با اقتباس از آثار نیما یوشیج انجام شد

تولید بازی آهو و پرنده ها در كانون پرورش فكری

تولید بازی آهو و پرنده ها در كانون پرورش فكری به گزارش دست و هنر پازل كارتی آهو و پرنده ها با اقتباس از آثار نیما یوشیج، طراحی و در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان آماده تولید شده است.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، بازی رومیزی و کارتی برگرفته از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی و ادبیات معاصر از مجموعه «میز بازی ایرانی» از جانب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طراحی شده است.
پازل کارتی «آهو و پرنده ها» یکی از بازی های این مجموعه است که با اقتباس از آثار نیما یوشیج و بر مبنای داستانی با همین نام از جانب شادی عظیمی برای کودکان بالای هفت سال طراحی شده است.
به گفته عظیمی، ایده طراحی بازی های رومیزی با الهام از ادبیات فارسی در اداره کل سرگرمی های سازنده و بازی های کامپیوتری کانون پس از چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی کلید خورد و از آنجائیکه پروژه با حمایت مدیرعامل کانون پرورش فکری مواجه گردید، طرح آن تدوین شد. در یک سال قبل چندین تیم تحقیقاتی متشکل از طراحان اسباب بازی نشست هایی منظم در مورد متون ادبیات ایران برگزار کردند که از بین آنها ۱۰ داستان انتخاب و این داستان ها پایه ای برای طراحی بازی های رومیزی شد.
او اضافه کرد: بخشی از این پروژه هم زمان با پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی در غرفه سرگرمی های سازنده و بازی های کامپیوتری کانون به نمایش درآمد.
طراح بازی «آهو و پرنده ها» توضیح داد: ایده اصلی این بازی از کتابی با همین نام از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ذهنم رسید. این کتاب از جانب بهمن دادخواه با تصاویر کاملاً ایرانی تصویرسازی شده بود. این تصاویر از نظر زیباشناسی، آموزش هنر خوب دیدن برای کودکان جایگاه ویژه ای دارد. ضمن این که پیوند بین محصولات انتشارات کانون با مرکز سرگرمی های سازنده کانون، هم افزایی و همنشینی پرمایه و تکمیل کننده ای را فراهم می آورد.
عظیمی همینطور داشتن پیام فرهنگی مناسب، استفاده در بازی سازی، داشتن شخصیت های متعدد، خط داستانی مشخص و قدرت بصری بالا را از خصوصیت های یک داستان خوب برای طراحی بازی برشمرد.


به قول این فعال حوزه اسباب بازی، آنچه در عرصه جذب مخاطب و حضور موفق در بازار کمک می نماید، داشتن یک دیدگاه چند بعدی به مساله و درست کردن پیوستارهای متناسب در کنار تولید اسباب بازی، ساخت انیمیشن، حمایت های رسانه ای، ایجاد بسترهای کیفیتی در اسباب بازی شامل مواد و متریال تا مکانیزم های بازی و… است.
عظیمی در مورد ضعف نپرداختن به ظرفیت های ادبی در طراحی سرگرمی ها تصریح کرد: ما معمولاً به صورت تیمی کار نمی نماییم و گاهی متولیان کار تولید یا حتی طراحان اِشرافی به حوزه ادبیات ندارند. این حوزه نیازمند حضور مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعنوان تخصصی ترین ارگان در حوزه کودکان و نوجوانان در کشور است تا بتوان با استفاده از نگاه بلندمدت و دانش موجود در این مجموعه و اعتقاد به مشارکت و کار گروهی که وجود دارد طی جلسه هایی با حضور طراحان، تولیدکنندگان و متخصصان حوزه ادبیات ایران این امر را رقم زد.
او درباره بازار فعلی بازی و اسباب بازی اظهار نظر کرد و اظهار داشت: در این سال ها با محصولات ایرانی مواجهه شدیم که حتی بهتر از محصولات خارجی در حوزه اسباب بازی تولید شده اند. اگر ما بازی هایی با کیفیت بالا و برگرفته از فرهنگ خودمان تولید نماییم با اقبال عموم مردم مواجه می شود. این رقابت کار پیچیده ای نیست اگر همت و حمایت های ملی را چاشنی آن بکنیم، هم طراحان بسیار خوبی داریم و هم تولیدکنندگانی که آرزوی شان تولید محصولاتی برگرفته از فرهنگ و میراث ایران زمین است چون که می تواند آنها را به عرصه های جهانی معرفی نماید.
این طراح بازی در انتها اظهار داشت: صنعت بازی های رومیزی رو به رشد است و بازارهای بوجود آمده هر روز منتظر یک اتفاق جدید هستند. امروز مردم در یک بازگشت به گذشته به دنبال میزهایی برای گفتگو در فضای عمومی هستند و چه فضایی بهتر از بازی و اسباب بازی چونکه در آن به صورت غیرمستقیم خیلی از مفاهیم، حضور پررنگی به خود می گیرد و اگر متولیان فرهنگ و میراث فرهنگی کشور این جریان را همراهی نکنند، فردا مجبور خواهند شد این عرصه را واگذار کنند.



منبع:

1399/05/08
21:41:22
5.0 / 5
652
تگهای خبر: آثار , آموزش , اسباب بازی , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی