حاجی هاشمی مطرح كرد؛

صنعت بازی سازی در کشور راه خودرا با همه کاستی ها پیدا کرده است

صنعت بازی سازی در کشور راه خودرا با همه کاستی ها پیدا کرده است به گزارش دست و هنر، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: در این سال ها صنعت بازی سازی در کشور به نحوی توانسته راه خودرا با همه کمی و کاستی های داخلی و مشکلات خارجی پیدا کند.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در نخستین پیش رویداد نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر که با حضور تعدادی از بازی سازان، ناشران و مدیران شتابدهنده ها و شرکت های سرمایه گذاری صنایع خلاق و دانش بنیان برگزار گردید، اظهار داشت: این مهمست که بتوانیم در بازی مفاهیم عمیق را برسانیم و افراد را به فکر کردن دعوت نماییم تا در یک موضوع عمیق شوند و آنرا از ابعاد مختلف ببینند.
وی اضافه کرد: هرچه بتوانیم لایه های عمیق تر موضوعات را به مخاطب خودمان منتقل نماییم، توانسته ایم از این فضا بهتر استفاده نمائیم. بازی های کامپیوتری یکی از عمیق ترین ابزارها برای انتقال پیام در موضوعات فرهنگی، اجتماعی و دینی است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با اشاره به سیر کارهای بنیاد ملی بازی های کامپیوتری از ابتدا تا به امروز اظهار داشت: بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به عنوان نهاد تسهیلگر توسعه بازی در کشور، نقش خودرا ایفا کرده است. در آغاز تأسیس این بنیاد تعداد شرکت های بازی ساز بسیار محدود بود اما هر چه جلو آمدیم این تعداد با تسهیل گری بنیاد بیشتر شد و الان تعداد مجموعه های فعال به ده ها شرکت رسیده است.
حاجی هاشمی اظهار داشت: در گذشته ما برای ایجاد بازار در کشور بسیار مشکل داشتیم و شاید با تغییر نسل بازی ها از پریمیموم به فریمیوم این بازار به وجود آمد و با روش های مختلف بازی سازان توانستند بازار را ایجاد کنند.
وی با اشاره به رویکرد های حمایتی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری از صنعت بازی کشور طی سالهای قبل اضافه کرد: پشتیبانی از حضور بازی سازان در نمایشگاه های مختلف بین المللی، تشکیل ساختار حمایتی همگرا و تغییر مدل حمایتی بنیاد از حمایت برای تولید بازی به پشتیبانی از تیم ها و شرکت های بازی ساز، برگزاری نمایشگاه گیم تهران، برگزاری جام قهرمانان بازی های ویدئویی ایران با شرکت بازی های ایرانی و برگزاری اردوهای حضوری آموزش بازی سازی انستیتو ملی بازی سازی در استانهای مختلف کشور همچون اقدامات این بنیاد در دوره های مختلف مدیریتی خود بوده است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با اشاره به رویکرد این بنیاد در ارائه مسیری جدید برای برگزاری نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر اظهار داشت: در این سال ها صنعت بازی سازی در کشور به نحوی توانسته راه خودرا با همه کمی و کاستی های داخلی و مشکلات خارجی پیدا کند و الان به نقطه ای رسیده که به اعتقاد ما باید نقاط قوت را معرفی و به هم وصل نماییم.
وی اضافه کرد: یکی از با اهمیت ترین نقاط قوت این است که پس از سال ها تولیدکنندگان بازی در کشور توانسته اند به مرحله پابلیش و نشر برسند. این یکی از فرصت هایی است که ما در بازار همیشه منتظر و مترصد ایجاد آن بودیم و الان به وجود آمده است.
دبیر نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر اظهار داشت: الان بیش از ۱۰ شرکت در کشور داریم که کارهای بین المللی دارند و توانستند زنجیره تولید و عرضه را بطور کامل طراحی نمایند. این از نقاط ضعف صنعت بازی ما در دهه ۸۰ بود و هر چه بنیاد به سمت پشتیبانی از تولید آمد به سبب این که نشر شکل نگرفته بود، بسیاری از زحمات پایه گذاری شد، اما ادامه نیافت. اما در دهه ۹۰ به مرور شرکت های ناشر به وجود آمد و در این رویداد سرمایه گذاران، ناشران و بازی سازان را به عنوان سه ضلع مسیر سرمایه گذاری در کنار هم قرار می دهیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: این مسیر جدیدی است که در بنیاد شروع شده و انشالله فصل سرمایه گذاری بر روی بازی ها در این دوره آغاز می شود و برگزاری این پیش رویداد، معرفی مدل و مسیری است که مقرر است، شروع شود. بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه ریزی برای سرمایه گذاری بر روی تیم ها را در این جشنواره انجام می دهند و در نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری علاوه بر بخش غزال زرین، بخش جدید سرمایه گذاری هم به جشنواره اضافه شده است.
جذابیت های بازار اکوسیستم صنعت بازی ایران برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی
همچنین در این رویداد که با حضور نمایندگان بیش از ۸۰ صندوق سرمایه گذاری و بازی سازان منتخب برگزار گردید، علی سدیفی مدیرعامل ۱۰۰ استارتاپ ضمن ارائه گزارشی از فلسفه ایجاد این مجموعه اظهار داشت: تا امروز نزدیک به ۷۴ سرمایه گذاری بر روی کسب و کارهای مختلف اتفاق افتاده است و بیش از ۳۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در مجموعه ۱۰۰ استارتاپ انجام شده و هم اکنون نزدیک به ۴۰ مجموعه سرمایه گذاری با این پلت فرم همکاری می کنند. وی ادامه داد: در عرصه گیم از حدود ۲ سال پیش رویدادهایی برگزار کردیم. ولی تا به امروز هم افزایی به این شکل در بخش سرمایه گذاری و درگیر شدن سرمایه گذاران و هم افزایی در این زمینه جهت تأثیرگذاری بر اکوسیستم صنعت بازی ایران نداشتیم. مدیرعامل ۱۰۰ استارتاپ اظهار داشت: آمارهای موجود نشان از فزایندگی بازار این حوزه در دنیا دارد و پیش بینی شده که تا سال ۲۰۲۶ این بازار تا ۲۰۵ میلیارد دلار در دنیا توسعه پیدا کند که بسیار جذاب است. سدیفی اظهار داشت: بطور قطع سرمایه گذاران داخلی و خارج از کشور علاقمند هستند که در جایی منابع شأن را درگیر کنند و امیدواریم در سکوی پرتاب غزال نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر، مجموعه ۱۰۰ استارتاپ در کنار ارکان دیگر نقش مؤثری در راستای پیشبرد اهداف کلی ایفا کند. بازار بکر صنعت بازی ایران برای سرمایه گذاری در ادامه این رویداد حسن مهدی اصل مدیرعامل شرکت «سورنا گیمز» و مصطفی کیوانیان مدیرعامل استودیو «آنو» در سخنانی به موضوع چالش ها و فرصت های صنعت بازی سازی در ایران پرداختند و بعد از آن میزگرد بررسی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت بازی های کامپیوتری ایران با اجرای آرش سروری کارشناس حوزه فناوری و حضور محمد مهدی بهفر راد مدیرعامل استودیو «مدریک»، محمد زهتابی مدیرعامل استودیو «پاییزان»، علی نادعلیزاده مدیرعامل استودیو «تاد»، ابوالفضل صادق مدیرعامل استودیو «تتراپازل» و شهریار ازهاریان فر مدیرعامل استودیو «نردبان اندیشه فردا» و علیرضا فراهانی معاون تنظیم گری و کسب وکار بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و مشارکت تعدادی از مدیران و نمایندگان صندوق های سرمایه گذاری و شتاب دهنده ها اجرا شد. بهره گیری از نیروی انسانی متخصص و ارزان قیمت، وجود فرصت های صادراتی برای صنعت بازی های کامپیوتری و امکان صادرات آسان تر در این زمینه نسبت به سایر صنایع خلاق، رضایت سرمایه گذاران و تجربه خوب تعدادی از صندوق های سرمایه گذار برای برداشت ۲۰ برابری سرمایه در یک مدت کوتاه و مرور تجربه های این شرکتها در این خصوص، امکان سودآوری در کوتاه مدت، ارائه تجارب برای کم کردن ریسک و همین طور بهره مندی زیست بوم از متخصصان به عنوان نقاط جذاب برای صندوق های سرمایه گذاری، بکر بودن بازار ایران برای سرمایه گذاری، کسب درآمد صندوق های سرمایه گذاری از حوزه بازی های کامپیوتری، کسب درآمدهای دلاری از بخش صادرات بازی توسط شرکتها ایرانی و همین طور وضعیت بهینه سودآوری صنعت بازی به نسبت سایر بخش های سرمایه پذیر صنعت IT همچون نکاتی بود که در این میزگرد تخصصی توسط مدیران این استودیوها به آنها اشاره شد.
سرمایه گذاری حلقه گمشده صنعت بازی سازی ایران است مصطفی کیوانیان مدیرعامل استودیو «آنو» در این رویداد با ارائه گزارشی از وضعیت صنعت بازی در بازار بین المللی و کشور ترکیه اظهار داشت: این شرکت از سال ۸۷ فعالیت خودرا با تمرکز بر حوزه گیم شروع کرد. البته در عرصه اپلیکیشن هم محصولاتی دارد اما تمرکز «آنو» در عرصه گیم و سرمایه گذاری توسعه و نشر است. وی ادامه داد: سرمایه گذاری آن حلقه گمشده ای که همه بازی سازان چه در تولید و چه در نشر بازی به آن نیاز دارند و ایجاد آن می تواند منجر به ایجاد اتفاقات خوبی شود. مدیرعامل استودیو «آنو» اظهار داشت: سرمایه گذاری در این زمینه باید به سمت صندوق های سرمایه گذاری تخصصی برود و یا شرکت های بازی سازی ای به این حوزه ورود کنند که در جریان اتفاقات صنعت گیم باشند. گیم با تولید شدن آن تمام نمی گردد. بلکه راه درآمدزایی آن تازه آغاز می شود و ما پس از تولید گیم تازه آغاز به توسعه دادن و بررسی بازار می نماییم. وی با مرور گزارشی از وضعیت صنعت بازی در بازار بین المللی و کشور ترکیه اظهار داشت: صنعت گیم در دنیا در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۷۸ میلیارد دلار درآمد داشته که ۹۲ میلیارد از این عدد مخصوص موبایل است. این عدد، عدد بسیار خوبی است و برای سرمایه گذاران و کسانی که می خواهند به این حوزه ورود کنند، عدد جذابی است. کیوانیان اظهار داشت: آمارهای مربوط به بازی های موبایلی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ آمار جالب توجهی است که همیشه نشان از رشد بالای آن داشته و توانسته در بخش جذب سرمایه گذاری موفق عمل کند و درآمدهای زیادی به دست آورد. در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری در عرصه گیم در دنیا انجام شده است. وی ادامه داد: در سالهای اخیر با موضوعی که مواجه می شویم این است که در گذشته مخاطبان این بازی ها در رده سنی ۱۸ تا ۲۵ - ۳۰ بودند. اما هم اکنون این سن به ۴۵ تا ۵۴ سال رسیده که بیش از ۲۰ درصد بازار را در اختیار گرفتند و این نشان از علاقه مندی نسل پدران و پدربزرگ های ما به بازی های موبایلی و رشد این بازار به خصوص با توسعه بازار گوشیهای هوشمند دارد. مدیرعامل استودیو «آنو» اظهار داشت: یکی از عناوینی که همیشه در ایران می شنوم و ناراحت کننده است، این است که صنعت بازی را با دیگر صنایع مقایسه می کنند. ولی این مقایسه درستی نیست. رشد صنعت گیم در ایران و دنیا اصلاً قابل مقایسه با صنعت فیلم و انیمیشن نیست و همیشه گیم چند قدم جلوتر است. ما این صنعت پردرآمد و مهم را کنار گذاشته ایم و می گوئیم انیمیشن سود بیشتری دارد و فیلم اتفاق بهتری است. در صورتیکه اصلاً این طور نیست و صنعت گیم درآمدزایی خیلی بیشتری از فیلم و نیمیشن در ایران داشته است. پرفروش های انیمیشن ایران اصلاً قابل مقایسه با پرفروش های گیم ایران نیستند. کیوانیان اظهار داشت: انیمیشنی که حتی فروش خارجی هم داشته کمتر از ۲ میلیون دلار فروخته اما ما بازی های ایرانی داشتیم که ۴ و ۵ و ۷ میلیون دلار فروخته اند. ما گیم هایی داریم که میلیونها دانلود در گوگل پلی و اپ استور داشتند و حتی نسخه های موفق از بازی های پی سی در دنیا داشتیم. ولی متأسفانه بهر دلیلی دیده نشدند. بازدهی بالا، آسان گیر بودن مخاطب و بازار بکر بازی، برگ برنده صندوق های سرمایه گذاری است در ادامه حسن مهدی اصل مدیرعامل «سورنا گیمز» در دورهمی تخصصی تعدادی از بازی سازان، ناشران و مدیران شتابدهنده ها و شرکت های سرمایه گذاری صنایع خلاق و دانش بنیان در سخنانی اظهار داشت: از روز اولی که درگیر ویدئو گیم شدیم، عاشق بازی بودیم. ما با عشق وارد این بازی شدیم و با تمام مشکلات، بد رفتاری ها و محدودیت هایی که در این جامعه است، جنگیدیم تا به امروز رسیدیم و تا جای ممکن هم تلاش می نماییم تا بدرخشیم و همدیگر را حمایت نماییم تا بتوانیم مخاطبان عزیزمان را سرگرم نماییم. این تنها رسالتی است که ما به عشق آن زندگی و کار می نماییم و به آن وفادار و پایبند هستیم. مدیرعامل سورنا گیمز اظهار داشت: ما در اکوسیستم کوچکی که در گیم ایران کار می نماییم به اندازه ای که بتوانیم و جان داشته باشیم می جنگیم و الان تنها عشق به وطن و میهن جان ما را نگه داشته است تا بتوانیم مخاطبان مان را سرگرم نماییم. وی خطاب به نمایندگان صندوق های سرمایه گذاری حاضر در این جلسه اظهار داشت: دوستان سرمایه گذار باید واقعیات را بدانند. شما چرا باید سرمایه های خودرا در ویدئوگیم ایران مصرف کنید؟ چرا در صنایع دیگری نباید آنرا مصرف کنید؟ شما باید ریسک های این حوزه را بشناسید. مهدی اصل اظهار داشت: محدودیت های فرهنگی موجود در ایران برای ساخت بازی به شدت زیاد است. تا به امروز سرمایه گذاری آنچنانی در این زمینه نشده و بطورکامل بکر است. چیزی که الان می بینید و حداقل ۲۰ شرکت موفق داریم که چه در ایران و چه در خارج از کشور درآمد خوبی دارند، خودشان تا امروز با سرمایه خودشان این کار را کردندو در این راه موفقیت هایی را کسب کرده اند. وی ادامه داد: یکی از بزرگترین چالش های ویدئوگیم در ایران هزینه های تبلیغات است. برخلاف بقیه اکوسیستم های موجود در ایران، هزینه تبلیغات در ویدئوگیم ۲ الی ۳ برابر صنایع دیگر است. چالش دیگر مربوط به محدودیت نیروی انسانی متخصص است. چون فعالان این اکوسیستم همه جای دنیا با یک لپ تاپ می توانند کار و ارزش آفرینی کنند. مدیرعامل سورنا گیمز در سخنانش محدودیت های زیرساخت ها و اینترنت، مشکلات بازی های آنلاین و پینگ بازی ها را دیگر چالش های صنعت بازی ایران برشمرد. ایشان سپس سخنانش به ظرفیتهای مثبت و چالش های صنعت بازی ایران اشاره نمود و اضافه کرد: با اهمیت ترین پتانسیل اولین، با اهمیت ترین و برگ برنده این حوزه که می تواند مورد توجه صندوق های سرمایه گذاری قرار گیرد، بازار ایران بکر است. با وجود گذشت دو دهه کار در این عرصه، درصد ناچیزی را با محصولات خودمان توانسته ایم سرویس دهی نماییم. ۸۰ میلیون کاربران ایرانی که درصد زیادی از آنها نوجوان هستند و همه عاشق بازی مخاطب بازی های خارجی و کرک شده هستند. از این جهت ظرفیت بسیار زیادی دارد و این بازار همچنان بکر باقی مانده است و بازی سازان ما توانسته اند درصد بسیار کمی را پر کنند. ولی همچنان فضای بزرگی برای این بیزینس وجود دارد و حالا حالاها می شود بازی های متنوع ساخت و از این بازار بکر پول سازی کرد. مهدی اصل اظهار داشت: نقطه مقابل کمبود متخصص در ایران این است که هزینه های تامین درآمد نیروی متخصص در ایران بسیار کمتر از اروپا و آمریکا است و این امر برتری ای را به ما می دهد که بتوانیم با تعداد بیشتری کار تولید را انجام دهیم. فرصت های نشر بین المللی برای بازی های تولید داخل، بازدهی و سود بالای این کسب وکار و سختگیر نبودن مخاطب ایرانی از دیگر مزایایی بود که حسن مهدی اصل به عنوان مزایای بازار صنعت بازی ایران برای سرمایه گذاران برشمرد.
همچنین مهلت شرکت در نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر و رویداد سرمایه گذاری تا ۱۵ آذر ماه تمدید شده است.
پیش رویداد دوم بخش سرمایه گذاری نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر نیز در دی ماه برگزار و طی آن سرمایه گذران به ارائه نظرات خود می پردازند و انتخاب بازی های برتر جهت سرمایه گذاری به انجام می رسد.

1402/09/09
23:22:40
0.0 / 5
252
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , بازی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی