جهت توسعه كسب وكارهای حوزه كودك؛
هماورد بازارپردازی تهران
به گزارش دست و هنر هماورد بازارپردازی تهران با هدف ایجاد هم افزایی و هم گرایی بین ظرفیت های فرهنگی نهادها و سازمان های فرهنگی برگزار می گردد.
به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، هماورد بازارپردازی تهران رویدادی است برای توسعه کسب وکارهای حوزه کودک همراه با محتواهای تربیتی و آموزشی مناسب، این رویداد در تیرماه برگزار می گردد و بستری برای مشارکت تولیدکنندگان و سرمایه گذاری در تولید محصولات فرهنگی است.
به روایت آمار و ارقام، امروز اسباب بازی، بازی های کامپیوتری، پویانمایی ها و به صورت کلی محصولات حوزه کودک، گردش مالی بالایی را در سرتاسر جهان به خود مختص کرده است. در ایران هم این رقم قابل توجه است. اما متأسفانه حجم کمی از این رقم قابل توجه در ایران، سهم تولیدکنندگان داخلی است. اگر در فروشگاه ها و بازار اسباب بازی در فضای حقیقی و مجازی قدمی بزنیم و نگاهی بیندازیم، این مساله را به خوبی درک می نماییم. این مساله تنها در ارتباط با تعدد و کثرت این محصولات نیست بلکه به شهرت آنها هم برمی گردد. کودکان ما محصولات بومی را نمی شناسند، به عبارتی این محصولات اصلاً برای کودکان و نوجوانان ما شناخته شده نیستند. عموماً این محصولات آنچه را که لازمه جذابیت برای کودکان است دارا نیستند اگر محصولی هم جذابیتی پیدا می کند مقطعی است و این جذابیت نمی تواند ادامه دار باشد. بنابراین محصولات در مقطعی به بازار می آیند مورد توجه قرار می گیرند اما بعد از مدتی به علل مختف مثلا پویانبودن و توسعه پیدا نکردن، وصل نبودن به سایر محصولات و یا مشکلات اقتصادی و حقوقی صاحبان آنها فراموش می شوند و به تاریخ سپرده می شوند و باردیگر کودکان ما مجبورند به نمونه های خارجی محصولات که عموماً شخصیت محور هستند رجوع کنند و با آنها دم خور شوند.
چرا حوزه محصولات فرهنگی ما و به خصوص محصولات کودک چنین وضعیتی دارند؟ آیا ما هنوز نتوانسته ایم متناسب با ذائقه کودکانمان محصولات فرهنگی تولید کنیم؟ آیا جذاب لازم را ندارند؟ آیا تولیدکنندگان ما به سازوکار بازار آشنا نیستند؟ آیا زیرساخت لازم برای تولید و عرصه محصولات تا رسیدن به دست مخاطب وجود ندارد؟ آیا محصولات ما پویا نیستند و ما نمی توانیم آنها را توسعه دهیم؟ آیا فروشنده های ما اساساً محصولات داخلی را عرضه نمی کنند و معرفی نمی کنند؟ آیا محصولات داخلی اساساً متقاضی ندارند؟ آیا این محصولات قدرت رقابت ندارند و باید جلوی ورود محصولات خارجی را گرفت که محصولات داخلی رونق پیدا کنند؟ آیا محتوای پشتیبانی لازم را ندارند؟
هماورد (جشنواره) بازارپردازی تهران گامی است برای پاسخ به چنین پرسش هایی از راه تشکیل زنجیره محصولات فرهنگی و بسترسازی مناسب برای عرضه و توزیع محصولات. این رویداد محل به هم رسانی تولیدکنندگان کوچک با کسب وکارهای بزرگ تر و با تجربه تر و استفاده از تجربیات و بازار توزیع و مصرف آنهاست. تولیدکنندگان کوچک خصوصی، محصولات فرهنگی کودک در کنار تهیه کنندگان ارشد قرار می گیرند و به پشتوانه قراردادی حقوقی و عرضه محتوایی مناسب، ابتدا محصولی نمونه ای تولید می کنند و سپس خویش را مهیای جذب سرمایه برای تولید انبوه می نمایند. تولیدی که محتوا و داستان های تربیتی و آموزشی به پشتوانه خود خواهد داشت. در این هماورد به خاطر حضور پررنگ توزیع کنندگان حقیقی و مجازی ظرفیت های مناسبی برای توزیع تولیدات به وجود می آید و از این نظر فرصتی است برای تولیدکنندگان کوچک که محصولاتی خویش را در بازاری مناسب و بزرگ عرضه کنند. محصولاتی چون کتاب، پویانمایی، بازی های رومیزی، نوشت افزار، اسباب بازی و بازی های متنوع کامپیوتری و محتواهای تربیتی و آموزشی.
در این هماورد تلاش می شود با ایجاد هم افزایی و هم گرایی بین ظرفیت های فرهنگی نهادها و سازمان های فرهنگی، زمینه ای به وجود آید که محصولات بازارپردازی شده فرهنگی توسط بخش خصوصی و توسط تولیدکنندگان کوچک و بزرگ طراحی، تولید و در سطح ملی و بلکه در سطح جهانی توزیع و راهبری و هدایت شوند و از این نظر راهی برای صدور فرهنگ بومی و ملی هم خواهد بود.
در این رویداد حضور پررنگ سرمایه گذاران از سنخ های مختلف خصوصی و دولتی، وجودفروشگاه ها و پلت فرم های نام آور کشور، بانکها و مؤسسات مالی آن هم به طرق و شکل های متعدد توانایی تولیدی تولیدکنندگان را بسیار افزایش خواهد داد. لازم به ذکر است وجود نهادها و سازمان های مؤثر و متکفل فرهنگ و وجود اعضای حقوقی عضو قرارگاه بازارپردازی فرهنگی در امر بازارپردازی فرهنگی به رونق هرچه بیشتر جشنواره و حتی گام های بعد از جشنواره خواهد افزود و این خود زمینه ای برای تعامل هر چه بیشتر بخش خصوصی و نهادهای مؤثر دولتی است. نکته مهم تری که باید اضافه کرد این است که مشارکت تهیه کنندگان ارشد و تولیدکنندگان و سرمایه گذاران، ذیل قرارداد مالکیت فکری است. بنظر می رسد با انعقاد این قرارداد، حقوق طرف های مشارکت تا حد بالایی حفظ شود و نگرانی چندین ساله تولیدکنندگان فرهنگی در مورد رعایت نکردن حقوق تولیدکنندگان رفع گردد.
هماورد بازارپردازی تهران در تیرماه برگزار می گردد و فرصت ثبت نام برای حضور و مشارکت تولیدکنندگان، کسب و کارها و سرمایه گذارها در تولید محصولات فرهنگی کودک در این رویداد تا ۱۵ خرداد است. مخاطبان این رویداد می توانند برای ثبت نام به نشانی www.thehranmpf.ir رجوع کنند.
منبع: dastohonar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب