محمدنقی سلیمی مطرح كرد؛

نقش جشنواره مد و لباس فجر در تحول صنعت كیف و پایپوش

نقش جشنواره مد و لباس فجر در تحول صنعت كیف و پایپوش به گزارش دست و هنر دبیر بخش کیف و پایپوش دهمین جشنواره مد و لباس فجر ضمن اشاره به برقراری تعامل بین طراحان و صنعت گران این حوزه طی ۱۰ سال برگزاری جشنواره مد و لباس فجر نسبت به بی کاری گسترده اخطار داد.



به گزارش دست و هنر به نقل از کارگروه مد و لباس، محمد نقی سلیمی دبیر بخش کیف و پایپوش دهمین جشنواره مد و لباس فجر، به تشریح جایگاه و روند حضور این بخش در جشنواره مد و لباس فجر پرداخت و اظهار داشت: حضور بخش کیف و پایپوش در این جشنواره بیشتر با هدف برقراری تعامل بین طراحان و تولیدکنندگان این عرصه بوده است و بنابراین در دوره های اول جشنواره حضور تولیدکنندگان در جشنواره کمتر بود اما کم کم حضور آنها هم افزایش یافت.
وی ضمن اشاره به اینکه پارسال بیشتر از ۲۸۰ اثر به دبیرخانه این بخش ارسال شده بود و از ورک شاپ های بخش کیف و کفش هم استقبال خوبی به عمل آمد، اظهار داشت: طی چهار سال گذشته روند فعالیت بخش کیف و کفش روبه بهبود بود و حتی توانستیم با آثاری درخشان چند ویترین ملی به بخش کیف و کفش اختصاص دهیم.
سلیمی در ادامه به کاهش حضور طراحان و تولیدکنندگان بخش کیف و کفش در نمایشگاه های مختلف به علت انتشار کرونا اشاره و اظهار نمود: در این دوره ما با آثاری قابل توجه در بخش طراحی مواجه شدیم که داوری آثار را سخت کرد؛ سال جاری افراد خلاق و پویا با طرح های جالب، قوی و ایده هایی نو حضور دارند و این مساله تحقق یکی از اهدافی است که سال ها به دنبال آن بودیم.
وی افزود: از نظر تعداد آثار این دوره کمتر اما از نظر تنوع، کیفیت و خلاقیت بسیار بالاتر و امتیازدهی خیلی سخت بود و خیلی از آثار به بخش نمایش راه یافته است.
دبیر بخش کیف و پایپوش دهمین جشنواره مد و لباس فجر، در پاسخ به این سؤال که تاثیر تحریم ها و نبود محصولات خارجی در بازار کشور بر صنعت کیف و کفش را چطور ارزیابی می کنید؟ اظهار داشت: درست است که نه تنها قاچاق بلکه حتی ورود کفش ساخته شده به کشور هم ممنوع می باشد و ما از نظر قانونی اجازه ورود پایپوش تمام شده به کشور را نداریم و باید اقلام و مواد اولیه این صنعت وارد شود اما بستر برای طراحان به چند دلیل همچنان فراهم نیست.
وی اضافه کرد: بیشتر از ۹۵ درصد مواد اولیه صنعت چرم از حلّال ها گرفته تا زیره و رویه و … وارداتی است ازاین رو تحریم ها این صنعت را با مشکلاتی بزرگ تر از قبل درگیر کرده است. کفش جزو اقلام ضروری زندگی است ضمن اینکه صنعت کفش صنعتی اشتغال زا است و اگر این صنعت را روپا نگه نداریم بزودی خیلی از تولیدی ها از صحنه خارج می شوند. از طرفی پرورش نیرو در هنر صنعت کیف و کفش کار ساده ای نیست و لازم است اموزش های عملی و نظریه به صورت تخصصی به فعالان این عرصه عرضه شود.
سلیمی اعلام نمود: با برگزاری جلساتی با مسؤلان دولتی به دنبال بازنگری قوانین ورود مواد اولیه لازم و عرضه آنها به کارخانه ها هستیم.
دبیر بخش کیف و پایپوش دهمین جشنواره مد و لباس فجر در پاسخ به این سؤال که آیا جشنواره فجر زمینه بیان نیازها و لزوم های این صنعت به مسؤلان دولتی عملکرد موفقی داشته است؟ اظهار داشت: طی ۱۰ سال قبل تعامل خوبی بین دانشگاه، صنعت و کارگروه ساماندهی مد و لباس برقرار شده است؛ شاید گفته شود ۱۰ سال زمان زیادی است اما ما طی این مدت از سنتی بودن به سمت صنعتی شدن در تولید کیف و کفش حرکت کرده ایم، ازاین رو به نقطه ای رسیدیم که بشود تعامل را افزایش و نیازمندی ها را به مسؤلان بازگو کرد و امیدواریم در آینده بتوانیم این تعامل را بیشتر نماییم.
وی افزود: برای حرفه ای تر و تخصصی تر شدن طراحی کیف و پایپوش چند دوره از خارج از کشور استاد طراحی دعوت کردیم که این اقدام در بخش های مختلف باید افزایش پیدا کند. برای طراحی هر بخش از کیف و یا پایپوش طراح حرفه ای ویژه همان بخش مورد نیاز است که باید تربیت شود چون که ما بیشترین ضعف را در طراحی کفش داریم.
سلیمی ضمن اشاره به اینکه از سال ۸۷ تا سال جاری در مقطع کاردانی رشته طراحی کفش وجود داشت و سال جاری مقطع کارشناسی این رشته مطرح و در حال تدوین دروس آن هستند، اظهار داشت: مطرح شدن این مورد ها و برگزاری سمینارهایی در جشنواره فجر و سایر نمایشگاه های در ارتباط با کیف و کفش نشان دهنده پویاتر شدن صنعت و حرکت به سمت آکادمیک شدن طراحی آن است.

1399/11/28
14:49:07
0.0 / 5
157
تگهای خبر: آثار , تولید , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی