کشف شواهد از قدیمی ترین لباس جهان با قدمت ۱۲۰ هزار سال

کشف شواهد از قدیمی ترین لباس جهان با قدمت ۱۲۰ هزار سال به گزارش دست و هنر باستان شناسان می گویند در غاری در مراکش اشیائی متعلق به ۱۲۰ هزار سال پیش یافته اند که نشان داده است انسان به کمک آنها لباس تولید می کرده است.

به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، لباس بعنوان پوششی برای بدن، نیاز سالهای اختراع پارچه و صنعت نساجی و دوخت و دوز نبوده، بلکه از دیرباز این مساله مورد توجه انسان ها بوده است. یوروزنیوز طی گزارشی از کشف چند هزار ساله می گوید: باستان شناسان می گویند در غاری در مراکش اشیائی متعلق به ۱۲۰ هزار سال پیش یافته اند که نشان داده است انسان به کمک آنها لباس تولید می کرده است.
این اشیاء که در غار کانترابندیر (Contrebandiers) در فاصله ۲۵۰ متری خط ساحلی اقیانوس اطلس در شهر تمارا یافت شده است، قدیمی ترین مدارکی است که ساخت پوشاک توسط انسان های اولیه را نشان می دهند.
گونه ما، یعنی هوموساپین ها یا انسان خردمند، نخستین بار بیشتر از ۳۰۰ هزار سال پیش در آفریقا ظاهر شد و بعد از آن در نقاط مختلف جهان گسترش یافت. دانشمندان می گویند انسان های اولیه پیش از خروج از آفریقا لباس می پوشیده اند که نشان از تکامل فرهنگی و شناختی آنها دارد.
دانشمندان در این غار ۶۲ ابزار ساخته شده از استخوان حیوانات پیدا کرده اند. الگوی بریدگی روی استخوان های روباه، شغال و گربه وحشی که در این غار به دست آمده نشان داده است این حیوانات برای گوشت شان پوست کنده نشده اند، بلکه هدف انسان های اولیه جدا کردن پوست آنها به صورت یکپارچه و برای تولید لباس بوده است.
استخوان های گاو وحشی و طریقه برش های روی آن هم نشان داده است که احتمالاً گوشت آنها خورده شده و از پوست شان برای تهیه چرم استفاده شده است.
ابزارهای به دست آمده صیقل داده شده و برای تراشیدن پوست و جدا کردن بافت های چربی و گوشتی جانوری با دقت بالا جهت تولید خز بسیار مناسب هستند. در بین این آلات و ابزار، دندان یک نهنگ اسپرم باستانی متعلق به ۱۱۳ هزار سال پیش هم دیده می شود که محققان می گویند علایم سائیدگی روی آن احتمالاً نشان داده است بعنوان ابزاری برای تیز کردن ابزار دیگر مورد استفاده قرار می گرفته است.
امیلی هالت، دیرینه شناس تکاملی در موسسه ماکس پلانک، می گوید: «برای این که بشر بتواند در زیستگاه های سرد دوام بیاورد و گسترش پیدا کند، لباس وسیله ای لازم و ضروری بوده است.»
خز، چرم و سایر مواد پوشاکی طبیعی با گذشت زمان بسیار طولانی فاسد می شوند و به همین خاطر هیچ لباس واقعی تهیه شده از این مواد ماقبل تاریخ در این غار پیدا نشده است.
باستان شناسان می گویند ابزارهای استخوانی به دست آمده از درون این غار، که قدمت آنان به ۹۰ تا ۱۲۰ هزار سال پیش بازمی گردد، شکلی پهن دارند که پوست را سوراخ نمی کنند و حتی امروزه هم برای تهیه پوست چرم و خز استفاده می شوند. انسان های اولیه برای درست کردن آنها سر یک تکه استخوان ساق را می تراشیدند و آنقدر می سابیدند تا حالتی گرد پیدا کند و پوست را هنگام جدا کردن سوراخ نکند.
تا کنون قدیمی ترین شواهدی که از پوشیدن لباس توسط انسان ها یافت شده بود در سیبری و متعلق به ۴۰ تا ۴۵ هزار سال پیش یافت شده بودند.
النور اسکاری، دیرینه شناس تکاملی در موسسه ماکس پلانک، با اشاره به اینکه لباس یک نوآوری منحصر به فرد از جانب بشر است می گوید: «هرچند ما از لباس برای گرم نگه داشتن یا محافظت از پوست مان استفاده می نماییم، اما آنها همینطور استفاده ای نمادین هم دارند. یعنی با عنایت به فرهنگ های مختلف، آنها را می پوشیم تا چیزی را در مورد خودمان بیان نماییم.»
مطالعات ژنتیکی روی شپش لباس نشان داده است پوشاک از ۱۷۰ هزار سال پیش در آفریقا وجود داشته است. محققان می گویند شواهدی در دست است که نشان داده است نئاندرتال ها، که به لحاظ مختصات ژنتیکی بسیار نزدیک به انسان بوده اند، توسط ابزارهای استخوانی در ۵۰ هزار سال پیش لباس تولید می کرده اند.

1400/08/04