قوانین نظارتی بر اكوسیستم بازی های دیجیتال در كشورهای دیگر:

از رده بندی سنی الزامی تا ممنوعیت توزیع بازی های غیرقانونی

از رده بندی سنی الزامی تا ممنوعیت توزیع بازی های غیرقانونی دست و هنر: مهم ترین قوانین در رابطه با توسعه بازی های دیجیتال در کره جنوبی، با عنوان قانون ترویج صنعت بازی منتشر می شوند. مجری این قوانین هم وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری این کشور است.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، قانون گذاری و نظارت بر اکوسیستم بازی های دیجیتال در بسیاری از کشورهای فعال در صنعت بازی وجود دارد. قوانینی که پس از تصویب آن تولیدکنندگان را ملزم به رعایت مقررات وضع شده به منظور نهادینه کردن فرهنگ سازی و نظارت بر مصرف بازی ها و ترویج فرهنگ صحیح بازی در کاربران می کند.
قانون گذاری و نظارت بر اکوسیستم بازی های دیجیتال در کشورهای مختلف جهان با سازوکارهای متفاوتی تعریف و تصویب می شوند. این گزارش نگاهی دارد به این سازوکار درکشور کره جنوبی بعنوان یکی از چندکشور درآمدزا از صنعت بازی های دیجیتال که اتفاقاً بیشترین میزان قوانین تصویب شده در حوزه نظارت بر اکوسیستم، توسط آنها انجام شده است.
مهم ترین قوانین در رابطه با توسعه بازی های دیجیتال در کره جنوبی، با عنوان قانون «ترویج صنعت بازی» منتشر می شوند. مجری این قوانین که در طول سالهای مختلف مورد بازبینی و تکمیل هم قرار گرفته «وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری» این کشور است.
جالب است بدانید که دست کم سه نهاد یا کمیته مسئول برای صدور مجوز انتشار اپلیکیشن ها در کشور کره جنوبی وجود دارند که همه تولیدکنندگان ملزم به رعایت مقررات این مراکز هستند:
کمیته مدیریت رده بندی بازی که بر مبنای قانون کشور کره جنوبی وظیفه صدور مجوز رده بندی سنی برای انواع بازی ها را بر عهده دارد.
وزارت برابری جنسیت و خانواده کره؛ که مسئول کنترل و رسیدگی به محتوای بازی ها بر مبنای قانون پشتیبانی از نوجوانان کره است.
کمیسیون ارتباطات کره؛ که مطابق با قانون کشور کره، ناظر بر نشر بازی های کره ای در بازارهای جهانی است.
با این مقدمه بد نیست به برخی قوانین تصویب شده در کره جنوبی که مرتبط به نظارت بر تولید و توزیع بازی های دیجیتال است، نگاهی بیندازیم.
قوانینی بر ارتقا فرهنگ بازی
در ماده ۱۲ این قانون که طی آن به برخی سیاست ها برای فرهنگ سازی و نظارت بر مصرف بازی ها اشاره شده، دولت باید ضمن انجام فعالیتهایی ترویج فرهنگ صحیح بازی ارتقا دهد. فعالیتهایی چون:
· تدوین و اجرای سیاست هایی در خصوص پیشگیری از آثار نامطلوب بازی ها، همچون غوطه وری بیش از اندازه در بازی ها و یا ترغیب به قمار، خشونت و شهوت رانی.
· پشتیبانی از سازمان هایی که کسب و کار و یا فعالیتهایی را جهت ایجاد فرهنگ صحیح بازی ساماندهی می کنند.
· شکل دهی و بهره برداری از ظرفیت های فرهنگ بازی برای مقاصد عمومی، مانند ظرفیت های تجربی فرهنگ بازی، مشاوره و یا ظرفیت های آموزشی
رده بندی سنی اجباری
متولی تعیین و اعطای رده بندی سنی در کره جنوبی، «کمیته مدیریت رده بندی بازی» است. این کمیته نهادی برای صدور مجوز بازی به حساب می آید که به باعث قانون این کشور با عنایت به گروه های سنی مختلف برای بازی های مختلف رده مرتبط را صادر می کند. رده بندی بازی ها بر مبنای مواردی همچون محتوای جنسی، خشونت، تهدیدکنندگی، گفتار، مواد مخدر، محتوای ضداجتماعی و مسائل در رابطه با قمار، بازی ها را به ۶ دسته کلی شامل «برای همه»، «۱۲+»، «۱۵+»، «۱۸+»، «در حال آزمایش» و «نامناسب» تقسیم می کند.
در این کشور دریافت رده سنی برای تولید و توزیع همه بازی هایی که با قصد عرضه عمومی معرفی می گردند، الزامی است و بازی ها در همه پلت فرم ها حتی با محتوای مشابه، احتیاج به دریافت رده سنی مجزا در هر پلت فرم دارند.
ماده ۱۶ قانون بازی کشور کره جنوبی به مبحث «کمیته اجرایی و رده بندی بازی» اختصاص یافته است. در این ماده آمده است: «کمیته اجرایی و رده بندی بازی می بایست برای مراقبت از اخلاق و ماهیت عمومی محصولات بازی، برای جلوگیری از تحریک و تشویق روحیه سوداگری، برای حفاظت از نوجوانان و برای پیشگیری از توزیع غیرقانونی محصولات بازی تشکیل شود».
مدیریت بازی ها از حیث رده بندی سنی، بعد از انتشار
در ماده ۱۶ این قانون که اختصاص به تشکیل کمیته اجرایی و رده بندی بازی دارد، بندهایی در مورد نظارت بعد از نشر قابل توجه است. همچون مسائل پسامدیریتی رده بندی سنی مثل تحقیق در تولید، توزیع یا عرضه برای استفاده بر مبنای رده بندی سنی محصولات بازی و مسائلی مانند اینکه آیا محصولات بازی، آگهی ها یا تبلیغات عرضه شده توسط شبکه اطلاعات و ارتباطات، سفارش ای جهت اصلاح دارند یا خیر.
مجوزی جهت راه اندازی شرکت تولید و توزیع بازی
در ماده ۲۵ و۲۶ قانون بازی کره جنوبی از شرایط ثبت کسب و کار بازی صحبت کرده است و طی بندهایی شرایط دریافت مجوز برای کسانی که قصد برگزاری کسب و کار تولید و توزیع بازی را دارند، مشخص کرده است. قوانینی که به باعث آن متقاضیان ایجاد کسب و کار در عرصه تولید و توزیع بازی را موظف می کند برای دریافت این مجوز که برپایه دستور وزیر فرهنگ، ورزش و گردشگری تعیین شده است، در مرکز سای / سان / گو ثبت نام کنند.
ممنوعیت هایی برای توزیع بازی های غیرقانونی
کره جنوبی قوانینی هم برای ممنوعیت توزیع بازی های غیرقانونی تصویب کرده است. در ماده ۳۲ این قانون که به بحث و بررسی در مورد توزیع غیرمجاز بازی های دیجیتال پرداخته در دو بند به تشریح جزئیات این مورد می پردازد. اول اینکه، هیچ شخصی نباید اعمالی را که مانع از توزیع صحیح محصولات بازی می شود، مرتکب شود و دیگر اینکه، هیچ شخصی حق تولید یا برآوردن هیچ یک از محصولات بازی با رویکرد تضعیف هویت ملی، تضعیف آداب و رسوم صحیح و اختلال در نظم اجتماعی صحیح را ندارد.
باید و نبایدهای تبلیغات
در قوانین مصوب کره جنوبی طی ماده ای از بایدها و نبایدهای تبلیغات محصولات بازی هم صحبت شده است.
به باعث ماده ۳۴ این قانون هیچ شخصی نباید اعمال زیر را مرتکب شود:
۱. تبلیغ محتوایی که متفاوت از آنچه محصولات بازی بر مبنای آن رده بندی سنی، توزیع یا ترویج شده اند، باشد.
۲. توزیع یا ارسال تبلیغاتی که در آن رده بندی متفاوتی از رده ای که محصولات بازی دریافت کرده اند، نشان داده شود.
۳. انجام تبلیغات نشان دهنده اطلاعات مغایر با محتوای محصولات بازی یا توزیع یا ارسال تبلیغات در ارتباط با آن
۴. تبلیغات محتوایی که روحیه قمارگون را تشویق نماید؛ همچون عرضه هدایای مجانی علاوه بر اطلاعات درباره محتوای محصولات بازی و یا توزیع یا ارسال تبلیغات در ارتباط با آن.
بسته شدن و جمع آوری بازی
در قانون بازی کره جنوبی در مورد جمع آوری بازی هایی که بدون رعایت اصول رده بندی سنی منتشر و توزیع شده اند هم راهکارهایی قانونی لحاظ شده است. یعنی هنگامی که محصولات بازی عرضه شده جهت توزیع، مصرف، تبلیغات، اطلاع رسانی و غیره گرفتار تنزل می شوند، وزیر فرهنگ، ورزش و گردشگری، یک فرماندار / شهردار یا مرکز Si/Gun/Gu، موظف به جابه جایی، از بین بردن و حذف این قبیل هستند.
نظارت های بعد از مصرف
کره جنوبی در سال ۲۰۱۱ دسترسی نوجوانان را به بازی های آنلاین بعد از نیمه شب قطع کرد. این تلاش در جهت کاهش اعتیاد نوجوانان این کشور به انجام بازی صورت گرفته است. این سیستم که «قانون شات دان» یا «قانون سیندرلا» نام دارد، دسترسی کسانی که را کمتر از ۱۶ سال دارند به وب سایت های بازی بعد از نیمه شب مسدود کرده است. این قانون شامل بازی های موبایلی یا بازی های شبکه های اجتماعی نمی گردد.
پرداخت درون بازی برای کاربران زیر سن قانونی
در سال ۲۰۱۹ کمیسیون تجارت منصفانه کره جنوبی مبادرت به بازبینی مقررات قانون گذاری بازی های دیجیتال کرد که بخشی از آن در ارتباط با پرداخت های درون بازی برای کاربران زیر سن قانونی می شود.
در این بازبینی ۱۰ شرکت بازی سازی همچون بلیزارد، نکسون، رایت و ان سی سافت مدنظر قرار گرفته اند. نماینده این کمیسیون اعلام نموده است که بعضی از سیاست های پرداختی درون بازی شامل محدودیت های بازگشت پول، عدم صراحت در موردنیاز به اجازه والدین برای خرید و استفاده از مقررات «رفتار نامناسب» برای توقف بازیکنانی که شکایت دارند، غیرمنصفانه است. این کمیسیون همینطور اعلام نمود که شرکتهای بازی می توانند خودشان به صورت داوطلبانه مبادرت به تغییر سیاست های خود نمایند در غیر این صورت وادار به انجام این کار می شوند.


منبع:

1399/11/19
22:10:02
0.0 / 5
210
تگهای خبر: آثار , آموزش , بازی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی