در نشست هماهنگی سلسله رویدادهای فرنو مطرح شد

اصول هلال احمر مبنای شخصیت پردازی برای ترویج و فرهنگ سازی امداد

اصول هلال احمر مبنای شخصیت پردازی برای ترویج و فرهنگ سازی امداد به گزارش دست و هنر نشست تخصصی هماهنگی رویداد فرنو شخصیت پردازی در سالن جلسات سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برگزار گردید.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر این جلسه با حضور سیدامیر آقایی، دبیر جشنواره «بازارپردازی تهران» از بنیاد سپهر انقلاب اسلامی وابسته سازمان تبلیغات اسلامی، نواب شمس پور مدیرکل آموزش های همگانی، امیرالدین روحنواز معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان جوانان، سید علی منیری معاون دانشجویی و جوانان، محمدرضا فکور، مدیرکل تشریفات و ارتباطات بین الملل، سمیه شیخ محمدی رئیس اداره دانش آموزی برگزار گردید.
سیدامیر آقایی: جمعیت هلال احمر، یکی از نهادهای اثرگذار در عرصه ترویج و فرهنگ سازی در جامعه است
بنابر این گزارش، سیدامیر آقایی دبیر جشنواره بازار پردازی تهران در مورد هدف از برگزاری این جشنواره اظهار داشت: رویداد فرهنگی فرنو، زمینه لازم برای توسعه زنجیره ای از محصولات بهم پیوسته فرهنگی را بوجود آورده که در آن، یک محتوا، یک مفهوم ویا یک پیام فرهنگی در این زنجیره محصولات فرهنگی قابل ظهور است و مخاطبان جامعه در زوایای مختلف زندگی خود، پیام مورد نظر را دریافت می کنند.
آقایی اضافه کرد: سالهاست که کار فرهنگی انجام می شود ولی یکی از مغفولات، عدم پیوستگی محصولات فرهنگی است، به صورت مثال در صدا و سیما سالانه کاراکترهای بسیاری ساخته می شوند، اما آنها در حوزه های دیگر نمودی ندارند و از بین می روند. ازاین رو بنیاد سپهر انقلاب اسلامی که وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است، علاقمندی خویش را برایجاد ساز و کاری اعلام نمود تا بتوانیم از ظرفیت های سازمان تبلیغات استفاده نماییم یعنی تصور نماییم که سازمان تبلیغات بعنوان یک نهاد فرهنگی که در بسیاری از حوزه های تولید، توزیع وترویج فرهنگی دستی بر آتش دارد و اثر گذار است، بتواند این ظرفیت ها را با یکدیگر همگرا کرده و زنجیره محصولات فرهنگی محقق گردد.
دبیر جشنواره فرنو اظهار داشت: برای تحقق این موضوع، تلاش شده تا با ایجاد سازوکاری بهم رسانی درخلال فعالان فرهنگی و بخش های سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ، از راه برگزاری سلسله رویدادهای فرنو و جشنواره بازارپردازی تهران تسهیل گردد.
او اضافه کرد: ما در داستان اقتصاد فرهنگ و تجاری سازی فضای فرهنگ، به سه المان جدی نیاز داریم، اول فعال فرهنگی یعنی کسی که کار فرهنگی تولید می کند مثلا کتاب، بازی و انیمیشن و... و بخش دیگر به اسم مخاطب تخصصی فرهنگ شناخته می شود یعنی کسی که از حوزه فرهنگ بهره برداری می کند که این بهره برداری می تواند اقتصادی، آموزشی و یا ترویجی باشد، بین این دو بخش نهادی داریم به اسم تهیه کنندگان ارشد فرهنگی یعنی مجموعه هایی که هم مسائل فرهنگی را می فهمند و هم مخاطب تخصصی را می شناسند و تلاش می کنند با عرضه بسته ای از محصولات فرهنگی، نیازهای مخاطبان تخصصی را مترفع نمایند.
آقایی اظهار داشت: رویداد فرنو عملا ارتباط بین فعال فرهنگی و تهیه کنندگان ارشد را فراهم می آورد که فعالان فرهنگی موضوعات خویش را عرضه کرده و تهیه کنندگان ارشد با همان فهم فرهنگی تلاش می کنند بین آنها، بهم پیوستگی ایجاد نمایند و در نهایت در جشنواره بازارپردازی تهران، تهیه کنندگان ارشد با مخاطبان تخصصی فرهنگی جهت جلب مشارکت اقتصادی آنها بر روی یک بسته فرهنگی مذاکره می نمایند تا در نهایت قراردادهای تجاری بین تهیه کنندگان ارشد و مخاطبان تخصصی فرهنگی منعقد گردد.
او در مورد ضرورت مشارکت هلال احمر در این فضا بعنوان یکی از نهادهای موثر در فرهنگ سازی در جامعه اظهار داشت: بخشی از مخاطبین تخصصی فرهنگی، کسانی هستند به اسم بهره برداران فرهنگی، که برای فرهنگ سازی موضوعات اولویت دارشان از محصولاتی مانند انیمیشن، کتاب و سایر موارد مشابه، استفاده می نماید تا رفتار مورد نظر خویش را در جامعه توسعه دهند. جمعیت هلال احمر هم در این عرصه می تواند با عنایت به مفاهیم نوع دوستی، امداد و نجات، وفاداری و توجه به زیست و مشکلات همدیگر (خانواده، همسایگان، دوستان و همسالان و... ) این مفاهیم را از سنین کودکی با استفاده از ابزارهای مختلف همچون انیمیشن، اسباب بازی و... ترویج داده و وقتی این اتفاق تکرار می شود در افراد نهادینه شده و تبدیل به رفتار فرهنگی می شود. ازاین رو جمعیت هلال احمر عملا از بسته محصولات فرهنگی برای رفتارسازی فرهنگی استفاده می نماید.
همچنین آقایی با تاکید بر این که ما در این رویداد ظرفیت های سازمان ها را هم در نظر می گیریم اظهار داشت: هلال احمر مربیانی دارد که در مدارس، مهدهای کودک ومحیط های آموزشی و تربیتی، با استفاده از ابزارهای فرهنگی، مفاهیم مورد توجه جمعیت را آموزش می دهند و در این حالت، فرهنگ سازی و عرضه پیام به صورت غیرمستقیم به مخاطبان است.
نواب شمسی پور: دغدغه اصلی در آموزش های همگانی، آموزش غیر مستقیم در چارچوب کارهای هنری و فرهنگی است
نواب شمس پور مدیرکل آموزش های همگانی در مورد رویداد فرنو شخصیت پردازی اظهار داشت: از چندوقت پیش با مجموعه جشنواره بازارپردازی تهران و رویداد فرنو شخصیت پردازی، تعاملاتی را شروع کردیم، چون که ما دغدغه داشتیم کارهای آموزشی در چارچوب کارهای هنری و فرهنگی به جامعه عرضه شود. هم اکنون، این رویداد وارد فاز عملیاتی شده است.
شمس پور اظهار داشت: باید با نگاهی پنهان بتوانیم در کلیه کارها نفوذی داشته باشیم و ما هم می توانیم با استفاده از ظرفیت های فیزیکی و مادی و معنوی که در درون جمعیت وجود دارد، خدماتی را به گروه های فرهنگی که محصولات فرهنگی را تولید می کنند، عرضه نماییم.
سیدعلی منیری: جامعه میلیونی هلال احمر بستر بازارآفرینی محصولات فرهنگی بازارپردازی شده را فراهم می آورد
سید علی منیری معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ضمن اشاره به بازارپردازی (merchandising) و بازارپسند نمودن محصولات فرهنگی اظهار داشت: بدیهی است که وقتی شما سخن از بازارپردازی (merchandising) می گویید که یک سری محصول داشته باشید و به دنبال بیشتر فروختن آنها باشید. تجلی اصلی این مفهوم در فروشگاه های هایپرمارکت بزرگ طراحی می شود. علیرغم این خلاء این مورد در نظام فرهنگی جمهوری اسلامی، سالهای سال مشهود است. ما 56 سازمان داریم که به صورت مستقیم در حوزه فرهنگ کار می کنند، اما تولیداتی دارند که فقط در دایره در ارتباط با خود می چرخند و توده جامعه از این مورد بی خبرند. بنابر این این مسأله از واجب ترین کارهای فرهنگی است.
او اظهار داشت: بازارپردازی فرهنگی، سه رکن دارد که نخستین و مهم ترین آن تنوع است. بعد وارد طراحی ساختار عرضه و محتوای جذاب می شود که سازمان جوانان جمعیت هلال احمر از سال ها پیش در جهت کسب و کار جوانان دانشجو این کار را آغاز کرده و طرح هایی را اجرا نموده است. اتفاقی که می افتند این است که ما یک بازار میلیونی در جمعیت هلال احمر داریم که شایدخیلی از دستگاه ها چنین مجموعه ای را در اختیار ندارند. جمعیت هلال احمر مخاطبین فراگیری دارد که در سختگیرانه ترین حالت 500 هزار عضو فعال را برای امداد و نجات و جوانان و داوطلبان آن میتوان متصور شد.
منیری در مورد لزوم کاراکتر پردازی اظهار داشت: ما در سازمان جوان دو کاراکتر به نامهای مدد و مهربان داریم و این دو به فعالیتهای امدادی و بشردوستانه وارد می شوند. همانطور که هلال احمر دو رکن برای سازمان جوانان ترسیم کرده است؛ یکی فعالیتهای امدادی پایه و دیگری فعالیتهای عام المنفعه است.
او اضافه کرد: یکی از خلاء هایی که بر مبنای صدمه شناسی کارهای سازمان جوانان در حوزه کسب و کار با پیوست صنایع فرهنگی و رویکرد فرهنگی انجام شد، این بود که ما بازارآفرینی صورت نمی دادیم. یعنی یک مجموعه می آمد، دوره هایی برگزار می شد و نهایتا محصولاتی تولید می شد که ما به بازارآفرینی آن توجه نکردیم.
منیری با تاکید بر توجه به شئون مختلف زندگی جوانان اظهار داشت: ما باید در کارهای فرهنگی تعادل را برقرار نماییم. بنا بر این خطی که گذاشته ایم از مخاطب شناسی آغاز می شود و در نهایت به وفاداری ختم می شود. یعنی ما از رضایت یک گام جلوتر می رویم تا به وفاداری برسیم.
او ضمن اشاره به ظرفیت های هلال احمر اظهار داشت: جمعیت هلال احمر در 1316 دانشگاه، بیشتر از 300 مدرسه علمیه و 800 نقطه کشور کانون جوانان و قریب 5 هزار کانون در روستا و خانه های هلال ظرفیت سازی کرده است و رویکرد آن کارهای خدمات اجتماعی است که تلاش می کند، فرهنگ مسئولیت اجتماعی در وجود یک جوان را نهادینه کرده و پس از آنکه این فرهنگ در او شکل گرفت، به خدمات اجتماعی و طرح های اجتماع محور که برخاسته از روحیه مسئولیت اجتماعی است همانند اهدای خون و کاشت نهال و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی تا کمک کردن به افراد نیازمند و اردوهای جهادی در مناطق نیازمند و عدالت آموزشی و سایر فعالیتهای مشابه بپردازد.
امیرالدین روحنواز: شخصیت های مدد و مهربان، حامل پیام های غیر مستقیم در 4 محور آموزش های جمعیت هستند
امیرالدین روحنواز معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان جوانان، نگاه سازمان جوانان را برخاسته از اساس نامه جمعیت هلال احمر دانست و اظهار داشت: این سازمان صراحتا به تربیت امور جوانان و افزایش مشارکت در تصمیم گیری ها و توسعه مشارکت در فعالیتهای عام المنفعه و امدادی می پردازد.
او اضافه کرد: ما 4 محور آموزشی داریم که این 4 محور آموزشی منجر به خلق دو شخصیت مدد و مهربان شده است. اول آشنایی با نهادهای اجتماعی مانند NGO ها است که در اصل به آشنایی با جمعیت هلال احمر منتهی می شود و بخودی خود کسی که مفاهیم این حوزه را به صورت های مدون دریافت می کند در انتها نحوه مشارکت با این نهادها ی مدنی و اجتماعی را به صورت صحیح پیدا می کند و ما آنرا تقویت می نماییم.
روحنواز دومین مبحث را رفتارهای اجتماعی و کار تشکیلاتی برشمرد و اظهار داشت: به دنبال این هستیم تا افراد کارهای تشکیلاتی و گروهی را یادبگیرند. در شروع و در سنین پایین به صورت دوست یابی و در سنین بالاتر عملا در انتخابات های جمعیت هلال احمر و به دنبال آن در انتخابات کشور شرکت می کنند و اساسا مشارکت کردن در امور تشکیلاتی را خوب یاد می گیرند. همینطور محور سوم آموزش ها، بحث آشنایی با مخاطرات است و جامعه آماده در مخاطرات که یک بچه در همان 4 سالگی با مفاهیم امدادی و نحوه مقابله با آن آشنا می شود و در دوران ابتدایی با انواع مخاطرات، در دوره اول متوسطه آموزش های کمک های اولیه و در دوره متوسطه دوم، نحوه پاسخگویی به سوانح را یاد می گیرد و در نهایت با درجه امدادگری 3 وارد سازمان امداد نجات می شود که عرصه حضورشان همین پایگاه های امداد و نجات جاده و دریا و کوهستان است.
او در مورد افرادی که در جمعیت هلال احمر پرورش می یابند اظهار داشت: آنها صرفاً یک دریافت کننده خدمات نیستند بلکه به شعوری می رسند که می توانند جامعه مخاطب و خانواده شان را تحت تاثیر قرار بدهند تا بتوانند در هنگام مخاطرات آماده باشند، هرچه جامعه در زمان مخاطرات آماده تر باشد، امداد ونجات ما کمتر درگیر می شود، چون این خانواده خود امدادرسانی را انجام می دهد.
معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان جوانان اظهار داشت: آخرین اقدامات ما بحث های عام المنفعه، بشر دوستی و کار خیر است که بچه ها از همان ابتدا کار خیر را در چارچوب بازی و سرود و.. شروع و تمرین می کند، این چهار محور از شخصیت هایی که مثال زدم شخصیتی را به وجود می آورد که به آن مسئولیت پذیر اجتماعی می گویند.
روحنواز با تاکید بر سرمایه گذاری بر مسئولیت اجتماعی اظهار داشت: کاری که جمعیت هلال احمر انجام می دهد، این است که افراد را از همان دوران کودکی بعنوان یک مسئولیت پذیر اجتماعی تربیت می کند. ما برای تأمین و تولید محتوا تا پشتیبانی از محصولات فرهنگی در کنار این رویداد فرهنگی هستیم، منتهی برای محصولاتی که به آن رسیده ایم، نه خلق شخصیت های جدید و این اتفاق را با ادبیات جمعیت هلال احمر میتوان انجام داد.
او اظهار داشت: ما به دنبال تأمین منابع و ایجاد منابع درآمدی نبوده ایم و در عین حال منابع ما از مشارکت مردی تا کنون تأمین شده است و باآنکه جمعیت هلال احمر 8 هزار پرسنل بیشتر در کل کشور ندارد، اما در هر جایی چه جاده، کف دریا و یا نوک قله، هلال احمری ها را می بینید. اینها داوطلبان ما هستند. این دوشخصیت مدد و مهربان، نشانگر اوج فرهنگ داوطلبی هستند. ما به دنبال توسعه فرهنگ بشردوستی هستیم. بنابر این تاکید ما بر شخصیت های هست که باید مسئولیت پذیر اجتماعی شوند و دوم این که در شخصیت پردازی ها از دو شخصیت مدد و مهربان که مورد تأیید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، استفاده نماییم.
سمیه شیخ محمدی: محصولات فرهنگی بازارپردازی شده، ابزار کارآمد برای مربیان جمعیت هلال احمر است
سمیه شیخ محمدی رئیس اداره دانش آموزی، یکی از مهم ترین مواردی که جمعیت هلال احمر می تواند به غنای این جشنوراه کمک نماید، ظرفیت هایی که در جمعیت وجود دارد، است و اظهار داشت: هلال احمر از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار می باشد و آن نگاهی است که در اجتماع به جمعیت هلال احمر وجود دارد و محبوبیتی که در جامعه دارد، کمک می نماید به این که مخاطبین کارهای فرهنگی این رویداد بیشتر شده و افراد خاص تری جذب آن می شوند.
شیخ محمدی اظهار داشت: مبحث و اهدافی که در جمعیت پیگیری می شود، جذابیت ویژه ای دارد و با عنایت به این که جنس کار جمعیت هلال احمر بین المللی و اهداف و برنامه های آن منطبق با ذات و فطرت انسانهاست، گرایش خوبی نسبت به آن وجود دارد و با عنایت به اینها می توانیم برنامه های پیشبینی شده را خیلی بیشتر نشر دهیم.
او اضافه کرد: ما به صورت دو طرفه می توانیم همکاری داشته باشیم هم محتوایی داریم، عرضه نماییم و هم از محصولات و محتوایی که عرضه می شود، مخاطبین ما بهره مند شوند. همینطور مربیانی داریم که هم در مدارس تدریس می کنند و هم مفاهیم هلال احمری را پیگیری می کنند، بنابر این ما مربیان را در دو بعد در اختیار داریم که این ظرفیت بسیار خوبی است.
محمدرضا فکور: توجه به اصول هفت گانه در شخصیت پردازی و زبان بین المللی برای محصولات فرهنگی
محمدرضا فکور، مدیرکل تشریفات و ارتباطات بین الملل ضمن اشاره به نیاز جمعیت هلال احمر به شخصیت پردازی اظهار داشت: جمعیت هلال احمر بسیار منحصر به فرد است، چونکه ما وقتی از سازمان های بشردوستانه صحبت می نماییم، شاید بتوانید چندین تعداد را نام ببریم ولی جمعیت ملی، اسم آن رویش است و در واقع برای همه آحاد مردم است و لازم است که با عنایت به اهداف و وظایف جمعیت هلا ل احمر و منحصر به فرد بودن آن برروی شخصیت پردازی آن بیشتر کار شود.
فکور اظهار داشت: نکته دوم این که یکی از همان وجوهی که جمعیت هلال احمر را متفاوت می کند، این است که جمعیت هلال احمر بر پایه اصول هفتگانه فعالیت می کند و بایستی در این شخصیت پردازی به آن توجه کرد.
او با تاکید بر امکان سنجی گفت، اول باید امکان سنجی نماییم و ببینیم که چه محصولات فرهنگی بهتر و بیشتر در جمعیت هلال احمر توسعه می یابد.
همچنین سید امیر آقایی دبیر جشنواره بازارپردازی تهران در انتها جلسه پیشنهاد کرد: هم اکنون که یک نیاز فرهنگی از سمت هلال احمر در حوزه توسعه شخصیت در مفاهیم امداد ونجات اعلام شده است، به این نیاز دو جور می شود پاسخ داد؛ اول بست و توسعه دو شخصیتی که قبلا داشته اید توسط گروه های مرتبط و دوم، گروه های فرهنگی که کاراکترهایی نزدیک به مفاهیم امداد ونجات دارند به جمعیت هلال احمر متصل شوند و با مربی گری متخصصان این جمعیت، محصولات فرهنگی مورد نیاز جمعیت را توسعه دهند.

1400/03/10
11:44:36
0.0 / 5
80
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی