اظهارات محمد جعفری قنواتی

پیام قیام عاشورا چه بود؟

پیام قیام عاشورا چه بود؟ به گزارش دست و هنر محمد جعفری قنواتی با بیان این كه حادثه كربلا یك اتفاق زودگذر یا فاجعه انسانی فراموش شدنی نیست، می گوید: پیام این قیام برای ما و مردم روزگاران این است كه آزاده باشید و خودرا از بندگی هركسی جز خداوند رها سازید و از هیچ قدرت و شخصیتی بیم و هراس به دل راه ندهید، دشتمن ستمگر و یاور ستم دیده باشید.


به گزارش دست و هنر به نقل از ایسنا، این نویسنده و پژوهشگر در نشست «بازتاب عاشورا در فرهنگ و ادب عامه» که در اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی بوسیله صفحه اینستاگرامی این نهاد برگزار شد، اظهار نمود: حادثه کربلا و به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و فرزندانش در سال ۶۱ هجرت، نه یک اتفاق و جریان زودگذر و نه یک فاجعه انسانی فراموش شدنی و نه یک جنگ میان دو نفر بر سر قدرت و رسیدن به سلطنت بود بلکه این حادثه رویارویی حق و باطل بود. این قیام نه یک درگیری و جنگ نظامی میان دو نیروی نابرابر بود و نه پیکار در یک صحنه معین و در یک زمان مشخص بلکه قیامی بود در امتداد قیام رسولان الهی و پیامبران آسمانی و مصلحان جهانی و به هدف تزکیه بشر از آلودگی های گریزناپذیر این جهان و برداشتن موانع رشد و بالندگی انسانی و راه نشانه هایی برای رفتن به سمت کمال انسانی و رسیدن به مقام قرب خداوندی.
او اضافه کرد: قیام امام حسین(ع) مدرسه ای است با درس های تربیتی والا و آموزش هایی انسان ساز و پیام هایی برانگیزاننده و امیدآفرین برای حیات طیبه بر روی زمین، یکی از این درس ها درس آزادگی و اصلاح گری است. انسان ناچار است به طبیعت مادی خود زندگی کند و در این زندگی مسئولیت هایی در مقابل خانواده، اجتماع و محیط دارد. در این زندگی پیمان هایی بر او تحمیل می شود و تعهداتی را می پذیرد، اگر انسان تعهدات را نپذیرد شخصی خودخواه می شود. اگر فرد پیمان اجتماعی را می پذیرد چاره ای نیست که تعهدات خودرا عمل می کند. البته انسان آگاه و هدفدار در عین پذیرش مسئولیت اجتماعی زیر بار چیزی که مانع حرکت بالنده و رشد یابنده او به سمت خدا باشد، نمی رود. او مسئولیت های خودرا بعنوان وظیفه اجتماعی تلقی می کند و از جایگاه اجتماعی خود در مقابل خداوند و خلق آگاه است و گرفتار خودبزرگ بینی نمی گردد. چنین انسانی آزاده است و آزادگی در سرشت اوست، بهنگام انتخاب می کند و درک و شناخت از زمان دارد و شایسته ترین زمان را برمی گزیند و بدون هیچ تردیدی آنرا به اجرا می گذارد.
قنواتی در ادامه بیان کرد: امام حسین (ع) پس از شهادت برادرش مسئولیت سنگین امامت را بر عهده گرفت اما چون در مقابل معاویه خودرا به پیمان هایی پایبند می دید روشی را برگزید که هم بر تعهدات و مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده باشد و هم از عهد و پیمان بیرون نرفته باشد. این گزینش بر پایه شناخت طرف مقابل، شناخت شرایط اجتماعی و مردم بود. اما همین که معاویه درگذشت و فرد بی بند و باری مانند یزید جای پدرش را گرفت، امام حسین(ع) شیوه عملش را تغییر داد. بنابر مسئولیتی که داشت از مدینه خارج شد و برای این که هر شبهه ای را از خود دور کند، هدف و راهبرد و شیوه عمل خودرا از قیام خود چنین اعلام نمود: من نه خودخواهانه قیام کرده ام و نه تبهکارانه و ستم گرانه. (بسیاری از قیام ها برای خودخواهی و رسیدن به قدرت است و امام حسین (ع) این مفاسد را از خود دفع می کند). من تنها و تنها قیام کرده ام برای اصلاح در بین امت جدم محمد(ص). برنامه من برای رسیدن به این هدف این است که می خواهم امر به معروف کنم و دیگران را از منکر بازدارم.» منظور امام از معروف کاری است که عقل اجتماعی و خرد جمعی آنرا می پذیرند و منکر کارهای جزئی نیست که مردم آنرا انجام می دهند بلکه بزرگ ترین منکر ظالمی است که بر سر قدرت رسیده و دیگران را می خواهد تابع خود کند. اما چگونه می خواهد امر به معروف و نهی از منکر را به اجرا درآورد؟ بگفته امام حسین مقابل السلام به همان روش و سیره جدم رسول خداوند(ص) و پدرم علی مرتضی(ع) رفتار می کنم.
این پژوهشگر سپس با بیان راه و روش حضرت رسول الله (ص) و امام علی(ع) در گسترش اسلام و اجرای امر به معروف و نهی از منکر بوسیله دعوت به توحید و نفی هرگونه طاغوت و حاکم کردن عدالت در جامعه اظهار نمود: امام حسین (ع) دید ۵۰ سال بعد از رحلت رسول خدا، برنامه دوران جاهلیت به نام اسلام و خلافت اسلامی بازگشته است بدین سبب به دنبال به اصلاح در بین امت رفت، هدف او اصلاح دین بود که توسط دیگران به فساد و انحراف کشیده شده بود. امام حسین(ع) زیر بار ظلم نرفته و با هر توانی که داشت به دفاع از حق برمی خیزد و از کشته شدن و اسیری خانواده اش و به ظاهر شکست، هیچ بیم و هراسی به خود راه نمی دهد. با سپاه دشمن روبه رو می شود، آنان را به حق فرامی خواند، آنان که حق را نمی شناسند ماموریت دارند او را تسلیم باطل کنند، اما امام حسین مقابل السلام زیر بار ذلت و بیعت کردن با یزید نمی رود. بیعت با یزید یعنی کنار گذاشتن دین اسلام و مردم با خود می گویند حالا که پسر رسول خدا بیعت با یزید را پذیرفته یعنی یزید جانشین رسول خداست و عمل او مساوی با رضایت رسول خدا (ص) است.
قنواتی تصریح کرد: پیام قیام امام حسین (ع) به همه ما و مردم روزگاران چنین است که آزاده باشید و خودرا از بندگی هرکسی جز خداوند رها سازید، از هیچ قدرت و شخصیت بیم و هراس به دل راه ندهید، دشمن ستمگر و یاور ستم دیده باشید. با آگاهی و شناخت زمان و مکان اقدام کنید برای اینکه خیلی از افراد بدون شناخت شرایط و زمان و مکان و بدون شناخت خود و دشمن اقدام می کنند و شکستشان موجب ناپدیدشدن برنامه و هدف و در نهایت حق می شود. امام حسین (ع) با هوشیاری تمام و با شناخت زمان و مکان به سرانجامی که در انتظار است، اقدام می کند و در مقابل هرگونه ستمگری و خودکامگی پایداری می ورزد و کشته شدن در راه خداوند را انتخاب می کند. خداوند می گوید: کشته شدن در راه خداوند را نابودی به شمار نیاورید. نباید شکست جبهه حق را ظاهری بدانیم و باید یقین داشته باشیم که پیروزی حق و نابودی باطل به مشیت الهی حتمی است بااینکه به درازا بکشد و صدها سال به طول بیانجامد. حق را بشناسید و پیوسته طرفدار حق باشید برای اینکه آینده از آن حق و حق خواه آن است.





منبع:

1399/06/09
14:41:17
5.0 / 5
465
تگهای خبر: آموزش , فرهنگ , كتاب , مد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی