در نشست هماهنگی سلسله رویدادهای فرنو مطرح شد؛
هدف جشنواره بازارپردازی تهران پیوند حوزه های صنایع خلاق است
دست و هنر: در پنل دوم از نشست هماهنگی رویدادهای فرنو درباره جشنواره بازارپردازی تهران که مقرر است حوزه های صنایع خلاق را پیوند دهد، صحبت شد.
به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نشست هماهنگی سلسله رویدادهای فرنو؛ رویدادهای پیوند صنایع فرهنگی، قبل از ظهر روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در دو پنل برگزار گردید. رویدادهای پیوند صنایع فرهنگی را بنیاد سپهر انقلاب اسلامی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می نماید.
در پنل نخست سیدامیر آقایی، دبیر جشنواره «بازارپردازی تهران» بنیاد سپهر انقلاب اسلامی، مصطفی وثوق کیا، مدیرکل فرهنگی خبرگزاری مهر، سیدمحمدحسن خلخالی، مدیریت حقوقی بنیاد سپهر انقلاب اسلامی، امین نادری، رئیس حوزه هنری دیجیتال و مدیر سوره مهر الکترونیک، حامد تاملی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی و مصطفی اکوان، معاونت سرمایه گذاری صندوق پژوهش و فناوری سپهر به ایراد سخن پرداختند.
پنل دوم نیز به سخنرانی محسن جهانی، معاونت اجتماعی بنیاد احسان، علی کاشفی پور، از مدیر بازارپردازی شرکت سام (برزویه)، مصطفی بغدادی، از مدیریت توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی، نواب شمسی پور، از مرکز آموزش های همگانی جمعیت هلال احمر، حجت الله ناظری، مدیر حوزه هنری کودک و نوجوان و سیدامیر آقایی اختصاص داشت.
در ادامه با گزارش پنل دوم همراه شوید:
بغدادی: توانمندسازی تیم های ایده پرداز برای جذب سرمایه ضرورت دارد
صندوق نوآوری و شکوفایی برمبنای ماده پنج قانون پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان که سال ۱۳۸۹ مصوب شد، شکل گرفت و اساسنامه صندوق نیز سال ۹۱ مصوب شد. در اساسنامه تاکید بر بحث دانش بنیانی بود، یعنی عملاً تمام حمایت های صندوق نوآوری با عنایت به اساسنامه محدود به شرکتهای دانش بنیان می شود، اما امروزه دیگر اکوسیستم نوآوری فقط شامل دانش بنیان ها نیست.
شاید در دهه ۹۰ سیاستگذار با ادبیات استارتاپی کمتر آشنا بود، اما امروزه دیگر وضعیت مشابه دهه ۹۰ نیست و انتظارات بیشتر شده است. همکاران ما از دو سال پیش به جد مشغول به تعریف کارکردهایی شدند تا برمبنای آنها بتوان ضمن رعایت اسناد بالادستی، بخش تامین مالی به کل اکوسیستم سوق پیدا کند.
یکی از اولین ابزارهایی که در این زمان طراحی شد مجموعه رویدادهای دوشنبه های استارتاپی بود. بیشتر دوستان با ادبیات حوزه استارتاپ آشنایی دارند. در این رویدادها مجموعه ای از استارتاپ ها روی استیج رفته و به ایده کسب و کار خودرا برای سرمایه گذارها پرزنت می کنند. بیشتر رویدادها، فقط رویداد برای رویداد بودند، اما ما در صندوق توسعه سعی کردیم تا تیم ها ابتدا توانمند شده و آنگاه برای جذب سرمایه گذاری روی استیج بروند.
سال گذشته بیش از ۳۶ میلیارد تومان جذب سرمایه کردیم که بخش بزرگی از آن از خارج از سرمایه های صندوق بود. به هر حال رویداد دوشنبه های استارتاپی بستری برای جذب سرمایه خصوصی بود.
پس از این موفقیت ما به این فکر کردیم که ضرورت دارد دوشنبه های استارتاپی از همه چرخه های تولید همچون تولیدات فرهنگی حمایت کند. به هر حال بخش زیادی در اکوسیستم نیاز به حمایت داشت و اکثراً هم اصحاب کارآفرین صاحب ایده بودند. باید برای اینجا هم فکر می کردیم که در نهایت به رویداد پیوند رسیدیم. پیش تر اگر ما در پایان و خروجی روند شتاب دهی بودیم در رویداد پیوند خودرا در ورودی شتاب دهی قرار دادیم.
بر همین اساس فراخوان می دهیم تا در موضوعات مشخص صاحبان ایده، تیم ها و هسته های فن آور را شناسایی نماییم و دوره های توانمندسازی را با آموزش سوار کردن بیزینس مدل روی ایده ها را برای آنها برگزار نماییم، تا در نهایت تیم ها بتوانند برای جذب سرمایه روی استیج بروند. نام این رویداد را پیوند گذاشتیم. سال قبل روی جزئیات این طرح کار کردیم و تلاش شد تا کارگزارها برمبنای حوزه های تخصصی انتخاب شوند.
ما ابزارهای مالی را نیز در کنار این توانمندسازی در رویداد پیوند بصورت همکاری با صندوق های پژوهش و فناوری قرار دادیم تا بتوانیم با شرایطی به تامین مالی ایده ها بپردازیم.
جهانی: بنیاد احسان از خلق کاراکترها در زمینه فرهنگسازی خانواده ها حمایت می کند
رویداد فرنو، اتفاق مناسبی است و برمبنای آن محصولات ملموس و صنایع فرهنگی و ادبیات ساخته شده در حوزه فرهنگ، می توانند به سمت درآمدزایی حرکت کنند. این اتفاق خجسته ای است که حوزه فرهنگ به سمت کسب و کار خودکفا حرکت نماید و ما هم معاونت اجتماعی بنیاد برکت از آن حمایت خواهیم کرد.
بنیاد احسان بازوی اجرائی ستاد اجرائی فرمان امام در حوزه نرم افزاری است. موضوعیت این رویداد برای ما پیش بردن مباحث گفتمانی است. ما درگیر مسائل مبتلابه جامعه هستیم. مباحث و مشکلات در ارتباط با خانواده، ازدواج، طلاق و… در بنیاد احسان دنبال می شود. ما حالا ۱۲ میلیون مجردِ در شرف ازدواج داریم که هم می تواند فرصت و هم می تواند بحران باشد. ازاین رو ضرورت دارد که در موضوع ازدواج فرهنگسازی شود. به ویژه آنکه پژوهشها نشان دهنده آنست که گره های فرهنگی بیشتر از گره های اقتصادی در شکل نگرفتن ازدواج موثرند. همین طور موضوع طلاق و کاهش جمعیت نیز از مشکلات مهم جامعه فعلی ماست.
مسئله دوم ما در این رویداد شناسایی استعدادها و پشتیبانی از آنهاست. ما می توانیم توانمندسازی استعدادها در زمینه صنایع فرهنگی را پیش ببریم. بنیاد نیز پیش تر رویدادهایی همچون «مثبت دو» را در این حوزه برگزار کرده بود، اما از رویداد فرنو نیز حمایت خواهیم کرد.
در زمینه طراحی کاراکتر نیز مطلوب ما این است که کاراکترهای خاص در زمینه فرهنگسازی در موضوع خانواده را حمایت نماییم. برای ما تفاوتی ندارد که این کاراکترها در حوزه کتاب باشند یا در حوزه برنامه های تلویزیونی. ما منتظر محصولات هستیم تا از آنها حمایت نماییم.
در موضوع پیوند نیز باید اشاره کنم که معضل مهم کشور ما این است که ظرفیت ها کنار هم قرار نمی گیرند، اگر این اتفاق رخ دهد، بطور قطع برکات بسیاری را به همراه خواهد داشت. بسیار مهمست که ما بازیگران مختلف را کنار هم داشته و از آنها حمایت نماییم. ما در بنیاد احسان و برکت وظیفه خود می دانیم تا از برقراری این پیوند و کامل شدن چرخه حمایت نماییم. افتخار ما پشتیبانی از نخبگان در جهت ایده پردازی است.
کاشفی پور: هدف پیوند حوزه های مختلف صنایع خلاق است
مجموعه رویدادهای پیوند در ابتدای مسیر تولید، طراحی شده است، یعنی در نقطه ای که خیلی از توقعات و انتظارات هنوز شفاف نشده و به فرم قابل پیگیری درنیامده اند. ازاین رو مفهوم بهم رسانی اینجا فرمتی خاص پیدا می کند. ما در این نقطه با افراد، گروه ها و کسانی که ایده ای برای رسیدن به کسب و کار قابل رشد دارند، مواجه هستیم. این گروه ها و افراد نیاز به توانمندسازی دارند تا ادبیات و مقتضیات این حوزه را بشناسند.
در طرف دیگر نهادهایی هستند که برای شکل گیری این کسب و کارها کمک می کنند. این بهم رسانی کار خاصی است و ضرورت دارد. ما در مجموعه مدیریت واحد بازارپردازی شرکت سام، امیدواریم که در بحث بازارپردازی مورد اعتماد صندوق نوآوری و شکوفایی بنیاد سپهر انقلاب اسلامی قرار بگیریم.
سیر برنامه های رویداد پیوند مشخص است. فراخوانی اعلام می شود و ثبت نام ها مسیر مشخصی دارد تا افراد آمده و ایده خودرا مطرح کنند. حالا اطلاع رسانی را شروع کرده ایم و تیم ها امکان ثبت نام اولیه را پیدا کرده اند. بعد از مرحله ثبت نام تیم ها دوره ها و کارگاه های آموزشی را خواهند گذراند. در مرحله بعد یک غربالگری صورت خواهد گرفت و تیم هایی که از این مرحله بگذرند به کارگاه های پیشرفته برای ارائه نهایی ایده خود، خواهند رفت. در روز جشنواره نیز تیم ها برای ارائه نهایی خواهند آمد. در کنار آنها نیز بنیادهایی چون، هلال احمر، بنیاد برکت و حوزه هنری کودک و نوجوان نیز نیازمندی های خودرا ارائه خواهند داد.
قرار است در طول پنج ماه این رویدادها برگزار شوند. در این زمان تیم های شناسایی شده و برای رسیدن به جشنواره بازارپردازی تهران که در آبان ماه برگزار می شود، توانمندسازی می شوند. هدف جشنواره بهم رسانده و پیوند حوزه های صنایع خلاق است.
شمسی پور: هلال احمر پشتیبان صنایع فرهنگی آموزشی در زمینه حوادث است
هلال احمر تقریباً از نگاه اقتصادی به دور است، چونکه فعالیت هایش جملگی در حوزه کارهای بشردوستانه قرار می گیرد. همه ما ایرانی ها روزانه حوادث مختلفی را در سطح کشور شاهد می باشیم. منوی عظیمی از حوادث را داریم که ضرورت دارد مردم برای مقابله با آنها آمادگی داشته باشند. پس در این حوزه آموزش بسیار مهم می باشد. شیوه های آموزش نیز حالا به نسبت دهه های قبل متفاوت شده است.
امروزه ما کاراکتری که بیاید و فرهنگ عمومی را با عنایت به حوادث جدید و نوظهور آموزش دهد، نداریم. ازاین رو هدف هلال احمر با شرکت در رویداد فرنو، بحث آموزش همگانی است. خانواده هسته اصلی جامعه است که باید در زمینه ارائه آموزش های لازم به آنها فعالیت کرد.
ما می خواهیم با کمک اصحاب فرهنگ به خانواده ها برای مقابله با بلایای طبیعی آموزش بدهیم. مسئله آموزش در برنامه ریزی های هلال احمر همیشه وجود داشته است، اما چون شیوه های ما متفاوت است، ممکن تاثیر چندانی نداشته باشد. یادگیری پنهان توسط قوالب هنری در این مواقع کارساز است.
در هر صورت هلال احمر از رویداد فرنو حمایت های مادی و معنوی می کند. ما ظرفیت ایجاد بازار بین المللی هم برای انتقال فرهنگ ایرانی به خارج از مرزها را داریم.
ناظری: در کشور ما استراتژی خاصی برای فروش آثار هنری وجود ندارد
کارهایی که در حوزه هنری کودک و نوجوان در زمینه بازارپردازی هنری انجام شده، به نسبت دیگر مراکز بیشتر و پیشروتر بوده است. بحث بازارپردازی شکرستان همچون مصادیق عینی فعالیتهای ماست. ازاین رو به دنبال گسترش این امر هستیم.
در بحث تولیدات هنری باید روی توسعه مخاطب تمرکز کرد. ما در عرصه بازاریابی همیشه به مشتری فکر می نماییم، اما در حوزه هنر ضرورت دارد که ادبیات خودرا به تغییر داده و به «مخاطب» فکر نماییم. جامعه هنری همیشه یک جامعه مخاطب گسترده تر را مدنظر قرار می دهد که با مفهوم «مشتری» سازگار نیست. ازاین رو باید در واژه تفکیک قائل شد.
متاسفانه تا حالا در کشور ما استراتژی و سیاست گذاری خاصی برای فروش آثار هنری وجود نداشته است. مخاطب هنر به دو دسته عام و خاص تقسیم می شوند. مخاطب خاص خودش به دنبال هنر می رود. نقطه ضعف ما آنجایی است که می خواهیم هنر را به مخاطب عام عرضه نماییم. ازاین رو در زمینه بازارپردازی شناخت ماهیت مخاطب اهمیت خاصی دارد.
آقایی: جشنواره بازارپردازی تهران آبان ماه برگزار می شود
نشستی که خدمت شما هستیم اولین جلسه هماهنگی سلسله رویدادهای فرنو که مخفف رویدادهای فرهنگی نوین است و از سمت صندوق نوآوری به اسم رویدادهای پیوند صنایع فرهنگی شناخته می شود و در ارتباط با این رویدادها و نحوه برگزاری آنها و اثرات آن صحبت نماییم.
طرحی به اسم سلسله رویدادهای فرهنگی نوین طرح ریزی شده با همکاری صندوق نوآوری شکوفایی به اسم رویدادهای پیوند صنایع فرهنگی که عملاً این رویدادها مسئله اصلی شان این است که ارتباط بین فعالان فرهنگی و مجموعه هایی به اسم تهیه کنندگان ارشد (که در ادبیات کسب و کار می شوند مجموعه های توسعه دهنده کسب و کارهای فرهنگی) را بتوانیم برقرار نماییم.
در گام نهایی که یک جشنواره طراحی شده که در آبان ماه برگزار می شود به اسم جشنواره بازارپردازی تهران. در این جشنواره این فرصت بوجود خواهد آمد که کسب و کارهای بازارپردازی شده با نمونه های محصولات و خدمات در ان جشنوراره مبادرت به جذب مخاطبان اقتصادی حوزه فرهنگ کنند. این مخاطبان اقتصادی تنوع زیادی دارد. این تنوع موجب می شود که ما با جمعیتی بیش از ۳۰۰ مجموعه سازمانی طرف باشیم که از حوزه فرهنگ برای راهبری های حوزه خودشان انجام دهند و آنها نیاز به یک پکیج فرهنگی برای محقق کردن برنامه هایشان دارند.
طرح ریزی ها برای سلسله رویدادهای فرنو بر این مبناست که در هر رویدادی – که ماهانه موضوعات در رابطه با رویداد مشخص است – فعالان فرهنگی با این مجموعه های توسعه دهنده های کسب و کارهای فرهنگی ارتباط ارگانیکی را برقرار می کنند و در این ارتباط ارگانیک عموماً مشارکت در مالکیت معنوی مطرح می شود. تهیه کننده های ارشد موظفند که در حضور ثابتی که در این رویدادها پیدا می کنند این بسته فرهنگی بازارپردازی شده را بصورت منسجم برای جشنواره آماده سازی کنند. در آن جشنواره فرآینده جذب سرمایه و مخاطب اقتصادی فراهم خواهد شد.
طبق آن برنامه ریزی، موضوعات رویدادهای هر ماه مشخص شده است. ماه خرداد اگر شرایط کرونائی اجازه دهد، موضوع شخصیت پردازی و طراحی کاراکتر است. موضوع ماه تیر بحث گیم و کتاب تعاملی است. موضوع ماه مرداد اسباب بازی و عروسک است. در ماه شهریور موضوع انیمیشن و وب سرویس ها طرح بحثمان است و ماه مهر روی نوشت افزار کار خواهیم کرد.
انتظارمان این است که تهیه کننده ارشد یا توسعه دهنده کسب و کار فرهنگی بتواند حداقل سه تا کسب و کار را منسجم کند و با یک آی پی شیرینگی که بوجود می آورد بتواند برای جشنواره بازارپردازی تهران بتواند اتفاق خوبی را رقم بزند.
رویدادهایی که بصورت ماهانه برگزار می گردند از نظر صندوق نوآوری های فرهنگی بعنوان رویدادهای پیوند صنایع فرهنگی شناخته می شود. صندوق نوآوری برای توسعه اکوسیستم حوزه نوآوری دو جور رویداد را طرح ریزی کرده اند. تا سال قبل رویداد دوشنبه های استارتاپی را داشتند و امسال هم رویدادی را اضافه کردند به نام رویدادهای پیوند که حوزه های مختلفی دارد و قرار شد حوزه صنایع فرهنگی را با همکاری صندوق سپهر انقلاب اسلامی برگزار کند.
هدف گذاری رویدادهای پیوند بهم رسانی تیم ها با توسعه دهنده های کسب و کار است. اینجا ما در مورد تیم داریم صحبت می نماییم که طرح اولیه و ساختاری دارد و هنوز محصولی را تولید نکرده است. در رویداد پیوند به دنبال این بهم رسانی هستند که توسعه دهنده کسب و کار اینها را شناسایی کند تا محصول قابل استفاده توسعه پیدا کند و این تیم ها برای دوشنبه های استارتاپی آماده شوند و جشنواره بازارپردازی تهران یکی از این دوشنبه های استارتاپی است که در آبان برگزار می شود. هدف از نشست فعلی هم این است که بستر توسعه بازارپردازی این کسب و کارها فراهم گردد.
منبع: دست و هنر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب