تازه ترین گزارش درباره استفاده از پلتفرم موبایل در میان بازیكنان ایرانی

29 میلیون كاربر بازی های موبایلی

29 میلیون كاربر بازی های موبایلی دست و هنر: تازه ترین گزارش دایرک نشان میدهد بیش از 29 میلیون ایرانی با تلفن همراه بازی و از این تعداد 65 درصد بصورت آنلاین بازی می کنند



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال (دایرک) در تازه ترین گزارش خود مبتنی بر پیمایش ملی مصرف بازی های دیجیتال ایران در سال ۱۳۹۹ ضمن ارائه نگاهی کامل به الگوی بازی، ترجیحات و میزان هزینه کرد بازیکنان موبایلی، به مرور شاخص ترین اطلاعات استفاده از این پلت فرم در بین بازیکنان ایرانی پرداخته است.
این گزارش که با عنوان «نمای نزدیک ۱۳۹۸- پلت فرم موبایل: نیروی پیشران» انتشار یافته است، حکایت از نفوذ بسیار بالای بازی های موبایلی در بین بازیکنان ایرانی دارد. چنانچه با استناد به یافته های این گزارش از مجموع ۳۲ میلیون بازیکن ایرانی، ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازیکن پلت فرم موبایل هستند که حداقل یک ساعت در هفته و با یکی از دستگاه های گوشی هوشمند و تبلت بازی می کنند. در این میان سهم استفاده کنندگان از گوشی هوشمند با ۹۵ درصد بمراتب بالاتر از جمعیت ۱۸ درصدی استفاده کنندگان از تبلت است.
نکته قابل توجه دیگر در این گزارش این که به سبب دسترسی ساده تر به این پلتفرم، شاهد حضور طیف های اجتماعی گسترده تری شامل کودک، نوجوان، جوان، میانسال و کهنسال در بین بازیکنان موبایلی هستیم. هر چند که در بین بازیکنان پلت فرم موبایل هم سهم بازیکنان مرد با ۶۵ درصد نسبت به سهم ۳۵ درصدی بازیکنان زن، برتری دارد.
از دیگر آمار جالب توجه در گزارش پژوهشی دایرک اینکه، ۶۵ درصد از بازیکنان موبایلی بصورت آنلاین بازی می کنند و سه ژانر معمایی، استراتژی و تیراندازی، پرطرفدارین ژانرها در بین بازیکنان پلت فرم موبایل در ایران است.
آنچه مشخص است این که نگاهی به یافته های این گزارش بر این واقعیت صحه می گذارد که بازی های موبایلی حالا بیش از همیشه با نرخ نفوذی بیشتر در بین ایرانیان و گردش مالی بیشتر در بین بازیکنان سبب زنده ماندن اکوسیستم صنعت بازی در ایران هستند. بااینکه در نظرسنجی هایی از بازی سازان همچون پیمایش GDC در مورد پلت فرم مورد علاقه برای توسعه بازی، از پلت فرم کامپیوتر برای بازی سازی نام برده شده است؛ اما رشد و استقبال کاربران از پلت فرم موبایل باعث شده تا تولید بازی های موبایلی نرخی فزاینده داشته باشد. چنانچه بگفته حامد نصیری معاون پژوهش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، در عین حال که دو پلت فرم کنسول و کامپیوتر فرصت های ویژه تری برای خلاقیت و نوآوری در طراحی بازی عرضه می کنند، اما باید در نظر داشت که پلت فرم موبایل دروازه ورود کاربران جدید به دنیای بازی و در موارد مختلفی حتی دروازه ورود کارآفرینان جدید به دنیای بازی سازی بوده و از این حیث می توان آنرا «نیروی پیشران» رشد اکوسیستم بازی در نظر گرفت.


منبع:

1400/03/02
21:56:02
0.0 / 5
322
تگهای خبر: بازی , تولید , دیجیتال , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی