تولیدكننده بازی های رایانه ای در گفت وگو با مهر:

بازخواست خانواده ها برای تولید بازی كامپیوتری مناسب

بازخواست خانواده ها برای تولید بازی كامپیوتری مناسب به گزارش دست و هنر حمید افسری تولیدکننده بازی های کامپیوتری و موبایلی اظهار داشت: با عنایت به فعالیت ها در این عرصه نوید روزهای خوبی را برای نشر بازی ها در داخل کشور می دهم.



خبرگزاری مهر -گروه فرهنگ: حمید افسری مدیر پروژه ساخت بازی های کامپیوتر های و موبایلی که چند سالی است فعالیت هایش در زمینه ساخت بازی های کامپیوتری و موبایلی با موضوعاتی همچون خانواده، زندگی ایرانی اسلامی، دفاع مقدس و موضوعات قرآنی است، مهم ترین هدف خود از تولید بازی های کامپیوتری را آشنایی دختران و پسران با شخصیت ها، اسطوره ها و قهرمان های ملی عنوان نمود.
او در گفتگو با خبرگزاری مهر به مباحث اقتصادی در این عرصه و معضلاتی که برای ساخت بازی های کامپیوتری و موبایلی در کشور وجود دارد اشاره نمود که در ادامه می توانید مشروح این گفتگو را بخوانید.
با توجه به اینکه حوزه بازی سازی حوزه ای پر مخاطب و با درآمد است اما در کشور ما بسیار مغفول مانده، که می توان معضلات بی شماری را در این راه برایش برشمارد اما بعضی از بازی سازان و منتقدان دراین زمینه معتقد هستند که نبود متولی تأثیرگذار سبب شده پیشرفتی در این عرصه نبینیم و ساماندهی درستی صورت نگیرد، نظر شما در اینباره چیست؟
در درجه اول باید به این مورد اشاره کنم، همه باید بدانند حوزه فرهنگ از اقتصاد از یکدیگر جدا نیست. هر کشوری که اقتصاد قوی تری داشته باشد می تواند در حوزه فرهنگ هم تأثیرگذار باشد و ساختارهای فرهنگی اش را محکم تر کند در این مورد اصلاً شکی نیست.
واقعیتی را باید قبول نماییم در هر جایی که مشکل اقتصادی به وجود آمد اول حوزه ای که بر روی آن دست گذاشتند و فشار اقتصادی را بر آن بیشتر کردند حوزه فرهنگی بوده، بازی کامپیوتری هم جزئی از حوزه فرهنگی بوده است. بنیاد ملی بازی های کامپیوتری یکی از حوزه های تازه متولد شده و تازه تأثیرگذار حوزه جامعه است که کم کم تاثیرش را می بینیم. این نوید را می توانم بدهم که با تغییر مدیریت بنیاد در دو سال گذشته، بازی های کامپیوتری زیرساخت های خوبی برای مجموعه های بازی ساز ساخته شده است همانند خدمات غیرنقدی مانند حوزه ها نشر، تبلیغات، معرفی نیروها، توانمندسازی مجموعه ها نوپا و… با عنایت به شرایط اقتصادی که بنیاد هم دارد اما تلاش داشته حداقل فضاهای ساختاری را ایجاد نماید که مجموعه بازی سازان از آن بهره ببرند.
اما در حوزه نظارتی و عرضه مجوزها و تولید بازی های داخلی و خارجی هم فعالیتهایی صورت گرفته است که احساس می کنم سرعت برای نشر بازی داخلی بیشتر خواهد شد.
درباره مشکلات اینترنت چطور؟ چونکه همه فعالیت ها زیرمجموعه فضای مجازی قرار می گیرد و متأثر از آن است؟
بله، مشکلاتی همچون بستر اینترنت و فضای نت که خیلی شلوغ و نابه هنجار است و فعالیت ها را برای تولیدکنندگان داخلی سخت کرده است هر بازی و محصولی خارجی بدون مجوز هم می تواند نشر داشته باشد و در دسترس مخاطب قرار بگیرد. به اعتقاد من با توجه به این که بنیاد بازی های کامپیوتری به یک جمع بندی در مباحث نظارتی در حوزه بازی های کامپیوتری و موبایلی رسیده و بسترهای مدیریت برای چگونگی نشر و عرضه محتوا دارد که به نظرم حرکت رو به رشدی است.
در حوزه نظارتی و عرضه مجوزها و تولید بازی های داخلی و خارجی هم فعالیتهایی صورت گرفته است که احساس می کنم سرعت برای نشر بازی داخلی بیشتر خواهد شد
البته تاثیر خانواده ها را هم باید مدنظر قرار دهیم چونکه برخی بازی ها در قالب تربیتی خانواده ها نیست و آن بازی را نمی پسند ولی برای برخی خانواده ها هیچ گونه حساسیتی وجود ندارد و اجازه آن بازی را برای فرزندشان صادر می کنند. آن چارچوبی و قوانینی که بنیاد بازی های کامپیوتری در این عرصه بتواند تأثیرگذار باشد مانند معاونت ارزیابی فیلمهای خانگی و… فکر کنم بنیاد هم تا یکسال دیگر بتواند نظارت بیشتری داشته باشد و منبع ها و داده هایی که در زمینه بازی به خانواده ها داده شود، گسترده تر خواهد شد.
با توجه به اتفاقات اقتصادی در این چند سال گذشته، بنیاد با تمام توان و اطلاعاتی که در دسترس اش قرار گرفته است، فعالیتهای درست و به جایی را انجام می دهد. شاید احتیاج به یک رویکرد و نگاه جدید برای حوزه هایی که بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به آن وارد نشده است، باشد و این زنگ خطری برای خانواده ها است که بنیاد برای این مساله باید به فکرش باشد و برنامه ای برای آن بچیند و چارچوب و برنامه هایش را بیان کند تا خانواده ها دراین زمینه سردرگم نباشند.
مسئله مهمی که در حوزه بازی های کامپیوتری وجود دارد، بحث آموزش است که همانند دیگر زیرشاخه های صنایع فرهنگی خیلی به آن پرداخته نشده و مغفول مانده است، نه به صورت آکادمیک و نه به صورت کلاس های مجازی و خصوصی، دراین زمینه باید چه نگاهی وجود داشته باشد؟
البته بنیاد بازی های کامپیوتری از مجموعه شاد گروه هایی را راه انداخته که علاقه مندان بتوانند آموزش هایی دراین زمینه ببینند. اما ما در حوزه خودمان هم تصمیم گرفتیم در جنوب کشور شتاب دهنده ای در حوزه بازی سازی راه بیاندازیم و بیشتر برای حوزه دانشجویی به کار می آید.
در اولویت مان بود که در سال ۹۹ کارگاه های یک روزه در مساجد برای آموزش تولید بازی ها راه اندازی نماییم که به صورت فشرده برنامه نویسی، بازی نویسی، برنامه ها و… آموزش داده شود که متأسفانه به سبب وجود کرونا این برنامه و تصمیم لغو شد و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ بتوانیم این برنامه ها را پیگیری نماییم اما باز باید ببینیم شرایط چه راهی را برای ما تعیین می کند.
خانواده هایی که فکر می کنند محصولات در حوزه بازی کامپیوتری خیلی ساده تولید می شود و هیچ گونه مباحث اقتصادی ندارد و بدون برنامه ریزی تولید می شود یا هزینه ها تماماً از دولت تأمین شده است باید بگویم تنها راه درآمد ما فقط پرداخت ها و حمایت مردمی بوده است
بازتاب خانواده ها نسبت به بازی هایی که ساخته اید و استقبالی که دارند، چگونه است؟ با عنایت به محتوایی که تولید می کنید همراه با تحقیق و پژوهش است و راه سختی دراین زمینه را در پیش گرفتید که متفاوت است!
ما از جانب خانواده ها خیلی مورد بازخواست قرار می گیریم که بازی ایرانی خوب نداریم؟ یا بازی قرآنی خوب کجاست؟ خانواده هایی که بسیار دنبال این مورد هستند تا این محصولات را در دسترس کودکانشان قرار دهند. البته خانواده هایی که به دنبال محصولات مناسب همراه با محتوای غنی ایرانی اسلامی هستند می توانند آنرا پیدا کنند و برای بچه هایشان نصب کنند. ما هم دقت می نماییم که محتوا برای بچه ها بگونه ای باشد که در کنار بازی محتوای آموزشی هم فرا بگیرند. این رسالت و وظیفه ما است محصولاتی را تولید نماییم که قابل رقابت با محصولات خارجی باشد. اما خانواده هایی که فکر می کنند این محصولات خیلی ساده تولید می شود و هیچ گونه مباحث اقتصادی ندارد و بدون برنامه ریزی تولید می شود یا هزینه ها تماماً از دولت تأمین شده است باید بگویم تنها راه درآمد ما فقط پرداخت ها و حمایت مردمی بوده است. این مورد را از این جهت گفتم که در بازی قصه های قرآنی خیلی ها گله مند بودند که چرا پولی است و باید هزینه ای بابت بازی پرداخت گردد چونکه ما باید این فرهنگ و باور را تغییر دهیم حوزه بازی های کامپیوتری و موبایلی همانند حوزه انیمیشن و سریال ها خانگی هم محصولات در مجموعه ها تولید می شود و باید هزینه برای آن پرداخت کنند. اگر خانواده ها در این مورد آگاهی داشته باشند بدون شک بازی سازها هم می توانند در زمینه تولید بازی ها موفق تر عمل کنند و وارد ژانرهایی شوند که نگران مباحث مالی و اقتصادی آن هستند. امیدوارم خانواده توقع مجانی بودن محصولات را از بازی سازان نداشته باشند همانند بازی های خارجی چونکه تمام این محصولات برایش هزینه شده است.


منبع:

1399/10/01
18:32:58
980
5.0 / 5
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , بازی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی