در گردهمایی فعالان كودك و نوجوان در فضای مجازی مطرح شد؛

بخش های دولتی متولی فضای مجازی کودک و نوجوان احتیاج به پویایی دارند

بخش های دولتی متولی فضای مجازی کودک و نوجوان احتیاج به پویایی دارند به گزارش دست و هنر حاضران در گردهمایی فعالان کودک و نوجوان در فضای مجازی بر نیاز بخش های دولتی متولی فضای مجازی کودک و نوجوان به پویایی تاکید نمودند.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، گردهمایی فعالان پیشرو کودک و نوجوان در فضای مجازی توسط مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان با هدف بررسی مشکلات و رفع موانع تولید حوزه نشر دیجیتال با حضور نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و فعالان حوزه نشر دیجیتال کودک و نوجوان از سراسر کشور، با همراهی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، متولیان بخش دولتی و تولیدکنندگان محتوا در بخش غیردولتی در هتل لاله تهران برگزار گردید.
مجتبی سادات نایب رییس هیئت مدیره مجمع فعالان دیجیتال کودک و نوجوان در این جلسه که با هدف بررسی وضعیت موجود، چالش های پیش رو و عرضه راهکارهای مناسب برای مانع زدایی ها تشکیل شد، اظهارامیدواری کرد خروجی این نشست تکمیل زنجیره ارزش برای توانمندسازی فعالان تولید محتوای کودک و نوجوان و کمک به اقتصاد محتوا در فضای مجازی باشد به صورتی که منافع همه دست اندر کاران از نهادهای بالادستی تا کوچکترین فعالان انفرادی حقیقی تامین گردد.
وی با اشاره به اینکه در جامعه ما معمولاً در رویارویی با هر پدیده ای نو، ابتدا صبر می نماییم و بعد از شکل گیری بحران به دنبال چاره آن می رویم از فرآیندهای موجود اداری وزارت خانه ها و بخش های دولتی انتقاد نمود.
سادات اظهار داشت: این کندی در فعالیت ها سبب شده تا ما به صورت کل از حضور جدی در فضای مجازی دور باشیم و عملاً فعالیت در فضای مجازی را به دیگران ببازیم.
وی نبود فعال جدید در حوزه کودک ونوجوان و فعالیتهای جزیره ای و پراکنده در این عرصه به علت کندی نهادهای دولتی را سبب بروز مشکلات پرشماری در فرهنگ جامعه عنوان نمود.
در ادامه این نشست راضیه هاشمی فعال حوزه نشر کتاب و نمایش های صوتی دیجیتال/ مدیر عامل نشر سپید ماه آوا با اشاره به اینکه این مجمع در حالی با تلاش فعالان نشر دیجیتال کودک و نوجوان شکل گرفت که در ۲ سال گذشته خیلی از افراد به علت شرایط حاد انتشار کرونا حتی از منازل خود بیرون نمی آمدند اظهار داشت: نام این گردهمایی را فعالان پیشرو گذاشتیم به علت آنکه معتقدیم فعالیت در حوزه کودک و نوجوان احتیاج به حضور افرادی دارد که پیشرو باشند، اتفاقاتی را که مقرر است در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده رقم بخورد امروز تشخیص دهند و با تجربه و تخصصی که دارند برای آنها چاره در نظر بگیرند. خوشبختانه جمعی که امروز در کنار هم هستیم همگی با قدرت، هر یک بخشی از فعالیت مجازی فضایی را به خود اختصاص داده اند.
وی اضافه کرد: برای شناسایی اکوسیستم که در فضای کودک و نوجوان وجود دارد تلاش کردیم همراهی نزدیکی با مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم و با تعریف اهداف کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت برای مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان در جهت پیشبرد اهداف حاکمیتی با مرکز ملی فضای مجازی کشور در جایگاه مشاوری امین همکاری نماییم.
مسعود نظری منش رئیس هیئت مدیره مجمع فعالان دیجیتال کودک و نوجوان هم در این گردهمایی با تکیه بر این که خصوصیات و تجربیات کودکان و نوجوانان در هر دهه تاریخی بر روی نیازها و خواسته های آنان و شکل گیری شخصیت شان به صورت مستقیم اثر می گذارد اظهار داشت: کودکان نسل آلفا که ما آنها را به دهه هشتادی ها و دهه نودی ها میشناسیم از آغاز تولد با شهر هوشمند، منزل هوشمند، حقیقت افزوده و اسمارت فون ها روبرو بوده اند و تا سال ۲۰۳۰ هم تغییر و تحولات در همین نسل خواهد بود.
وی اضافه کرد: خصوصیت های متفاوت این نسل سبب شده که ما عملاً نتوانیم با تجربیاتی که در تربیت نسل های گذشته داشتیم این نسل را تربیت نماییم چون که نسل آلفا چیزهای متفاوت از جهان دیده و رفتار مصرف او در حوزه دیجیتال و محتوای دیجیتال بسیار زیاد و متنوع است.
این فعال تولید محتوای دیجیتال کودک و نوجوان ضمن اشاره به اینکه نسل های گذشته در تأمین نیازهای دیجیتال نسل آلفا را حمایت می کنند اظهار داشت: این مهم می باشد که با عنایت به رفتار مصرف کنندگان و اینکه ابزار آنها را خودمان برایشان فراهم می نماییم، آیا زیرساختهای لازم برای تربیت این اصل در فضای دیجیتال را داریم یا خیر؟
نظری منش با عرضه گزارش آماری از تعداد کودکان و نوجوانان کشور که جمعیتی بالغ بر ۲۲ میلیون نفر را شامل می شود، اظهار داشت: تعداد کودکان و نوجوانان کشور هم اکنون از مجموع جمعیت کودکان و نوجوانان خیلی از کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس بر روی هم بیشتر است که برای تولید محتوای پرارزش آنان در فضای مجازی احتیاج به هم افزایی بخش های دولتی و غیردولتی و برنامه ریزی داریم.
وی با اشاره به اینکه ۱/۸۶ میلیارد وبسایت فقط در ۶ سال گذشته در جهان اضافه شده و ما هم در کشورمان به علت وقوع کرونا و شرایط خاص آن در مصرف محتوای دیجیتال حدوداً ۵ سال جهش رو به جلو داشتیم اظهار داشت: با عنایت به بسترهای نشر که بنابر آمار جهانی شاهد کوچ کاربران از کامپیوتر به موبایل هستیم باید برنامه های مناسبی در جهت تولید محتوا داشته باشیم.
نظری منش با عرضه گزارشی درباره مقدار مصرف محتوای دیجیتال برای کودکان و نوجوانان، تعداد اپلیکیشن های فعال در این حوزه، برنامه هایی که توسط شرکتهای مختلف عرضه شده، سود و زیان آنها و تعداد شرکت هایی که فقط در سال ۱۳۹۹ از بازار رقابت حذف شده اند تصریح کرد: فرهنگ خرید محتوا در کشور نداریم و اقتصاد محتوا در ایران با مشکلات جدی مواجه می باشد

1400/10/21
15:59:24
0.0 / 5
61
تگهای خبر: آموزش , بازی , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی