مركزیت زدایی از صنعت سرگرمی؛

تاثیر ان اف تی بر آینده بازی سازی و موسیقی

تاثیر ان اف تی بر آینده بازی سازی و موسیقی ان اف تی فرصت های درآمدزایی قابل توجهی را در صنعت سرگرمی ایجاد می کند، اما به همان اندازه هم برای دروازه بانان فعلی تهدیدزا است.



گروه فرهنگ و اندیشه: اِن اِف تی یکی از واژه های داغ و پر سروصدای ۲۰۲۱ بوده (به گزارش ویژه‌ی بخش وی آی پی ورایتی انتشار یافته در ۱ نوامبر رجوع کنید) و همچنان هم هم از نظر سروصدا و هم فروش به رشد خود ادامه می دهد.
در یک ماه اخیر، بیشتر از ۳ میلیارد دلار ان اف تی مبتنی بر ۱۰ بلاکچین به فروش رسیده که بیشتر از نیمی از آن (معادل ۱.۷ میلیارد دلار) در بستر اتریوم قرار داشته است.
علی الظاهر این صنعت جدید (صنعت مرکزیت زدایی) دارای مجوز چاپ پول است و در این راستا تعداد روزافزونی از ابرشرکت ها درحال بررسی ورود به بازار آن هستند. در سه ماهه‌ی سوم سالجاری، اَمثالِ دبلیو دبلیو ای و الکترونیک آرتس، به طور مشخص به راهبردهای خود در حوزه ان اف تی اشاره کرده و در تعمیق علاقه مندی خود به این فضا به شرکت ها و سازمان هایی نظیر فاکس، وارنرمدیا، لایو نوشن انترتینمنت، وارنر میوزیک، اِن اِف اِل (سازمان لیگ فوتبال آمریکایی)، و اِن بی اِی (سازمان لیگ بسکتبال آمریکا) ملحق شدند.
علاقه مندی به ان اف تی فراتر از ایجاد مسیر جدیدی برای کسب درآمد است. در خیلی از صنایع سرگرمی، ان اف تی به معنای بازطراحی بنیادین ساختار قدرت، بریدن دست واسطه ها، و فراهم سازی ظرفیتی برای هنرمندان به منظور دریافت سهم بزرگ تری از سود حاصل از فروش محصولات هنری شان است.
ان اف تی به هنرمند و تولیدکنندگان محتوا امکان می دهد تا از نخستین فروش محصول، بیشترین سهم را ببرند (حدود ۸۰ درصد)، و بابت فروش های بعدی هم حق التولید محتوا در قراردادهای هوشمند تعریف شده و از راه آن پرداخت می شود.
حتی شرکتی همچون ای اِی (الکترونیک آرتس) با عناوین سالیانه ای نظیر «فیفا»، «ان اچ ال»، و «مادِن ان اف ال»، به دنبال کنار گذاشتن الگوی فعلی خود (فروش دی اِل سی) و رفتن به سراغ نقطه مقابل آن، یعنی ان اف تی است. در الگوی دی اِل سی، بازی بازها برای قفل گشایی بازیکنان جدید در بازی های ورزشی به منظور ساختن ترکیب رؤیایی شان، یا باز کردن قفل اسکین ها، و تجهیزات و اسلحه های متنوع در بازی های غیر ورزشی، هزینه پرداخت می کنند، اما این هزینه — که درآمد سرشاری را نصیب بازی سازان می کند — قابلیت انتقال بین بازی های مختلف را ندارد.
در طرف، بازی های مبتنی بر الگوی ان اف تی مثل «اَکسی اینفینیتی»، «متاوارز»، و «سندباکس 3D»، این امکان را برای بازی بازها فراهم می آورد تا بتوانند خریدهایشان در بازی را الی الابد نگه دارند، ان اف تی شان را به رمزارز تبدیل کنند، یا حتی در بعضی موارد ارزش آیتم هایی که خریده اند بالاتر برود. این الگو به «درآمدزایی از بازی» مشهور شده و بهترین راه برای فهم آن، تصور مسیرهایی است که از راه آنها، بازی بازها می توانند کاراکترها و اسلحه های شان را اصطلاحاً لِوِل آپ کرده و ایکس پی بدست بیاورند.

بازی سازان و پلت فرم های بازی های ویدئویی بیشترین تمرکزشان را در زمینه «درآمدزایی از بازی» خواهند گذاشت، چونکه از این طریق قادر خواهند بود از تمام آیتم های قابل فروش شان اهرم فشار ساخته و بهای بیشتری طلب کنند. اینکه این الگو بتواند سقوط بالقوه درآمد سالانه از فروش دی ال سی را جبران کند، هنوز در هاله ای از ابهام است، مگر آن که بازی سازان خریدهای گذشته بازی بازها را به آپدیت های سالانه شان اضافه کنند (تصور کنید که بتوانید کریستیانو رونالدو سال ۲۰۲۲ را به نسخه «فیفا ۲۰۳۴» انتقال بدهید)
صنعت موسیقی هم آبستن دگرگونی است؛ ان اف تی بستری فراهم خواهد نمود تا هنرمندان حوزه موسیقی بدون بستن قرارداد با کمپانی های بزرگ و قرار گرفتن در معرض سانسور، بتوانند با عرضه آثارشان امرار معاش کنند. یک مثال خوب در این حوزه، رپری به نام لاتاشا است که بعد از تجربه اَش با کمپانی های موسیقی، تصمیم به فعالیت مستقل گرفت و ان اف تی را بعنوان سازوکار توزیع آثارش برگزید.
در مه ۲۰۲۱، نماهنگ لاتاشا به نام «ماکدا ورس» روی پلت فرم زورا ۲.۵ اتریوم فروخت (معادل ۱۱.۳ هزار دلار در آن زمان). متعاقباً این اثر با رقم ۱۱۱۱ اتریوم (۴.۹ میلیون دلار) برای فروش مجدد قرار گرفت، که برپایه بندهای قرارداد هوشمند اولیه، ۳۰ درصد از آن نصیب این هنرمند و همکارانش شد.
این رقم بسیار بالاتر از پولی است که کمپانی های سودجو به هنرمندان می دهند، و این امر سبب می شود هنرمندان بیشتری بتوانند با فروش آثارشان امرار معاش بهتری داشته باشند و در نهایت طبقات پایین تر جامعه هم حقیقتاً از سرریز سرمایه بهره مند شوند.
ان اف تی فرصت های درآمدزایی دیگری هم فراهم می آورد. جاستین دیوید بلا با نام هنریِ 3lau هنرمند ژانر الکترونیک دنس، درآمد پخش اینترنتی آثارش را از راه ان اف تی با طرفدارانش سهیم شد، که با این کار طرفداران او تشویق شدند برای بالا رفتن سود خودشان، تا جایی که می توانند آثار او را نشر داده و تبلیغ کنند.
لاتاشا هم در فرآیند فروش «ماکدا ورس» از راه سرویسی به نام پارتی بید از این الگوی تقسیم درآمد ان اف تی بهره گرفت. پارتی بید این امکان را فراهم می آورد تا تعداد افراد گسترده تری از راه ان اف تی مالکیت بخشی از محتوا را بدست بگیرند و باقی قیمت اثر هم از جانب خریداران تأمین می شود.
کاملاً قابل پیشبینی است که کمپانی های بزرگ موسیقی هم از ان اف تی استقبال کنند. اصلاً دور از تصور نیست که کمپانی های بزرگ هم در همین مسیر قدم گذاشته و بخواهند از مجموعه های بزرگ نماهنگ هایشان پول سازی کنند؛ البته این احتمال هم وجود دارد که قیمت هایشان را بالاتر از حد معقول تعیین کنند و خودشان سد راه موفقیت شان شوند.
در مجموع ان اف تی فرصت های درآمدزایی قابل توجهی را در صنعت سرگرمی ایجاد می کند، اما به همان اندازه هم برای دروازه بانان فعلی تهدیدزا است. متاورس هنوز از طریق نرسیده، و به احتمال بسیار زیاد ان اف تی در آینده نقش مهمی ایفا خواهد کرد، و البته که دگرگونی های فعلی به هیچ وجه آخرین موجی نخواهد بود که ان اف تی در سراسر صنعت سرگرمی به راه می اندازد.
مترجم: محمد مهدی کائینی


منبع:

1400/10/02
11:42:40
0.0 / 5
419
تگهای خبر: آثار , اینترنت , بازی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی