در نشست حسینیه هنر مطرح شد

حجاب مسئله جمهوری اسلامی، نامسئله داعیه داران اندیشه انقلاب

حجاب مسئله جمهوری اسلامی، نامسئله داعیه داران اندیشه انقلاب دست و هنر: تعبیر نامسئله‌ی حجاب را انتخاب كردیم تا اعلام نماییم حجاب برای داعیه داران اندیشه‌ی انقلاب اسلامی، مسئله نیست، اما برای جمهوری اسلامی مسئله شده است.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، همزمان با هفته عفاف و حجاب، نشست فكرانه «نامسئله حجاب» با حضور حجت الاسلام سجاد یوسفی، عبدالله پور سردبیر مجله «زن و مطالعات خانواده» و روح الله رشیدی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تبریز در حسینیه هنر برگزار گردید.
در ابتدای این نشست، روح الله رشیدی، اظهار داشت: مبحث حجاب، یكی از دلمشغولی های ما و شماست. اما به آن معنا مجالی برای طرح در فضای عمومی پیدا نكرده و اگر هم به آن پرداخته شده اغلب از ناحیه افراد بوده و برای همین هم عملاً شاهد شكل گیری یك منظومه‌ی فكری در این باره نبوده ایم. وقتی می خواستیم عنوان جلسه را اعلام نماییم، نخستین چالش از همان جا آغاز شد. چون كه مع الاسف درباره‌ی حجاب آن قدر در این سال ها حرف زده شده و آن قدر بد حرف زده شده كه این مفهوم اساساً دستمالی شده است. برای همین هر كس كه می خواهد به این مورد نزدیك شود لاجرم بحثش در طبقه بندی موجود و ذیل ادبیات متعارف جای می گیرد. با این حساب، طبعاً كسی انتظار ندارد حرف متفاوتی از این نشست ها و برخاست ها بیرون بیاید.
«حجاب» برای داعیه داران اندیشه انقلاب اسلامی، مسئله نیست
وی افزود: ما تعبیر «نامسئله‌ی حجاب» را انتخاب كردیم تا اعلام نماییم «حجاب» برای داعیه داران اندیشه‌ی انقلاب اسلامی، مسئله نیست، اما برای جمهوری اسلامی مسئله شده است. یا بهتر است بگوییم مسئله كرده اند. آن قدر مسئله كرده اند كه به جرات می توانیم بگوییم حُكمِ پاشنه آشیل نظام را در حوزه‌ی فرهنگ و اجتماع پیدا كرده است. امروز بزرگترین طوفان ها نمی تواند در این كشور بعنوان مسئله مطرح شوند اما كوچكترین تكانش ها در این مورد حجاب، می تواند در كمترین زمان به صدر اخبار و مسائل بیاید!
رشیدی خاطرنشان كرد: هدف نهایی ما، گشودن دریچه ای نو برای نگاهی متفاوت به مبحث حجاب است. این اتفاق هم با یك نشست دو ساعته، محقق نمی گردد. باید همچنان در این باره اندیشید و حرف زد. ما هنوز به صورت مسئله‌ی درست و كاملی در باب حجاب نرسیده ایم. و تا این اتفاق نیفتد، همه‌ی تلاش ها در حل مسئله، پیچیده كردن آن را به دنبال خواهد داشت. بدون صورت مسئله‌ی درست، یافتنِ چاره محال است. صورت مسئله‌ی نادرست ما را به پاسخ نادرست خواهد كشاند. كما اینكه بنابراین هم همه‌ی تداركات و طراحی های ما در مبحث حجاب، نافرجام یا بدفرجام بوده. هر چه بیشتر دست و پا زده ایم، بیشتر خرابش كرده ایم. چرا؟ چون نمی دانیم دقیقا با چه درگیریم!
این فعال فرهنگی تصریح كرد: معتقدیم برای رسیدن به فهم درست از قضایایی مانند حجاب در جمهوری اسلامی، باید به این اندیشه‌ی بنیادین نظریه‌ی اسلام نابِ امام(ره) رجوع و تكیه نماییم. از این منظر، لاجرم ردپای دو جریان عمده‌ی متحجرین و متجددین را همه جا خواهیم دید؛ حتی در همین مبحث حجاب! اینكه چرا «نامسئله» می دانیم حجاب را، به همین مبداء مهم برمی گردد. به این معنا كه حجاب هیچگاه برای انقلاب اسلامی مسئله نبود، اما دو جریان مذكور، از فرصت های پیش آمده در ساحات مختلف، سوءاستفاده كرده و حجاب را برای نظام مسئله كردند.
وی اضافه كرد: برای همه‌ی ما سخت و گران است كه چهل سالگی انقلاب اسلامی را در شرایطی جشن بگیریم كه نقاط قوتش را به نقاط ضعفش تبدیل كنند. پس باید بكوشیم و فارغ از ذهنیات پیشین، به واكاوی مسائل انقلاب بپردازیم.
مشكل حجاب اصلا مربوط به خودش نیست
حجت الاسلام یوسفی، پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه هم در سخنانی با اشاره به اینكه در كشور ما حجاب «مشكل» است، «مسئله» نیست تصریح كرد: مسئله با مشكل فرق دارد. مشكل دغدغه آفرین و آشفته است. اساساً مشكل جواب ندارد، درد دارد و جامعه ی ما در مورد حجاب درد می كشد، هم متجددینش و هم متحجرینش درد می كشند و دارند به هم دیگر این درد را تزریق می كنند. انگار در دانشگاه و در سطح عمومی جامعه طوری است كه داریم این درد را به همدیگر تحمیل می نماییم. چرا؟ چون هیچ وقت حجاب در سطح مسئله مطرح نشده است.
این فعال فرهنگی تصریح كرد: مسئله بر عكس مشكل، چیزی است كه چاره مشخصی دارد، راهكارهای چندگانه دارد، روی این چاره ها اختلاف هست، و طرفین به چاره ها می اندیشند. و شما می بینید كه در كشور ما هیچ یك از طرفین قضیه نه به چاره ها فكر می كنند و نه اصلا به این كه طرف مقابل اگر مسئله دارد، آن مسئله را چطور باید حل نماییم. و بنابراین ما معمولاً در مشكل، خشم داریم كه «تو كردی»، «او كرد»، «من كردم» و.... و شما ببینید مسئله ی دختران خیابان انقلاب، یك جورهایی همه مان دغدغه اش را داریم و در آن خصوص هی داریم همدیگر را مقصر می نماییم.
وی توضیح داد: در بررسی ای كه ما انجام داده ایم بخش عمده ای از مشكل حجاب اصلا مربوط به خودش نیست، مربوط به چیزهای دیگر است. یعنی مسئله این نیست كه بپوشم یا نپوشم، مسئله این است كه دیده بشوم یا نه! بخش عمده ی اینها نیاز دارند كه دیده شوند و این نحوه پوشش را انتخاب كرده اند برای دیده شدن. ما فكر می كردیم مشكل بچه های ما حجاب است، در حالیكه مشكل شان چیز دیگری بود. می گفتند چرا ما دیده نمی شویم و ما نیامده بودیم كه راه دیده شدن آن ها را فراهم نماییم.
تا ما نتوانیم باوری را تولید نماییم انتظار عملكرد نداشته باشیم
عبدالله پور، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و سردبیر مجله «زن و مطالعات خانواده» هم در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: من در این چند روز در دنیای مجازی هر چه كه از زبان مخالفین توانستم را جمع آوری كرده ام. یك بار هم كه شده ما بنشینیم پای حرف خانم های بی حجاب و بزك كرده و ببینیم چه می گویند. چه شده است كه امروز مخالفان حجاب در موضع حق قرار گرفته اند و یا اقلا خودشان اینطور تصور می كنند كه در موضع حق قرار دارند.
عبدالله پور افزود: جامعه ی ما از تكرار مكررات و از شعار دادن خسته شده است. و جامعه را به جایی رسانده ایم كه یك بی حجاب وقتی با حجاب ها را می بینند به دیده تحقیر نگاهشان می كنند. چطور شده است كه آن ها به زعم خودشان در موضع حق قرار گرفته اند. این را همه ی بانوان محجبه دیده اند. چه بلایی سرمان آمده است كه چنین شده؟ ما باید قبول نماییم كه دشمنان بسیار دانا و در قبال آن دوستان بسیار نادانی داریم.
وی خاطرنشان كرد: حجاب یك عمل است. یك عمل به پشتوانه یك اندیشه انجام می گیرد. می رویم و یقه ی یكی را می گیریم كه خانم شما چرا حجاب ندارید؟ و برمی گردد جواب می دهد به تو چه؟ اصلاً آیا به من مربوط است این مسئله یا نیست؟ آیا ما واقعاً چنین اجازه ای داریم؟
این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: چند سال پیش یكی از دانشجویانم با من رساله ای در مبحث حجاب كار كرده بود، با این مورد كه آیا در عصر نبوی، حجاب الزامی بوده یا نه؟ اگر نبوده خوب الان چرا هست؟ اگر در عصر پیامبر(ص) و در عصر امیرالمومنین(ع) حجاب الزامی نبوده، چرا الان هست؟ ما امروز در جامعه مان افراد بسیاری داریم كه باور ندارند حجاب را و ما اجبار می نماییم كه باید به قدر یك روسری نیمچه ی الكی هم كه شده باید سرتان كنید. آیا ما واقعاً چنین مجوزی داریم یا نه؟ هیچ كس نمی داند این اجبار حجاب از كجا آمده است؟ و خوب این یك
وی افزود: تا ما نتوانسته ایم باوری را تولید نماییم نباید انتظار عملكرد داشته باشیم. من اگر روسری سرم هست، باید بتوانم بگویم چرا این را سرم كرده ام. اگر دختر من، دانشجوی من، یا هر كس دیگری از من بپرسد چرا باید حجاب داشته باشم، باید بتوانم به او جواب بدهم. و خیلی از مواقع متاسفانه خیلی از دوستان ما جوابی ندارند به جهت اینكه به یك زن مسلمان نمی توانیم بگوییم كه شأن تو چیست.
عبدالله پور تصریح كرد: مسئله ی دیگر این هست كه آیا قبول دارید كه جامعه ما درباره حضور زنان ناجوانمردی می كند؟ شما نه بین مفاخر ما و نه بین مسئولان ما اگر بگردید، خواهید دید توجهی به زنان نشده است.
در ادامه این نشست، شماری از حاضران به بیان نظرات خود درباره مبحث جلسه پرداختند.
نشست هفتگی «فكرانه»، به صورت هفتگی و با بررسی موضوعات مختلف جامعه در حسینیه هنر تبریز برگزار می گردد.

1397/05/01
13:27:30
5.0 / 5
4709
تگهای خبر: دانشجو , دانشگاه , فرهنگ , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی