افراسیابی مطرح كرد؛

نظارت بر بازی های کامپیوتری همراه با چالش است

نظارت بر بازی های کامپیوتری همراه با چالش است به گزارش دست و هنر سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: حوزه نظارت بر بازی های کامپیوتری همواره با چالش هایی همراه بوده است.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نشست هم اندیشی میان سرپرست معاونت نظارت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با تعدادی از معاونان سابق آن با هدف مدیریت دانش عرصه نظارت و هدایت فرهنگی اجرا شد.

در ابتدای این جلسه، محمد صادق افراسیابی؛ عضو هیأت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: حوزه نظارت بر بازی های کامپیوتری همیشه با چالش هایی همراه بوده و برای غلبه بر این چالش ها نیاز به بهره گیری از تجارب گذشته وجود دارد تا بنیاد ملی بازی های کامپیوتری بتواند در دولت سیزدهم برای ایجاد فضای سالم، مفید و ایمن در زمینه سرگرمی های دیجیتال به بهترین شکل ایفای نقش کند.
وی در این جلسه بررسی نقاط قوت و ضعف صدور پروانه تولید بازی های کامپیوتری در دولت های گذشته، راهکارهای تحول بازار مصرف خصوصاً فروشگاه های مجازی عرضه کننده بازی، مقررات گذاری در زمینه استریمرها و هوشمندسازی رده بندی سنی بازی های کامپیوتری را همچون اولویت های مهم معاونت نظارت برشمرد و اظهار داشت: لازم است در زمینه مقررات گذاری متناسب با آینده سرگرمی های دیجیتال، شاهد گسترش همکاریهای میان بخشی بین بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی باشیم.
سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اشاره کرد: افزایش سواد خانواده ها در زمینه بازی های کامپیوتری و سرگرمی های دیجیتال و معرفی بازی های سالم و جذاب بومی، نیازمند همکاری دستگاه های فرهنگی همچون صدا و سیما است.
وی اضافه کرد: برنامه ای برای بسط همکاری ها برای سه معاونت سیما، صدا و معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما آماده شده که مقرر است در نشست های تخصصی با مسئولین سازمان صدا و سیما به بحث و بررسی گذاشته شود.
غفلت مسئولین از حوزه بازی
در ادامه این جلسه عقیل منصوری؛ معاون سابق نظارت، ضمن گزارشی از کارهای انجام شده در سالهای قبل اظهار داشت: نظارت بر بازی های دیجیتال حوزه پیچیده ای است که هر یک از معاونین حاضر در این جلسه، بطور قطع به نوبه خود در توسعه و بهبود آن کارهای مهمی انجام داده اند.
وی با تاکید به اهمیت کارهای استانی اظهار داشت: در سالهای قبل دستورالعملی برای تشکیل شبکه ملی نظارت و آموزش نمایندگان استانی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها آماده و سامانه ای برای بهبود نظارت طراحی و بهره برداری شد.
منصوری با اشاره به ایجاد سامانه یکپارچه صدور مجوزها اضافه کرد: بنیاد ملی بازی های کامپیوتری جز نخستین مجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که مجوزهای خودرا بدون نیاز به حضور اشخاص و فقط بوسیله مراجعه به سامانه صادر کرد.
معاون سابق نظارت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: رده بندی سنی بازی های کامپیوتری اهمیت ویژه ای دارد که با فراخوان انجام شده در سالهای قبل، توانستیم بوسیله برگزاری آزمون، بهترین بازیکنان را برای تحلیل و رده بندی سنی بازی ها جذب نماییم.
وی در ادامه به فعالیت فروشگاه Google Play در ایران اشاره نمود و اظهار داشت: این فروشگاه یکی از اصلی ترین انتشار دهنده های بازی های کامپیوتری نامناسب در ایران است که باید برنامه های تنظیم گری این فروشگاه بررسی شود.
منصوری با اشاره به مسائل اقتصادی حوزه بازی های دیجیتال اظهار داشت: در بعضی کشورهای غربی برای ساخت بازی های جذاب مد نظر خود، بودجه حدود ۱۰۰ میلیون دلاری اختصاص می دهند. این در صورتی است که متأسفانه در گذشته برخی مسئولین در ایران از اهمیت حوزه بازی غافل بودند و در سالهای قبل بودجه مناسبی به بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برای پشتیبانی از صنعت بازی سازی و نظارت و هدایت فرهنگی اختصاص داده نشده است.
منصوری در آخر به برنامه بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برای توسعه سکوهای فرهنگی اشاره نمود و اضافه کرد: سامانه ها و سکوهای «چه بازی»، «فهم بازی» و سامانه نظارت بنیاد برای تعامل بیشتر با عموم مردم طراحی شده است و توانسته است تا حد زیادی پاسخگوی نیاز خانواده ها باشد.
لزوم اجرائی شدن گرفتن عوارض ۱۰ درصدی از بازی های خارجی
جواد امیری یکی دیگر از معاونان سابق نظارت در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در این جلسه ارائه راه حل برای ساماندهی فعالیت فروشگاه های عرضه بازی را بسیار با اهمیت دانست و اظهار داشت: در گذشته طی جلساتی با مدیران فروشگاه های داخلی همکاری هایی میان دو طرف شکل گرفت اما در آن زمان این همکاری ها تا رسیدن به موقعیت مطلوب بسیار فاصله داشت و بنظر می رسد هنوز هم این فاصله وجود دارد.
وی با اشاره به کم شدن میزان مخاطبان از بازی های دیجیتال فیزیکی، اضافه کرد: بازی های موبایلی و بازی های آنلاین توانسته اند جایگاه خوبی را در میان بازیکنان کسب کنند.
امیری اظهار داشت: بنیاد در گذشته برای پیاده سازی گرفتن عوارض ۱۰ درصدی از بازی های خارجی و اختصاص آن به صنعت بازی سازی داخلی موفق نبود که لازم است این برنامه امسال با همکاری سازمان مالیاتی اجرا شود تا شاهد انقلابی در صنعت بازی های بومی باشیم.
نظارتی همسو با وضعیت شرکت های بازی ساز
محمدرضا داوودی دیگر معاون سابق نظارت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری نیز با اشاره به این که برای نظارت صحیح بر حوزه بازی های دیجیتال باید نگاه خودرا با نگاه بازی سازان همسو نماییم، اظهار داشت: باید حوزه نظارتی در اولین مرحله از وضعیت حاکم بر شرکت های تولید و نشر بازی اطلاع داشته باشد تا بتواند کارآیی لازم در زمینه نظارت را داشته باشد.
وی رده بندی سنی بازی های دیجیتال را نیازمند فرهنگ سازی بسیار جدی تر دانست و اضافه کرد: بازی های دیجیتال در دنیا بعنوان یک صنعت پول ساز درحال رشد است و ما باید با به روز رسانی خود بتوانیم همگام با کشورهای دیگر پیش رویم.
وی اظهار داشت: تحقق این هدف نیاز به تحول حوزه نظارت و تسریع در امر مجوز دهی و رده بندی بازی ها دارد تا شرکت های ناشر بازی بتوانند به سرعت بازی های مد نظر خودرا عرضه کنند.
داوودی با اشاره به علاقه خانواده ها برای اطلاع از مسائل روانشناسی حوزه بازی های دیجیتال اظهار داشت: تأسیس مرکز مشاوره بازی در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری یکی از اقدامات خوب این مجموعه بوده که باید تقویت شود.
در اختتام قرار شد نشست هم اندیشی معاونین نظارت بنیاد بصورت ماهانه با اولویت راهکارهای تحول بازار مصرف ادامه داشته باشد.


منبع:

1401/02/27
23:45:25
0.0 / 5
204
تگهای خبر: آموزش , بازی , تولید , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی