جمال شورجه:

به كارنامه سینمایی خود ۱۵ می دهم

به كارنامه سینمایی خود ۱۵ می دهم جمال شورجه با بیان اینکه اگر انقلاب نمی شد وارد سینما نمی شد، اظهار داشت: به کارنامه سینمایی خود نمره ۱۵ می دهم. از نظر ساختار هنوز به آن چیزی که دلم می خواست، نرسیده ام و از نظر خودم کم گذاشته ام.


به گزارش دست و هنر به نقل از ایسنا، موزه سینمای ایران در ادامه سلسله گفت وگوهای تاریخ شفاهی خود با جمال شورجه کارگردان، نویسنده و تهیه کننده سینما به گفتگو نشسته است که بخش هایی از آن در ادامه می آید.
جمال شورجه با اشاره به اینکه از کودکی به سینما علاقه مند بوده است، اظهار داشت: من و برادرم بزرگترم به سینما بسیار علاقه داشتیم. در سال ۱۳۴۰ در زنجان صاحب یک سینما آشنا بودیم و برخی فیلمها را حتی ۱۰ بار می دیدم. البته برادر بزرگترم بیشتر مشتاق بازیگری بود و به واسطه او من به سینما علاقه مند و وارد این حوزه شدم.
شورجه اشاره کرد: در دوران دبستان و دبیرستان زیاد نقاشی می کردم بنا بر این در دانشگاه در رشته گرافیک قبول شدم و در همان زمان وارد انجمن اسلامی شدم. دوستان زیادی در آن جا پیدا کردم و زمانی که امام (ره) وارد ایران شدند اغلب نقاشی ها و پلاکاردهای ورود امام از فرودگاه تا بهشت زهرا را ما نقاشی و خطاطی کرده بودیم.
او درباره ورودش به حوزه فیلم سازی توضیح داد: از سوی مدرسه عالی شهید مطهری فراخوان داده بودند و در آن زمان امامی کاشانی سرپرست آن جا بود که تا زمانی که دانشگاه ها تعطیل هستند علاقه مندان سینما بتوانند فیلمسازی بخوانند. ما هم که رشته هنر می خواندیم بیشتر علاقه مند شدیم و برای آموزش فیلم سازی به این دوره ها رفتیم. حدود ۱۰۰ نفر از انجمن های اسلامی بودیم که در این کلاس ها که تحت عنوان مرکز اسلامی آموزش فیلم سازی در باغ فردوس بود شرکت کردیم.
شورجه درباه نخستین کار تصویری اش اظهار داشت: یادم می آید روزی به دفتر محسن علی اکبری رفتم که می خواست فیلمی به نام «روزنه» بسازد. فیلم نامه را خواندم و پذیرفتم و من را به واحد جنگ شبکه یک سیما معرفی کردند. «روزنه» را در منطقه جنگی ساختیم که کار سختی بود اما از تلویزیون پخش گردید و مورد استقبال قرار گرفت.
او افزود: در همان سال ها با علیرضا داوودنژاد از راه زنده یاد رسول ملاقلی پور آشنا شدم که من را به خانه شان برای خواندن فیلمنامه دعوت نمودند تا درباره فیلمنامه بحث و نقصها را برطرف نماییم.
جمال شورجه در پاسخ به سوال محمود گبرلو (منتقد- کارشناس سینما) در خصوص اینکه چطور به این نتیجه رسیدید که می توانید تاریخ عاشورا را در سینما به نمایش درآورید؟ پاسخ داد: من معتقدم تمام تاریخ عاشورا را نمی توان به تصویر کشید بلکه میتوان نقبی به این رویداد مهم زد. ضمن اینکه من بر مبنای دیدگاه اعتقادی خودم فیلم می سازم.
شورجه در ادامه خاطرنشان کرد: سینما قرن ها است که در همه دنیا جایگاه خویش را باز کرده است و علاقه مندان زیادی دارد. در دوران دانشگاه بر سر این مورد که فرم و تکنیک می تواند در خدمت محتوا باشد، تحقیقات زیادی انجام دادیم.
وی با اشاره به اینکه به کارنامه سینمایی خود نمره ۱۵ می دهد، اظهار داشت: از نظر ساختار هنوز به آن چیزی که دلم می خواست، نرسیده ام و از نظر خودم کم گذاشته ام.
شورجه با اشاره به اینکه تلاش کرده دیدگاه ها و عقاید اسلامی خویش را به مردم منتقل کند، اظهار داشت: اگر انقلاب نمی شد وارد سینما نمی شدم و همان رشته گرافیک را دنبال می کردم چونکه من با دیدگاه امام (ره) وارد سینما شدم. ایشان از همان نخستین روزی که وارد ایران شدند و به بهشت زهرا رفتند درباره سینما گفتند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم» چیزی که امام فرمودند درواقع محتوای سینما بود که ایشان را برآشفته بودند و این جمله را گفتند.
او درباره دیدار خود با مقام معظم رهبری هم اظهار داشت: رهبری اعتقادشان بر این است که باید سینما را گسترش دهیم تا بتوانیم طیف بیشتری را به خصوص در جهان اسلام جذب نماییم چونکه آنها سینما ندارند و ما باید به آنها دراین زمینه کمک نماییم.
جمال شورجه متولد ۱۳۳۳ در زنجان است و فیلم هایی همچون «سی و سه روز»، «وعده دیدار»، «باشگاه سری»، «خلبان»، «دایره سرخ»، «عبور از خط سرخ»، «حماسه مجنون»، «لبه تیغ»، «عملیات کرکوک»، «شب دهم» و «روزنه» را در کارنامه هنری خود دارد.




1400/03/27
17:13:29
0.0 / 5
255
تگهای خبر: آموزش , انجمن , بازی , بازیگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی