آسیب شناسی یك رویداد سالانه؛

عفاف و حجاب در ویترین نمایشگاه قرآن، فرهنگ سازی یا فروش؟

عفاف و حجاب در ویترین نمایشگاه قرآن، فرهنگ سازی یا فروش؟ دست و هنر: بیست و ششمین دوره نمایشگاه قرآن روزگذشته پایان یافت و می توان جدی تر به صدمه شناسی كیفیت برگزاری بخش ویژه عفاف و حجاب در این دوره پرداخت.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نمایشگاه قرآن امسال هم به سنت هر ساله بخش ویژه ای را به تولیدكنندگان محصولات عفاف و حجاب اختصاص داد و طبق اعلام روابط عمومی كارگروه ساماندهی مد و لباس كشور، دراین دوره از نمایشگاه بیش از ۱۳۰ غرفه در مساحتی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع در این بخش حضور داشته اند.
بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن كریم میزبان رسته های مختلف لباس اجتماع كودك، نوجوان، بانوان، آقایان، سرپوش، ملزومات عفاف و حجاب، پارچه های چادری و طراحان و تولیدكنندگان لباس جشن تكلیف بود و مباحث در رابطه با تبلیغ و ترویج حجاب هم در قالب برپایی نشست های تخصصی، كارگاه های آموزشی و رونمایی از آثار برتر مورد توجه قرار گرفته است.
طبق اعلام رسمی ۱۵ وزارتخانه، ۳۲ موسسه مردمی، ۱۶ مركز دانشگاهی و ۱۵ حوزه علمی در برگزاری این رویداد همكاری داشته اند.
با تمام این اوصاف بیست و ششمین دوره نمایشگاه قرآن و به تبع بخش ویژه عفاف و حجاب این رویداد روزگذشته ۱۴ خردادماه پایان یافت و در جهت اطلاع از كیفیت برگزاری، سراغ یكی از اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان محصولات حجاب و عفاف رفتیم تا از منظر فعالان صنفی به صدمه شناسی این رویداد سالانه حوزه مدولباس اسلامی بپردازیم.
استقبال مطلوب؛ فروش نامطلوب!
سیدمهدی جوادی عضو هیئت مدیره این انجمن در گفتگو با خبرنگار مهر درباره كیفیت برگزاری این دوره از نمایشگاه عفاف و حجاب اظهار داشت: نمایشگاه امسال از حیث برگزاری و اجرا شامل غرفه بندی و تخصیص فضا واقعا نمایشگاه بهتری در قیاس با دوره های گذشته بود، هرچند در بخش تبلیغات محیطی و میدانی كمبودهایی وجود داشت اما برداشت شخصی ام این است كه تلاش بسیاری شده بود تا امسال شاهد برگزاری بهتر این رویداد باشیم.
جوادی درباره میزان استقبال مردمی از نمایشگاه امسال هم اظهار داشت: نكته ای كه باید مدنظر داشته باشیم كوتاه شدن بازه برگزاری نمایشگاه نسبت به دوره های قبل است كه طبیعتا در میزان استقبال مردمی تأثیر گذاشته و مثلا جمعیتی كه قرار بود در ۳۰ روز از نمایشگاه بازدید كند امسال حدود ۲۰ روز برای بازدید فرصت داشت. با این حال شرایط اما میزان استقبال بخصوص در ایام پایانی هفته قابل قبول بود. اما سوال این است كه آیا این بازدید و استقبال به درآمدزایی غرفه های حاضر هم منتج شده است یا خیر؟ برآورد من این است كه دوستان و همكاران بنده غالبا از بعد اقتصادی ناراضی بودند و نمایشگاه امسال را نمایشگاه مطلوبی نمی دانستند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان محصولات حجاب و عفاف درباره نگاه تجاری فعالان صنف «عفاف و حجاب» به این رویداد سالانه هم اظهار داشت: بطور قطع چنین نگاهی هست. نمایشگاه قرآن با شرایط برگزاری فعلی بیشتر فروشگاه است تا نمایشگاه! از نظر موقعیت مكانی، طراحی محیطی و غرفه بندی شما خیلی با فضای نمایشگاهی مواجه نیستید. این آیا این شرایط مطلوب است یا خیر بحث دیگری است اما در شرایط فعلی نمایشگاه قرآن نمی تواند جنبه نمایشگاهی و تبلیغی داشته باشد.
وی با تاكید بر اینكه در شرایط امروز نمایشگاه قرآن «بهار فروشندگان محصولات عفاف و حجاب است» خاطرنشان كرد: با عنایت به بازار راكد و سامانه توزیع نابه سامان و نبود سكوهای فروش سالانه و ماهانه در نقاط مختلف كشور، یكی از فرصت هایی كه همكاران ما را به تأمین نقدینگی برای ادامه فعالیت امیدوار میكند، همین نمایشگاه قرآن بود. متاسفانه در سه چهار سال قبل این شرایط هم دچار تغییر شده و هزینه حضور و در آمد فروش برای برخی تولیدكنندگان برابری هم نمی كند چه برسد به سوددهی!
جوادی تأثیر «سیاست های نادرست اجرایی» بر این شرایط را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: امسال در امر برگزاری و واگذاری غرفه های نظر مشورتی انجمن هم لحاظ شد و بنابراین شاهد بودیم تخصیص غرفه های در این دوره به مراتب بهتر از دوره های قبل بود.
محصولات غیرحجابی در نمایشگاه «حجاب»!
این فعال حوزه محصولات عفاف و حجاب در بخش دیگری از مباحث خود اظهار داشت: نقدی كه ما سال هاست به این نمایشگاه وارد می دانیم این است كه این رویداد نام «عفاف و حجاب» بر خود دارد اما برخی غرفه ها و محصولات عرضه شده در این نمایشگاه سنخیتی با مفهوم «عفاف و حجاب» ندارند و بیشتر شاهد عرضه محصولات هنری و غیرحجابی هستیم. تلاش هایی برای رفع این مشكل شده اما امسال هم شاهد این جنس محصولات در نمایشگاه بودیم. از همین منظر لازم است نظارت جدی تری هم از نظر اقتصادی و تجاری و هم از منظر كیفیت محصولات اعمال شود.
جوادی تاكید كرد: نمایشگاه باید كمیته های ارزیابی و نظارت داشته باشد تا هم از منظر قیمت و هم از منظر محصولی كه عرضه می شود، نمایشگاه قرآن تبدیل به محفل و مأمنی مطمئن برای مصرف كنندگان باشد. فرآهم آوردن این بستر بر عهده مسئولان نمایشگاه است و به نظرم با وجود ضوابط تدوین شده در این زمینه، خیلی در حوزه عمل شاهد اجرای صددرصدی نیستیم.
نمایشگاه را به صنف واگذار كنید
این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان محصولات حجاب و عفاف، درباره راهكار رفع این معضلات و كمبودها هم اظهار داشت: ما بارها به مسئولان برگزاری پیشنهاد كرده ایم كه نیازی نیست چرخ از ابتدا كشف شود! در تمام دنیا نمایشگاه های تخصصی توسط اصناف تخصصی برگزار می گردد و ما اعلام آمادگی كرده ایم كه با لحاظ كردن كلیه ملاحظات انجمن تولیدكنندگان محصولات عفاف و حجاب متولی برگزاری این رویداد شود. اتفاقی كه مشابه آن را در نمایشگاه كتاب هم شاهد می باشیم.
جوادی نقش فعلی انجمن در برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب را «نازل تر از نقش مشورتی» توصیف كرد و اظهار داشت: ما از هیچ كمكی دریغ نداشته ایم اما واقعیت این است كه هنوز نقش اصلی ای كه می تواند این نهاد صنفی در این رویداد داشته باشد محقق نشده است.
وی در انتها پیشنهاد برگزاری فصلی نمایشگاه حجاب و عفاف به جای برگزاری سالانه این رویداد را مطرح نمود و اظهار داشت: این اتفاق نیازمند یك همت است و كار دشواری هم لازم ندارد اما متأسفانه اراده حداقلی هم هنوز در این زمینه وجود ندارد! با عنایت به شرایط اقتصادی نابه سامانی كه داریم، این رویداد سالیانه دیگر امیدواركننده نیست و معتقدم دود برگزاری اینگونه نمایشگاه عفاف و حجاب بیش از همه به چشم تولیدكنندگان این حوزه خواهد رفت.

1397/03/24
12:30:30
5.0 / 5
15
تگهای خبر: انجمن , فرهنگ , كیفیت , لباس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی