لیوانی مطرح كرد؛

مجلس بطور جدی وارد بحث مالکیت معنوی شود

مجلس بطور جدی وارد بحث مالکیت معنوی شود رییس مرکز پویانمایی صبا اظهار داشت: وضوع مالکیت معنوی چند سالی است که بطور جدی مورد لطمه شناسی قرار می گیرد که امیدواریم مجلس خصوصاً کمیسیون فرهنگی در این حوزه وارد شود.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، پنجمین رویداد فرنو (حوزه انیمیشن و وب سریز) قبل از ظهر امروز سه شنبه سوم اسفند با حضور مصطفی بغدادی مدیر دفتر توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، محمد رحیم لیوانی رییس مرکز پویانمایی صبا، امیر دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و تعدادی از طراحان حوزه انیمیشن جهت ارائه در سالن اجتماعات سازمان صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شد.
محمدرحیم لیوانی رییس مرکز پویانمایی صبا در این برنامه، با اشاره به این مساله که صحبت از انیمیشن طی ۱۰ سال قبل رویایی بیش نبود، اظهار داشت: تولید انیمیشن نزدیک به ۳۰ درصد چرخه ارزشی انیمیشن بوده و نزدیک به ۷۰ درصد در زمینه کالاهای تبلیغاتی و ارزش افزوده آنست که ما باید قدردان هنرمندانی باشیم که در این حوزه مو سفید کرده اند و امروز درباره زنجیر ارزشی محصولی صحبت می نماییم که از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است.
وی اضافه کرد: ما در راه پیشرفت، رشد به سزایی کرده ایم و این رشد یک شبه حاصل نشده است بلکه طی سال های اخیر هنرمندان ما در این حوزه زحمات بسیاری کشیده اند. طی ۵ سال اخیر شاهد تولید مجموعه های بلندی در زمینه انیمیشن هستیم تا جایی که مجموعه مهارت های زندگی بیش از ۶۵۰ قسمت تولید شده است و همچنان این گروه بعد از ۱۷ سال در کنار هم مشغول به فعالیت هستند تا مجموعه آموزشی تولید کنند و همین طور این مجموعه مورد استفاده آموزش و پرورش خصوصاً در پلت فرم شاد قرار گرفته است.
رئیس مرکز پویانمایی صبا در ادامه اظهار داشت: امروز شاهد این مساله هستیم که شرکت های خصوصی تقویت و توانمند شده اند تا جایی که بیش از ۳۰ مجموعه در مرکز صبا کار می کنند و از این تعداد بیشتر شاهد همکاری با استانها هستیم. همه تولیدات صبا در شرکت های خصوصی تولید می شود و این مسئله افتخار بزرگی برای مجموعه ما به شمار می آید. از درون مجموعه های انیمیشنی که تولید می شود می توان بوسیله کالاهای تبلیغاتی همچون عروسک، لوازم التحریر و … درآمدزایی کرد.
لیوانی اظهار داشت: ما این مسیر را تازه آغاز نموده ایم و نباید انتظار رشد سریع را داشته باشیم. چه بسا که در راه پیشرفت هستیم و راه طولانی در پیش داریم. در صدا و سیما مشکلاتی در زمینه پخش انیمیشن به لحاظ حقوقی داریم و این مساله از دغدغه های رؤسای صدا و سیما به شما می رود که امیدوار هستم با عنایت دکتر جبلی رییس سازمان صدا و سیما در این حوزه شاهد راهگشایی هایی باشیم تا در نهایت چنین تولیداتی از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش شود.
وی اضافه کرد: موضوع مالکیت معنوی چند سالی است که بطور جدی مورد لطمه شناسی قرار می گیرد که امیدوار هستم مجلس خصوصاً کمیسیون فرهنگی در این حوزه وارد شود و کمک هایی را به ما داشته باشد تا رایزنی هایی شکل بگیرد تولیدات انیمیشن از صدا و سیما پخش و در فضای مجازی ارائه شود. دغدغه همکاران در خرید آثار به تلویزیون وجود دارد که امیدواریم این اقدام صورت گیرد و بتوانند حق پخش را خریداری کنند چه بسا که مالکیت برعهده سازندگان باشد.
رئیس مرکز پویانمایی صبا اظهار داشت: انیمیشن یک صنعت وارداتی است و بسیاری از تولید کنندگان در آثارشان از شخصیت ها و کاراکترهایی بهره برده اند که مشابه آن چیزی بود که تا به امروز شاهد بودیم. این در شرایطی است که آثاری می تواند در عرصه بین المللی موفق باشد که دارنده یکی از شاخصه های فرهنگی، محتوایی و مضامین ایرانی باشد. تولید کنندگان انیمیشن باید توجه داشته باشند تا در تولیداتشان از کاراکترها و شخصیت هایی استفاده کنند که دارای مزیت های خاص فرهنگی همچون فرهنگ، آداب، سنت، دین، طرح، نقش، فرم و قصه های ایرانی باشد.
لیوانی اظهار داشت: سفارش ام این است که باوجود آثاری که فانتزی است اما انیمیشن ایرانی راه درازی دارد تا به کاراکتر و شخصیت خود برسد. ما باید به این مساله دقت کنیم تا به سبک ویژه انیمیشن ایرانی قدم برداریم و امیدوار هستم روزی برسد که گرافیک انیمیشن های ایرانی در هر نقطه از دنیا با هر نوع زبان نشان دهنده انیمیشنی باشد که برای این مرز و بوم است. بگفته آقای سحرخیز، انیمیشن چاه نفت جدید ایران است که امیدواریم همه با هم در کنار هم به این امر مهم دست یابیم و این هدف را محقق نماییم.
در ادامه این جلسه، امیر دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به اهمیت ویژه کالاهای تبلیغاتی یا کالاهای جانبی گفت: این مساله از اوایل دهه ۲۰ مورد توجه قرار گرفته بود و والت دیزنی نخستین کسی بود که در این حوزه گام برداشت و سود بسیاری را نصیب خود کرد. کاراکتر میکی موس یکی از همان شخصیت هایی است که برایش ماگ، لباس، عروسک و دیگر کالاهای تبلیغاتی ساخته شد. دیزنی یکه تاز این عرصه را ادامه داد و با همین روند در عرصه سینما وارد شد و جنگ ستارگان نمونه بارز این عرصه بود.

وی اضافه کرد: ما نمی توانیم در ایران متکی به تولید کالا باشیم چونکه وضعیت بازار اقتصادی ما نابسامان است و تولید جنس در ایران به صرفه نخواهد بود. بدین سبب ما باید در ایران به دنبال تولید فکر و ایده های جذاب و سرمایه گذاری در این حوزه باشیم و در نهایت تولید کالا را به بخش دیگر سفارش دهیم. یعنی فیلم های موفق بسازیم و کاراکترهای موفقی را خلق نماییم. متأسفانه اکنون در حیطه انتشار و رساندن انیمیشن و رساندن انیمیشن به مخاطبان ضعیف هستیم و باید دراین زمینه اقدامات مؤثری انجام دهیم چونکه ما نتوانستیم طی این سالهاحتی داشته هایمان را به مخاطبان عرضه نماییم و خیلی از بازی های کامپیوتری و انیمیشن هایی که تولید شده اند مخاطبانمان از آن اطلاعی ندارند.
معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افزود: مجموعه انیمیشن پهلوانان جزو محبوب ترین سریال ایرانی در دنیا شناخته شد و شاهد ترند شدن آن بودیم و البته این مجموعه یکی از مجموعه های درخور شأن بود. در زمینه کالاهای تبلیغاتی و جانبی انیمیشن های ایرانی کارهای کمتری انجام شده است و کسی که قصد ورود به این حوزه را دارد باید بطور کامل متمرکز بر تولیدات گذشته باشد. ما در یک رقابت نابرابر در زمینه انیمیشن ایرانی قرار داریم که همین مورد کار را برای مخاطبانمان سخت کرده است.

1400/12/11
16:46:35
0.0 / 5
295
تگهای خبر: آثار , آموزش , بازی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی