باقری مطرح كرد؛

هوش مصنوعی یک دستیار هوشمند است نه رقیب

هوش مصنوعی یک دستیار هوشمند است نه رقیب دست و هنر: به گزارش دست و هنر، نویسنده کتاب هزارتوی انیمیشن می گوید بهترین چاره در مقابل هوش مصنوعی اینست که به آن به چشم یک دستیار هوشمند نگاه نماییم، نه رقیب کاری.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، اینروزها همه جا حرف از هوش مصنوعی است و حتی بسیاری از مشاغل با حضور این پدیده احساس خطر کردند و به فکر کار دوم و شغل جایگزین افتادند؛ برخی اما با روی باز از این پدیده نوظهور استقبال کردند و معتقدند اوضاع کار با حضور هوش مصنوعی بهتر می شود. یکی ازحوزه هایی که در آن از سال ها قبل از هوش مصنوعی استفاده می شده و الان هم بواسطه پیشرفت هوش مصنوعی ها از آن بیشتر استفاده می شود حوزه انیمیشن و بازی های کامپیوتری است.
به بهانه مطرح بودن موضوع هوش مصنوعی در اینروزها به سراغ بهداد باقری نویسنده کتاب «هزارتوی انیمیشن» و عضو انجمن انیمیشن ایران رفتیم و درباره ی حضور هوش مصنوعی در عرصه بازی سازی و انیمیشن با وی گفتگو کردیم.
باقری اظهار داشت: هوش مصنوعی سیستم پیچیده ای ندارد چون زاده دست بشر است و مدل کاری اش هم به این شکل است که یکسری دیتا و الگوریتم به آن می دهیم تا بنا به موقعیت تصمیم گیری کند. حالا هرچقدر داده های بیشتری داشته باشد تصمیم گیری بهتری انجام می دهد. درست مثل این که به یک ربات داده بدهیم و بعد، از آن بخواهیم تصمیم گیری کند. البته این که با یک ربات طرفیم به این معنا نیست که اطلاعاتش بطورکامل درست است و خطا ندارد.
وی درباره ی تجربه اش در استفاده از هوش مصنوعی اضافه کرد: تجربه من در استفاده از نرم افزارهای هوش مصنوعی این طور بود که برای نتیجه خوب گرفتن لازم است که به این نرم افزارها بفهمانیم که دقیقاً از آنها چه می خواهیم. به این معنا که اگر یک سوال ساده از نرم افزار بپرسیم یک جواب ساده و حتی شاید خطا دریافت نماییم اما اگر سوال با جزییات بپرسیم جواب نزدیک به درست و واقعیت را دریافت می نماییم. بطورمثال اگر می خواهیم درباره ی تولید محتوا در اینستاگرام بپرسیم باید بپرسیم به عنوان یک دیجیتال مارکتر چگونه باید در اینستاگرام تولید محتوا نماییم در این صورت پاسخ های هوش مصنوعی برمبنای تخصص و حرفه ای که از او پرسیدیم است. در بعضی از مواقع اینقدر جواب هایش جزئی و دقیق است که او از ما آغاز به سوال کردن می کند.
عضو انجمن موشن گرافیک ایران اظهار داشت: بطورمثال وقتی من از هوش مصنوعی می خواهم که یک سناریوی عادی انیمیشن برای من بنویسد درباره ی چند موضوع بصورت خلاصه و تکراری آغاز به نوشتن می کند اما وقتی از آن بپرسم به عنوان یک سناریو نویس برای یک فیلم کوتاه برای من سناریو بنویس بطورکامل جزئی و حرفه ای سناریو می نویسد بطوریکه حتی می تواند درباره ی حرکت دوربین، کارگردانی و دکوپاژ هم نظر دهد.
باقری با اشاره به این که هوش مصنوعی یک پدیده جدید نیست و قبلاً هم از آن در صنعت انیمیشن و بازی استفاده می شده است اظهار داشت: نکته مهم درباره ی هوش مصنوعی اینکه، این پدیده یک موضوع جدید نیست و از خیلی قبل وجود داشته است منتها الان پیشرفت کرده است؛ بطورمثال سال ها پیش در بازی های راهبردی وقتی با کامپیوتر بازی می کردیم، هیچ گاه فکرش رو نمی کردیم که داریم با هوش مصنوعی بازی می نماییم، در صورتیکه آن هم کار هوش مصنوعی بوده ولی بصورت ساده تر و با قدرت تصمیم گیری بسیار محدود، به این شکل که سازنده بازی یکسری اطلاعات در اختیار هوش مصنوعی قرار میداده که از بطورمثال از یک محدوده مشخص که عبور می نماییم، ما را می بیند و باید تیراندازی کند. اما اتفاق تازه ای که در صنعت بازی و انیمیشن افتاده این است که هوش مصنوعی می تواند کارکتر و محیط طراحی کند و حتی شخصیت ها را حرکت هم دهد درحالیکه قبلاً هوش مصنوعی در این زمینه ها فعال نبود چون قبلاً اصلاً به این صورت نبود که بتواند تصویری بوجود آورد الان حدود یکسال است که نسل جدید هوش مصنوعی ها این قابلیت را پیدا کرده و برای همین هم خیلی مطرح گردیده است. چون یکی از پرزحمت ترین کارهای انیمیشن سازی حرکت دادن و انیمیت کردن شخصیت هاست.
وی اضافه کرد: یکی از مزایای هوش مصنوعی این است که رفتار یکسان ندارد و هر دفعه یک جور رفتار می کند. برای همین هم الان در صنعت انیمیشن و بازی سازی بسیاری از آن استفاده می شود البته هوش مصنوعی در انیمیشن با هوش مصنوعی در بازی سازی فرق دارد. چون هوش مصنوعی در انیمیشن به این شکل استفاده می شود که طراحی شخصیت و محیط انجام می دهد، در این مرحله می تواند بی نهایت تنوع داشته باشد، ولی وقتی به عنوان کانسپت طراحی را انجام داد، مدل سازی آن کاراکتر یا فضا به انجام می رسد و ما هربار که انیمیشن را می بینیم شخصیت و محیط ثابت و واحدی وجود دارد، اما در بازی سازی این طور نیست و در هر مرحله اتفاقات متفاوتی می افتد و رفتارها تغییر می کند.
این نویسنده و پژوهشگر حوزه انیمیشن درباب واکنش ها درباره ی هوش مصنوعی اظهار داشت: در ابتدا که این نسل از هوش مصنوعی وارد شد بسیاری از دوستان و همکاران من گارد داشتند اما کم کم به این نتیجه رسیدند که باید با آن آشتی کنند چون زور هوش مصنوعی از ما بخاطر سرعت و ارزان بودن بیشتر است. بدین سبب بهتر راهکار این است که تعاملمان با آن طوری باشد که بهترین استفاده را از آن بکنیم وگرنه بسیاری از فعالان حوزه های مختلف هنری بیکار خواهند شد. از نظر من بهترین راهکار این است که به آن به چشم یک دستیار هوشمند نگاه نماییم نه رقیب کاری. ارزان را هم از این جهت می گویم که برای بسیاری از کارها در انیمیشن به کامپیوترهای خیلی پیشرفته با سی پی وی خاص و نیروهای حرفه ای نیاز بود که ممکن بود ساعت ها زمان و هزینه ببرد اما الان با ورود یک هوش مصنوعی جدید همه این کارها را آن نرم افزار می تواند انجام دهد بطوریکه حتی می تواند یک ویدئو خام را را اصلاح رنگ و نور بکند و حتی جلوه های ویژه به آن اضافه کند و کاراکتر واقعی را با کاراکتر مجازی با فقط چند کلیک ساده جایگزین کند.
باقری در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد هوش مصنوعی جای انسان را بگیرد یا نه اظهار داشت: ممکنست در آینده نه چندان دور هوش مصنوعی آنقدر پیشرفت کند که جای کار انسان ها را بگیرد و حتی از سازنده خودش هم با هوش تر بشود، اما تا قبل این که این اتفاق بیفتد ما باید اهتمام نماییم از آن بهترین استفاده را نماییم.
وی درباب این که آیا هوش مصنوعی می تواند جای خلاقیت انسان را بگیرد یا خیر، اظهار داشت: خلاقیت یعنی متفاوت و برخلاف عرف فکر کردن که هوش مصنوعی هم دقیقاً همین کار را می کند و حتی شاید بتوان گفت از ما خلاق تر است چون ما یک نفریم با یکسری تجربه های آموخته اما هوش مصنوعی مجموعه ای از تجربه ها و اطلاعات مختلف است. به عقیده من این طور نیست که بگوییم که ما چون انسانیم پس بهتر می توانیم تصمیم بگیریم.
عضو انجمن آسیفا ایران در آخر درباره ی وضعیت هوش مصنوعی در شرکت های داخلی بازی سازی و انیمیشن اظهار داشت: در میان همکاران داخل کشور، هوش مصنوعی هنوز در سیستم های عملیاتی قرار نگرفته و در بخش های مختلف تعریف نشده است البته بسیاری از شرکت های داخلی هستند که از هوش مصنوعی های موجود برای ایده پردازی، تحقیق و توسعه استفاده می نمایند با اینحال ما همچنان از بسیاری از کشورها عقب تریم چون در خیلی از کشورها از آن استفاده شده و برآیندش بیرون آمده است اما در کشور ما هنوز به خروجی خاصی نرسیده است.

1402/04/17
09:52:44
0.0 / 5
251
تگهای خبر: انجمن , بازی , تولید , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی