گفتگوی مهر با یكی از فعالان مد و لباس؛
از فرآیند یک ماهه جواز کار تا نبود فضای مناسب برگزاری ایونت ها
لیلا جلیل زادیان می گوید اصلی ترین حمایتی که باید از حوزه مد و لباس ایرانی - اسلامی صورت بگیرد، هموار شدن مسیر گرفتن جواز کار و بهره مندی از فضای مناسب برای برگزاری ایونت هاست.
خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه_ فاطمه میرزاجعفری: اگر به شرق آسیا سفر کنید و بانوان مسلمان اندونزی، تایلند، مالزی، سنگاپور را مشاهده کرده باشید می بینید که لباس های پوشیده رنگارنگ و البته بعضاً با پارچه های گران قیمت را به تن دارند؛ پوششی اسلامی منطبق با معیارهای شریعت که بازار کسب و کار خوبی را برای طراحان مد و لباس اسلامی این خطه از قاره کهن را به وجود آورده است.
در حال حاضر صدها میلیون شهروند جهان را بانوان مسلمان تشکیل می دهد و آنها هم برای پوشش خود فاکتورهایی دارند و همین مساله سبب توجه طراحان مد، مزون ها، خانه های فشن و حتی دانشکده های طراحی مد و لباس جهان به این مساله شده است تا به این بازار پر رونق توجه نمایند و خدمات و محصولاتی را به مشتریان خود عرضه کنند که آنها را در استفاده از طرح های غیر برهنه و جذاب تشویق کند.
به عبارت دیگر مقوله مد و لباس مانند صنعت توریسم می تواند در کانون توجه رسانه ها و مجلات مد و سبک زندگی قرار گیرد و به نظر می آید در حوزه مد و لباس اسلامی باید منتظر یک انقلاب باشیم؛ انقلابی که بتواند رویه نوینی را در عرصه پوشش اسلامی به دنیا معرفی نماید و البته نباید فراموش کرد که اگر معیارهای جذابیت همراه با وقار و شاخصهای اسلامی و طرح های خلاقانه باشد نه تنها باعث استقبال بانوان مسلمان می شود بلکه زنان غربی غیر مسلمان هم به استفاده از این مد و لباس در عرصه فشن روی می آورند.
مقوله مد و لباس مانند صنعت توریسم می تواند در کانون توجه رسانه ها و مجلات مد و سبک زندگی قرار گیرد و به نظر می آید در حوزه مد و لباس اسلامی باید منتظر یک انقلاب باشیم؛ انقلابی که بتواند رویه نوینی را در عرصه پوشش اسلامی به دنیا معرفی نماید در واقع مد و لباس ایرانی- اسلامی را باید ظرفیتی فرصت آفرین برای کارآفرینان عرصه مد و لباس دانست که می توانند با استفاده از ظرافت های فرهنگ ایرانی پوشش جذاب و فاخر ایرانی را به دنیا عرضه نموده و سهم قابل توجهی از اقتصاد مد جهان در حوزه مد اسلامی بدست آورد و نباید فراموش کرد که این حوزه نیازمند حمایت های بسیار خوبی است تا بتواند خویش را به جامعه مخاطب و در عرصه های بین المللی معرفی نماید چونکه متأسفانه این روزها با حجوم تولیدات نامرغوب غربی که به نام برند وارد کشور ما می شوند و حتی بعضاً در کشور خودشان هم طرفداری ندارند، جایی برای دیده شدن مد و لباس ایرانی_ اسلامی باقی نمی ماند و همین مساله سبب گشته است که تولید کنندگان ما خویش را در دریای عرصه مد و فشن تنها ببینند اما هنوز هم میتوان این صنعت را زنده کرد و به آن جانی باردیگر بخشید.
صنعت مد و لباس ایرانی_ اسلامی تقریباً این روزها فراموش شده است اما هنوز هم تولیدکنندگان، طراحان و کارآفرینان این عرصه همچنان به دنبال رقابت با بازارهای خارجی هستند و قایق این صنعت را در دریای بزرگ آن شناور نگه داشته اند به این امید که توجه متولیان این حوزه بیشتر از پیش به پشتیبانی از آنان جلب شود.
به همین بهانه با لیلا جلیل زادیان، یکی از برگزارکنندگان نمایشگاه های حوزه مد و لباس ایرانی_ اسلامی به گفت و گو پرداختیم که مشروح آن در ادامه می آید:
* چندسال است در حوزه برگزاری نمایشگاه های حوزه مد و لباس ایرانی- اسلامی فعالیت می کنید؟
حدود ۱۰ سال است که در حوزه های مختلف نمایشگاهی فعالیت می کنم و دو سال است که در حوزه نمایشگاه های مد و لباس کشور به صورت تخصصی فعالیت دارم و سه بار است که در حوزه مد و لباس نمایشگاه های تخصصی را برگزار می نماییم.
* چه کمبودهایی در این عرصه دارید و به نظر شما چه حمایت هایی باید از حوزه مد و لباس ایرانی_ اسلامی شکل بگیرد؟
در خصوص حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی و کمبودهایی که برای افرادی که به شکل حرفه ای در این عرصه فعالیت می نمایند وجود دارد این مساله وجود دارد که بتوانند به سادگی جواز کار خویش را بگیرند و یک کار نهایتا ۵ روزه را به فرآیند یک ماهه تبدیل نکنند.
دومین مشکل، فضای نمایشگاهی است یعنی افرادی که به شکل موفقیت آمیز فعالیت می نمایند باید فضای مطلوبی را در اختیار داشته باشند تا بتوانند نمایشگاه خوبی را برگزار کنند و از این طریق معرفی بسیار خوبی در حوزه مد و لباس داشته باشند و مخاطبان هم جذب زیبایی شوند؛ به صورت کلی شما زمانی می توانید محصولات خویش را به زیبایی نمایش دهید که در یک فضای مناسب مبادرت به این کار کنید.
اصلی ترین حمایت هایی که باید از حوزه مد و لباس ایرانی - اسلامی صورت گیرد هموار شدن مسیر کار همچون گرفتن جواز کار و بهره مندی از فضای مناسب برای برگزاری است هم اکنون ما برای برگزاری نمایشگاه ها به اجبار به سراغ فضاهای خصوصی می رویم که هزینه های بسیار هنگفتی را بابت این فضاها باید بدهیم که به طبع این هزینه در غرفه های ما هم بی تاثیر نبوده و سبب افزایش قیمت محصولات خواهد شد و بر روی آنها تاثیر گذار است. ازاین رو اصلی ترین حمایت هایی که باید از حوزه مد و لباس ایرانی - اسلامی صورت گیرد هموار شدن مسیر کار همچون گرفتن جواز کار و بهره مندی از فضای مناسب برای برگزاری است.
* برای برگزاری ایونت ها (رویداد) حمایت های دولتی دارید یا خیر؟
ما حمایت های دولتی هم داریم اما هرچه در این راه حمایت بیشتری داشته باشیم سبب افزایش تولید کشور خودمان می شود برای مثال من از راه دوستانم که مشاغل دیگری را دارند به علت این که کار ما کارآفرینی برای بانوان و معرفی و گسترش حجاب است حمایت کردند، اما از روش خاصی در این حوزه استفاده نکردیم و اگر این نوع از حمایت ها وجود داشته باشد بسیار مؤثر و جامع خواهد بود.
مثلاً برای قسمت های خصوصی حمایت های کمی وجود دارد و از صفر تا صد هزینه ها به عهده خود ما و بودجه برگزار کننده نمایشگاه است در صورتیکه کار ما پشتیبانی از تولید ملی است و حتما باید یک حمایت دولتی را در اختیار داشته باشیم حتی اگر به صورت خصوصی این کار را انجام بدهیم.
* خط فکری که در حوزه تولیدات، طراحی و نحوه برگزاری ایونت ها دنبال می کنید توسط دولت داده می شود یا اتاق فکر دارید؟
خط فکری ما به صورتی خصوصی دنبال می شود و اتاق فکر ما متشکل از چند نفر از دوستان که در زمینه پوشاک ایرانی _ اسلامی فعالیت دارند هدایت می شود که فضای خاص فکری را دنبال می کنند؛ برخی از جوانان فعال و نخبگان حوزه مد و لباس ایده ها را بر مبنای الگوهای نمایشگاه های دنیا دنبال می کنند و در نمایشگاه های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.
* چه طرح های نوآورانه ای را برای آینده دنبال می کنید؟
طرح های نویی که برای آینده داریم بسیار زیاد است ابتدا تمایل داریم که بتوانیم تبلیغات ارزشمند ای را برای هر برند انجام دهیم و تصمیم داریم هر برندی را به نحو احسن تبلیغ نماییم تا مخاطب با آرامش بیشتری بتواند خرید کند و مشاغل ها را به صورت حرفه ای تبلیغ کنیم؛ در مورد نمایشگاه ها هم تلاش می نماییم که بتوانیم برای جذب هرچه بیشتر و بهتر مشتری کار کنیم؛ هدف ها بسیار زیاد است و آرزوهای ما بسیار زیاد است اما در مرحله اجرا و برداشتن موانع و هموار کردن راه امیدواریم ایده های بهتری به سمت ما بیایند.
اکثر فعالان حوزه مد و لباس دائماً از این گله مند هستند که پوشاک بانوان ما خط ایرانی- اسلامی را دنبال نمی کند و حتی طبق آداب و رسوم ما نیست اما تلاشی برای اصلاح این مساله نمی نماییم و متأسفانه کشورهای غربی در این حوزه بسیار فعال می باشند و نشانه های آنرا در کشور خودمان مشاهده می کنیم * در زمینه هدفمند کردن پوشاک بانوان و تشویق مخاطبان جامعه به سمت پوشاک ایرانی _ اسلامی چه برنامه هایی دارید؟
ما به دنبال این هستیم که پوشاک بانوان را هدفمند نماییم. همان گونه که می دانید اغلب فعالان حوزه مد و لباس دائماً از این گله مند هستند که پوشاک بانوان ما خط ایرانی- اسلامی را دنبال نمی کند و حتی طبق آداب و رسوم ما نیست اما تلاشی برای اصلاح این مساله نمی نماییم و متأسفانه کشورهای غربی در این حوزه بسیار فعال می باشند و نشانه های آنرا در کشور خودمان مشاهده می نماییم. اما ما در تلاش هستیم که با سبکی نو برندها را مشخص نماییم و در فضاهای مختلف مد را جا بیاندازیم و پوشش ها و لباس هایی را که در عین سلامت کالا و مطابق با آئین و اعتقادات و فرهنگ ریشه ای ماست را عرضه نماییم تا صنعت مد و لباس را به این مقوله نزدیک نماییم و مخاطبان جامعه بدانند که میتوان با حجاب هم زیبا بود.
در حال حاضر ما در نمایشگاه جدید خود هفت هزار بازدید کننده داشتیم تصور کنید اگر همه این هفت هزار نفر بخواهند یک لباس را که از نظر سلامت ثبت شده در کارگروه مدو لباس باشد را خرید داشته باشند چقدر در سلامت پوشاک ما و پوشاک بانوان تاثیر گذار خواهد بود.
همه اینها دلایلی است که می توانیم رشد بسیار عالی را در این حوزه شاهد باشیم ازاین رو نیازمند حمایت هستیم و ای کاش مسؤلان در زمینه مد و لباس به جای سخت گیری برای برگزارکنندگان راه را هموار کنند و از فکر و ایده های ما استفاده کنند و بتوانند یک راه خوب را برای معیار خرید پوشاک ایجاد کنند.
* متأسفانه شاهد این هستیم که برندهای نامرغوب اروپایی جای مد و لباس ایرانی - اسلامی را گرفته است به نظر شما برای تشویق جامعه به سمت مد و لباس ایرانی چه کارهایی باید انجام داد؟
ما به سادگی با ایجاد نمایشگاه های موفق در سطح شهر می توانیم معیار مد ایرانی و اسلامی را برای جوانان تعریف کنیم؛ تصور کنید زمانی که جوانان ما وارد مراکز خریدی می شوند که برند نامناسب با فرهنگ ایرانی را به فروش می رساند مطمئن باشید که مد و لباس ایرانی و اسلامی از بین می رود اما ما می توانیم با ایجاد فضاهای خوب و زیبا یک مد و لباس ایرانی و اسلامی را در جهت پوشش و فرهنگ خودمان ایجاد نماییم و همین سبب می شود که مثلا محصول نامرغوب اروپایی و یا ترکیه ای که در کشور خودشان هیچ ارزش و اعتباری ندارند به سادگی در مراکز خرید ما قرار داده می شود و به فروش می رسد در حالیکه می توانیم مد و لباس خودمان را بر مبنای معیارهای مد نظرمان عرضه دهیم.
برای مثال ما در نمایشگاه های خود ۱۰ تا ۱۵ برند را ملزم می نماییم که به سمت طراحی پوشاک ایرانی و اسلامی بروند و شما تصور کنید اگر ۱۰۰ کارگاه تولیدی ما به سمت این نوع از پوشاک سوق داده شوند تا چه اندازه می تواند بر روی پوشاک بانوان و جامعه ما سلامت را به وجود بیاورد اما نکته اصلی این است که این نوع از فعالیت ها باید دیده شود.
* برای رشد فضای تولیدی خودتان چه اقداماتی انجام دادید؟
ما همه تلاش خویش را می نماییم تا در تبلیغات تولید و کار قوی تر باشیم و به سمت اهداف نو و حرکت های نوآورانه حرکت کنیم؛ برنامه ریزی های مختلفی در اینباره انجام دادیم و تلاش می نماییم در عرصه رقابتی بتوانیم حضور داشته باشیم و همچنان ایده های جدیدی را برای رقابت با سایر برندها داشته باشیم.
منبع: دست و هنر
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب