باربی، سارا؛ سرنوشت دو جهان - 22 ، گزارش دست و هنر به نقل از مهر

آیا مشكل عروسك سازان ثبت برند است؟

آیا مشكل عروسك سازان ثبت برند است؟ دست و هنر: خیلی از عروسك سازان معتقدند كه اگر برندهایشان ثبت قانونی شود در فروش و معرفی آنها موثر است، اما كسی كه برندش ثبت شده چنین اعتقادی ندارد.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، خیلی از سازندگان مستقل عروسك و عروسك سازان خانگی، مهمترین عامل و پیش نیاز در پیشرفتشان «ثبت برند» می دانند. آنها معتقدند قانونی شدن برند و عنوان محصولاتشان، موفقیت در تولید، ساخت، فروش و جذب مخاطب را برایشان تضمین خواهد نمود. طبق اعتقاد آنها به ثبت رسانی برند در كشور ما به صورت كلی و در حوزه ای مانند عروسك سازی به صورت خاص، كاری به غایت دشوار است و پیمودن مراحل آن از عهده هر كسی بر نمی آید. كاوشهای خبرنگار مهر در این زمینه به این نتیجه منجر گردید كه ثبت برند برای عروسك در ایران اتفاقی است كه به ندرت رخ می دهد. طی حدود دو ماه جستجو برای یافتن برندهای ثبت شده در حوزه عروسك سازی ما را فقط به یك مورد از ثبت برند عروسك رساند و پیش تر گزارشی هم درباره آن در این خبرگزاری منتشر گردید. این جستجو همچنان ادامه دارد و یافتن موارد دیگر از ثبت برند به نظر مشكل تر از تنها مورد یافته شده می آید.
جستجوهای حقیقی و مجازی زیادی انجام شد و با عروسك سازان زیادی ارتباط برقرار گردید؛ فعالان و تولیدكنندگان عروسك هایی كه تحت عنوان هیچ برندی قرار ندارند و وقتی از آنها درباره ثبت برند قانونی سوالی می پرسیدم، با اظهار تاسف می گویند هنوز قادر به ثبت برند عروسك هایشان نشده و بعید هم می دانند بتوانند به این امر مهم نائل شوند. اما داستان ثبت برند «شكرخانم» جالب توجه بود؛ این تولیدكننده می گوید با اینكه ابتدا برای ثبت برند عروسك هایش به وزارت فرهنگ و ارشاد مراجعه نموده، اما بعداً توانسته برند عروسكی اش را در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به ثبت رسمی برساند.
صاحب برند شكرخانم می گوید كه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با گذراندن چندین مرحله، نهایتا نتوانسته عروسك هایش را به ثبت برساند و درست در زمانی كه در حال ناامید شدن بوده است، به پیشنهاد یكی از دوستان عروسك سازش برای ثبت برند به كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان می رود و در نتیجه این ثبت رسمی در آنجا به نتیجه می رسد. او اظهار می كند كه در كانون مراحل چندان دشواری را طی نكرده و این امر با كمی پیگیری كاملا ممكن و در دسترس همگان است.
از سیما یزدانی صاحب برند «شكر خانم» دلایل پیگیری و استقامتش برای ثبت برند محصولاتش را می پرسم و وی در پاسخ می گوید: به خاطر جلوگیری از كپی شدن كارهایمان به ثبت برند مبادرت كردیم. او ثبت رسمی برند برای هنرمندان عروسك ساز و تولیدكنندگان عروسك را امتیازی فرهنگی و تلاش و اقدامی حمایتگرانه برای آنان برمی شمرد و می گوید برای ثبت برند قرار نیست كار خاصی در كانون پرورش فكری و كودكان انجام داد، بلكه كافی است مدارك صاحب برند و سازنده عروسك و مبلغ مشخصی را ارائه نمایید و برندتان را به ثبت برسانید.
برند شدن مانع از كپی شدن است
همانطور كه یزدانی می گوید ثبت برند بیشتر كاركرد ممانعت از كپی برداری از طراحی عروسك ها را دارد. از جانب دیگر تاحدی هم به جلب اعتماد مشتریان كمك می نماید و این امكان را فراهم می آورد تا بتوانید عروسك ها را به شكل گسترده تری تبلیغ و ترویج كنید. با این وجود نظرات كسانی كه مبادرت به ثبت برند عروسكهایشان و یا هنوز موفق به این كار نشده اند هم جالب توجه است. عده ای از آنها تصور می كنند كه این كار نیازمند سرمایه گذاری ویژه و یا داشتن كارگاه های شخصی عروسك سازی با امكانات خاص است و تهیه این میزان از سرمایه و امكانات برای آنها مقدر نیست. مثلاً «ملیحه»، صاحب برند ثبت نشده عروسك های «ساقی آرت»، اعتقاد دارد كه مهم ترین قدم در حیطه عروسك سازی ثبت قانونی برند است، چونكه با این كار هم قانون كپی رایت رعایت می گردد و هم ثبت برند عروسك ها می تواند در انسجام فروش آثار كمك نماید او می گوید برای ثبت برند اقدام جدی انجام نداده، اما از همكارانش شنیده كه قانون منسجمی در ثبت برند عروسك های دست ساز وجود ندارد. او می گوید در حالیكه ثبت برند تنها كمكی است كه دولت برای صاحبان اثر می تواند انجام دهد. البته با عنایت به اینكه ثبت برند وجود دارد، اما هزینه های بالایی دارد كه برای عروسك سازان مقدور نیست.
همچنین «صفورا»، صاحب برند ثبت نشده دیگری با عنوان «تیكیلی دالز» درباره ثبت برند عروسك های دست ساز، می گوید: اگر بتوانیم برند شخصی مان را به ثبت برسانیم، خیلی خوب می گردد چونكه در این زمینه افراد كپی كار حق كپی رایت را رعایت نمی كنند و به خاطر سودهای نجومی، كپی ضعیفی از عروسك ها عرضه می دهند و عكس محصولات ما را بعنوان اثرشان عرضه می دهند كه این واقعا ناراحت كننده است. البته ما به سبب تحریم ها و نداشتن كارت های اعتباری معتبر جهانی شرایط ارسال محصولاتمان به خارج از كشور را هم نداریم و این موضوع، شرایط را سخت تر می كند.
از «لیلا»، صاحب برند ثبت نشده عروسك های «نقلی دالز» می پرسم اگر ثبت برند برای شما عروسك سازان محیا شود، چه تاثیری در كار شما دارد؟ او جواب می دهد: مبحث برندینگ و ثبت برند به نام خودمان بسیار مهم می باشد، چونكه كسانی كه بعنوان مشاغل خانگی فعالیت دارند در معرض صدمه سوءاستفاده و كپی كاری هستند و هیچ گونه حمایتی هم از آنان نمی گردد. زمانی كه بتوانیم مسئله برندینگ را آسان تر دنبال نماییم، بطور قطع فضای هنری بهتری در اختیارمان قرار می گیرد و می توانیم گسترده تر به این مورد بپردازیم. همینطور مشتریان و مصرف كننده هایی كه از این كالاهای هنری استفاده می نمایند به ما عروسك سازان اعتماد بهتری می كنند و از نتایج سفارش ها و خریدهایشان، راضی خواهند بود.
«سحر»، صاحب برند ثبت نشده «آفرودال» هم اعتقاد دارد ثبت برند در معرفی عروسك هایش موثر خواهد بود. او كه به همراه خواهرش در این زمینه فعالیت گسترده ای دارد و عروسك سازی را حرفه اصلی اش می داند، می گوید نهادهای دولتی باید به پشتیبانی از عروسك سازان در زمینه ثبت برند بپردازند، چونكه درآمد حاصل از ساخت عروسك های دست ساز خوب است و با استفاده از این راه می توان به نتایج رضایت بخشی در حوزه اقتصادی رسید.
«سولماز»، صاحب برند ثبت نشده دیگری با عنوان «سرنتی دال» ثبت برند را یكی از بهترین راه ها برای فروش عروسك ها می داند. او با عنایت به اینكه در شهرستان به فعالیت عروسك سازی مشغول می باشد، می گوید ثبت برند در بهتر دیده شدن كارهایش تاثیر زیادی دارد.
برند شویم، موفق می شویم یا خیر؟/ «برند» بدون مصرف كننده جایگاهی ندارد
سخنان اخیر، حرف های عروسك سازان مستقلی بوده كه به هر علت هنوز نتوانسته اند عروسك هایشان را ثبت برند كنند؛ كسانی كه نسبت به سیما یزدانی كه توانسته است برند عروسك هایش را ثبت قانونی كند، هنوز از بخش مهمی از واقعیت دور مانده اند. یزدانی بعنوان كسی كه در مورد برندسازی تجربه دوران «پساثبت» را دارد با بیشتر تصورات كسانی كه هنوز در دوره «پیشاثبت» هستند، موافقت ندارد. صاحب برند ثبت شده «شكرخانم» می گوید: ثبت برند رسمی برای عروسك سازان هیچ تفاوت و امتیاز خاصی تولید نمی كند، چونكه برای مشتریان و مخاطبان ایرانی فرقی نمی كند كه یك عروسك دارای برند ثبت شده در یك نهاد رسمی یا دولتی باشد یا نه. اساسا مشتریان و مخطبان ما در ایران به مقوله عروسك سازی به شكل هنری نگاه نمی كنند، و این ثبت برند جز كاركرد ممانعت از كپی كاری حدودا هیچ كاركرد دیگری ندارد.
با این وجود به نظر می آید كه مسئله موجود در حوزه های بازاریابی، عرضه، فروش و به صورت كلی رونق بازار عروسك و اسباب بازی اساساً چیز دیگری غیر از «ثبت برند» است. مسئله ای كه باید ریشه های آنرا در نگرش ها و افكار در مورد محصولات و صنایع فرهنگی جستجو كرد. این مسئله وقتی حادتر می گردد كه فرض كنید همه محصولات ایرانی كه از كیفیت قابل قبول و ثبت قانونی برند هم برخوردار می باشند، در كنار یك محصول خارجی و وارداتی قرار بگیرند و طبق تجربه ای آشنا، عموم مشتریان و مخاطبان ایرانی بدون هیچ اطلاعی از نوع برند خارجی و اساساً ثبت شدن یا نشدن برند، به آن متمایل شده و آنرا نسبت به محصول با كیفیت داخلی ارجح بدانند. در این زمینه دامن زدن به بحث برندسازی و اهمیت آن، حدودا بی مورد و فاقد هرگونه معنایی است. به عبارتی می توان گفت برندها بدون مصرف كنندگان، هیچ جایگاهی نخواهند داشت و اساسا این مصرف كنندگان هستند كه از یك برند، «برند» می سازند. این واقعیت را تجربه ثبت برند «شكر خانم» و علی السویه بودن این برند برای مشتریان در «دوران قبل و پس از ثبت»، كامل روشن می كند.


1397/08/24
22:49:39
5.0 / 5
99
تگهای خبر: آثار , اسباب بازی , بازی , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی