گزارش دست و هنر به نقل از مهر؛

روایت سرگردانی مردم از تاثیر مدجهانی تا تقابل با متولیان مدولباس

روایت سرگردانی مردم از تاثیر مدجهانی تا تقابل با متولیان مدولباس دست و هنر: خیلی از جوانان معتقدند كه علاقه و تمایل آنان به سمت جریان جهانی مد بیشتر است و دیدگاه های نهادها و سازمان های متولی با آنان كاملاً فرق می كند.


خبرگزاری مهر – گروه فرهنگبا توجه به اینكه بعضی از كارشناسان و منتقدان فرهنگی و هنری معتقد هستند كه اتمسفر فرهنگ و هنر بگونه ای است كه قائل به هیچ گونه خط مش و ایدئولوژی نیست و همانند درختی است كه هزاران شاخه دارد و از هر یك بهره ای می برند و با عنایت به اینكه در دوران انفجار رسانه های اجتماعی به سر می بریم كه بی وقفه پیشنهادهای هنری و بسته های فرهنگی برای مخاطبانش دارد نمی توان در تقابل و یا به زور فعالیت هایی انجام داد كه تاثیر بسزایی در جامعه ندارد. اگر به حوزه مد و لباس دقت كنیم، در جامعه خواهیم دید كه جوانان ما در یك طرف هستند كه گویی در دایره سرگردانی افتاده اند و در دوراهی «این را بپوش» و «آن را نپوش» گیر كرده اند!بسیاری از جوانان معتقدند كه علاقه و تمایل آنان به سمت جریان جهانی مد بیشتر است و دیدگاه های نهادها و سازمان های متولی با آنان كاملاً فرق می كند. جوانان در جریانات ترند جهانی هستند و گویی نهادها، سازمان ها، طراحان و پژوهشگران در راهی دیگر، از همین رو، در این دو راهی ها هیچكس نمی تواند آن یكی را راضی كند كه كدام راه درست تر، صحیح تر و قابل باورتر است! پس در این دایره سرگردانی چه باید كرد؟ با عنایت به اینكه مسئولان مربوطه شهامت به چالش كشیده شدن را ندارند و راهی كه در پیش گرفتند خلاف جهتی است كه مردم می روند. به شكلی در تقابل این نهادها و سازمان های متولی با مردم می بینیم كه آنها در سویی در حال برگزاری برنامه ها، نمایشگاه ها و جشنواره هایی هستند كه هم مرزی، هم فكری و یكدستی با اندیشه ها و افكار مردم در سطح شهر ندارد و از سویی مردم جامعه در حال انتخاب فرهنگ و الگوی متفاوت دیگری هستند كه با الگوهای ترویجی نهادها در تضاد است. شاید در جریان برنامه ریزی برای بهبود یا فرهنگی كردن مسئله پوشش در جامعه ایرانی اتفاقاتی رخ داده باشد اما دوگانگی و گسست همچنان پایدار می باشد. خبرنگار مهر درباره وجود این گسست و فرهنگ اعمال شده از طرف متولیان این حوزه و درباره این روند با مخاطبان به صحبت نشسته است كه نقطه نظرات آنان در ادامه می آید: همخوانی نداشتن سلایق مردم و متولیان حوزه مد و لباسدرست است كه میان سلایق مردم و مسئولان و متولیان حوزه مد و لباس همخوانی وجود ندارد اما برای خیلی از مردم جامعه این دغدغه وجود دارد كه اگر تا زمانی در زمینه مد و لباس به خاستگاه واقعی نرسیم و میان نیاز جوانان و قوانین توازنی ایجاد نشود، نمی توانیم به هدف مان در این عرصه دست پیدا نماییم. زمانی می توان در زمینه مد و لباس به خاستگاه واقعی رسید كه بتوان بین نیاز جوانان و شرع و عرف در جامعه توازن برقرار كرد، اگر این فرمول به هر شكلی از بین رود نه می توان نیاز جوانان را برآورده كرد و نه می توان به آنچه كه در شرع و عرف یك زندگی ایرانی و اسلامی هدف قرار داده شده دست پیدا كرد.«شكوفه» ۳۲ ساله از فعالان اجتماعی است با او درباره برگزاری نمایشگاه و جشنواره های مد و لباس در كشور صحبت می كنم كه او تا چه اندازه این رویدادها را دنبال می كند و محصولاتی كه ارائه می دهند با سلایق آنان جور است، او می گوید: «جدیدترین ایده ها در زمینه مد و لباس و میزان پیشرفت تولید ملی در این حوزه سبب شده است اغلب جشنواره ها و نمایشگاه های عمومی مد و لباس را پیگیری كنم اما به نظرم طرح های ارائه شده با سلایق عمومی جامعه همخوانی ندارد. همین طور زمانی وجود نهادهای متولی قادر به اثربخش خواهند بود كه بتوانند دوستداران این حوزه را به سمت طرح های جدید و به روز با سبك ایرانی اسلامی سوق دهد، در غیر این صورت وجود این نهادها در جامعه روبه روز كمرنگ تر شده و ماهیت اصلی اش را از دست می دهد.»او با نهادها، سازمان ها و متولیان حوزه مد و لباس آشنا است و به وجود آنها در جامعه آگاهی دارد اما حضور این نهادها را به شدت كمرنگ احساس می كند، «شكوفه» ادامه می دهد: «زمانی می توان در زمینه مد و لباس به خاستگاه واقعی رسید كه بتوان بین نیاز جوانان و شرع و عرف در جامعه توازن برقرار كرد، اگر این فرمول به هر شكلی از بین رود نه می توان نیاز جوانان را برآورده كرد و نه می توان به آنچه كه در شرع و عرف یك زندگی ایرانی و اسلامی هدف قرار داده شده دست پیدا كرد. زمانی كه زن جامعه امروزی نتواند لباسی مناسب برای خود بیابد به ناچار سمت ویترین پر زرق و برق مغازه ها كشش پیدا می كند و همین عامل سبب می شود به مرور زمان به پوشش غیراصولی عادت كند و نوع سلایق اش دستخوش تغییر شود، در این میان می طلبد متولیان امر نگاه جدی تری به این مقوله داشته باشند و با به كارگیری نیروهای زبده و دارای ایده زمینه پیشرفت در حوزه مد و لباس را فراهم نمایند.»انتخاب مردم در تضاد و تقابل با نهادها و متولیان مد و لباس«راضیه» ۳۶ ساله و حسابدار است، بیشتر سبك های خاص و متفاوت را در حوزه مد و لباس دنبال می كند زمانی كه از حضور جشنواره و نمایشگاه در صحبت با او یاد می كنم، او جواب می دهد: «از حضور جشنواره ها با موضوعیت مد و لباس در كشور خبردار نمی شوم و پیگیری نمی كنم برای اینكه سبك جشنواره های مزبور را نمی پسندم و از وجود نهادها و سازمان های متولی این حوزه با خبر نیستم.»به او می گویم چرا آشنا نیستی و جشنواره ها را دنبال نمی كنی، شاید گاهی با سطح سلایق ات جور دربیاید؟ «راضیه» جواب می دهد: «احساس می كنم سبك موردپسند این نهادها با سلیقه مردم تا حد بسیار زیادی متفاوت و یا كلاً متضاد است یا شاید هم تنها این مورد پیش فرض من باشد، برای اینكه من در سبك لباس پوشیدن تنها از خودم تبعیت می كنم البته از این امر نباید غافل شد كه نهادهای محدودكننده بر نوع پوشش مردم تاثیر گذاشتند اما من ترجیح می دهم لباس هایم را از مزون های خاص كه سبك متفاوتی را نسبت به مغازه های سطح شهر دارند، انتخاب كنم كه حداقل نوع پوشش ام را دوست داشته باشم.»«راضیه» انتخاب پوشش از طرف جامعه را به شكلی مدُ تحمیلی می داند كه به شكلی بی احترامی به جامعه است و ادامه می دهد: «به نظر من اقلیتی از جامعه در این نهادها و سازمان ها با سلیقه ای دور از ذهن در حال تصمیم گیری برای اكثریت جامعه با تفكرات متفاوت هستند كه علایق این گروه مورد پسند عموم نیست. در واقع تا زمانی كه جامعه ای برای طرز لباس پوشیدن از طرف نهادی خاص قانون گذاشته شود، مخالفم برای اینكه در صورتیكه اگر پوشش مردم باسلیقه آن نهادها در تضاد باشد گویی مرتكب جرم شده اند.»افراط و تفریط در نوع سیاست گذاری جشنواره ها«افسانه»، ۲۵ ساله است در زمینه ماركتینگ و استارت آپ فعالیت دارد. او درباره فعالیت های نهادهای متولی و برگزاركننده جشنواره های گوناگون در زمینه مد و لباس در جامعه می گوید: «علاقه ای به این جشنواره ندارم و اساساً جزء دنبال كنندگان نیستم فقط گاه گداری تصاویر بعضی از طراحی ها و محصولات ارائه شده را در فضای مجازی می بینم، پیش فرض من این است كه این جشنواره ها در ایران هنوز به صورت حرفه ای نتوانسته اند خودشان را مطرح كنند و فعالیت های وسیع و مثمرثمر داشته باشند، تنها یكسری جشنواره های نمادین برگزار می كنند كه بعضی از افراد خاص و مشخص شده می توانند در آن فستیوال عرض اندام كنند.»اطلاع رسانی این نوع نهادها بسیار محدود است و كسی به صورت جدی از ماهیت وجودی آنها اطلاعی ندارد. شاید هم خودشان قصد ندارند كه به مردم معرفی شوند. به «افسانه» می گویم چرا این نوع نهادهایی كه در حوزه مد و لباس فعالیت دارند را نمی شناسد و با فعالیت های آن آشنا نیست؟ او جواب می دهد: «اطلاع رسانی این نوع نهادها بسیار محدود است و كسی به صورت جدی از ماهیت وجودی آنها اطلاعی ندارد. شاید هم خودشان قصد ندارند كه به مردم معرفی شوند. به نظر من، نهادهای برگزاركننده جشنواره و نمایشگاه ها در اجرای این نوع برنامه افراط و تفریط دارند و در نقش پوشش جامعه به قدری اعمال سلیقه می كنند كه نظرات و سلایق مردم را مدنظر قرار نمی دهد و آثار و محصولات از عموم جامعه فاصله دارد.»دوری از نهادهایی كه نوعی خاص از استایل را ترویج می كنند«مونا» متولد دهه ۶۰ و عكاس است، درباره ایده گرفتن از پوشش اش در جامعه می گوید: «برای انتخاب لباس هایم ایده خاصی ندارم، اما ترجیح می دهم با آزادی پوشش ام را انتخاب كنم، زمانی كه در جمع دوستانم از فستیوال و نمایشگاه مد و لباس كه صحبت می كنم بیشتر درباره فرش قرمز فستیوال خارجی بحث می نماییم آنها به روز هستند با علم و دانش در این زمینه فعالیت می نمایند در حالیكه در كشور ما درباره این موارد احساسی تصمیم می گیرند و گویی همه با هم در یك لجبازی عمیق فرو رفته اند.»او درباره طراحان این حوزه می گوید: «البته نمی دانم طراح صرف در حوزه مد و لباس در جامعه وجود دارد یا خیر! اما بیشتر طراحی ها توجه به ژورنال ها، یا بازیگر و خواننده بیگانه است كه با فرهنگ و شخصیت ما خیلی جور درنمی آید. با عنایت به این كه خواهرم نقاش است اهتمام می كنم با او نوعی لباس خاص را طراحی كنم و آنرا به دوزنده می دهیم تا برایمان بدوزد. در نتیجه رجوع به جشنواره ها برایمان شبیه كابوس شده برای اینكه هر كس خودش را به شكلی بهترین طراح می داند و اگر انتقادی به آنان داشته باشیم سریعاً ناراحت می شوند. ما هم اهتمام داریم كلاً از نهادها و سازمان هایی كه بعنوان متولی در این عرصه فعالیت می نمایند، دوری نماییم.»سود برگزاری جشنواره برای مسئولان و طراحان است یا مردم؟تصور و دیدگاه بعضی از مردم به این سمت سوق پیدا كرده كه ماهیت وجودی جشنواره ها، نمایشگاه، ایونت و رویدادها برایشان مفید نیست و به شكلی سود و منفعت اش برای برگزاركنندگان آن است، مثلاً غزاله بر روی این مورد تمركز كرده و می گوید این نوع برنامه ها برای جوانان دیگر جذابیتی ندارد.«غزاله» ۲۰ ساله است و تماماً در حال سرچ كردن مد، استایل، سبك پوشش و ترند جهانی است، این را خودش می گوید و برایم عجیب است كه چگونه تمام وقت بر روی این موضوعات فوكوس كرده است، با غرور خاص نام چندتن از طراحان مطرح را می آورد و مشخصات محصولاتشان را برایم ریز به ریز تعریف می كند، از او درباره جشنواره های داخلی و نمایشگاه ها می پرسم كه جواب می دهد: «اگر بخواهم به صورت تخصصی درباره جشنواره هایمان توضیح بدهم قاطع و بدون حاشیه بگویم كه كاركردی برای من بعنوان نسل جوان ندارند. احساس می كنم این جشنواره ها یك دورهمی است تا دانشجوهایی این حوزه برای رزومه جمع كردن شركت می كنند تا سودی برایشان داشته باشد.»اگر بخواهم به صورت تخصصی درباره جشنواره هایمان توضیح بدهم قاطع و بدون حاشیه بگویم كه كاركردی برای من بعنوان نسل جوان ندارند. احساس می كنم این جشنواره ها یك دورهمی است تا دانشجوهایی این حوزه برای رزومه جمع كردن شركت می كنند تا سودی برایشان داشته باشد. از او می پرسم یعنی چه برایشان سودی داشته كمی بیشتر توضیح بده، «غزاله» می گوید: «ببینید یكی از دوستان من فارغ التحصیل رشته طراحی بود، تمام طراحی هایش با پارچه را برای جشنواره ها می فرستاد و می اظهار داشت كه این جشنواره رزومه پُرباری برایش می سازد تا در مهاجرت كردن به او كمك نماید، واگرنه من ندیدم طراحی هایی كه در این جشنواره ها صورت می گیرد در بازار خرید وجود داشته باشند حتی خود طراح هم طراحی خودش را بر تن نمی كند برای اینكه به او سفارش داده اند كه در طراحیش باید چه قوانینی را رعایت كند و محدودیت ها را درنظر بگیرد.»به «غزاله» می گویم چرا در تقابل با این نهادها هستی آنها در تلاش هستند تا پوششی معقول را در جامعه ترویج كنند یا نظم ساختاری در پوشاك ایجاد كنند با نوع دیدگاه و نظراتت احساس می شود كه گارد خاصی با برگزاركنندگان این نمایشگاه ها، جشنواره ها و رویدادها داری، او جواب می دهد: «من گارد ندارم، اما زمانی كه واقعیت ها را بیان می كنم و نقد بر روی سیاست گذاری ها دارم سریعاً به تقابل و تضاد تعبیر می شود اما با یك بررسی و تفحص در جامعه می توان با این موضوعات برخورد كرد و دید مردم از مُدی پیروی می كنند كه بسیار متفاوت از مُد ایرانی است.»


منبع:

1398/05/06
13:31:19
5.0 / 5
4065
تگهای خبر: آثار , بازی , بازیگر , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی