با حمایت كارگروه مد و لباس كشور؛

لباس عاشورایی توسط صد طراح تصویرگری شد

لباس عاشورایی توسط صد طراح تصویرگری شد به گزارش دست و هنر برنامه تصویرگری لباس عاشورایی ویژه لباس اجتماع بانوان، با حمایت كارگروه ساماندهی مد و لباس كشور برگزار و امروز طرح های ۱۰۰ شركت كننده در این مسابقه داوری می شود.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، مسابقه زنده طراحی تصویرگری لباس عاشورایی ویژه لباس اجتماع بانوان، طی دو نوبت بامداد و عصر با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در محل دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد۴ تهران برگزار گردید.
در این مسابقه زنده طراحی لباس که بیشتر از ۱۰۰ شرکت کننده در آن حضور داشتند، طراحان بر مبنای یکی از المان های عاشورایی طراحی لباس اجتماع بانوان را تصویرسازی و سپس آنرا به صورت رنگی اجرا کردند. در رقابت مذکور طراحی که تلاش شد در آن اصول طراحی حرفه ای به اجرا گذاشته شود، ابتدا معیارهای تخصصی داوران به طراحان اعلام گردید.
این معیارها شامل موارد زیر بود:
۱. در نظر گرفتن نگاه حرفه ای به آناتومی پوشش در طراحی لباس
۲. خلاقیت، نوآوری و ابتکار در طرح و تناسب رنگ
۳. روانشناسی طرح متناسب با نوع پارچه و موضوع
۴. دقت در انتخاب صحیح پارچه با عنایت به طرح و کاربرد لباس
۵. استفاده از متدهای الگوسازی روز برای رسیدن به تن خور مناسب طرح نهایی اجرا شده
۶. استفاده صحیح از تکنولوژی دوخت برپایه پارچه و متریال مورد استفاده
در ادامه مؤسسه شهرتاش المان های مد نظر خویش را در اختیار شرکت کنندگان قرار داد تا بر مبنای المان های پیشنهادی طراحان خلاقیت و ایده پردازی خویش را به نمایش بگذارند.
نکته جالب توجه اینکه تابلوی «عصر عاشورا» یکی از آثار فاخر نگارگری استاد محمود فرشچیان که مبحث آن بازگشت مرکب بی سوار امام حسین (ع) به سمت خیمه ها در عصر عاشورا است بعنوان یکی از المان ها به طراحان پیشنهاد شد.
تابلوی «عصر عاشورا» علاوه بر حس معنوی که به هر بیننده ای می دهد، دارای خصوصیت های هنری بسیاری هم هست. استفاده از کادر افقی یکی از خصوصیت های مهم این اثر است و برخلاف دیگر آثار استاد فرشچیان که دارای کادر عمودی هستند، مبین نوعی ایستایی و از نفس افتادگی است.
همچنین ترکیب بندی مدور درون کادر افقی، نشانه بی قراری و چرخش افراد به حول محوری واحد برای بیان سوگواری به حساب می آید. استفاده از رنگ های ملایم در زمینه تابلو بیان کننده خشکی بیابان کربلاست و نشان از تشنگی دارد و بهره بردن از رنگ های تیره هم نشان از غم و اندوه بازماندگان است.
دیگر رنگ های به کار رفته در تابلو هم حکایت مفصلی دارند. رنگ آبی یادآور حالتی فرا زمینی و فرا مادی برای مخاطب است، رنگی که به شکلی نمادی از معنویت است؛ رنگ سبز هم در نمادشناسی به شکلی نقش تعادل را ایفا می کند البته نمادی از آگاهی هم هست و رنگ سفید معمولاً برای دادن خصوصیت هایی چون پاکی، سادگی، معصومیت، تقدس، نجابت و … استفاده می نماید.
رنگ بنفش را هم به شکلی نمادی ازعقل، معرفت، غم غربت، رنجش و سوگواری هم می توان دانست. رنگ زرد نشان از نور خورشید، عقل، ایمان و ابدیت و رنگ قرمز هم نشانه ای از خون، شهادت و … است. این توصیف پرارزش از تابلوی استاد فرشچیان الهام بخش طراحان لباس در این مسابقه زنده بود.
طراحان بعد از دو نوبت تلاش، کارهای خویش را به داوران عرضه کردند و همینک این آثار در دست بررسی می باشد اما داوری نهایی این مسابقه روز دوشنبه ۱۴ مهر ماه با نظارت مستقیم سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس و حضور داوران خانم دکتر زارع، خانم دکتر فتحی و خانم رزمجو در محل آموزشگاه شهرتاش انجام می شود.

1399/07/16
14:26:47
5.0 / 5
748
تگهای خبر: آثار , آموزش , دانشگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی