فرهنگ سازی و كنترل سلامت و درمان

بازی های جدی فرصتی برای غلبه بر كرونا

بازی های جدی فرصتی برای غلبه بر كرونا دست و هنر: با اپیدمی وسیعی ویروس كووید 19 در سطح جهان و تأثیر بی سابقه آن بر زندگی مردم حكمرانی دولت ها از سویی و مؤلفه های زیست فردی و اجتماعی آحاد جهانیان از طرف دیگر گرفتار وقفه، ركود و بحران شده است.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های كامپیوتری، درباره بازی های جدی فرصتی برای غلبه بر كرونا مطلبی به نگارش درآورده است كه در ادامه می آید:
با اپیدمی وسیعی كه ویروس كووید ۱۹ در سطح جهان رقم زده و تأثیر بی سابقه آن بر زندگی مردم، حكمرانی دولت ها از سویی و مؤلفه های زیست فردی و اجتماعی آحاد جهانیان از طرف دیگر گرفتار وقفه، ركود و بحران شده است. نكته قابل توجه اما این است كه برخلاف خیلی از صنایع و سرگرمی ها كه به دنبال این بحران جهانی، ضریب نفوذ و بازده اقتصادی خودرا از دست داده اند، رسانه- صنعت بازی های ویدئویی با رشد چشم گیر مخاطب روبه رو بوده است. به نحوی كه مطابق آمار اعلام شده توسط مدیرعامل Verizon، فقط در آمریكا، خانه نشینی مردم سبب افزایش ۷۵ درصدی نرخ مصرف هفتگی بازی های آنلاین شده است. این در حالیست كه با بررسی بازار سرگرمی های پرطرفدار در ایران، رشد استفاده از بازی در دوران كرونا به وضوح به چشم می خورد. از كنار هم قرار دادن این واقعیت و آمار ۲۸ میلیون نفری بازیكنان بازی در ایران (تا اختتام سال ۱۳۹۶، مطابق با آمار رسمی بنیاد ملی بازی های كامپیوتر ای) كه تخمین زده می شود تا آخر سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴۱ میلیون نفر برسد، ظرفیت بی نظیر بازی برای مقابله با بحران هایی همچون كرونا، هویدا می شود.
در این بین تعطیلی گسترده مراكز آموزشی و بن بست انتخاب راهكارهای جدید و فراگیر در این گونه شرایط، توانایی منحصربه فرد شاخه ای از بازی های ویدئویی با عنوان «بازی های جدی» را برای مدیریت سازوكارهای آموزشی، بیش ازپیش نمایان می كند.
بازی های جدی یا بازی های هدفمند در حقیقت گونه ای از بازی های ویدئویی هستند كه هدف اصلی آنها سرگرم كنندگی نیست؛ بلكه از ابزار سرگرم سازی بازی برای اهدافی جدی تر مثل آموزشی، تبلیغات، فرهنگ سازی و حتی كنترل سلامت و درمان استفاده می نمایند. مثلاً در بازی های جدی آموزشی، كاربر می تواند بازی كند، سرگرم شود و در حین درنوردیدن مراحل بازی، آموزش های متفاوتی كسب كند.
این آموزش می تواند طیف وسیعی از موضوعات تدریس دروس تحصیلی مدارس تا آموزش پیشگیری در مقابل بیماری ها را شامل شود. تا جایی كه در كنار هزاران بازی آموزشی تولید شده در ایران و جهان، اخیراً چینی ها بازی Battle of Pathogens را برای مقابله با كرونا ساخته اند كه در آن بیمار بستری شده به سبب ابتلاء به كرونا، ضمن شكست دادن ویروس ها، مطالبی آموزشی را برای كنترل و درمان بهتر بیماری دریافت می كند. این در حالیست كه استفاده از ابزار بازی برای آموزش، حتی با تعطیلی كلاس های حضوری درس انسدادی ندارد و قابل بهره برداری است.
در دنیا، بازی های جدی طی چند سال اخیر با رشد قابل توجهی روبرو بوده اند. مجموعه تحقیقاتی Allied Market Research پیش بینی كرده است كه درآمد جهانی از بازی های جدی با نرخ رشد سالیانه ۱۹ درصدی به بیش از ۹ میلیارد دلار خواهد رسید و همین عدد، بیان گر فضای روبه رشد توسعه و بهره برداری از این بازی ها است.
در كشور ما هم بنیاد ملی بازی های كامپیوتری با برگزاری رویداد جامع «جایزه بازی های جدی» طی سال های اخیر، قدم هایی را برای ایجاد فضای حیاتی و پشتوانه سازی علمی در كشورمان برداشته است. یكی از كاركردهای رویداد «جایزه بازی های جدی» كه در سال ۱۳۹۸ سومین دوره خودرا گذراند، شناسایی بازی ها و فعالان این حوزه است كه اطلاعات مناسبی در مورد وضعیت رشد این بخش از بازی های ویدئویی را منتقل می نماید. این رویداد در سومین سال خود در سه بخش سمپوزیوم بازی های جدی، هكاتون بازی های جدی و جشنواره بازی جدی سال انجام شد كه به شكل خاص بخش سمپوزیوم میزبان تازه ترین تحقیقات دراین زمینه و بخش جشنواره میزبان تازه ترین بازی های جدی تولید شده بودند. به همین سبب رشد تعداد بازی های جدی ارسال شده به جشنواره می تواند شاخص خوبی برای رصد كارهای این حوزه باشد. برمبنای آمار و اطلاعات موجود در دبیرخانه این رویداد تا كنون نزدیك به ۷۰ تیم پژوهشی و تیم یا شركت بازی سازی بعنوان بازی ساز جدی (كه تمام یا قسمتی از كارهای آنها معطوف به ساخت این گونه از بازی ها است) شناسایی شده اند. همین طور تعداد آثار ارسالی از ۳۶ اثر در سال ۱۳۹۷ به ۷۲ اثر در سال ۱۳۹۸ رسیده كه دو برابر شدن این مقدار به صورتی گسترش كارهای مربوط به این حوزه را نیز مشخص می نماید. از طرف دیگر، در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۴ دستگاه مختلف در برگزاری این رویداد مشاركت داشتند كه خود عامل مهم دیگری برای رشد بازی های جدی شمرده می شود.
نتایج این رویداد و برنامه های آن، هر سال تیم ها و گروه های بااستعداد بیشتری را به این دغدغه نزدیك می كند و نتایج اقدامات همین تیم های نوپا اما ساعی نشان میدهد با توجه جدی تر كشور به این مسیر خیلی از معضلات دنیای نوین با راهكارهای نوین قابل حل است.


منبع:

1399/01/27
23:18:17
2586
5.0 / 5
تگهای خبر: آثار , آموزش , بازی , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی