سومین نشست سلسله رویدادهای فرنو در خبرگزاری مهر برگزار شد

برخی فعالان فرهنگی فهم درستی از درآمدزایی ندارند

برخی فعالان فرهنگی فهم درستی از درآمدزایی ندارند به گزارش دست و هنر یوسفوندی مدیر عامل تم عنوان کرد: رویکرد ما بالفعل کردن ایده ها و پیوند ˮمنتورینگˮ با افراد خلاق و کشف استعداد و بیرون کشیدن توانایی آنها و بکارگیری بر بستر بازارپردازی است.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر سومین نشست هماهنگی سلسله رویدادهای پیوند فرهنگی فرنو با حضور مدیران و عوامل اجرائی آن در خبرگزاری مهر برگزار شد، در این جلسه سید امیر آقایی دبیر جشنواره بازار پردازی تهران بعنوان میزبان و مجری جلسه به ایراد سخن و تشریح این جشنواره-رویداد پرداخت و شرح مختصری درباب این رویداد عنوان و گفت، این جلسه به مناسبت رویداد نوشت افزار فرنو برگزار می گردد و عملاً مقرر است بوسیله مسیر رویدادهای فرنو به یک مرچندایزینگ فرهنگی برای توسعه کسب وکارها با ایجاد بستر جذب فعالان اقتصادی در زمینه فرهنگ و مشارکت آنها در این امر برای سرمایه گذاری و پرداخت ایده فرهنگی در فضای تجاری و صنعتی برسیم.
وی در ادامه اشاره کرد: این رویداد یک هم رسانی فرهنگی برای ایجاد مرچندایزینگ فرهنگی است و در جشنواره به دنبال این هستیم که زمینه جذب منابع مالی و اقتصادی را تامین نماییم که فعالان این حوزه نیز با ما همگرا شوند، مسیر طی شده ما از اردیبهشت ۱۴۰۰ با شخصیت پردازی شروع شد و در ادامه فرنو بازی، اسباب بازی و عروسک انجام شد و حالا روی بحث نوشت افزار تمرکز داریم که قرار بود در شهریور ماه به نتیجه برسیم اما به جهت شرایط کرونا رسیدن به آن قدری طولانی شده است.



آقایی ادامه داد، گام هایی که در این رویداد برداشته شده و خواهد شد بحث آموزش افراد و مجموعه ها، پرورش مربی، ایجاد تیم های ارائه و در نهایت تولید و خروجی نهایی! بوده است که برای این منظور جلساتی داشتیم با مدیران صندوق نوآوری ریاست جمهوری و سازمان تبلیغات اسلامی برای ارائه نهایی خود و بعد از آن تعاملاتی با تهیه کنندگان ارشد و فعلان فرهنگی را پیگیری کردیم و نتیجه آن همرسانی تیم ها بوده و برخی از مجموعه ها که اعلام نیاز کردند با تیم های ما جلساتی را برگزار کردند و در این بین ۲۸ تیم ثبت نام داشتیم که وارد سیکل آموزش و ۱۱ تیم وارد سیکل تربیت مربی شدند و به ارائه اصلی رسیدن و پس از آن نیز تعاملات با مجموعه ها و تهیه کنندگان ارشد در حال انجام می باشد. و یک دوره هم تعامل همزمان مربی و آموزش برای ارائه نهایی در ۶ مهرماه در صندوق نوآوری ریاست جمهوری خواهد بود.
وی که بعنوان مجری کارشناس در این جلسه حضور داشت اضافه کرد: در این جلسه درباب اهمیت مرچندایزینگ فرهنگی و نقش آن در اقتصاد فرهنگی صحبت و نقش صنعت نوشت افزار در توسعه مرچندایز را بحث و در این رویداد درباب تعامل میان فعالان فرهنگی و تهیه کنندگان ارشد و چالش های بین آنرا بررسی خواهیم کرد. آقایی سپس به معرفی سه تن از فعال این حوزه پرداخت و در ادامه سوالاتی از آنها پرسید،




*برخی فعالان فرهنگی فهم درستی از درآمدزایی ندارند
محمد مهدی ایزدخواه مدیر عامل مؤسسه پژوهشی اقتصاد فرهنگ که زمینه فعالیت پژوهشی در زمینه اقتصاد فرهنگ از جنس آماری، میدانی و فضاهای تحقیقاتی مدلهای کسب وکار و نیز سابقه فعالیت درباب نوشت افزار اسلامی ایرانی را دارد در پاسخ به سوال آقایی درباب نحوه تفهیم این فضای تعاملی و چند سویه بر بستر مرچندایز برای تولید کنندگان، مؤلفان و فعالان حوزه اقتصاد فرهنگ اظهار داشت: بسیاری از فعالان حوزه کسب وکار و فرهنگ، مدل و پروسه کسب و کارشان معین نمی باشد، انگیزه و ایده شاید داشته باشند ولی چون ابعاد مختلف این کسب وکار را نمی داند و مخاطب شناسی و فهم درستی از نحوه درآمدزایی آن ندارند، برای همین در مقطعی متوقف و یا به بن بست می رسند، در زمینه فرهنگی این قضیه پیچیده تر است، قبلاً در پروسه تجاری نظریه بیزینس پلن بود و جدیداً بیزینس مدل شده است، چون بیزینس پلن برای برخی کسب و کارهای صنعتی و تجاری صرف پاسخگو بود اما برای سایر حوزه ها و خاصه حوزه فرهنگ و تولیدات فرهنگی نیازمند بیزینس مدل هستیم!
وی افزود: چون در زمینه اقتصاد فرهنگ گاهی فروش محصولی وجود ندارد و راه کسب درآمد متفاوت می باشد، بطورمثال بسیاری از خبرگزاری های دنیا مانند گاردین باتوجه به اعتبار و جایگاهی که دارند مدل کسب درآمدی شان بصورت "دونیشن" و از مخاطب طلب حمایت مالی در قبال تولید محتوا و اقبال از آن می کنند. باید مدل کسب وکار برای تهیه کننده و مجموعه تولیدی آن مشخص باشد. به عبارتی یعنی خلاقیت، ایده، زمان و آگاهی همه جانبه نسبت به کسب وکار در تمام ابعاد آن با رویکرد های نوین و تعاملی لازمه این امر است، ایزدخواه در ادامه اضافه کرد، کسب و کارهای موفق در دنیا یک پروسه طولانی را طی کرده اند و ما نمی توانیم در الگوگیری زمان را در نظر نگیریم، ضمن این که تولید محتوا بر بستر مرچندایز نیازمند ایجاد شبکه های تعاملی گوناگون چند وجهی در امتداد هدف تولید است.
این مسئله یکی از راه های تامین مالی و گسترش فعالیت برای افرادی مانند بلاگرها، برنامه نویس ها، موزیسین ها و… بشمار می رود. این معامله، نوعی معامله برد-برد تلقی می شود. معامله ای که در آن دو طرف، قبل از معامله سود خودرا کسب کرده اند. یادتان نرود که حمایت مالی صدقه نیست؛ یعنی اگر از کاری که شخصی انجام می دهد رضایت ندارید، دوستش ندارید، لازمش ندارید و اصولاً دلیلی برای دونیت کردن به او ندارید، می توانید این کار را انجام ندهید. ولی وقتی دونیت کردید، آنرا به حساب صدقه نگذارید. بگذارید به حساب دستمزد کاری که مدت زیادی برای آن زحمت کشیده تا سایر افراد بتوانند آنرا دریافت کرده و از آن استفاده کنند.
خیلی از فعالان حوزه کسب وکار و فرهنگ، مدل و پروسه کسب و کارشان معین نمی باشد، انگیزه و ایده شاید داشته باشند ولی چون ابعاد مختلف این کسب وکار را نمی داند و مخاطب شناسی و فهم درستی از نحوه درآمدزایی آن ندارند، برای همین در مقطعی متوقف و یا به بن بست می رسند
*تجاری سازی فراگیر در محتوا
مهدی یوسفوندی مدیر عامل مرکز نوآوری تجاری سازی «تم» که فعالیت اصلی او تجاری سازی محتوا است و ایجاد زمینه برای تیم های نوآور! در پاسخ سوال آقایی درباب اثر و کیفیت ایجاد حرکت در زنجیره تیم ها و تعاملاتشان با تهیه کنندگان ارشد توسط منتورها اظهار داشت: در تم تجاری سازی محتوا را فراگیر جلو برده ایم اما نگاه تخصصی تری روی محتوا داشته ایم و آنرا به سمت کودک و نوجوان برده ایم! و در این عرصه دو نوع کسب وکار و محصول وجود دارد که یک نوع آن در حلقه اولیه مرچندایز و محتوا ساز هستند و دسته دیگر در حلقه های میانی و پایانی این زنجیره هستند که به طور معمول از محتواها استفاده می نمایند و سوال شما درباب حلقه اول است که قابلیت مرچندایز دارند و در نتیجه می توانند محتوا تولید کنند که در این بین محتواهای چند بعدی و چند محصول است و محتواهایی هم می باشد که یک بعد و یک وجهی هستند و بسیاری از مؤلفان ما هم اکنون متأسفانه تک بعدی کار می کنند و ریسک ورود به فضاهای چند بعدی برای تولید محتوا را ندارند، تلاش ما در تم ایجاد بستر تعاملی زنجیره ای چند بعدی با بکارگیری چند متخصص در حوزه های مختلف برای ایجاد یک محتوا با چند وجه است.
وی در ادامه افزود بسیاری از افراد هستند که زمینه مدیریتی بالقوه برای فعالیت چند وجهی و خلاقانه دارند اما بهر دلیلی تبدیل به بالفعل نمی گردد و رویکرد ما در «تم» بالفعل کردن آن با پیوند "منتورینگ" با این افراد و کشف استعداد و بیرون کشیدن توانایی آنها و بکارگیری بر بستر مرچندایز است.



* تولید محتوا با ایده های جدا از دید حاکمیتی باید جلو برود
محمد رضا بیاتی مدیر عامل شرکت نمو ایرانیان با برند آموزشی نموبال (فضای آموزشی با سبک های نوین در صنایع فرهنگی) در پاسخ به سوال آقایی که درباب پروسه آموزشی پرسید، اگر زنجیره فرهنگی باشد چقدر مؤثر خواهد بود اظهار داشت: نظام آموزشی سنتی باید متحول بشود و لازمه این تغییر پروسه آموزشی از پایه است، و باید فضای دیکتشین و محفوظات یکسویه به دیپلرنینگ و فضای تلفیقی تبدیل گردد و این میسر نمی گردد مگر تغییرات اساسی در پروسه آموزشی و استفاده از چندین ابزار در کنار هم برای آموزش! یعنی باید با چند محصول نوآورانه اشتیاق دانش آموز را برای یادگیری بالا برد و هدف آموزش صرف نیست بلکه برای توسعه پایدار باید تحولاتی در سندهای بالادستی رخ دهد و ما به فضایی برسیم که فراتر از صرف آموزش پیش برویم و در چند بعد همزمان آگاهی بخشی را در فرد بالا ببریم.

وی در ادامه در پاسخ سوال آقایی مبتنی بر جایگاه و کارکرد نوشت افزار با سازوکار مرچندایزینگ در زمینه آموزش های نو اینطور پاسخ داد: مجموعه نموبال یک مجموعه عملیاتی در تمام ابعاد و مناطق جغرافیایی ست و باید گفت در بحث مرچندایز اگر نگاه نگاهی عمیق و چند وجهی نباشد موفقیت غیرممکن است و نمی توان مؤثر بود. ما در مجموعه خود به دنبال نگرش های آموزشی بر پایه نمود چند بعدی محتوا هستیم و طبیعتاً نوشت افزار هم یک حلقه و پازل مهم این سازوکار است که برای رسیدن به یک محتوا و تولید متعالی نیازمند قدرت و قوت باقی حلقه ها در زمینه منرچندایز است که با همرسانی بتوانند یک کاراکتر و سوژه را به خوبی در نوشت افزار عملیاتی کنند تا هم برای مخاطب کودک و نوجوان مؤثر باشد و هم در کنارش پازل های دیگر آموزشی و تربیتی تکمیل شود، مشکل در بحث تولید محتوا و دغدغه مندی فرهنگی این است که بطورمثال در ماجرای الگو سازی در نوشت ابزار فقط به یک بخش از زنجیره مفهومی توجه می شود و سایر المان های فرهنگی آن در مرچندایز مغفول می ماند و با یک نگاه حاکمیتی نسبت به ماجرا و عدم توفیق در فروش یک محصول موجب ایجاد یک سیکل معیوب خواهد شد و زنجیره نوآوری با مانع و سرخوردگی مواجه می شود و باید اثر حاکمیتی حذف و تولید محتوا با ایده های جدا از دید حاکمیتی و در چند بعد جلو برود.
آقایی حرف خودرا با سوالی مجدد از ایزدخواه ادامه داد و پرسید، صنایع فرهنگی مخصوصاً صنعت نوشت افزار تا چقدر توانسته نوآوری را بپذیرد و همراهی کند و او اینطور پاسخ داد که: نوآوری لازمه رشد و توسعه در تجارت و اقتصاد است و نوشت افزار بعنوان یک محصول مهم و راهبردی می تواند جایگاه اساسی در مرچندایزینگ به خود اختصاص دهد و در این عرصه به شکوفایی ایده و نوآوری برسد تا بتواند بعنوان یک میان ابزار همه ابعاد صنعتی، تجاری و اقتصادی را به حرکت درآورد. و تولید کننده نوشت افزار باید نگاهش را از بعد تولید صرف خارج و به خلاقیت همراه با تولیدات جانبی محصول تغییر دهد.



در ادامه جلسه علی کاشفی پور مدیر مرچندایزینگ در شرکت سام و از همکاران فرنو به نشست اضافه شدند و آقایی ایشان را با طرح یک سوال وارد گفتگو کردند و از وی پرسیدند باتوجه به تیم هایی که در مجموعه وجود دارد و سازوکار و کیفیت طرح ها ما می توانیم به نقاط مثبت و مؤثر برسیم یا هنوز فاصله داریم!؟
* نگاه محتوایی در تولید کننده نوشت افزار به شدت کلیدی است
کاشفی پور این طور پاسخ داد که شروع ماجرا از حوزه فن آوری بود، مشکل جدی که به آن برخوردیم این بود که وقتی معاونت علمی ریاست جمهوری می خواست ورود کند گفتیم این مدل با سایر حوزه های فن آوری متفاوت است و باید سبک دیگری را در پیش گرفت و به سختی توانستیم تفاوت را برای مدیران بالادستی جا بی اندازیم و تبیین نماییم. کوشش های زیادی شده که نگاه صرف تولیدی و تجاری را تغییر دهیم و مراتب فرهنگی و اثربخشی های آن با نمود مرچندایزینگ را نهادینه نماییم، که مدیران، تهیه کنندگان، تولید کنندگان و همکاران این حوزه به همرسانی تولید محتوایی صنعت فرهنگ برسند و در کنار هم فعال باشند و مجموعه های قوی شکل بگیرد، گاهی هم خیلی ها گمان کردند اصل ماجرای مرچندایزینگ را فهمیده و خواستند کار کنند اما یک جاهایی با عدم توجه به همه ابعاد تعاملی و همرسانی به مشکل برخوردند.
یوسفوندی در ادامه جلسه اشاره کرد نگاه محتوایی در تولید کننده نوشت افزار و نیز دید فرهنگی و فرهنگ سازی در بین سایر تولید کنندگان به شدت کلیدی است و این دیدگاه تا حدودی وجود دارد اما نه آنقدر که بتواند تحول اساسی بوجود آورد ولی در تلاشیم به این سمت برویم.
نشست با صحبت های ایزدخواه درباب شیوه تولیدی در جهان با سبک های خاص به انتها رسید و او اشاره کرد: ممکنست یک فعال ایده پرداز، تولید محتوایی در قالب اکشن فیگور داشته باشد و به تنهایی بتواند در عین سودآوری اثرگذاری فرهنگی نیز داشته باشد، یعنی به ظاهر تک بعدی است اما در اصل چند بعد را با یک پروسه شاید از بالا به پایین ایجاد کرده، و در حقیقت شکل گیری از آخر به اول در کسب وکار بر پایه تولید محتوا حاصل شده اما همیشه در این عرصه یک بعدی پیش رفتن موجب توفیق نخواهد شد و لازمه موفقیت تعاملات چند سویه و چندبعدی در بستر مرچندایزینگ است.


منبع:

1400/07/07
09:40:30
0.0 / 5
413
تگهای خبر: آموزش , اسباب بازی , بازی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی