یك هنرمند خوشنویس عنوان كرد

ترویج نسخ ایرانی در مدارس

ترویج نسخ ایرانی در مدارس دست و هنر: یك هنرمند خوشنویس اظهار داشت: بنا است كه خط میرزا احمد نی ریزی كه نسخ ایرانی است ترویج داده شود.


مصطفی یونسیان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد، با بیان این مطلب اظهار نمود: من به مدت هفت سال است عضو كارگروه مركز نشر كتابت قرآن كریم جمهوری اسلامی ایران در تهران كه زیر نظر مجموعه طبع و نشر است هستم. در این خصوص فضایی را مهیا كردیم به نام دارالكتابه در تهران كه در واقع فعالیت این مجموعه به گونه ای است كه طی فراخوانی در سال ۹۰، از بین نسخ نویسان سراسر كشور، افرادی كه از نظر خطی سطح بالایی داشتند، انتخاب شدند و در دارالكتابه شروع به فعالیت كردند كه این كار با آموزش و كار خط میرزا احمد نی ریزی دنبال شد؛ چون كه در ایران در تلاش است كه این خط را به شكلی ترویج دهد.
وی ادامه داد: این افراد زیرنظر اساتید مركز طبع و نشر فعالیت خویش را ادامه دادند و من هم جزو افرادی بودم كه در این مجموعه حضور پیدا كردم و نزدیك شش سال است كه در این مجموعه در حال فعالیت هستم و قرآن هایی را به خط میرزا احمد نی ریزی به ما آموزش می دهند تا ما بتوانیم آن ها را كتابت نماییم و ارتقا دهیم، در این هفت سال، در سال ۹۴ قرآنی با خط میرزا احمد نی ریزی با ۲۴۰ نفر به صورت همایش ملی نوشته شد كه در واقع هدف از نوشتن این قرآن این بود كه به موزه حرم حضرت ابوالفضل(ع) اهدا شود و من هم ۱۵ صفحه از سوره انبیا را توفیق داشتم كتابت كنم و در سال ۹۶ هم از میان ۲۴۰ نفر تعداد ۳۰ نفر انتخاب شدند كه هریك از افراد یك جزء را كتابت كردند كه من هم جزء ۲۹ را كتابت كردم، گفتنی است كه هر جزء از قرآن به نام یكی از شهدای مدافع حرم نامگذاری شده و این كار هم بنا است كه بعد از ماه مبارك رمضان به موزه كاظمین برده شود.
این هنرمند خوشنویس با اشاره به اینكه هدف از اینكه این قرآن ها به خارج از ایران برده شد این بود كه در واقع خط میرزا احمد نی ریزی به شكلی شناسانده شود، تصریح كرد: دلیل بردن این كتاب به عراق و كاظمین كه مانند كشورهایی سوریه و تركیه به شیوه عربی می نویسند، این بود كه بعنوان نمونه از خط نی ریزی و خط نسخ ایرانی در كشورهای عربی وجود داشته باشد كه امید است بعد از انجام این كار با عنایت به مقدماتی كه فراهم شده این خط جایگزین خط عثمان طه در كشور ایران شود كه اینكار از مدارس شروع شده است.
یونسیان اضافه كرد: میرزا احمد نی ریزی اهل فارس بوده و آن طور كه شنیده می گردد ۹۹ بار قرآن و در كنار این كار هم صحیفه سجادیه، دعای صباح و برخی دیگر از ادعیه را ایشان كتابت كرده اند، اما اغلب آثار استاد نی ریزی پیش از آنكه جنبه هایی مانند تمام شدن آیه به آیه و همینطور اعراب گذاری های آن داشته باشد، بیشتر جنبه هنری دارد و در واقع سبكی را كه همه كاتبان به آن وابسته هستند در پیش نگرفته است و این پس از كار برای وی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.
وی اظهار داشت: بر همین مبنا میرزا احمد نی ریزی بر روی این مورد تمركز داشته و بنابراین است كه بعضی از قرآن های وی از ۸۰۰ صفحه، برخی ۹۰۰ و برخی هم از بیش از ۱۰۰۰ صفحه تشكیل شده است.
این هنرمند خوشنویس تصریح كرد: مجموعه طبع و نشر در همین راستا تلاش داشت مركزی به نام مركز دارالكتابه را راه اندازی كند و تنها هدفش این بوده كه خط میرزا احمد نی ریزی را احیا كند و هنگامی كه این كار انجام شد آن را جایگزین خط عثمان طه و خط عربی كرد و این كار نتیجه داد، چون كه از سال ۹۲ این خط ایرانی به كتاب های مدارس راه پیدا كرد و در قرآن های ابتدایی و راهنمایی قرآن ها به شیوه میرزا احمد نی ریزی قرار گرفته است و خصوصیت خاصی كه در این قرآن وجود دارد در مقایسه با قرآن به خط عثمان طه این است كه عثمان طه حروف و كلماتی را كه به كار برده است. اعراب گذاری های پیوسته و فضای شلوغی را بخود گرفته اما در خط میرزا احمد نی ریزی اینگونه نیست و خط شكیل تر و محكم تری نسبت به خط قرآن عثمان طه دارد.
وی عنوان كرد: در غرفه ای كه در این نمایشگاه در اختیار ما گذاشته شده است با تعدادی از افراد خوشنویس كار كتابت قرآن را انجام می دهیم و در واقع فعالیت ما در زمینه خوشنویسی كتابت قرآن كریم است. با عنایت به اینكه این غرفه فعالیت خویش را تحت نظر اداره كل فرهنگ و ارشاد انجام می دهد، هیچ یك از آثار موجود در غرفه به فروش نمی رسد و آثاری كه به نمایش گذاشته شده هم منتخبین جشنواره آیات كه در مشهد برگزار شد، هستند.
این هنرمند خوشنویس تصریح كرد: در واقع هنر خوشنویسی یك هنر قدسی است، چون كه با احادیث و روایات مرتبط می باشد و به طبع نسبت به سایر هنرها از روح لطیفی برخوردار می باشد و به علت اینكه كاری بسیار زمان بر و بسیار سختی است؛ هر فردی به خود اجازه نمی دهد كه به این حوزه ورود پیدا كند.
یونسیان اظهار نمود: هنر خوشنویسی تنها هنری است كه در بین تمامی هنرهایی كه تحت نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند دارای اساسنامه انجمن خوشنویسان ایران است كه از برنامه ریزی مدونی برخوردار است؛ این در شرایطی است كه در سطح كشور نزدیك به ۳۲۰ حوزه و در سطح خارج از كشور هم نزدیك به هفت حوزه انجمن خوشویسان ایران وجود دارد كه در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینكه انجمن خوشویسان ایران فعالیت خویش را حول محور ارتقا و ترویج هنر خوشنویسی انجام می دهد، اظهار داشت: معتقدم فردی كه علاقه دارد این هنر را شروع كند اگر كلاس های خویش را از مرجع رسمی شروع كند كه آن هم زیر نظر انجمن خوشنویسان ایران است؛ با مدرسین معتبر شروع كنند بسیار بهتر است تا اینكه خارج از فضای انجمن فعالیت خویش را آغاز كنند باآنكه كه فعالیت خارج از انجمن هم افرادی كه در حال فعالیت هستند مدرك خوشنویسی مطابق با انجمن خوشنویسان ایران دارند اما شاید آن مدركی كه آن ها اهدا می كنند متناسب با آموزشی كه عرضه می دهند نباشد بنابراین در این هنر انتخاب مرجع مناسب كه امر مهمی است نباید نادیده گرفته شود.
وی وضعیت مشهد را در زمینه هنر خوشنویسی اینگونه عنوان كرد: مشهد در زمینه خوشنویسی از پتانسیل بسیار خوبی برخودار است و خوشنویسان برجسته ای در این شهر فعالیت دارند و حتی در زمینه خط نسخ ثلث كمتر شهر و استانی را داریم كه اینقدر نسخ پرور و ثلث پرور باشد.
این هنرمند خوشنویس اظهار نمود: خیلی از اساتیدی كه حتی در دارالكتابه تهران هستند و رتبه های بین المللی در سطح كشور و جهان دارند، با عثمانی ها و تركیه می توانند رقابت كنند خوشنویسان مشهدی هستند و این در شرایطی است كه متاسفانه از این پتانسیل ها آنطور كه باید استفاده نمی گردد و البته چندین عامل سبب می گردد كه این اتفاق روی دهد كه در این میان می توان به این نكات اشاره نمود كه خوشنویس باید در عرصه های ملی و بین المللی فعالیت داخلی و برون مرزی داشته باشد كه این امر به شهامتی كه او دارد بازمی گردد. گاهی هم در جشنواره و یا مسابقاتی شركت می كند كه نوع نگاه های سلیقه ای كه در زمینه خط نسخ ثلث اعمال می شود، طبیعتا انگیزه خوشنویس را كمرنگ می كند و باغث می گردد كه دیگر به این مسابقات ورود پیدا نكند بنابراین سبب می گردد كه خوشنویسان در زمینه خط نسخ ثلث كمرنگ می شوند.
یونسیان اظهار نمود: من در نمایشگاه های گذشته در مشهد و حتی در تهران حضور داشتم و اگر بخواهیم این دو را با یكدیگر تطبیق دهیم باید بگویم، مزیتی كه تهران دارد این است كه دارای مكان ثابتی است و تمام برنامه های در نظر گرفته شده مرتبا انجام می گردد اما در مشهد متاسفانه چندین سال است كه با تغییر مكان و همینطور با تغییر افراد متخصص در این زمینه مواجه هستیم و هنگامی كه وارد نمایشگاه می شویم با بی برنامگی و بی نظمی مواجه می شویم. این در شرایطی است كه باید از امكاناتی كه وجود دارد بهتر استفاده گردد و از همه مهم تر اینكه امیدواریم نمایشگاه در سال های آینده مكان ثابتی را در اختیار داشته باشد.



1397/03/11
12:25:08
5.0 / 5
117
تگهای خبر: آثار , انجمن , جشن , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی