بیانیه بازی سازان ایرانی در پشتیبانی از صنعت بازی

بیانیه بازی سازان ایرانی در پشتیبانی از صنعت بازی دست و هنر: تعدادی از بازی سازان و فعالان حوزه بازی های کامپیوتری در جهت پشتیبانی از صنعت بازی ایران بیانیه منتشر نمودند.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، بیش از ۲۰۰ نفر از متخصصین و ۴۲ شرکت و تیم بزرگ بازی ساز ایران اطلاعیه ای در جهت پشتیبانی از صنعت بازی ایران منتشر نمودند. متن بیانیه به شرح زیر است؛
صنعتی که سهم ایران از آن کمتر از یک دهم درصد از بازار ۱۴۰ میلیارد دلاری جهان است. محدودیت های پولی و بانکی و تحریم های ظالمانه از یک طرف و سیاست گذاری های اشتباه و غیرتخصصی، نگاه دستوری و نبود اعتماد به بخش خصوصی از جانب دیگر دست به دست هم داده تا تیشه به ریشه این صنعت زده و سهم بازار داخل را کوچک تر کند و موجب غلبه بازی های خارجی و مهاجرت متخصصان شود.
جمعی از فعالان حوزه بازی های کامپیوتری در ایران، با انتشار این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از خطر نابودی صنعت بازی های کامپیوتری در ایران به برخی مشکلات و راهکارها اشاره می کنند:
الف- عدم اعتماد به تولید داخل و ایجاد ساختارهای نظارتی دست وپاگیر
متأسفانه بنیاد ملی بازی های کامپیوتری که خود باید متولی رشد و اعتلای صنعت بازی در ایران باشند، تبدیل به یکی از بزرگ ترین مشکلات بازی سازان داخلی شده است! طبق قانون جدید بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، کلیه بازی های تولید داخل باید در فرآیندی کند و زمان بر و در یک فرآیند ممیزی سخت گیرانه و غیرشفاف از این بنیاد مجوز دریافت نمایند. این درحالی است که مدلهای بسیار کارا و استاندارد در سطح جهان برای رده بندی سنی بازی های موبایلی وجود دارد.
ب- حذف تنوع فرهنگی از بازی های تولیدی و مکتوب نبودن معیارهای ممیزی
تنوع، لازمه تولیدات فرهنگی است تا بتواند با رعایت معیارها قشرهای مختلف را راضی نگه دارد. متأسفانه حوزه نظارت در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با فیلترینگ و فشار و ممیزی افراطی و سلیقه ای در تلاش است تا تولیدات داخل را از نظر محتوایی فقط به یک جهت هدایت کند. این امر موجب خروج از عرصه رقابت با محصولات خارجی شده و سرمایه انسانی این حوزه را ناگزیر به مهاجرت می کند.
به عنوان مثال نمایش اندکی مو در کاراکتر کارتونی زیر تیغ ممیزی بنیاد قرار می گیرد و عملاً بازی سازان چاره ای جز حذف زنان از محصولات تولیدی خود نخواهد داشت. یا در جایی که فضای رسانه های رسمی کشور مملو از ستاره مربع ها و مسابقات و جایزه گرفتن ها است، چرا باید با یک جایزه مجازی نظیر سکه و الماس مجازی که به هیچ عنوان قابلیت خروج از فضای گیم و تبدیل شدن به پول واقعی را ندارد بعنوان مصداق قمار برخورد شود؟
روندهای ممیزی باتوجه به مکتوب و مشخص نبودن به سمت سلیقه ای شدن پیش می روند پس نیاز است که موارد شرعی و عرفی «مشخص، مکتوب و به همراه مصداق» باشند. همین طور ساختار شورای نظارت اسرا (ESRA)، خالی از بازی سازان و متخصصان این حوزه در نظر گرفته شده است؛ بدین سبب طبیعی است که نتایج حاصله ضدفرهنگ، ضد تولید و حمایت و در مواردی سلیقه ای باشند.
ج - نگرانی برای تأخیر و توان ممیزی حجم بازی های تولیدی و موجود بازار
بازی های تولید داخل باید در پشت دیوار بلند ستاندن مجوزها و ممیزی ها برای انتشار، در انتظار نشسته و جولان محصولات خارجی را نظاره گر باشند. از طرفی، معین نیست که بنیاد ملی با چه منابعی، توان بررسی و اعطای مجوز به هزاران بازی تولیدشده در سال را دارد. پس ممکنست به سبب کمبود منابع مالی از بازی سازان درخواست هزینه شود که این هم موجب بروز مشکلاتی بزرگ، خصوصاً در بازی سازان جوان و نوپاست.
برخی از راهکارهای پیشنهادی فعالان بازی سازی برای غلبه بر این مشکلات به شرح زیر است:
۱- بازی سازان ضمن پشتیبانی از وجود ساختار نظارتی، پیشنهاد استفاده از روش های استاندارد بین المللی را دارند که هم اکنون خیلی از آنها بسادگی قابل پیاده سازی است و با ساختار چابک بازی سازی نیز تضادی ندارد.
۲- عضویت نمایندگان کمیسیون بازی های کامپیوتری سازمان نظام صنفی کامپیوتری کشور در کارگروه های نظارت، خصوصاً شورای نظارت اسرا (ESRA) نیز می تواند در هم افزایی و همراه کردن قانون گذار، دولت و بخش خصوصی کمک به سزایی کند. با شفاف شدن جلسات و دخیل شدن نظرات بازی سازان در موارد فوق می توانیم به اجرای هرچه بهتر قوانین کمک نماییم.
۳- تدوین بخشنامه ممیزی جهت جلوگیری از برخوردهای سلیقه ای و تسریع پروسه نظارت بر محتوای تولیدی یا واردات
و اما حرف پایانی: حوزه بازی و سرگرمی می تواند نقشی کلیدی در حل مشکلات و معضلات کشور، مخصوصاً در اقتصاد، فرهنگ، اشتغال و… داشته باشد. ما نماینده نسلی جوان هستیم که به پیشرفت و ارتقای جایگاه ایران در جهان می اندیشیم و اعتقاد داریم فرهنگ، هنر و اقتصاد دیجیتال می تواند نقش مهمی در این راه داشته باشد.
امیدواریم با همکاری بخش خصوصی متخصص و متعهد، دولت، مجلس و ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران، بتوانیم بر مشکلات داخلی و خارجی چیره شده و بخش بزرگی از متخصصین ایرانی را به حرکت در این راه امیدوارتر از قبل نماییم.


منبع:

1400/02/03
21:37:32
0.0 / 5
216
تگهای خبر: بازی , تولید , دیجیتال , سرگرمی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی