كارشناس حوزه مد و لباس مطرح كرد

۱۰ سال تحول از انكار تا پذیرش مد در ایران

۱۰ سال تحول از انكار تا پذیرش مد در ایران به گزارش دست و هنر دبیر بخش صنعت دهمین جشنواره مد و لباس فجر به تشریح مهم ترین معضلات حوزه مد در ایران، ضرورت در کنار هم قرار گرفتن و اتصال طراحان و صنعتگران و انتقال علم از صنعت به دانشگاه پرداخت.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، حمیدرضا نیک طبع دبیر بخش صنعت دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، در تشریح تاثیر جشنواره مد و لباس فجر بر صنعت تولید پارچه و ملزومات لباس و اکسسوری ها، اظهار داشت: طی این ۱۰ سال، زمینه ارتباط بین صنعت گران، طراحان و مردم فراهم گشته است، صنعتگران متوجه شده اند که طراحان چه می خواهند و توانسته اند مطالبه گری طراحان را اجابت کنند.
وی ضمن اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره چرخ های خیاطی و پارچه هایی با کیفیت بسیار بالا در اختیار بخش مسابقه زنده طراحی لباس قرار داده شده است، اظهار داشت: کیفیت پارچه ها به حدی بالا است که طراحان ما حیرت زده شده و می پرسند واقعاً این پارچه ها تولید داخل است؟
نیک طبع از حلقه مفقوده ای سخن اظهار داشت که سال ها حوزه مد و لباس ایران را آزار داده و باعث تقویت قاچاق شده است و اضافه کرد: آنچه جشنواره مد و لباس فجر رقم زد این بود که فضایی فراهم گردید تا کارخانه دار، صنعت گر، پارچه باف، تولید کننده نخ و … با نیازها و خواسته های طراحان کشور آشنا گردند و بتواند خویش را با نیاز طراحان وفق دهد. همین روند طی این ۱۰ سال منجر به این شد که حالا طراحان ما از کیفیت بالای پارچه های داخلی سخن می گویند.
وی در ادامه سخنان خود در تحلیل معضل قاچاق پارچه به ایران، اظهار داشت: قاچاقچی ها می دانند طراحان چه می خواهند. یک طراح دوست دارد طرحش بر روی پارچه ای منحصر به فرد یا با خصوصیت های خاص کار شود و این نیاز را قاچاقچی با قاچاق پارچه از خارج تأمین می کند و چون قاچاقچی مالیات و بیمه و … نمی دهد قیمت پارچه ای که قاچاق کرده کم است.
دبیر بخش صنعت جشنواره مد و لباس فجر افزود: از طرفی طراحان برتر کشور ما و برگزیدگان جشنواره های فجر هم به مردم و صنعتگران معرفی نشده و تبلیغات مؤثری برای شناساندن آنها به جامعه صورت نمی گیرد همین مساله باعث می شود طرح های طراحان خارجی در کشور برجسته و خریدار پیدا کند. همه این معضلات به علت دور بودن طراح و صنعتگر از همدیگر است که البته جشنواره در حال رفع این معضل و ارتباط دادن بخش های مختلف حوزه مد به همدیگر است. اما باید زمان شناختن افراد مناسب و معرفی آنها به هم را در این صنعت کاهش دهیم.
وی یکی دیگر از معضلات در ارتباط با حوزه صنعت مد در ایران را واسطه ها عنوان و اظهار نمود: صنعت گر راز برکت در کارش را می داند و اگر محصولی تولید می کند آنرا به قیمت اصولی و درست در اختیار مصرف کننده قرار می دهد اما این واسطه ها هستند که باعث گران شدن محصول شده و زمینه قاچاق را فراهم می کنند چون که قاچاقچی بیمه و مالیات نمی دهد محصول را ارزان به دست مشتری می رساند اما واسطه ها باعث افزایش قیمت محصولات داخلی می شوند. چرا باید کت و شلوار درِ کارخانه ۷۰۰ هزار تومان قیمت بخورد اما در فروشگاه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان؟ نباید از صنعتگر انتظار داشت خودش واسطه فروش باشد بلکه باید چرخه توزیع را اصلاح و دست واسطه‎ ها را کوتاه کرد.
نیک طبع حوزه شال و روسری را از حوزه های موفقی عنوان نمود که عملکردها در آن باعث کاهش قاچاق شده است و اظهار داشت: با نگاهی به حوزه شال و روسری می بینیم که عملکردهای موفق سبب شده دیگر حالا قاچاق این کالا به صرفه نباشد چون که طراحان ما به این حوزه ورود کرده اند، کپی رایت و مالکیت معنوی را محقق کرده ایم و شناسه شیما برای طرح ها و در پشتیبانی از طراحان صادر می شود؛ همین روند در سایر حوزه ها هم باید اجرا شود.
وی با تاکید بر اینکه باید از مطالبه گری مشتری ها و مردم در طراحی و تولید حتما استفاده شود، اظهار داشت: ۹۵ درصد ویترین های مغازه های ما سابقاً خارجی بود اما حالا ۹۷ درصد داخلی و محصول فکر، خلاقیت و تلاش نخبگانی است که از حمایت ها و فعالیتهای کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بهره برده اند؛ حتی حالا مزون داران ما هم هویت گرفته اند.
دبیر بخش صنعت دهمین جشنواره مد و لباس فجر بر ضرورت تولید علم توسط صنعتگران حوزه پوشاک هم تاکید کرد و اظهار داشت: از صنعت است که باید برای دانشگاه علم تولید شود. صنعت جلوتر از دانشگاه است چون که صنعت گر بازار را بهتر می شناشد و به خاطر اشتغال و کارآفرینی که دارد مجبور است به روز باشد ولی در دانشگاه کتاب های چندین سال قبل در حال تدریس است. صنعت گر نخبه است که در این شرایط توانسته کار و کارگر خویش را نگه دارد و تأمین کند پس باید علمی که بر مبنای آن چنین موفقیتی داشته را تحلیل، استخراج و به دانشگاه منتقل نماییم.
وی خواهان برگزاری جلسات مختلف در حوزه های مختلف پوشاک شد و اظهار داشت: باید تمامی دست اندرکاران حوزه پوشاک از صنعت گرفته تا طراح و مزون دار و … مدام با هم تعامل داشته باشند تا بتوانیم افرادی که حرف ها و ایده های جدید برای مطرح کردن دارند را شناسایی نماییم. در همین تعاملات است که امکان تشکیل گروه های موفق از متخصصان مختلف فراهم خواهدشد.
نیک طبع افزود: ما تولید علم و محتوا نیاز داریم که از وضعیت موجود خارج شویم. کشور ما مواد اولیه، نفت در حال تبدیل شدن به الیاف، کارخانه، ماشین الات و … را دارد اما ادم های متخصص که کنار هم جمع شوند و ارتباط ها و طرح های نوین ایجاد کنند را نداریم که البته حالا در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور افراد در حال شناخته شدن و شناختن همدیگر هستند تا حلقه مفقوده اتصال بخش های مختلف مد و لباس کشور پیدا و چرخ دنده های مد ایران همه در کنار هم قرار گیرند.
وی خاطرنشان کرد: مد و لباس حوزه پویایی است و هر روز یک مد جدید، محصول جدید، جنس جدید، دوخت و طرح جدید و … به بازار عرضه می شود؛ مد جاری است چون که زندگی جاریست پس لازم است این جاری بودن همیشگی در طرح و دوخت و جنس پارچه و مد ما هم به روز وجود داشته باشد.
نیک طبع در پاسخ به این سؤال که بعد از طی سال ها سکون و حتی ضد فرهنگی تلقی کردن حوزه مد حالا دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر را سپری می نماییم، گام های بعدی برای تحول در این عرصه چه باید باشد؟ اظهار داشت: باید بر روی کیفیت محصول، نوع مواد اولیه و اینکه چه بدوزیم که مصرف کننده از آن ایراد نگیرد کار نماییم. ما باید به لباسمان روح بدهیم تا مصرف کننده ما با آن زندگی کند و اگر فردا تحریم ها برداشته شد، باز هم مردم ایران بخواهند ایرانی بخرند.

1399/12/05
13:58:50
0.0 / 5
950
تگهای خبر: بیمه , تولید , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی