گزارشی از شاخص های مهم اسباب بازی

90 میلیارد دلار اندازه بازار اسباب بازی جهان

90 میلیارد دلار اندازه بازار اسباب بازی جهان به گزارش دست و هنر پژوهش های مختلف شاخصهای مختلفی را برای انتخاب یك اسباب بازی خوب بیان كرده اند كه در این گزارش به چند شاخص برای انتخاب اسباب بازی اشاره می شود.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، اسباب بازی باید متناسب با خصوصیت های سنی و جسمی و روانی كودك باشد. تا اثرات مفید داشته باشد وگرنه برای كودك مضر خواهد بود، بگونه ای كه ژان پیاژه روانشناس معروف تاكید كرده كه والدین باید در انتخاب اسباب بازی فرزند خود نهایت دقت و حساسیت را داشته باشند، چون اسباب بازی سبب شكل گیری تمایلات عاطفی و روانی فرزندان آنها خواهد شد و در صورتیكه این حساسیت و دقت را نداشته باشند، شخصیت فرزند آنان بر خلاف انتظارشان شكل خواهد گرفت.
پژوهش های مختلف شاخصهای مختلفی را برای انتخاب یك اسباب بازی خوب بیان كرده اند كه در ادامه به چند شاخص برای انتخاب اسباب بازی اشاره می شود.
شاخص اول
تناسب سن كودك با اسباب بازی است به صورتی كه كودك با كمال میل آنرا بپذیرد، از بازی با آن لذت ببرد و از نظر وزن و اندازه با خصوصیت های فیزیكی كودك و همینطور توانایی ذهنی وی هماهنگی داشته باشد.
شاخص دوم
تناسب جنسیت كودك با اسباب بازی است كه باید به دخترانه بودن، پسرانه بودن، صفات آنها و نوع اسباب بازی آنها تفاوت قائل شد. تحقیقات مختلفی در مورد تمایلات پسران و دختران به اسباب بازی مختلف نشان داده است كه اسباب بازی های مربوط به پسران از نوع چرخ دار مانند اتومبیل، دوچرخه، ماشین، قطار و… بوده و آنها از اسباب بازی های مثل ساعت، آهنربا، اسباب بازی های حیوانی، نظامی، آموزشی، هنری لذت می برند. در حالیكه اسباب بازی های دختران شامل انواع اسباب بازی عروسك، خانه های عروسكی، ظروف آشپزخانه و… است. باآنكه استفاده از عروسك ها بیشتر مورد توجه دختران است اما این مورد به نوع عروسك هم بستگی دارد. دختران شش برابر بیشتر از پسران دارای عروسك های زنانه و نه برابر بیشتر دارای عروسك های بچه هستند. در صورتیكه هم پسران و هم دختران به اندازه یكسانی دارای عروسك هایی از جنس مذكر هستند. عروسك های سرباز، مردان كابویی و… بوده اند. همینطور تحقیقات دیگر نشان دادند كه دختران اسباب بازی های مختلفی مثل عروسك ها، لباس و جواهرات، اسباب بازی های تزئینی، اسباب بازی های موزیكال و… را دوست دارند. در حالیكه پسران از اسباب بازی های ورزشی، چرخ دار، نظامی، اسلحه، و ساعت و… لذت می برند. همینطور مطالعات نشان می دهد ترجیح كودكان به اسباب بازی هایی كه خودشان آنها را برگزیده اند.
در تحقیقی كه توسط بلیمكور و سنترز در سال ۲۰۰۵ تحت عنوان «مشخصه های اسباب بازی دختران و پسران» انجام شد از حدود ۱/۳۰۰ فارغ التحصیل مقطع كارشناسی ارشد خواسته شد تا ۱۲۶ اسباب بازی پسر و دختر را طبقه بندی كنند. آنها اسباب بازی های مختلف را در ۵ طبقه اسباب بازی های كاملاً مردانه، نسبتاً مردانه، خنثی، نسبتاً زنانه و كاملاً زنانه قرار دادند. بعد ار بررسی اولیه مشخص شد كه اسباب بازی های مربوط به دختران اسباب بازی هایی هستند كه شاخص هایی مانند جذابیت فیزیكی، پرورش مهارت های خانگی و… دارند. در حالیكه اسباب بازی های پسران دارای شاخص هایی همچون خشونت، رقابت، هیجان، و حتی اسباب بازی های خطرناك بودند. نكته جالب اینكه اسباب بازی های آموزشی و توسعه مهارت های مختلف اسباب بازی های بودند خنثی و یا نسبتاً مردانه.
شاخص سوم
ایمنی اسباب بازی است، باید اسباب بازی هایی ایمن و بی خطر تولید شوند كه موجبات تهدید فیزیكی برای كودك و نوجوان را نداشته باشند.
شاخص چهارم
قیمت اسباب بازی است، كه یكی از مهم ترین نگرانی های والدین است. بنابراین خرید اسباب بازی ارزان قیمت وقتی معیارهای مختلف را داشته باشد غیر منطقی نیست.
شاخص پنجم
تناسب اسباب بازی با فرهنگ و ارزش های جامعه است كه یكی از بهترین اهداف و كاركردهای اسباب بازی است.
شاخص ششم
تنوع در اسباب بازی؛ چون انسان دارای توانمندی های گوناگون است و هر یك از این توانمندی ها احتیاج به راهكار متنوعی دارد ازاین رو تنوع اسباب بازی سبب رشد و شكوفایی استعدادهای مختلف در كودكان و رشد همه جانبه در آنان می شود.
شاخص هفتم
كاربرد اسباب بازی؛ كه از آن می توان برای تعلیم مفاهیم مختلف بهره برد كه سبب افزایش خزانه لغات و هماهنگی عضلات در سنین مختلف كودكی شده و فرصت آموختن و دسترسی به محیط را بیشتر مهیا می كند و از كاربرد تشخیصی اسباب بازی هم می توان برای تشخیص رشد اجتماعی، شخصیتی و ذهنی كودك و از كاربرد درمانی آن هم برای حل مشكلات رفتاری و درمان ناتوانی ها استفاده نمود.
شاخص هشتم
ظاهر اسباب بازی، توجه به محصول و جذابیت ظاهری اسباب بازی مثل بسته بندی و رنگ و… بسیار مهم می باشد.
اندازه بازار اسباب بازی جهان در سال ۲۰۰۴ حدود ۶۱ میلیارد دلار، در سال ۲۰۰۷ حدود ۷۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۲ حدود ۸۴ میلیارد دلار بوده است كه اندازه این بازار در سال ۲۰۱۸ به حدود ۹۰ میلیارد دلار رسیده كه رشدی ۱۸ درصدی را از سال ۲۰۱۳ نشان داده است. در نتیجه این رشد چشم گیر نشان از اهمیت اسباب بازی در سبد مصرفی خانواده ها دارد.



منبع:

1398/10/23
14:16:25
5.0 / 5
12
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی