تاریخ را در امامزاده عبدالله گم كرده اند

تاریخ را در امامزاده عبدالله گم كرده اند دست و هنر: پس از گذشت حدود یك ماه از شروع به كارِ طرحِ اوقاف در امامزاده عبدالله شهرری و انتشار اولین تصاویر و خبرها از طرح «ساماندهی و هم سطح كردن قبرهای امامزاده عبدالله» و نامه نگاری های میراث فرهنگی برای جلوگیری از طرحی كه حتی آن قدر به چشم مسئولانش نمی آمد كه بخواهند برای آغازش استعلامی از میراث فرهنگی بگیرند، بالاخره مسئولان شهری و شورای شهر زحمت راه تا شهرری را به خود دادند و به امامزاده عبدالله سری زدند.


به گزارش دست و هنر به نقل از ایسنا، با عنایت به صحبت های رد و بدل شده بین مسئولان حاضر در این امامزاده به نظر می رسد همه چیز همان قدر خوب و خوش به آخر رسیده كه نه تنها رئیس كمیته میراث فرهنگی شورای شهر حالا حق را به اوقاف می دهد كه سنگفرش های امامزاده در حال تعویض بوده و نه سنگ قبور، بلكه مسئولان اوقافی هم معتقدند می توانند كارشان را ادامه دهند و نیازی به توقف كار نیست!
و اگر همه این ها صحبت ها را دُرُست بدانیم و تا امروز همه خبرها و گزارش های انتشار یافته از جانب رسانه ها را اشتباه و سنگ قبرهای تاریخی شكسته شده را جزو اموال عمومی و تاریخی كشور فرض نكنیم اما به نظر می رسد مسئولان هنوز یك نكته را مدنظر قرار نداده اند و آن حق مردم و صاحبان قبور است! حقی كه تا همین امروز معتقدند چون این طرح بدون اجازه انجام شده و مكان دقیق قبور عزیزانشان مشخص نمی باشد، از آن ناراضی اند...
عصر شنبه ۵ اسفند، بعضی از اعضای شورای شهر حجت نظری و حسن خلیل آبادی، اعضای شورای شهر تهران، ری و شمیرانات، صفوی شهردار منطقه ۲۰، معاون فرماندار، نماینده میراث فرهنگی شهرری و رئیس سازمان اوقاف و متولی امامزاده عبدالله و بعضی از اعضای انجمن خوش نویسان و بعضی از خانواده های صاحبان قبور به امامزاده عبدالله رفتند.
به نظر می رسد صحبت های زیادی در مورد این طرح انجام شده و میراث فرهنگی و اداره اوقاف همچنان مواضع خویش را نگه داشته اند و شورای شهر در این میان بلاتكلیف است كه كدام یك را تائید كند!

امیر مسیب رحیم زاده مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرری، می گوید: «قوانین میراث فرهنگی این اجازه را به ما می دهد كه در عرصه ی آثار ثبتی و محوطه های ثبتی هر گونه فعالیت عمرانی با مجوزهای لازم از ما گرفته شود.»
او ادامه می دهد: «اوقاف باید پیش از شروع فعالیت، مكاتبات و طرح را به میراث فرهنگی می فرستاد، كه در این زمینه طرحی كه مدنظر اوقاف بود، به ما اعلام نشد و عملیات عمرانی از جانب آن ها انجام شد.»
وی تصریح كرد: «میراث هم پیگیری های حقوقی خویش را انجام می دهد.»

خارج از چارچوب قانونی است، تا زمانی كه...

صفوی، شهردار منطقه ۲۰ اما در صحبت هایش هیچ جایگاهی برای میراث فرهنگی قائل نیست، او می گوید: «در پهنه هایی كه بعنوان پهنه های امامزاده گان و گورستان هاست هر طرحی بخواهد صورت گیرد باید در كمیسیون ماده ۵ به تصویب برسد و سپس اجرا شود كه اداره اوقاف طرحی را تهیه كرده است.»
او ادامه می دهد: «طرح اوقاف به "اداره كل تهیه طرح های شهری شهرتهران" عرضه شده است و این طرح اشكالاتی داشته كه توسط مشاور و كارگروه های اوقاف و نهایتا در كمیسیون ماده ۵ در حال رفع آن هستیم. ازاین رو تا زمانی كه آن طرح به تصویب نرسد، موضع شهرداری تهران برپایه قانون این است كه نباید فعالیتی در خارج از چهارچوب قانونی صورت گیرد.»
صحبت های صفوی، بی توجهی به میراث فرهنگی را نشان می دهد، هرچند نماینده میراث فرهنگی در كمیسیون ماده پنج حضور دارد، اما برپایه قانون طرح هایی كه نه تنها در حریم بلكه مقرر است در فضای ثبت ملی شده اجرائی شوند، بطور قطع باید در شورای فنی میراث فرهنگی هر شهر بررسی شوند و به نظر می رسد شهردار منطقه ۲۰ حتی به این نكته توجه ندارد!

فقط یك ناهماهنگی بین دستگاهی بود
از سوی دیگر حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در این بازدید اتفاق رخ داده در این امامزاده تاریخی را یك «ناهماهنگی بین دستگاهی» می داند و ادامه می دهد: «آرامستان امامزاده عبدالله كه یك آرامستان تاریخی است و ثبت میراث ملی هم شده برای ما واجد ارزش های مختلف از جنبه های مختلف اعم از مذهبی و فرهنگی است.»
او می افزاید: «این ناهماهنگی با بازدیدی كه امروز انجام شد و با هماهنگی كه بین بخش ها و دستگاه های مختلف مانند شهردای، اوقاف و میراث فرهنگی انجام شد، به نظر می رسد كه حل خواهد شد و بزودی شاهد تعیین تكلیف فضایی كه به وجود آمده خواهیم بود.»

دغدغه صاحبان قبور چطور رفع می شود؟
حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران، ری و شمیرانات نیز در این محوطه ی تاریخی صحبت هایی دارد؛ او می گوید: «دوستان احساس كردند كه چون فقط بحث تغییر سنگ و همسان سازی است، نیاز به مجوز ندارد. اما اكنون متقاعد شده اند كه میراث فرهنگی تا شنبه آینده این نقشه را تائید كند و مجددا این سنگ های قبور را كه خانواده ها مدعی شده اند كه از بین رفته یا این كه همه را نگه داری كرده اند، بار دیگر در جای خود نصب كنند و این ناراحتی و دغدغه صاحبان قبور را هم رفع كنند تا پیش از عید نوروز در یك آرامستان همسان سازی و روان سازی شده بر قبور فاتحه بخوانند.»
این طور كه خلیل آبادی، رئیس كمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران می گوید «صاحبان قبور تا پیش از نوروز آرامستانی همسان سازی شده را ببینند»، به نظر می رسد او بعنوان یك عضو شورای شهر و به خصوص رئیس كمیته میراث فرهنگی شورا، جایگاه خویش را فراموش كرده و تاریخی بودن این قبرستان اهمیتی ندارد چه برسد به این كه سنگ قبرهای تاریخی تخریب شده اند و حالا مقرر است آرامستانی همسان سازی شده ببینند!

برای تعویض سنگ فرش دوستان ورود كردند/اعتراض ها جنبه سیاسی دارد
از سوی دیگر حجت الاسلام سعید اوتارخانی، رئیس اداره اوقاف شهرری، با وجود همه این صحبت ها نقطه نظر دیگری دارد؛ او بیان می كند: «- در این قبرستان- تغییر كاربری اتفاق نمی افتد. موارد میراثی خاصی نداریم. مورد اتفاق نظر است، فقط یك اختلاف شكلی داریم. دوستان می گویند پیش از آغاز كار باید نامه نگاری می شد و ما كماكان معتقدیم نسبت به این مقدار كار نیاز به نامه نگاری نبوده و رویه بر این نبوده است و برای چنین كارهایی همچون تغییر موزائیك و سنگ تاكنون مجوزی گرفته نشده است.»
وی ادامه می دهد: « سابقه این است كه در گذشته سه هزار متر بنا تولید شده چون در محدوده امامزاده قرار داشته، رویه بر این بوده كه در محدوده امامزادگان مجوز دریافت نمی شد و فقط واحد فنی اوقاف بر آن نظارت می كرد كه مثلا استقامت بخشی قبور رعایت شود و ساخت ها انجام شوند. این اولین بار می باشد كه نسبت به تعویض سنگ فرش هم دوستان ورود پیدا كرده اند، معتقدم بیشتر جنبه تبلیغی و سیاسی دارد.»
صحبت های مسئول اوقاف شهرری، هم جای تامل و چه بسا سردرگمی دارد. به نظر می رسد وی سنگ قبرهای قبرستان را سنگ فرش می داند!
چرا باید به اعتراض ها برای جلوگیری از تخریب قبور تاریخی در امامزاده ای كه در لیست آثار ملی به ثبت رسیده؛ نام تبلیغات و كار سیاسی چسباند، آن هم با عنایت به این كه میراث فرهنگی هر چند قدرت اجرائی كافی را ندارد و هنوز نتوانسته به جز نامه نگاری های حقوقی اهرم اجرائی دیگری از خود نشان دهد.
به خصوص كه حجت الاسلام اوتارخانی در صحبت هایش تاكید می كند، رویه اوقاف این طور بوده كه بودن مجوز كارهایش را انجام می داده و نه برپایه قانون! رویه ای كه می توان گفت به دلایل گوناگون مانند آشكار نشدن عملیات های اجرایی در امامزاده عبدالله یا ثبت ملی نبودن این قبرستان در زمان آغاز كارِ متولیان امامزاده، میراث فرهنگی موفق به جلوگیری از این اقدامات نشده است.
با این وجود برپایه صحبت های انجام شده به نظر می رسد هیچ ارتباطی بین دستگاهی بین میراث فرهنگی و اوقاف وجود ندارد و شاید هم در حالت كلی میراث فرهنگی برای اداره اوقاف هیچ اهمیتی ندارد.
اما این صحبت ها در حالی روز گذشته مطرح شده اند كه احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، نگاهی متفاوت نسبت به این اقدام اوقاف و رفتارهای مشابه در گورستان های درون شهری دارد.
او اظهار نظر كرده است؛ «تجارت قبر در امامزاده های درون شهری تبدیل به تجارت پربازدهی شده كه زیر پوشش ساماندهی، بازسازی و نوسازی و نظایر آن اجرا می گردد و با این عنوان به درآمد می رسند.»



1396/12/06
14:12:23
5.0 / 5
201
تگهای خبر: فرهنگ , مد , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی