ظرفیت های ادبی در خلق كاراكتر اسباب بازی -۱۶

اسطوره ها چه جایگاهی برای مخاطبان دارند

اسطوره ها چه جایگاهی برای مخاطبان دارند حامد تاملی می گوید، در وهله اول باید ببینیم كاراكتر و اسطوره هایی كه داریم چه جایگاهی میان مخاطبان دارد و در مرحله پس از آنها در طراحی اسباب بازی استفاده نمائیم.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، در حوزه صنایع فرهنگی باید بدانیم که عدم شناخت کاراکترهای ادبی میان طراحان، از معضلاتی است که در این عرصه شناخته شده است، در واقع بعضی از طراحان اصلاً با تاریخ کشورمان آشنایی خاصی ندارند و آنها نیز فقط یک رستم و سهرابی و یا یک کلیله و دمنه ای شنیده اند که احتمالاً آن هم بواسطه امتحانات ادبیات فارسی اختتام ترم مدارس بوده است! زمانیکه یک نفر اطلاعی از موضوعی ندارد و هنوز به آن تسلط بخوانید آشنایی سطحی پیدا نکرده است، چگونه می تواند آنرا برای دیگری توصیف کند؟ حال اینکه باید آنرا برای گروه های سنی کوچک تر و به زبان خودشان بپردازد که این خود یک مسئله دیگری است. شاید اگر طراح ایرانی از این ظرفیت ها به درستی آگاه شود، باانگیزه و امیدواری بیشتری به سراغ آنها برود و پرداخت بسیار بهتری داشته باشد که تولیدکننده را مجاب به استقبال از این کاراکترها کند. البته این عامل فقط مختص طراح نیست؛ حتی خیلی از والدین نیز آشنایی بسیار سطحی با تاریخ کشورمان دارند و بنا بر این خیلی به کاراکترهای ایرانی روی خوش نشان نمی دهند و از آنها استقبال نمی کنند. شاید نیاز به یک نهضت و انقلاب ادبی و تاریخی داریم؛ شاید نیاز باشد یک دفعه تصمیم بگیریم تا با ادبیات غنی خودمان آشتی نماییم و نگاهمان را بیشتر از گذشته معطوف به این ادبیات نماییم. حامد تأملی طراح و پژوهشگر حوزه صنایع فرهنگی در گفت و گو با خبرگزاری مهر از مسائل کاراکترسازی اسطوره ها می گوید که در ادامه می آید:
تأملی درباره اسطوره سازی و کاراکترسازی و کم پرداختن آن در حوزه صنایع فرهنگی به خصوص بهره مندی در حوزه اسباب بازی می گوید: اینکه چرا از اسطوره هایمان در کاراکترسازی بهره نبردیم، به سبب چند خاصیت است اینکه رقبای غربی فرآیند قهرمان سازی که ارائه می دهند کاملاً به روز و کامل است و در بازار به سبب تنوع زیاد در محصولات نمود بیشتری پیدا کردند. اگر درباره اسطوره یا قهرمان خارجی مثل بتمن و کاپیتان امریکن یا سوپرمن و… صحبت نماییم تأثیرات این ها در بحث تجاری سازیشان است. اتفاقی که در بحث اسطوره ها و کاراکترهای ادبی در کشورمان رخ نمی دهد به سبب همین بحث تجاری سازی است. هم اکنون ما در ایران سازوکاری نداریم که به اسطوره های تاریخی و کاراکتر ادبی مان با دید تجاری سازی نگاه نماییم و مجموعه هایی باشند که به صورت تخصصی بر روی این موضوعات کار کنند.
اتفاقی که در بحث اسطوره ها و کاراکترهای ادبی در کشورمان رخ نمی دهد به سبب همین بحث تجاری سازی است
او ادامه می دهد: وقتی گروه های تخصصی دراین زمینه بطور فعال حضور داشته باشند به موارد دیگر آن هم توجه می شود که چگونه این محصولات وارد بازار شوند بحث بازاریابی دراین زمینه بسیار مهمست یا اینکه مطالعات بازار دراین زمینه چقدر انجام شده! این ها نیاز به یک تحقیق و توسعه ای دارد و باید برای آن هزینه شود، نکته ای که در این عرصه وجود دارد اینکه شرکت های خصوصی فعال در این عرصه بسیار نحیف هستند. معمولاً هم سازمان هایی که در زمینه فرهنگی دغدغه مند هستند به این موضوعات ورود پیدا می کنند که به بُعد تجاری سازی خیلی توجه نشان نمی دهند و محصولاتی که تولید می شود کیفیت پایینی دارند و معمولاً سرمایه گذاری درست و درمانی بر روی آنها نمی گردد.
این پژوهشگر در حوزه صنایع فرهنگی درباره شناسایی مقدمات در حوزه طراحی و پرداخت کاراکتر در اسباب بازی اظهار می کند: در وهله اول باید ببینیم کاراکتر و اسطوره هایی که داریم چه جایگاهی میان مخاطبان دارد مثلاً کاراکتری همانند رستم جایگاهی میان کودکان و نوجوانان دارد یا خیر و باید ببینیم برای شناساندن این به چه مقدماتی نیاز داریم، عده ای از کارشناسان و منتقدان فرهنگی از این منظر به کاراکتری همچون رستم نگاه می کنند که چنین شخصیتی برای بچه ها جذابیتی ندارد و موضوعی بسیار قدیمی است در صورتیکه اگر ما بر روی کاراکترهایی همچون رستم کار می کردیم و آنرا امروزی سازی می کردیم بطور قطع جذابیت هایش حفظ می شد و بچه ها با آن ارتباط برقرار می کردند.
او ادامه می دهد: از طرفی تعریف خود کاراکتر چیست که بتواند کودکان و نوجوانان ما را جذب نماید تمام این ها شاخصه های خاصی دارد که فرآیند جدی را می طلبد. هم اکنون بیشتر به موضوع تجاری سازی می خواهم اشاره کنم اینکه شخصیتی همچون رستم که در شاهنامه وجود دارد بخواهد در اتمسفر امروزی کودکان ما با تکنولوژی و فناوری پرسرعت روز سروکار دارند معرفی شود باید ارتباط متعادلی برقرار شود زمانی که می گوئیم ضعف در این عرصه وجود دارد به این امر برمی خوریم و کسی هم فعالیت گسترده ای و ثمربخشی انجام نداده است.
ما نمی توانیم توقع داشته باشیم رستم را از شاهنامه جدا نماییم و به کودکان و نوجوانانمان بگوییم که این کاراکتر رستم است، بطور قطع آن کودک یا نوجوان نمی تواند با آن کاراکتر ارتباط برقرار کند برای اینکه فضای قابل ملموسی برای او نیست
تأملی می گوید: ما نمی توانیم توقع داشته باشیم رستم را از شاهنامه جدا نماییم و به کودکان و نوجوانانمان بگوییم که این کاراکتر رستم است، بطور قطع آن کودک یا نوجوان نمی تواند با آن کاراکتر ارتباط برقرار کند برای اینکه فضای قابل ملموسی برای او نیست. باید این مساله را بدانیم که برای کودک عینیات مهم تر است. ما وقتی از «بتمن» مثال می زنیم که کودکان توانسته اند ارتباط خوبی با آن برقرار کنند باید این وجه را بدانیم که نزدیک به ۸۰ سال است کمیک بوک های بتمن انتشار یافته و بچه ها با آن آشنا هستند اما در کشور ما دراین زمینه ها اصلاً کارهای اساسی و عمیق انجام نشده است. ما شخصیت هایی همچون رستم و دیگر ابرقهرمانان را به صورت عینی به کودکان و نوجوانان بشناسانیم بطور قطع موفق تر خواهیم بود، یا در گام های اولیه باید بازتعریفی از قهرمانان داشته باشیم که در درجه اول با آنان آشنا گردند.


1399/08/18
20:52:25
5.0 / 5
458
تگهای خبر: اسباب بازی , بازی , تولید , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی