ثبت جهانی صنایع دستی سیرجان و مریوان

ثبت جهانی صنایع دستی سیرجان و مریوان به گزارش دست و هنر معاون صنایع دستی كشور اظهار داشت چه گلیم سیرجان و كلاش مریوان ثبت جهانی بشود چه نشود، آنچه اهمیت دارد این است كه این دو شهر، نمایندگان خوبی برای ایران محسوب می گردند.


بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بازرسان شورای جهانی صنایع دستی از دو شهر مریوان و سیرجان دیدن كرده اند و با هنرمندان و شیوه كارشان آشنا شدند. در شهرستان سیرجان شاهد فعالیت سه نسل در كنار هم بودند و این اتفاق برایشان خوشایند بود. به عبارتی این دو شهر، نمایندگان خوبی برای ایران بودند و ظرفیت صنایع دستی ما را به درستی معرفی كردند.
معاون صنایع دستی كشور به زیرساخت هایی اشاره كرد كه در شهر سیرجان فراهم شده و بیان كرد: در سیرجان رشته دانشگاهی گلیم بافی، همچنین موزه ای به این منظور راه اندازی شده؛ علاوه بر این، هنوز نسل جدید گلیم می بافد و این مساله نویدبخش زنده ماندن و ادامه پیدا كردن هنر گلیم بافی در سیرجان است.
نامور مطلق در ادامه گفت: تاكنون ۴ شهر تبریز، اصفهان، مشهد و لاله جین در همدان در شورای جهانی صنایع دستی ثبت شده اند و با ثبت جهانی مریوان و سیرجان، پنجمین و ششمین شهر صنایع دستی ایران ثبت می شوند. ناظران و ارزیابان شورای جهانی بعد از دیدار از مریوان و سیرجان ارزیابی خود را به شورای جهانی ارائه می دهند كه از هر قاره یك نماینده در این شورا وجود دارد و اگر این ارزیابی مورد تایید نمایندگان قرار بگیرد، این دو شهر، ثبت جهانی می شوند.
معاون صنایع دستی كشور، برندسازی را مهم ترین هدف از ثبت جهانی شهرها دانست و افزود: این اتفاق موجب نام آشنا شدن شهرهای ما می شود و «نام» یعنی وجود؛ یعنی هویت؛ یعنی در یادها ماندن و ما باید تلاش كنیم كه با ثبت شهرهای خود در فهرست شهرهای جهانی، هویت خود را به رخ جهانیان بكشیم.
به گفته نامورمطلق، انتخاب شهرهای جهانی، بهانه و فرصت خوبی برای تعامل با كشورهای دیگر و داد و ستد با آنهاست و ما تاكنون توانسته ایم چهار شهر را به عنوان شهرهای جهانی به ثبت برسانیم. اما این كافی نیست و لازم است همه نهادها و سازمان های مرتبط، كنار هم قرار گیرند و زمینه را برای معرفی و توسعه صنایع دستی فراهم آورند.
او به ضرورت نوآوری اشاره و بیان كرد: امروز سلیقه مردم و نیاز آنها تغییر كرده و هنرمندان صنایع دستی باید مخاطب امروز خود را بشناسند. برای مثال هنرمندانی كه در تبریز و شهرهای دیگر آذربایجان، مشغول بافتن فرش هستند، دیگر نمی توانند از همان طرح ها و رنگ های پیشین استفاده كنند چراكه سلیقه مردم دنیا تغییر كرده و دیگر رنگ های گرم و فضاهای شلوغ، چندان طرفدار ندارد و هنرمندان ما باید سلیقه مخاطب امروز را بشناسند و جهانی شدن شهرها به این شناخت كمك می كند.
 

1396/05/07
21:58:48
5.0 / 5
306
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی