صنایع دستی سهم كمی از رسانه دارند

صنایع دستی سهم كمی از رسانه دارند معاون صنایع دستی كشور در حاشیه نمایشگاه مطبوعات اظهار داشت: ما برای گفتمان و تصویرسازی در زمینه صنایع دستی به رسانه ها نیاز داریم و رسانه ها حق مطلب را در این زمینه ادا نمی كنند.



بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی طی بازدید از غرفه خبرگزاری مهر در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به خبرنگار مهر اظهار داشت: گفتمان سازی و تصویرسازی، دو مساله بسیار مهم هستند كه باعث تغییر نگاه و طرز تفكر آدم ها نسبت به یك مبحث می شوند و اگر تغییری در اندیشه ها صورت نگیرد در شیوه مصرف و توجه به صنایع دستی و تجاری سازی هم تغییری رخ نمی دهد.
معاون صنایع دستی كشور با اشاره به این كه رسانه ها حق صنایع دستی را ادا نمی كنند اظهار داشت: صنایع دستی، نه نشریه خاصی دارد نه یك برنامه تخصصی خاص در رسانه ملی. رسانه ها حق هنرمندان صنایع دستی را ادا نمی كنند و برنامه ها و مطالبشان، هم سان و هم سنگ اهمیت صنایع دستی نیست. من در گزارشی توضیح داده ام كه چگونه به یكی دیگر از بخش های هنری با داشتن ۵۰ تنها هزار شاغل، یك سازمان مستقل و بیش از ۲۰۰ میلیارد اعتبار اختصاص می دهند اما به صنایع دستی با وجود ۴۰۰ هزار شاغل، ۱۵ هزار كارگاه و ارزآوری ده ها برابری، بودجه چندانی تعلق نمی گیرد چراكه هنرمندان صنایع دستی، محجوب و بی صدا هستند و درد خویش را فریاد نمی كشند.
به گفته نامورمطلق، صنایع دستی از ضعف گفتمانی رنج می برد و و هنرمندان و متولیان دولتی در این حوزه، نتوانسته اند به گفتمان سازی در فضای رسانه ها، چه تلویزیون و چه مطبوعات بپردازند در حالی كه خود رسانه ها، عامل گفتمان سازی نزد مرد و مسئولان هستند.
نامورمطلق به ضرورت همكاری میان صداوسیما و رسانه های نوشتاری با معاونت صنایع دستی اشاره و بیان كرد: هم فرآورده های دستی را می توان در شمار صنایع خلاق به حساب آورد هم رسانه را. از این رو امید می رود شبكه های مختلف تلویزیونی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارتباط بیشتر و بهتری داشته باشند تا بتوانند فرهنگ و صنایع دستی ما را به خوبی به مردم معرفی كنند چون كه هم ما به رسانه ها و هم رسانه ها به ما احتیاج دارند. از جانب دیگر ما به گفتمان سازی نیازمندیم و خبرگزاری ها و روزنامه ها و شبكه های اجتماعی می توانند به ما در این زمینه كمك كنند.
معاون صنایع دستی كشور با اشاره به اینكه تصویری كه تابحال از صنایع دستی عرضه شده تولیدمحور بوده، در حالی كه ما به برنامه های مصرف محور نیاز داریم، اظهار داشت: مستندهایی كه تابحال درباره صنایع دستی تولید و از شبكه های مختلف تلویزیون پخش شده عمدتا بر تولید تكیه داشته و پیشكسوتان صنایع دستی را معرفی كرده است در حالی كه مشكل اصلی ما در زمینه فروش است پس بهتر است به سمت تولید برنامه های مصرف محور برویم و بیشتر به الگوسازی مصرف بپردازیم و تلویزیون می تواند نقش مهمی در عرضه و ترویج الگوهای مصرف صنایع دستی داشته باشد.

1396/08/12
21:33:39
5.0 / 5
280
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی