در گردهم آیی فعالان بازی های رومیزی مطرح شد؛

دانشگاه ها بستر خوبی برای توسعه بازی های رومیزی هستند

دانشگاه ها بستر خوبی برای توسعه بازی های رومیزی هستند به گزارش دست و هنر نماینده سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی در گردهم آیی طراحان و فعالان بازی های رومیزی اظهار داشت: با عنایت به پوشش گسترده ای كه دانشگاه ها در كشور دارند بستر مناسبی برای توسعه این بازی ها هستند.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نشست گردهم آیی طراحان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و فعالان حوزه اسباب بازی و بخصوص بازی های رومیزی در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار گردید.
در این نشست که به همت اداره کل سرگرمی های سازنده و بازی های کامپیوتری کانون پرورش فکری برگزار شد، محسن حموله مدیرکل این اداره اظهار داشت: با هدف تعامل و مشورت با تولیدکنندگان بازی های رومیزی و اطلاع تولیدکنندگان از فعالیتهای صورت گرفته و تغییرات مدیریتی در شورای نظارت بر اسباب بازی و تشکیل کارگروه بازی های رومیزی در این شورا و تغییر مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون که می تواند در این بخش با اهمیت باشد این گردهم آیی برگزار گردید.
وی در ادامه با اشاره به امضای دو تفاهم نامه ی کانون با سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی و ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: امروز توجه جدی به بحث بازی های رومیزی در سطح دانشگاه وجود دارد و ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی هم از تولید بازی های رومیزی با محور علوم شناختی حمایت می کند.
مدیرکل سرگرمی های سازنده و بازی های کامپیوتری کانون با بیان این که ظرفیت های خوبی برای برگزاری یک جشنواره مستقل با عنوان جشنواره معرفی بازی های رومیزی در سطح ملی و کشوری وجود دارد، تصریح کرد: برگزاری این رویداد نیازمند هم فکری، مشارکت و برنامه ریزی فعالان این حوزه است.
حموله در این جلسه هم چنین از ایجاد طرح میز و قفسه بازی به صورت آزمایشی در بعضی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان اطلاع داد و اظهار داشت: کانون آمادگی همکاری با طراحان و تولیدکنندگان برای توسعه این طرح را دارد.
در ادامه این نشست نماینده ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی هم با اشاره به اهداف ستاد اظهار داشت: یکی از اهداف ستاد شتاب دهی به توسعه علوم و فناوری های شناختی است و با عنایت به تفاهم نامه ای که با کانون به امضا رسید تلاش می نماییم این اهداف را در حوزه طرح ها و تولید و توسعه ی بازی های شناختی با کمک کانون پیش ببریم.
نماینده سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی هم در گردهم آیی طراحان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و فعالان حوزه اسباب بازی اظهار داشت: کودکان و نوجوان بعد از کانون مخاطبان دانشگاه هستند و شاید به حوزه بازی تاکنون کمتر در دانشگاه ها پرداخته شده است اما جهاد دانشگاهی در سال های اخیر به این بخش ورود پیدا کرده و فعالیتهای خوبی هم صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: با عنایت به پوشش گسترده ای که دانشگاه ها در سطح کشور دارد بستر مناسبی برای توسعه این رویکرد فراهم است و با عنایت به استقبال خوبی که پارسال از برگزاری مسابقه ها و برنامه هایی در زمینه بازی ها از جانب دانشجویان شاهد بودیم، به نظر می آید از این ظرفیت می توان برای معرفی و اطلاع رسانی این بخش به جامعه استفاده نمود.
در ادامه این نشست طراحان و تولیدکنندگان اسباب بازی به بیان دیدگاه ها و پیشنهادهای خود در حوزه های مختلف برای توسعه ی بازی های رومیزی در مراکز فرهنگی هنری، دانشگاه ها و… پرداختند.
هانی فتوت تولیدکننده و عضو کارگروه بازی های رومیزی شورای نظارت بر اسباب بازی ضمن قدردانی از برنامه های کانون در زمینه ی ایجاد قفسه بازی در مراکز فرهنگی هنری خواهان مشخص شدن چگونگی حمایت های ستاد توسعه ی علوم و فناوری های علوم شناختی شد.
وی هم چنین به کمبود فضای مناسب برای عرضه کالاهای حوزه اسباب بازی به مخاطبان اشاره نمود و اضافه کرد: بازی های رومیزی ابتدا باید دیده شود تا بتواند مخاطب را جذب خود کند و در صورت فراهم شدن فضا در مراکز کانون هم باید از تولیدات با کیفیت استفاده گردد که به اعتبار کانون صدمه ای وارد نکند.
صمد خطیبی دیگر فعال این حوزه هم از برگزاری جشنواره مستقل بازی های رومیزی استقبال کرد و اظهار داشت: بعنوان یک تولیدکننده احساس می کنم ابتدا باید پیش نیازهای آن از قبیل تعداد بازی های تولید داخل در این عرصه بررسی شود.
محسن رجبی عضو انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی هم ضمن قدردانی از همکاری کانون در این حوزه اظهار داشت: به نظر می آید فعالان این حوزه باید نسبت به دغدغه کانون در اینبخش تلاش کنند همکاری لازم را از این حرکتی که شروع شده، داشته باشند و از فرصت های به وجود آمده به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.
امین نصیری طراح بازی ها اظهار داشت: تولید بازی و اسباب بازی علاوه بر فعالیت اقتصادی نوعی اشاعه فرهنگ به حساب می آید و به اعتقاد من تمام بازی های فکری به شکلی مفهوم شناختی دارد.
وی هم ترویج فرهنگ بازی را از مهم ترین دغدغه هایی دانست که به نظر می آید باید در کشور مناسبتی مانند هفته ی بازی برای این مهم تعریف شود.
حامد تأملی دیگر طراح و مروج بازی ها هم در گردهم آیی فعالان حوزه بازی های رومیزی با اشاره به سرانه پایین مصرف اسباب بازی در کشور اظهار داشت: حوزه بازی پیش از هر چیز نیازمند معرفی بیشتر و تحریک جامعه بخصوص در دوره شیوع بیماری کرونا است. باید توجه داشته باشیم هر تصمیم حاکمیتی در این بخش می تواند در حوزه اقتصاد آن هم تاثیر داشته باشد ازاین رو برای برگزاری جشنواره ای با عنوان بازی های رومیزی باید ابتدا سازوکارهای لازم آن فراهم گردد.
در بخشی از این نشست سایر فعالان حوزه اسباب بازی دیدگاه های خویش را در زمینه های مختلف عرضه کرده و مسؤولان کانون و نمایندگان ستاد توسعه فناوری ها و علوم شناختی و جهاد دانشگاهی به آنها پاسخ دادند.


منبع:

1399/08/01
22:49:37
5.0 / 5
301
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی