دلار از بازی­های كامپیوتری كسب درآمد كند.او درباره وضعیت ایران در بازار جهانی گیم می افزاید: صنعت گیم ایران در سطح دنیا رتبه ۳۱ را در اختیار دارد. درآمد كشورمان از این بازار ۲۸۶ میلیون دلار بوده و كشور تركیه ۵ برابر این میزان از بازار جهانی بازی­ های كامپیوتر ­ای درآمد داشته است.در دو سال قبل مركز تحقیقات بازی های دیجیتال (دایرك) نخستین گزارش رسمی درباره صادرات بازی ­های كامپیوتر ­ای ایرانی را منتشر و اعلام نمود كه سهم ایران از صادرات بازی­ های كامپیوتر ­ای در جهان ۲/۱ میلیون دلار بوده است. این مركز همینطور در آن زمان اعلام نمود درآمد ناخالص بازی های ایرانی صادر شده در سال ۹۶ برابر ۱.۲۳۵.۰۰۰ دلار بوده كه بیشتر این درآمد با استفاده از فروش بازی های پولی بوده است و بازی های پرداخت درون برنامه ای درصد كمتری از درآمدزایی را به خود اختصاص داده بودند.رام كردن غول تحریمبا تمام این­ها اما تقویم ورق خورده و روزگار كمی سخت­تر شده است. به هر حال نمی ­توان وجود تحریم ­ها بر سر راه ورود بازی­های كامپیوتر ­ای ایرانی به بازارهای خارجی را مانعی جدی به حساب نیاورد. این موضوعی است كه از نگاه تیزبین و جستجوگر فعالان و ناشران معتبر بین ­المللی هم دور نخواهد ماند. با این وجود اما انگیزه بازی ­سازان ایرانی برای عبور از مرزها و ورود به دنیای بزرگ كشورها و بازارهای دیگر به حدی بالا است كه آن­ها را به ورطه ناامیدی نكشاند.«حسین مزروعی» یكی از بازی ­سازان و فعالان صنعت گیم در این باره می ­گوید: ما در سال­های اخیر بسیار به رشد و حضور در بازارهای خارجی خوشبین بودیم، تا جایی كه حتی چند قرارداد با ناشران خارجی تنظیم كرده و پروژه ­ها را تا نیمه هم جلو بردیم، اما در چند ماه اخیر فشار تحریم ­های خارجی شرایط را تغییر داده و ادامه كار با مشكل مواجه می باشد. با این همه معتقدم، باید بتوانیم راه فعالیت در چنین شرایطی را پیدا نماییم، چونكه صادرات بازی ­های ایرانی در شرایط تحریم هرچند سخت، اما غیرممكن نیست.این دیدگاه شاید در نگاه اول كمی ایده ­آل به نظر برسد، اما شاید بهتر باشد برای نزدیك­تر شدن به آن و حقیقت شرایط موجود، تصور سنتی نسبت به مقوله صادرات را تغییر بدهیم. اغلب ما صادرات را به مفهوم و شكل سنتی در ذهن داریم، در حالیكه نباید فراموش نماییم محصولات صنعت گیم و به صورت كلی اغلب محصولات حوزه «آی ­تی» ماهیت فیزیكی نداشته و به این دلیل محدودیت­های رایج برای صادرات را هم نخواهند داشت.«حسن كریمی قدوسی»، رئیس بنیاد ملی بازی­های رایانه­­ ای هم با تاكید بر این مورد بیان می كند: برای صادرات بازی­ های كامپیوتر ­ای هیچ محدودیتی روی كاغذ وجود ندارد، اما بازی­ سازان ما برای انتقالات و تراكنش­های مالی نمی ­توانند در داخل كشور تعریف كنند و بنابراین باید با یك ناشر خارجی قرارداد همكاری داشته باشند. با این حال موانع، در سال­های اخیر بخش بازی­های رایانه­ ای ایرانی توانسته ­اند وارد بازارهای جهانی بشوند.او اعتقاد دارد، بازی ­سازان باید هوشمندانه عمل كنند و با ارزیابی موقعیت به خوبی تصمیم بگیرند كه بازی خودشان را به كجا و با چه شرایطی صادر ­كنند. حتی با عرضه حساب بانكی معتبر بین المللی یكی از اعضای خانواده یا یك شركت دیگر هم می­ توان بازی­ها را صادر كرد، اما خرید و دانلود بازی مهمترین عامل برای موفقیت آن است و نشان می­ دهد كه این بازی درآمدزا بوده است یا خیر.قدوسی درباره درآمد بازی سازان از صادرات بازی كامپیوتری می گوید: بعضی بازی ­سازان ما از صادرات بازی خودشان درآمدی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار داشته اند یا تعداد دانلود و نصب بالای یك میلیون هم دارند. ازاین رو شناسایی هوشمندانه موقعیت بازار و ارائه بازی باكیفیت و به­ روز اهمیت زیادی در صادرات و موفقیت آن­ها در بازارهای جهانی دارند.كریمی قدوسی برای روشن­تر شدن مبحث به بازی­های با پرداخت درون­ برنامه­ ای اشاره می­ كند و می­ گوید: ساخت این نوع بازی­ها آنقدرها هم پیچیده نیست و این بازی­ها امكان دارد در طول شش ماه هم ساخته شوند. اما درآمدزایی از این بازی­ها خیلی سخت است و درست بنابراین صنعت گیم ما در این حوزه موفقیت­های چشمگیری بدست نیاورده است. در واقع تحریم­ ها تاثیر زیادی روی عدم موفقیت بازی­ های با پرداخت درون­ برنامه ­ای دارند، چون برای انتقال پول به ایران و حتی تعامل با عرضه دهندگان تبلیغات هوشمند آنلاین هم با مشكل روبه­ رو هستیم. از سوی دیگر این بازی­ ها اغلب با اِلمان­ها و نشانه­ های فرهنگی و بومی ما گره خورده اند كه طبیعتا برای گیمرهای خارجی جذاب نیستند. همینطور باید قبول نماییم كه بازی­ سازهای ما تجربه زیادی در این حوزه ندارند، بنابراین معتقدم كه باید انتقال دانش در این حوزه را افزایش بدهیم. در همین راستا مقرر است در مهر ماه امسال گروهی از بازی­ سازان ایرانی را جهت شركت در یك دوره آموزشی به دانشگاهی معتبر در كشور فنلاند بفرستیم.مدیرعامل بنیاد ملی بازی های كامپیوتری می افزاید: سه یا چهار سال پیش ایران هیچ صادراتی در صنعت گیم نداشته است، اما هم اكنون صنعت گیم ما در عرضه و صادرات بازی­های پریمیوم (بازی­های كه پرداخت درون ­برنامه­ ای نداشته و تنها در همان ابتدا برای نصب هزینه دریافت می ­كنند) موفقیت ­های خوبی داشته است.TGC؛ پلی برای انتقال دانش و تجربیاتهمایش و نمایشگاه بین ­المللی بازی­های رایانه­ ای تهران یا TGC بعنوان بزرگ ترین رویداد تجاری صنعت بازی ­های كامپیوتر ­ای در منطقه خاورمیانه با حضور ناشران و فعالان بین ­المللی از سراسر دنیا، بزرگ­ترین فرصت برای معرفی و توسعه صنعت گیم كشورمان است.دومین دوره این رویداد امسال با همكاری بنیاد ملی بازی های كامپیوتری ایران و مجموعه Game Connection فرانسه برگزار گردید تا بتواند پلی میان بازی ­سازان ایرانی و خارجی برای انتقال دانش و تجربیات و البته تولید فرصت ­های تجاری جدید باشد.حسین مزروعی بعنوان یك بازی ­ساز عملكرد TGC را مثبت ارزیابی می­ كند و می­ گوید: مهم­ترین مزیت این رویداد تولید فرصت­های خوب برای تعامل با ناشران و فعالان بین­ المللی صنعت گیم است كه می ­تواند تاثیر چشمگیری بر انتقال دانش و تجربیات آن­ها به بازی ­سازان ایرانی داشته باشد. TGC كمك می­ كند تا بازی سازان ایرانی بتوانند چشم­ انداز بهتر و واقعی ­تری به بازارهای جهانی داشته باشند و خودشان را در چارچوب­ها و استانداردهای بین ­المللی ارزیابی كنند. این فرآیند به تدریج سبب رشد صنعت گیم ما خواهد شد.كریمی قدوسی درباره تاثیر رویداد TGC اعتقاد دارد، دو رویكرد در این زمینه تاثیر خوبی خواهد داشت، نخستین رویكرد این رویداد شبكه­ سازی بین بازی ­سازهای داخلی با ناشران خارجی است. این رویداد امكان برقراری رابطه میان آن­ها را تولید می ­كند تا بدین سان بازی ­سازان ما بتوانند با دریافت مشاوره و راهنمایی حتی برای تولید مشترك با این ناشران بین­ المللی هم برنامه­ ریزی كنند و از آن­ها كمك فكری و فنی بگیرند. ما در طول برگزاری دو دوره این رویداد، تجربه ­های خوبی در این زمینه داشته ­ایم.او ادامه می دهد: دومین رویكرد مهم TGC، انتقال دانش است. برگزاری كلاس های یك ساعته با آخرین ابزارها و مستركلاس­ها به صورت تخصصی و متمركز یكی از این راه­های انتقال دانش است. تعامل شكل گرفته میان بازی ­سازان داخلی و ناشران خارجی معتبر سبب می ­شود بازی­ سازان ما در طول مذاكرات و تعاملات خودشان بارها بازی­ هایشان را اصلاح كرده و قدم­های بزرگی به سمت سازگاری با استانداردهای بین­ المللی بردارند. در همین راستا امسال كتاب­های راهنمایی برای بازی­ سازان منتشر كردیم تا به آنان برای برقراری ارتباط موثر و مذاكره بهتر با ناشران خارجی، كمك نماییم. علاوه بر این، یك تیم متخصص به بازی ­سازان برای معرفی و عرضه بهتر بازی­ ها به ناشران و سرمایه­ گذاران خارجی و داخلی انتخاب كردیم. همینطور در TGC امسال سعی كردیم بیشتر ناشران خارجی فعال منطقه را به این رویداد دعوت نماییم تا ناشرانی كه شهرت كمتری دارند، اما به خاطر رابطه بهتری كه با بازی­ های ایرانی برقرار می­ كنند، تمایل بیشتری به همكاری و سرمایه ­گذاری داشته باشند.

1397/04/24
14:25:56
5.0 / 5
5056
تگهای خبر: بازی , دانلود , سنتی , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی