خیراندیش مطرح كرد؛

مواضع آرام و تدریجی در بحث حجاب راه حل اساسی است

مواضع آرام و تدریجی در بحث حجاب راه حل اساسی است به گزارش دست و هنر عضو بخش تخصصی پوشاک سلامت محور کارگروه ساماندهی مد و لباس اظهار داشت: مواضع آرام و تدریجی در بحث حجاب راه حل اساسی و رسیدن به لباس ملی مناسب می باشد، درغیر این صورت شاهد واکنش اجتماعی خواهیم بود.


به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، اولین رویداد تخصصی پوشاک سلامت محور، امروز یازدهم اسفندماه در سالن همایش های برج میلاد اجرا شد. حسین خیراندیش عضو بخش تخصصی پوشاک سلامت محور کارگروه ساماندهی مد و لباس، ضمن انتقاد از وضعیت پوشش در کشور، اظهار داشت: کشوری که ۴۳ سال از عمر انقلابش می گذرد، امروز به جایی رسیده است که بگوید چه لباسی پوشیده شود. سال قبل دو تسبیح را برای شمارش با حجاب ها و بی حجاب ها برداشتم و دور استخر بزرگ دریاچه خلیج فارس راه رفتم. تسبیح مربوط به بی حجاب ها از سه دور گذشت اما تسبیح مربوط به با حجاب ها از یک تسبیح هم بیشتر نشد. اینها فاکتورهای خودم است و چندان تابع آمارهای دولتی نیستم. جای تأسف است که نتوانسته ایم در زمینه حجاب اقدامات مؤثر و شاخصی انجام دهیم. وی ادامه داد: اگر مروری بر لباس های گذشتگان داشته باشیم متوجه می شویم که لباس ها در همه اقوام علمی بود، این درحالی است که امروز شاهد پوشش همرنگ نامتناسب با شرایط اقلیمی، جسمی و مزاجی هستیم. یعنی آنجا که لباس ها باید گشاد باشد، تنگ می شود، یا آنجا که باید پوشش داشته باشد، عریان است که همه اینها نشان از نوع پوشش غیرعلمی است. در گذشته همه تمدن ها لباس علمی مورد نیاز داشتند و تمدن دیرینه ایرانی هم بسیار علمی و قدرتمند بود. همین طور ایران امروز معادل ۲۲ کشور اروپایی کوچک است. اوج ترقی پوشش در ایران در دوران صفویه بود، برای اینکه حاکمیت شیعی فراگیر داشت و پادشاهان برای مشاوره از علما بهره مند می شدند. عضو بخش تخصصی پوشاک سلامت محور کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به پوشش سر اظهار داشت: شب به سبب آنکه سرد است، پوشش سرد در شب برای مردان لازم است در غیر این صورت هوش مردان از دست می رود؛ همین طور کسانی که از هوش کمتری برخوردار می باشند، از کلاه محروم مانده اند. همین طور در بین تعدادی از زنان امروز شاهد می باشیم که در هوای سرد با شلوارهای کوتاه در اجتماع قرار می گیرند درحالی که به ازای هر روزی که با پای عریان قدم می زنند، هر ساعت از عمر سلامتی شأن کم می شود. ما لباس ملی نداریم و حتی تفاوت دیپلمات های ما با دیگران در یقه اخوندی است و همین مدل، لباس ملی ما در جوامع بین الملل می شود، با این تفاوت که آنها کراوات می زنند و یقه ما ساده است. خوشبختی ما باید آرمان ملی باشد، درحالی که ما در راه آرمان غربی هستیم. ما باید به رنگ ملی برسیم و متأسفانه از ریشه خودمان جدا شده ایم. خیراندیش اظهار داشت: خیلی از کشورها لباس ملی دارند و حتی در افغانستان، تاجیکستان و هندوستان شاهد لباس ملی هستیم. لباس ملی باید دارای رنگ ایدیولوژی و خردگرایی باشد. به نظر می آید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول بحث مد و لباس در کشور است و باید جلوی خیلی از لباس های وارداتی همچون شلوارهای فاق کوتاه را دپو کند و برگرداند. پوشش لباس ملی باید پوشش موافق طبع، سن، جنس و محیط زیست باشد و شرایط عمومی تن را تامین کند؛ یعنی هیچ ضرورتی ندارد که در تابستان کت و شلوار پوشیده شود، بلکه لباس موافق نیاز هر زمان و مکان باشد. وی ادامه داد: لباس باید تامین کننده امنیت اخلاقی و اجتماعی باشد و ما حق نداریم پوششی داشته باشیم که امنیت هم جنس های مان را برهم بزند. همین طور لباس ملی باید سرور و سلامت را حفظ کند. یعنی به سمت رنگ هایی برویم که زیبایی بصری داشته باشد. معتقدم اگر در انتخاب رنگ در پوشش زنان که هم معنای حجاب را حفظ کند، هم سرور داشته باشد، شاید طغیانگری بی حجاب را محدود کرده باشیم. پوشش مشکی تنها رنگی نیست که بخواهیم برای حجاب در نظر بگیریم؛ برای مثال اگر پوشش زنان کرد و بختیاری و لر را مشاهده نماییم متوجه می شویم که در این نوع لباس هم مفهوم حجاب را به مفهوم حجاب کامل رعایت کرده است و هم هیچ عیب فقهی به مفهوم پوشش نمی توان نسبت به آنها گرفت؛ ضمن این که مفهوم زیبایی را رعایت کرده است. به نظر می آید جمهوری اسلامی در زمینه نوآوری های سبک زندگی نتوانسته است اقدام شاخصی را انجام دهد. عضو بخش تخصصی پوشاک سلامت محور کارگروه ساماندهی مد و لباس اظهار داشت: لباس ملی باید نشان دهنده آرمان، قبیله، قوم، شوق، رده ملت و آرمان ملی کشور باشد؛ همین طور لباسی باشد که رنگ، شکل، مدل، جنس و ساختار و سلامت تن و روان افراد را تهدید نکند و به جسم و روح لطمه نزند. ما باید به نقطه ای دست یابیم که بتوانیم به مد و لباس دنیا خط دهیم و تأثیرگذار باشیم. متأسفانه دشمن با بهره گیری از اصل تدریج تلاشش را می کند تا دین، شرف و عناصری که منتج به استقلال می شود را مخدوش و از بین ببرد. حتی این مساله را در حجاب هم شاهد می باشیم. بنده برادر دو شهید هستم و ۴۴ تن از شاگردانم شهید شده اند؛ در بیش از ۹۰ درصد وصایای شهدا مشاهده می نماییم که به حجاب سفارش کرده اند؛ بدین سبب باید این مساله در قالب دستورالعمل کلان قرار بگیرد یعنی تبدیل به نظام و دستورالعمل شود و لازمه اجرائی آن قانون و بخشنامه است. خیراندیش در آخر اظهار داشت: اگر بخواهیم در موضوع حجاب همه موارد را یک دفعه تغییر دهیم، شاهد واکنش اجتماعی خواهیم بود؛ ما باید به تدریج و با سیاستگذاری کلان بتوانیم به لباس ملی مناسب دست یابیم. مواضع آرام در زمینه حجاب راه حل اساسی است که نه فقط سبب واکنش های منفی نمی گردد بلکه می توانیم توجیه منطقی را ضمیمه طرح نماییم تا جامعه و دنیا از ما تبعیت کنند. شخصیت افراد بر پوشش لباس های شأن تأثیرگذار است در ادامه عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مفهوم سلامت در موضوع پوشش اظهار داشت: بیش از دودهه است که مفهوم سلامت علاوه بر بحث سلامت جسم، به سلامت در عرصه روان، اجتماعی و معنوی توسعه یافته است؛ بخش هایی که در رابطه با سلامت جسمی است بصورت مرسوم در دانشگاه تدریس می شود و خیلی از مطالب منسجمی که مربوط به حوزه پوشش و لباس باشد، در عرصه سلامت جسم در آثار پزشکی وجود ندارد و بصورت گذراست که به آن اشاره شده باشد، اما حوزه طب سنتی ایران نکاتی در این زمینه است که بنظرم آن بخش لازم است که هم دانشکده طب سنتی وارد میدان شود و در قالب پایان نامه، پروژه تحقیقاتی و مقالات علمی، موضوعات را مورد بحث قرار دهند. وی با اشاره به موضوع سلامت روان و نسبتش با مسأله پوشش و سلامت معنوی، اظهار داشت: در مورد بحث سلامت روان به نظر می آید رابطه متقابل و دوسویه وجود دارد؛ موضوع سلامتی و اختلالات روحی و شخصیتی و روانی که در افراد وجود دارد، می تواند در انتخاب پوشش اثر می گذارد و پوشش خود فرد و جامعه در سلامت روان افراد اثرگذار می باشد. برای مثال شخصیت نمایشی یا اختلالات مشابه می تواند در انتخاب پوشش اثرگذار باشند و آنها نوع پوششی را انتخاب می کنند که جلوه گیری بیشتری داشته باشد. معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار داشت: پوشش دانشجویان در کلاس های درس می تواند بر وضعیت امنیت روانی دانشجویان اثرگذار باشد و حتی تمرکزشان را در یادگیری کم کند. در کشورهای دیگر برای پوشش در دانشگاه ها و مراکز علمی و دانشگاه ها لباس واحد و خطوط مشخصی را تعیین کرده اند و همین مورد نشان دهنده تأثیر پوشش بر سلامت افراد است. جامعه ای که می خواهد سلامت روان داشته باشد، باید به پوشش افراد توجه کند و به آن اهمیت دهد و حتی تقویت سلامت معنوی جامعه را مدنظر قرار دهد. انتخاب پوشش ملی را می توان از پوشش خادمان بقاع متبرکه شروع کرد در ادامه حجت الاسلام سیدهاشم حسینی المدنی معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: معتقدم برای هر صنفی، در هر دمایی، هر شرایطی و باتوجه به جنسیتش، باید پوشش مناسبی درنظر گرفته شود؛ جامعه هدف می تواند برای شروع زمینه بهتری برای اجرای این طرح از جامعه خادمین بقاع متبرکه شروع کند. یعنی اقدامات علمی برای تحقق این امر صورت بگیرد تا پوشش مناسبی برای خادمان بقاع درنظ گرفته شود تا این پوشش ها هم منشأ علمی داشته باشد و هم بتوانند بهترین ارتباط را با زوار برقرار کنند. وی ادامه داد: ما می توانیم برای جوامع مختلف و اصناف و اقشار مختلف برنامه ریزی نماییم و به تدریج، پوشش علمی سلامت محور را با خاصیت هایی برمبنای زیبایی، امنیت محقق نماییم. در ادامه مهدی مزینانی مدیر آستان مقدس عینعلی و زینعلی گفت: حضرت رسول (ص) به خوش لباسی و خوش عطری و تمیزی معروف هستند و این امر نشان میدهد که دین اسلام نسبت به این مساله اهمیت ویژه ای قائل است. متأسفانه در کشور شاهد غفلت های بسیاری در موضوع پوشش و لباس هستیم. ما باید در بحث پوشش همچنان که همه اقشار را در نظر داریم باید بصورت ویژه در بحث پوشش جوانان بیاندیشیم و یک لباس مناسبی را طراحی نماییم. وی ادامه داد: ما این آمادگی را داریم تا در کنار شما و متخصصان و اصناف باشیم تا بصورت شبانه روز از این کشتی که بی سروسامان در بحث لباس های جامعه رخ داده حمایت نماییم.


منبع:

1400/12/13
16:47:44
0.0 / 5
389
تگهای خبر: آثار , آموزش , اقلیم , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی