در هفتمین روز نمایشگاه اسباب بازی مطرح شد؛

تاکید بر ضرورت ایجاد یک تشکل فعال در نشست توسعه صادرات اسباب بازی

تاکید بر ضرورت ایجاد یک تشکل فعال در نشست توسعه صادرات اسباب بازی به گزارش دست و هنر نشست تخصصی توسعه صادرات اسباب بازی؛ چالش ها و راهکارهای آن در هفتمین روز از نمایشگاه اسباب بازی برگزار و در آن بر ضرورت ایجاد یک تشکل فعال در نشست توسعه صادرات اسباب بازی تاکید گردید.



به گزارش‬ خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون‬ پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، نشست تخصصی «توسعه صادرات اسباب بازی؛ چالش ها و راهکارهای آن» عصر روز گذشته شنبه ۲۷ فروردین ماه همزمان با هفتمین روز نمایشگاه و بازار فروش هفتمین جشنواره اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور فرهاد نوری معاون توسعه صادرات کالا و خدمات و علیرضا برازی ‏مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرا شد.
با ممنوعیت واردات اسباب بازی، شاهد جهش کیفی در این عرصه بودیم
آیدین مهدی زاده دبیر جشنواره اسباب بازی و رئیس ستاد شورای نظارت بر اسباب بازی در ابتدای این نشست اظهار داشت: یکی از اشکالات اسباب بازی برای صنعتی شدن در ایران، تنوع متریال و تنوع ساخت است که همین تنوع، سبب شد عملاً با این که ما در چند سال گذشته تولیدکننده اسباب بازی بوده ایم اما زیر یک چتر خاص قرار نگرفتیم. با وجود صنایع خلاق عملاً فرصتی پیش آمد تا صنایع فرهنگی زیرمجموعه هم قرار بگیرند.
وی افزود: بعد از ممنوعیت واردات اسباب بازی در سال ۹۸ شاهد جهش کیفی در این عرصه بودیم که بخشی از واردکنندگان در این فضا رو به تولید آوردند و با ارتباطات بین المللی و حسن سلیقه ای که داشتند، توانستند آثار خوبی تولید کنند و در نتیجه رقابتی در داخل کشور شکل بگیرد.
رئیس ستاد شورای نظارت بر اسباب بازی اظهار داشت: مبحث صادرات و توسعه صادرات همواره دغدغه ما در حوزه اسباب بازی بوده است، اما در چند سال گذشته به صورت اساسی به آن پرداخته ایم. سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ را تقریباً میتوان دوران نهضت ترجمه در ساخت، فرم و شکل اسباب بازی دانست. این ماجرا ابتدا چیز جالبی نبود که صنعت اسباب بازی ما کپی از خارج باشد اما بعدها، ناگزیر شرکت ها هم به سمت تولید رفتند و خلاقیت خویش را دراین زمینه نشان دادند که می توانند وارد بازارهای جهانی شوند.
مهدی زاده در انتها این بخش سخنان خود، درباره مشکلات صادرات کالا به خارج از کشور اضافه کرد: عملاً به سبب مشکلات ارزی در داخل کشور تولیدکنندگان ما از این صادرات سود چندانی نمی برند. بطور جدی امیدواریم که در سال ۱۴۰۱ مسؤلان ما را راهنمایی کنند تا این سود حاصل از صادرات کالا به نفع تولیدکننده باشد. باتوجه به اقدامات انجام شده و به سبب بالا بودن سطح محصولات داخلی، ورود محصولات خارجی به ایران کم شد، چونکه نمونه با کیفیت داخلی آن وجود داشت.
نباید درها را روی خودمان ببندیم
در ادامه نشست فرهاد نوری معاون توسعه صادرات کالا و خدمات اظهار داشت: در حوزه صادرات بحث مفصل است و مشکلات ارزی در صادرات جای پیگیری بسیاری دارد. اساساً جایگزینی واردات یک استراتژی است، داخلی سازی و بومی سازی یک استراتژی است و توسعه صادرات یک استراتژی دیگر است. ما حالا باید ببینیم در حوزه اسباب بازی در دنیا کجا ایستاده ایم.
وی اضافه کرد: تجربه های ناموفقی در صنایع مختلف داشتیم که وقتی خواستیم جلوی صادرات را بگیریم جامعه را از تکنولوژی برتر محروم کردیم و به تکنولوژی پایین تر عادت دادیم. باید مراقب باشیم چونکه اگر قرار باشد جلوی واردات را بگیریم و فرزندان مان از محصولات خارجی استفاده نکنند، باید در داخل نمونه با کیفیت آنرا داشته باشیم. اگر قرار باشد دیوارهای تعرفه ای را خیلی بالا بگیریم یا ممنوعیت واردات ایجاد نماییم، نتیجه این می شود که یک بازار بدون رقابت را در اختیار گروهی خاص قرار دهیم که به تبع آن، کیفیت و خلاقیت رشد نمی نماید.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: خوشبختانه در صنعت اسباب بازی سهم بزرگی از آنرا خلاقیت و تفکر به وجود می آورد و در کشور ما باید گوشه ای از این صنعت بزرگ و خلاقانه را که در دنیا در حال انجام می باشد، بگیریم و در زمینه تولید، رشد نماییم، نه این که درها را ببندیم و بگوییم صفر تا صد محصولات را خودمان تولید می نماییم.
وی اضافه کرد: اگر بتوانیم بازار داخلی را اقناع نماییم، در نتیجه می توانیم به صادرات هم فکر نماییم. اگر کالایی بی کیفیت باشد و در داخل امتحان خویش را پس نداده باشد، اساسا در بازار خارجی هم محکوم به شکست است. ما خودمان را از رقابت بین المللی و مزایای رقابت محروم نمی نماییم. اگر به نقطه ای رسیدیم که محصولی از نظر ساخت، متریال، خدمات بعد از فروش و… به حد استاندارد رسید، درنتیجه مباحث شتاب دهندگی روی کار می آید و برای قرار گرفتن در زنجیره ارزش و قیمت گذاری در سطح جهانی، ما هم پای کار می آییم.
دعوت از کشورهای خارجی برای بازدید از اسباب بازی ها
نوری اظهار داشت: ما حوزه اسباب بازی را یک هنر - صنعت می دانیم و نهادهای زیادی در حوزه صنایع خلاق هستند که دراین زمینه کمک کنند. نباید بترسیم و خارجی ها را بیاوریم تا کالاهای ما را ببیند و از نمایشگاه های ما بازدید کنند، چونکه آنها سفیران ما برای بازاریابی خارجی هستند.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات اضافه کرد: تولیدکنندگان ولی نعمتان ما هستند و اگر ما در دولت کاری می نماییم به برکت فعالیت همین دوستان بخش خصوصی است. اگر کارخانه شما برای عرضه بین المللی آماده باشد، ما هم گروههای خارجی را برای بازاریابی به شما معرفی می نماییم و این ارتباط شکل می گیرد. وقتی تولیدکنندگان به شکل ریالی بفروشند، سود زیادی سهم واسطه می شود و اگر یک قرارداد شفاف با پیمانکاری درست بسته شود، روند بازاریابی درست انجام می شود.
در ادامه این نشست مهدی زاده دبیر جشنواره اسباب بازی و رئیس ستاد شورای نظارت بر اسباب بازی اظهار داشت: بعنوان رئیس ستاد شورای نظارت بر اسباب بازی این را می گویم که عزیزانی در جمع تولیدکنندگان ما هستند که تجربیات خوبی در زمینه تولید، طراحی و عرضه دارند اما گروه یا دورهمی خاصی وجود ندارد که این تبادل نظر و اطلاعات صورت گیرد.
نیاز به آموزش و ارتباط با رسانه ها در حوزه اسباب بازی
علیرضا برازی ‏مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: ابتدا باید توضیح دهم که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک نهاد حاکمیتی است که در سطوح نظارتی فعالیت دارد و در سطوح اجرایی وارد نمی گردد. دو مبحث مهم در این عرصه، یکی سرانه استفاده از اسباب بازی در کشور است که مانند سرانه استفاده از کتاب، خیلی پایین است. یکی هم مدیریت دانش در حوزه استفاده از اسباب بازی است؛ به این معنا که عزیزان زیادی در این عرصه فعالیت می نمایند اما بخش اعظم این دانش در ذهن افرادی است که مدتی در این فضا هستند و بعد خارج می شوند یا این اطلاعات را با کسی درمیان نمی گذارند.
وی اضافه کرد: با پیوند این دو مبحث باید تأیید کنم که ما با قاچاق اسباب بازی و تقلب در این عرصه مواجه هستیم اما برنامه داریم تا پیوست های فرهنگی را برای تولیدکنندگان این حوزه طراحی نماییم تا تولیدکنندگان با بهره گیری از این پیوست های فرهنگی بتوانند این حوزه را مدیریت کنند.
مدیرکل دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: بخش مهم این پیوست های فرهنگی در عرصه اسباب بازی آموزش است. توزیع کننده و مصرف کننده اسباب بازی باید دراین زمینه آموزش دیده باشند و مثلا بدانند که چگونه محصول تولیدشده را به دست مخاطب برسانند یا از آن استفاده کنند.
وی افزود: بخشی از این پیوست های فرهنگی هم در ارتباط با رسانه است. منظور از رسانه فقط تلویزیون نیست بلکه باید در حوزه ساخت انیمیشن و… به خانواده ها بگوییم که استفاده از اسباب بازی غیراستاندارد چقدر برای بچه آنها ضرر دارد.
برازی در انتها اظهار داشت: متأسفانه ما در حوزه اسباب بازی، سرگرمی و بازی های کامپیوتری تشکل فعال نداریم و این یک نقطه ضعف است.
در ادامه این جلسه، تولیدکنندگان صنعت اسباب بازی نکات و سوالات خویش را با محوریت موضوع هایی چون مشکلات موجود در زمینه صادرات و ارتباط با کشورهای مختلف، تولیدات پایلوت ایرانی، توسعه صادرات و ضرورت روابط دیپلماتیک، مشکل انتقال پول در صادرات بین المللی، برندسازی در صنعت اسباب بازی، هزینه بالای حضور تولیدکنندگان داخلی در نمایشگاه های بین المللی، نبود مواد اولیه با کیفیت در داخل کشور، موانع رقابت کالای ایرانی در مقابل کالای خارجی و ضرورت ایجاد یک انجمن صنفی در حوزه اسباب بازی مطرح نمودند.
نوری معاون توسعه صادرات کالا و خدمات در انتها این نشست اظهار داشت: ما باید این حقیقت را بپذیریم که کشور در شرایط تحریم قرار دارد و هرچقدر دولت به دنبال پیشبرد مطالبات باشد، اما باید با این مساله کنار بیاییم ودر قالب چارچوب ها فعالیت نماییم. در صنایع خیلی سخت نیست که صادرات و واردات را هم سان نماییم. حمایت های دولتی همواره در مراحل ابتدایی صورت می گیرد؛ به صورت مثال برای حضور در جشنواره های بین المللی، می توانیم از شرکتهای کوچک حمایت نماییم. البته باید نهادهایی در داخل صنعت اسباب بازی ساخته شود تا تولیدکنندکان را به ما معرفی نماید.
نمایشگاه و بازار فروش اسباب بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۱ صبح در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران انجام می شود.
هفتمین روز از نمایشگاه و بازار فروش اسباب بازی با عنوان «مدیریت بحران» نام گذاری شده است.


منبع:

1401/01/31
10:10:08
0.0 / 5
559
تگهای خبر: آثار , آموزش , اسباب بازی , انجمن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی