در نشست خبری جشنواره؛

جرئیات بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون تشریح شد

جرئیات بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون تشریح شد دست و هنر: گودرزی دهریزی دبیر بیست وسومین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جزییات این جشنواره را در یک نشست خبری تشریح نمود.


به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نشست خبری بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بامداد روز شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون اجرا شد. در این جلسه، مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری، محمد گودرزی دهریزی دبیر جشنواره قصه گویی، قاسم سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل کانون و مسئولان اجرائی جشنواره حضور داشتند. در ابتدای این جلسه مهدی علی اکبرزاده، مدیرعامل کانون ضمن خیرمقدم به خبرنگاران و حاضران در جلسه، کارهای کانون پررورش فکری را مورد پسند خانواده ها و کودکان و نوجوانان عنوان نمود که منجر به شیرینی و زیبایی اخبار می شود. علی اکبرزاده در ادامه با تاکید بر اهمیت قصه و قصه گویی بیان کرد: قصه با فرهنگ و روح ما گره خورده و از کوچک تا بزرگ قصه را دوست داریم. درواقع بسیاری از مسائل را با قصه مطرح و با کمک آن مطالب خودرا آسان تر و شیرین تر به دیگران منتقل می نماییم. قصه انتقال پیام را تسهیل می کند و موجب تقویت خلاقیت می شود، بدین سبب در جان مخاطب خواهد نشست.
وی ادامه داد: وقتی قصه ای گفته می شود مخاطب در ذهن خود برای آن محتوا، تصویرسازی و متناسب با علایقی که دارد شخصیت های قصه را تجسم می کند. به همین جهت؛ قصه موضوع بسیار شیرینی است و چه بسا با شنیدن قصه ها، هنرمندان، اندیشمندان و نویسنده های جدید متولد شوند. مدیرعامل کانون با اشاره به برگزاری مجازی جشنواره بیست وسوم قصه گویی اظهار داشت: حدود ۲۷هزار اثر به جشنواره رسید و در این پروسه مرحله اول کاملا بصورت مجازی و بوسیله ارسال فیلم انجام شد. سپس مرحله منطقه ای را بصورت مجازی و زنده داشتیم، به گونه ای که قصه گویان در محل خود به شکل مجازی قصه گویی داشتند و داوران بصورت حضوری و متمرکز در تهران آثار را داوری کردند. تعامل خوب میان داوران و قصه گوها از اتفاقات خوب این برگزاری مجازی بود. وی افزود: داوری آثار ابتدا در مرحله استانی، سپس منطقه ای و بعد بین الملل انجام شد و بخش نهایی جشنواره ۲۵ تا ۳۰ آذر بصورت حضوری و کاملا محدود در تهران برگزار و بوسیله فضای مجازی برگزار و پخش خواهد شد. علی اکبرزاده یکی از نکات مثبت برگزاری مجازی جشنواره را ایجاد فضای رسانه ای اثرگذار عنوان نمود و افزود: خیلی از علاقه مندان توانستند بوسیله فضای مجازی جشنواره را دنبال کنند. همین طور ارتباط مجازی امکان بهره مندی از داوران خارج از تهران را نیز فراهم نمود و عده ای بدون حضور فیزیکی برای داوری آثار حضور داشتند. مدیرعامل کانون با اعلان اینکه قصه گویی یکی از ویژه برنامه های خاص کانون پرورش فکری است، اظهار داشت: در ایران جشنواره ای موازی جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری نداریم و امیدواریم جشنواره قصه گویی همچنان ادامه و توسعه داشته باشد. جشنواره قصه گویی در سطح بین الملل نیز جایگاه خودرا پیدا کرده است و در این دوره از پنج قاره شرکت کننده داشتیم که تقاضای حضور فیزیکی داشتند و این نشان دهنده استقبال از جشنواره است. وی ادامه داد: بیست ویک قصه گوی خارجی به مرحله نهایی راه پیدا کردند و آثار خودرا بصورت مجازی ارائه دادند. علی اکبرزاده درباره تغییرات این دوره از جشنواره قصه گویی اشاره کرد: سنجه های داوری مورد بازنگری قرار گرفت و با تغییراتی که داشت آثار با کمترین اشکال مورد بررسی قرار گرفت. همین طور از اتفاقات قابل توجه بیست وسومین دوره جشنواره قصه گویی اضافه شدن چند بخش جدید به جشنواره بود؛ «قصه گویی به زبان اشاره»، «جستارنویسی» و «پادکست» بخش جستارنویسی سبب شد بحث پژوهش مطرح شود و به همین دلیل مجموع جستارهای رسیده به جشنواره در قالب کتابی با عنوان «قصه جو» منتشر خواهد شد. مدیرعامل کانون در آخر صحبت های خود از رونمایی پوستر بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی در مراسم اختتامیه جشنواره آگاهی داد و از رسانه ها برای پوشش هرچه بهتر این دوره از جشنواره دعوت به همکاری کرد. در ادامه این جلسه محمد گودرزی دهریزی دبیر بیست وسومین جشنواره قصه گویی کانون با اعلان اینکه جشنواره در دو بخش اصلی و الحاقی کار خودرا آغاز نموده اظهار داشت: بخش اصلی جشنواره شامل قصه هایی است که در بخش «ملی»، «بین المللی»، «آیینی سنتی»، «زبان اشاره»، «صوتی یا پادکست» و «۹۰ ثانیه ای» ارائه می شود که البته روی این نام گذاری ها نقدهایی وجود دارد و درحال بررسی دقیق تر هستیم تا در شیوه نامه اجرائی جشنواره بعدی از اسامی دقیق تری استفاده نمائیم. دهریزی اضافه کرد: اما بخش بعدی بخش الحاقی و بسیار مهم جشنواره است. بطور طبیعی جشنواره ای با این قدمت و بزرگی نمی تواند از روند دانش در حوزه قصه گویی غفلت کند بنا بر این این فکر و ایده اجرا شده که قصه گویی همراه با دانش قصه گویی رشد کند و بخش علمی با همین هدف به راه افتاده است. وی اشاره کرد: در فراخوانی که کانون منتشر نمود تمام قالب ها مثل مقالات علمی پژوهشی، کتاب ها، جستارنویسی ها و پایان نامه های دانشجویی که موضوع آن قصه گویی است به دبیرخانه ارسال شوند و پس از بررسی در آیین پایانی جشنواره از پژوهشگرانی که کار پژوهش قصه گویی را دنبال می کنند قدردانی خواهد شد. دبیر جشنواره بیست وسوم در ارتباط با روند برگزاری جشنواره تاکید کرد: روند جشنواره بیست وسوم با بیست ودو دوره گذشته به سبب ماهیت مجازی بودن آن کاملا متفاوت می باشد. در دوره های گذشته اینگونه بوده که تمام قصه گوها می آمدند در مرحله استانی قصه خودرا اجرا می کردند، گلچین می شدند و به مرحله منطقه ای می رسیدند و باردیگر پس از رقابت در این مرحله به بخش نهایی می رسیدند و در این مرحله هم پس از اجرا از برگزیدگان قدردانی می شد، اما در جشنواره بیست وسوم در ابتدا تمام آثار به شکل فیلم ارسال شد و بعد، اجرای زنده مجازی داشتند و در مرحله آخر برگزیدگان به تهران می آیند و بصورت زنده قصه های خودرا اجرا می کنند. گودرزی دهریزی در ادامه اضافه کرد: در این جشنواره تلاش زیادی شده که در هر مرحله یک قدم به واقعی تر شدن اجراها نزدیک شویم. وی در ارتباط با شرکت کنندگان بخش های مختلف اظهار داشت: در بخش بین الملل، ۱۹ قصه گوی داخلی و ۲۱ قصه گوی خارجی حضور دارند که داخلی ها حضور فیزیکی دارند و در بخش خارجی نیز فیلم ها از قبل ارسال شده و داورها این فیلم ها را داوری می کنند. همین طور در بخش قصه های ملی ۲۶ قصه در این بخش اجرا می شود که در یک روز مجزا در جشنواره داوری خواهد شد. دبیر جشنواره اشاره کرد: بخش بعدی که در جشنواره حضور دارد و بصورت مجزا در یک روز داوری می شود، بخش آیینی سنتی است که متشکل از سه گونه پرده خوانی، نقالی و شمایل گردانی است. قصه گویی به زبان اشاره نیز از دیگر بخش هایی بود که دهریزی به آن اشاره نمود و اظهار داشت: قصه گویان با زبان اشاره امسال بصورت مستقل در جشنواره با چهار قصه گو حضور پیدا کرده و جنبه آزمایشی دارد و ما امیدواریم که در جشنواره های آینده فراگیر شود و قسمتی از شیوه نامه جشنواره را به خود اختصاص دهد. ایشان سپس اظهار داشت: بخش غیررقابتی نیز بعنوان بخش کوچکی امسال به جشنواره اضافه شده است که در طول تمام داوری های مرحله منطقه ای افرادی بودند که اجراهای ویژه ای داشتند اما با فرم داوری جشنواره مغایرت داشتند و سفارش داوران این بود که این آثار حتما در جشنواره حضور داشته باشند، بااینکه جز برگزیدگان ما نیستند. وی تاکید کرد: بخش غیررقابتی از اهمیت بالایی برخوردارست خصوصا در بخش بین الملل، من بعنوان دبیر این جشنواره معتقدم می توان از دوره های آینده بخش بین الملل را غیررقابتی برگزار کرد چون خیلی از شرکت کنندگان خارجی به خاطر رقابتی بودن در جشنواره شرکت نمی کنند. در اختتامیه، برگزیدگان قصه های ۹۰ ثانیه ای، قصه های صوتی و پادکست قصه گویی که طی سه مرحله داوری شده اند معرفی می گردند. دبیر جشنواره قصه گویی اشاره کرد: یکی از تفاوت های این جشنواره با گذشته این است که تمام بخش ها تفکیک شده و هر بخش بصورت مجزا داوری می شود. وی همین طور در مورد بخش های شگفتانه و جدید جشنواره اظهار داشت: قصه های صوتی و بخش ۹۰ ثانیه ای از بخش هایی است که در دوره قبل اضافه شده و جزو ایده های خیلی خوب بوده است. امسال نیز بخش پادکست قصه گویی به جشنواره اضافه شده که امیدوار هستم ادامه دار باشد. او در آخر به اضافه شدن بخش نقد و بررسی قصه ها اشاره نمود و اظهار داشت: پس از اجرای قصه ها در یک بخش دیگر یک گروه نقد و بررسی به همراه قصه گویان به گفت و گو می پردازند و چون بحث داوری در آن مطرح نیست می تواند بسیار آموزنده باشد. در آخر این جلسه مدیرعامل کانون و دبیر بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی به سوال های خبرنگاران پاسخ دادند. مرحله پایانی بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا ۱۴۰۰ انجام می شود.


منبع:

1400/09/27
11:57:08
0.0 / 5
838
تگهای خبر: آثار , جشن , جشنواره , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی