در نشست خبری جشنواره؛

جرئیات بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون تشریح شد

جرئیات بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون تشریح شد به گزارش دست و هنر گودرزی دهریزی دبیر بیست وسومین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جزئیات این جشنواره را در یک نشست خبری شرح داد.


به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نشست خبری بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بامداد روز شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون برگزار گردید. در این جلسه، مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری، محمد گودرزی دهریزی دبیر جشنواره قصه گویی، قاسم سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل کانون و مسؤلان اجرایی جشنواره حضور داشتند. در ابتدای این نشست مهدی علی اکبرزاده، مدیرعامل کانون ضمن خیرمقدم به خبرنگاران و حاضران در جلسه، فعالیتهای کانون پررورش فکری را مورد پسند خانواده ها و کودکان و نوجوانان عنوان نمود که منجر به شیرینی و زیبایی اخبار می شود. علی اکبرزاده در ادامه با تاکید بر اهمیت قصه و قصه گویی بیان نمود: قصه با فرهنگ و روح ما گره خورده و از کوچک تا بزرگ قصه را دوست داریم. درواقع بسیاری از مسائل را با قصه مطرح و با کمک آن مطالب خویش را راحتتر و شیرین تر به دیگران منتقل می نماییم. قصه انتقال پیام را تسهیل می کند و سبب تقویت خلاقیت می شود، ازاین رو در جان مخاطب خواهد نشست.
وی ادامه داد: وقتی قصه ای گفته می شود مخاطب در ذهن خود برای آن محتوا، تصویرسازی و متناسب با علایقی که دارد شخصیت های قصه را تجسم می کند. به همین جهت؛ قصه مبحث بسیار شیرینی است و چه بسا با شنیدن قصه ها، هنرمندان، اندیشمندان و نویسنده های جدید متولد شوند. مدیرعامل کانون ضمن اشاره به برگزاری مجازی جشنواره بیست وسوم قصه گویی اظهار داشت: حدود ۲۷هزار اثر به جشنواره رسید و در این فرایند مرحله اول کاملا به صورت مجازی و از راه ارسال فیلم انجام شد. سپس مرحله منطقه ای را به صورت مجازی و زنده داشتیم، بشکلی که قصه گویان در محل خود به شکل مجازی قصه گویی داشتند و داوران به صورت حضوری و متمرکز در تهران آثار را داوری کردند. تعامل خوب میان داوران و قصه گوها از اتفاقات خوب این برگزاری مجازی بود. وی افزود: داوری آثار ابتدا در مرحله استانی، سپس منطقه ای و بعد بین الملل انجام شد و بخش نهایی جشنواره ۲۵ تا ۳۰ آذر به صورت حضوری و کاملا محدود در تهران برگزار و از راه فضای مجازی برگزار و پخش خواهد شد. علی اکبرزاده یکی از نکات مثبت برگزاری مجازی جشنواره را ایجاد فضای رسانه ای اثرگذار عنوان نمود و افزود: خیلی از علاقه مندان توانستند از راه فضای مجازی جشنواره را دنبال کنند. همینطور ارتباط مجازی امکان بهره مندی از داوران خارج از تهران را هم فراهم نمود و عده ای بدون حضور فیزیکی برای داوری آثار حضور داشتند. مدیرعامل کانون با اشاره به اینکه قصه گویی یکی از ویژه برنامه های خاص کانون پرورش فکری است، اظهار داشت: در ایران جشنواره ای موازی جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری نداریم و امیدواریم جشنواره قصه گویی همچنان ادامه و توسعه داشته باشد. جشنواره قصه گویی در سطح بین الملل هم جایگاه خویش را پیدا کرده است و در این دوره از پنج قاره شرکت کننده داشتیم که تقاضای حضور فیزیکی داشتند و این نشان دهنده استقبال از جشنواره است. وی ادامه داد: بیست ویک قصه گوی خارجی به مرحله نهایی راه پیدا کردند و آثار خویش را به صورت مجازی عرضه دادند. علی اکبرزاده درباره تغییرات این دوره از جشنواره قصه گویی خاطرنشان کرد: سنجه های داوری مورد بازنگری قرار گرفت و با تغییراتی که داشت آثار با کمترین اشکال مورد بررسی قرار گرفت. همینطور از اتفاقات قابل توجه بیست وسومین دوره جشنواره قصه گویی اضافه شدن چند بخش جدید به جشنواره بود؛ «قصه گویی به زبان اشاره»، «جستارنویسی» و «پادکست» بخش جستارنویسی سبب شد بحث پژوهش مطرح شود و بر همین مبنا مجموع جستارهای رسیده به جشنواره در چارچوب کتابی با عنوان «قصه جو» منتشر خواهد شد. مدیرعامل کانون در انتها صحبت های خود از رونمایی پوستر بیست وچهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی در مراسم اختتامیه جشنواره اطلاع داد و از رسانه ها برای پوشش هرچه بهتر این دوره از جشنواره دعوت به همکاری کرد. در ادامه این نشست محمد گودرزی دهریزی دبیر بیست وسومین جشنواره قصه گویی کانون با اشاره به اینکه جشنواره در دو بخش اصلی و الحاقی کار خویش را آغاز کرده اظهار داشت: بخش اصلی جشنواره شامل قصه هایی است که در بخش «ملی»، «بین المللی»، «آیینی سنتی»، «زبان اشاره»، «صوتی یا پادکست» و «۹۰ ثانیه ای» ارائه می شود که البته روی این نام گذاری ها نقدهایی وجود دارد و درحال بررسی دقیق تر هستیم تا در شیوه نامه اجرایی جشنواره بعدی از نامهای دقیق تری استفاده نماییم. دهریزی اضافه کرد: اما بخش بعدی بخش الحاقی و بسیار مهم جشنواره است. به صورت طبیعی جشنواره ای با این قدمت و بزرگی نمی تواند از روند دانش در زمینه قصه گویی غفلت کند بنابراین این فکر و ایده اجرا شده که قصه گویی همراه با دانش قصه گویی رشد کند و بخش علمی با همین هدف به راه افتاده است. وی خاطرنشان کرد: در فراخوانی که کانون منتشر نمود تمام قالب ها مثل مقالات علمی پژوهشی، کتاب ها، جستارنویسی ها و رساله های دانشجویی که مبحث آن قصه گویی است به دبیرخانه ارسال شوند و پس از بررسی در آیین پایانی جشنواره از پژوهشگرانی که کار پژوهش قصه گویی را دنبال می کنند قدردانی خواهد شد. دبیر جشنواره بیست وسوم در ارتباط با روند برگزاری جشنواره تاکید کرد: روند جشنواره بیست وسوم با بیست ودو دوره گذشته به علت ماهیت مجازی بودن آن کاملا متفاوت می باشد. در دوره های گذشته این گونه بوده که تمام قصه گوها می آمدند در مرحله استانی قصه خویش را اجرا می کردند، گلچین می شدند و به مرحله منطقه ای می رسیدند و باردیگر پس از رقابت در این مرحله به بخش نهایی می رسیدند و در این مرحله هم پس از اجرا از برگزیدگان قدردانی می شد، اما در جشنواره بیست وسوم در ابتدا تمام آثار به شکل فیلم ارسال شد و بعد، اجرای زنده مجازی داشتند و در مرحله آخر برگزیدگان به تهران می آیند و به صورت زنده قصه های خویش را اجرا می کنند. گودرزی دهریزی در ادامه اضافه کرد: در این جشنواره تلاش زیادی شده که در هر مرحله یک قدم به واقعی تر شدن اجراها نزدیک شویم. وی در ارتباط با شرکت کنندگان بخش های مختلف اظهار داشت: در بخش بین الملل، ۱۹ قصه گوی داخلی و ۲۱ قصه گوی خارجی حضور دارند که داخلی ها حضور فیزیکی دارند و در بخش خارجی هم فیلمها از قبل ارسال شده و داورها این فیلمها را داوری می کنند. همینطور در بخش قصه های ملی ۲۶ قصه در این بخش اجرا می شود که در یک روز مجزا در جشنواره داوری خواهد شد. دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: بخش بعدی که در جشنواره حضور دارد و به صورت مجزا در یک روز داوری می شود، بخش آیینی سنتی است که متشکل از سه گونه پرده خوانی، نقالی و شمایل گردانی است. قصه گویی به زبان اشاره هم از دیگر بخش هایی بود که دهریزی به آن اشاره نمود و اظهار داشت: قصه گویان با زبان اشاره سال جاری به صورت مستقل در جشنواره با چهار قصه گو حضور پیدا کرده و جنبه آزمایشی دارد و ما امیدواریم که در جشنواره های آینده فراگیر شود و بخشی از شیوه نامه جشنواره را به خود اختصاص دهد. ایشان در ادامه اظهار داشت: بخش غیررقابتی هم بعنوان بخش کوچکی سال جاری به جشنواره اضافه شده است که در طول تمام داوری های مرحله منطقه ای افرادی بودند که اجراهای ویژه ای داشتند اما با فرم داوری جشنواره مغایرت داشتند و سفارش داوران این بود که این آثار حتما در جشنواره حضور داشته باشند، باآنکه جز برگزیدگان ما نیستند. وی تاکید کرد: بخش غیررقابتی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد خصوصا در بخش بین الملل، من بعنوان دبیر این جشنواره معتقدم میتوان از دوره های آینده بخش بین الملل را غیررقابتی برگزار کرد چون خیلی از شرکت کنندگان خارجی به خاطر رقابتی بودن در جشنواره شرکت نمی کنند. در اختتامیه، برگزیدگان قصه های ۹۰ ثانیه ای، قصه های صوتی و پادکست قصه گویی که طی سه مرحله داوری شده اند معرفی می گردند. دبیر جشنواره قصه گویی خاطرنشان کرد: یکی از تفاوت های این جشنواره با گذشته این است که تمام بخش ها تفکیک شده و هر بخش به صورت مجزا داوری می شود. او همینطور در مورد بخش های شگفتانه و جدید جشنواره اظهار داشت: قصه های صوتی و بخش ۹۰ ثانیه ای از بخش هایی است که در دوره قبل اضافه شده و جزو ایده های خیلی خوب بوده است. سال جاری هم بخش پادکست قصه گویی به جشنواره اضافه شده که امیدوارم ادامه دار باشد. او در آخر به اضافه شدن بخش نقد و بررسی قصه ها اشاره نمود و اظهار داشت: پس از اجرای قصه ها در یک بخش دیگر یک گروه نقد و بررسی به همراه قصه گویان به گفتگو می پردازند و چون بحث داوری در آن مطرح نیست می تواند بسیار آموزنده باشد. در انتها این نشست مدیرعامل کانون و دبیر بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی به سوال های خبرنگاران پاسخ دادند. مرحله پایانی بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا ۱۴۰۰ برگزار می گردد.


منبع:

1400/10/03
11:16:55
0.0 / 5
480
تگهای خبر: آثار , جشن , جشنواره , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی