در میزگرد مهر مطرح شد؛

از سوء مدیریت ها تا بی تاثیری نهاد متولی بازی های كامپیوتری

از سوء مدیریت ها تا بی تاثیری نهاد متولی بازی های كامپیوتری دست و هنر: یك بازی ساز كامپیوتری معتقد می باشد به قدری سوء مدیریت در حوزه بازی های كامپیوتری وجود داشته كه اگر از روی عمد هم می خواستند صنعتی را از ریشه بزنند نمی توانستند این گونه هماهنگ عمل كنند.



خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ: میلیون ها نفر در جهان طرفدار پروپاقرص بازی های کامپیوتری و موبایلی هستند. همه آنها حداقل یک دفعه در دل آرزو داشتند بازی مورد علاقه ای که در سر می پرورانند را بسازند. در کشورمان ساخت بازی کامپیوتری مستلزم امکانات و تخصص زیادی است که شاید یکی از آن الزامات «آموزش» دراین زمینه باشد، بحث آموزش در حوزه بازی های کامپیوتری بسیار گسترده است که هر شاخه ای نیازمند مباحث مفصلی است.
بسیاری از کسانی که وارد این حوزه می شوند با خلاقیت تمام مسیرها را هموار می کنند و با خیال پردازی به سمت آن چیزی که می خواهند حرکت می کنند. خیلی از منتقدان و کارشناسانی هم که در این عرصه فعالیت دارند، حوزه بازی سازی را بدون متولی می دانند و بحث آموزش را هم همین طور.
خبرگزاری مهر میزگردی را در این زمینه با «مهدی خزاف مقدم»، «بهزاد پاهنگ» و «محسن یحیی» ۳ تن از فعالان، تولیدکنندگان و بازی سازان حوزه بازی سازی برگزار کرد که گزارش مشروح آن در ادامه می آید:
مدتی است که وضعیت بازی های کامپیوتری در کشور خوب نیست و هدف اش معین نیست و گاهی بسیاری از منتقدان دراین زمینه نقد دارند که مسیرش را گویی گم کرده است این که مسیر بازی های کامپیوتری انحراف پیدا کرده و حال اش خوب نیست منشأ آن کجاست؟
محسن یحیی: به قدری سوء مدیریت در این چند سال اخیر در حوزه بازی های کامپیوتری و متولیان این امر وجود داشته که اگر از روی عمد هم می خواستند صنعتی را از ریشه بزنند نمی توانستند این گونه هماهنگ عمل کنند. البته دوره های مدیریتی چند سال قبل بنیاد بازی های کامپیوتری که آقای مینایی حضور داشت اتفاقات بهتری رخ داده بود تا اینکه تغییر و تحولات در بخش مدیریت صورت گرفت و اما هیچ گونه تغییرات اساسی که برای بازی سازی باشد، رخ نداد و همیشه صنعت بازی های کامپیوتری به سمت سقوط بود. البته زمین خوردن بنیاد مقصرین بیرونی دارند و بعضی از منتقدان موجب شدند که بنیاد به این سمت برود.
به قدری سوء مدیریت در این چند سال اخیر در حوزه بازی های کامپیوتری و متولیان این امر وجود داشته که اگر از روی عمد هم می خواستند صنعتی را از ریشه بزنند نمی توانستند این گونه هماهنگ عمل کنند
با توجه به اینکه بسیاری از بازی سازان و تولیدکنندگان دراین زمینه بر روی فعالیت ها و کم کاری های بنیاد نقدهای بسیاری دارند، چرا اهتمام نمی کنند با تقویت و قوی ساختن بخش خصوصی خودشان را مطرح کنند، با توجه به این که با فعالیت در بازارهای خارجی می توانند به خوبی خودشان را مطرح کنند!
مهدی خزاف مقدم: کارهایی دراین زمینه انجام می دهند ولی باز چند تا بحث زیرساختی دارد.
یحیی: زیرساخت اش را من اگر بخواهم عنوان کنم بیشتر باید به این اشاره کنم که چند ارگان و سازمان دراین زمینه می خواهند قدرت نمایی کنند و یکی از همین ها می خواهد متولی امور بازی های کامپیوتری شود به این خاطر همین اتفاقات بازی ساز سرگردان است. مثلاً رسانه های دیجیتال یکسال جشنواره برگزار کرد و به بازی سازان اجازه نداد در جشنواره دیگری شرکت نمایند. این اختلافات و مباحث در این عرصه وجود داد و واقعاً به بازی سازان لطمه می زند.
مسئله ای که در این میان وجود دارد این است که چرا بازی سازان با کارهای زیادی که دارند و عملاً در بازارهای بین المللی فعالیت گسترده دارند چرا در بخش های خصوصی فعال تر نیستند؟ بطور قطع تعامل با بخش های خصوصی می تواند تحولی شگرف در حوزه بازی های کامپیوتری رخ دهد تا اینکه دست به دعا برای حل مشکلات در نهادهای دولتی باشند!؟
بهزاد پاهنگ: البته در این میان مشکلی که وجود دارد همه چیز زیر مجموعه موبایل است و راهی به جز کافه بازار عملاً وجود ندارد. کافه بازار هم بزرگ ترین منتشرکننده اپلیکیشن، بازی و هر سیستمی است و آنها هم با بنیاد هماهنگ هستند. اگر یک مجموعه خصوصی بیاید یک بازی خیلی خوبی بسازد اگر بوسیله بنیاد باشد آنها خیلی نمایش و نشانش می دهند برای آن امکانات فراهم می کنند اگر نباشد در نهایت یک غرفه به او می دهند. ما بازی مستقلی بودیم و اصلاً برای مجوز به بنیاد مراجعه نکردیم، چون برای «خلیج عدن» که قبلاً مجوز داشت «خلیج عدن ۲» تولیدکردنی که روی گوشی همراه بود، نیاز به مجوز نبود برای اینکه بازی های روی گوشی موبایل نیاز به مجوز ندارند.
مهدی خزاف مقدم: من اصلاً قائل به تأثیرگذاری بنیاد نیستم یعنی اینکه می گویند بنیاد می تواند سنگ اندازی کند شاید بتواند ولی اصلاً حوصله آنرا ندارد. من می گویم بنیاد اتفاقاً بیاید به چهار جا گیر بدهد تا بدانیم زنده است؛ یعنی آن قدری که من الان با کافه بازار تعامل دارم با بنیاد ندارم، من کاملاً موافق این هستم شرکت های خصوصی ها بیایند و قدرت بگیرند و پول درآورند. وقتی پول در بیاوری قدرت بیشتر می شود کم کم خودتان می توانید سیاست گذاری کنید، بحث من این است کدام شرکت خصوصی ها و آن بودجه از کجا می آید؟ بودجه یا از بانک ها یا از اشخاص می آید. معمولاً اشخاص در گیم نمی آیند. بیشتر بانک ها می آیند و دنبال چیزی غیر از گیم هستند. الان داریم بانکی که در این عرصه ها وارد شدند و موفق هم بوده اند، حتی سرمایه گذاری خیلی بزرگی هم داشتند ولی چند اتفاق بد افتاد. یکی اینکه حقوق نیروها خیلی بالا رفت. الان در گیمی که پول درنمی آید دیگر ما نمی توانیم حقوق برنامه نویس ۱۲ میلیون تومانی را بدهیم. برنامه نویسی که نهایتاً شش ماه کار کرده بود. الآن نهایتاً یکی از شرکت های خصوصی که متأسفانه در بازار تأثیرگذار است حقوق ۹ میلیونی می دهد و من می دانم حقوق را از بانک تامین می کند و نیازمند مارکت و پول درآوردن نیست. آن آدم یک یا دو رزومه دارد. آنجا که آن آدم از بازی سازی بیرون بیاید دیگر نمی تواند پیش من کار کند، من به او مثلاً ۴ تومان هزینه می توانم بدهم، یکی این اتفاق می افتد دوم اینکه وقتی علم بازی سازی نیست، خصوصی یا دولتی چه فرقی می کند. ما به درب و دیوار می خوریم برای همین آن علم باید ایجاد شود و من یک کرختی در بنیاد می بینم حتی در بازی سازها که انگار دیگر حوصله ندارند و بسیاری از آنها، با بازار غیر ایران کار می کنند.
من اصلاً قائل به تأثیرگذاری بنیاد نیستم یعنی اینکه می گویند بنیاد می تواند سنگ اندازی کند شاید بتواند ولی اصلاً حوصله آنرا ندارد. من می گویم بنیاد اتفاقاً بیاید به چهار جا گیر بدهد تا بدانیم زنده است
بخش خصوصی چگونه می تواند در حوزه آموزش خودرا نجات دهد؟
مهدی خزاف مقدم: چرا می توان انجام داد، اتفاقاً کارهای خوبی در حال انجام دادن دراین زمینه هستیم، من با چند مجموعه برای این مبحث صحبت کردم، مشکل این بود که همه می خواهند خودشان یک کاری انجام دهند نمی خواهند با هم تجمیع شوند. من درخواست داشتم تجمیع شویم. حتی به صداوسیما رفتم با مسئولی که آنجا بحث آموزش را داشت صحبت کردم که شروع نماییم درباب آموزش حوزه هایی از بازی های کامپیوتری کتاب های را چاپ و منتشر نماییم. خودم قدم اول را برداشتم یک کتابی نوشتم که رفرنس دراین زمینه باشد. الآن با چند مدرسه آغاز به رایزنی کردم که کلاس هایش را بگیرم دائم آنجا برگزار کنم. امیدوارم در این بخش هم بتوانیم موفق تر عمل نماییم.


منبع:

1399/07/27
21:42:45
1085
5.0 / 5
تگهای خبر: آموزش , بازی , تولید , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی