معرفی بازی های ایرانی، ۳

نبرد هور ادای احترام به شهدا غواص دوران دفاع مقدس است

نبرد هور ادای احترام به شهدا غواص دوران دفاع مقدس است بازی نبرد هور ادای احترامی بود به شهدای غواص دوران دفاع مقدس خصوصاً 175 شهید غواص عملیات کربلای 4 که در زمان انتشار تقدیم آنها شد.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، اردیبهشت ماه سال ۹۴ که پیکر ۱۷۵ شهید غواص بعد از ۲۹ سال با یک استقبال باشکوه مردمی به آغوش وطن بازگشت، ایده ساخت بازی ای شکل گرفت با محوریت عملیات هایی از دوران دفاع قدس که غواص ها در آن نقش تعیین کننده ای داشتند. تیمی ۵ نفره دل شان را پای ساخت بازی ای گذاشتند که «نبرد هور» نام گرفت و یک سال بعد همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر توسط مؤسسه مهاد رسانه پژوه شیراز منتشر گردید.
«نبرد هور» ادای احترامی بود به شهدای غواص دوران دفاع مقدس خصوصاً ۱۷۵ شهید غواص عملیات کربلای ۴ که در زمان انتشار تقدیم آنها شد. حالا پس از حدود ۶ سال از عرضه این بازی، مدیرعامل این شرکت خبر از ساخت نسخه دوم این بازی با گیم پلی و گرافیک جذاب تر از نسخه اول در سال ۱۴۰۱ و انتشار آن در سوم خرداد سال ۱۴۰۲ می دهد. به انگیزه سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر و ۶ سالگی «نبرد هور» نگاهی کرده ایم به این بازی در گفتگویی با حمید افسری مدیرعامل شرکت دانش بنیان و مؤسسه فرهنگی هنری مهاد رسانه پژوه شیراز. البته این گزارش یک میهمان خاص و ویژه هم دارد؛ یکی از اعضای خانواده شهید محمدجواد خیامی از شهدای غواص عملیات کربلای ۴ که کاربر در قسمتی از بازی «نبرد هور» با او آشنا می شود، نیز در گفتگویی با ما از برادر شهیدش گفت.
بازی نبرد هور با محوریت عملیات هایی از دوران دفاع مقدس که در آنها غواص ها نقش تعیین کننده ای داشتند، طراحی شده است. این بازی که در جشنواره بازی های کامپیوتری تهران، لوح تقدیر را در بخش «بهترین دستاورد طراحی بازی» به دست آورد، یک بازی دو بعدی متشکل از دو گیم پلی متفاوت (مخفی کاری و اکشن) است که در محیط هور، نیزار و آبراهه های مناطق هورالعظیم و جزیره مجنون در جنوب غربی کشور، طراحی شده و کاربر در نقش یک رزمنده غواص و رزمنده سوار بر قایق در هر مرحله دو ماموریت شناسایی و تخریب مواضع شناسایی شده را بر عهده دارد.
ایده ساخت بازی نبرد هور به سال ۹۴ برمی گردد. همان روزهایی که ایران به استقبال از پیکرهای ۱۷۵ غواص عملیات کربلای ۴ رفت. حمید افسری می گوید: همزمان با بازگشت پیکرهای شهدای غواص عملیات کربلای ۴ به کشورمان و ارتباط عجیبی که میان مردم با این شهدا در مراسم استقبال از آنها به وجود آمد، ایده طراحی بازی ای بر طبق سختی ها و موقعیت های عملیاتی مربوط به عملیات های کربلای ۴ و ۵ که تا قبل از بازی «نبرد هور» به آن پرداخته نشده بود به ذهن ما رسید. هدفمان هم این بود که ایثار و جانفشانی های شهدای غواص در مناطق مختلف عملیاتی دوران دفاع مقدس را برای نسل کودک و نوجوان مان معرفی نماییم.
افسری اظهار داشت: بچه های مجموعه ما هم ارتباط دلی با این شهدا پیدا کردند. تیم ۵ نفره ساخت این بازی شامل مدیرتولید مدیر بخش فنی، مدیر هنری، مدیر بخش صدا و موسیقی به همراه کارگردان بازی طی حدود یک سالی که درگیر تولید این بازی بودیم، در جلساتی با اهمیت ترین جزییات مربوط به عملیات های دفاع مقدس را با تعدادی از سرداران و جانبازان دوران دفاع مقدس که جز تیم های شناسایی غواصی بودند، مرور کردیم و آنها اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار ما گذاشتند که در ساخت بازی کمک مان کرد. ما همان موقع نیت کردیم که بازی نبرد هور را به شکلی بسازیم که جز بازی های اثرگذار در زمینه دفاع مقدس باشد. استقبال مخاطبان از بازی در همان سال اول انتشار آن که بالای ۳۰۰ هزار نصب را به دست آورد، نشان داد که ما به هدفمان رسیدیم.
بازی در نقش یک غواص
نبرد هور یک بازی موبایلی است که کاربران در جریان بازی ضمن شناسایی و عبور از موانع و مواضع دشمن و تخریب این مواضع، آشنایی با ادوات جنگی، مهارت تکنیک ها و نحوه مبارزه، اطلاعات و آموزش های ویژه ای درباب غواصی، لوازم غواصی، روش های شناسایی، عملیات های بزرگی که غواص ها نقش مهمی در آنها داشته اند، شهدای غواص، مهارت ها، توانمندی ها و مشکلات رزمندگان غواص را به دست می آورند.
با توجه به این که عملیات کربلای ۴ بمنظور تهدید بصره توسط غواصان بعنوان نیروهای خط شکن در جنوب غربی کشور در چهار منطقه شلمچه، ابوالخصیب، مقابل ام الرصاص و جزیره مینو انجام شد، بازی نبرد هور نیز فضای این مناطق عملیاتی را برای کاربر بازسازی کرده است.
حمید افسری می گوید: بازی با معرفی یک غواص و عملیات های که او می تواند در آن شرکت کند، شروع می شود. شخصیتی که در بازی عملیات ها را انجام می دهد، یک شخصیت خیالی است. این شخصیت در نقش یک غواص به منطقه عملیاتی اعزام شده و کارهای مختلفی را در تاریکی شب انجام می دهد. خنثی کردن مین، خراب کردن سیم خاردار، قرار دادن مهمات و جعبه های اسلحه در محیط جهت استفاده نیروهای عملیاتی، شناسایی مواضع دشمن و همین طور کار گذاشت بمب هایی بمنظور منفجر کردن قسمتی از مقر دشمن، همچون کارهایی هستند که کاربر در نقش این غواص بعنوان شخصیت اصلی بازی آنها را انجام می دهد. در هنگام عملیات ها کاربر با سربندهایی مواجه می شود که مزین به تصویر و زندگی نامه مختصری از برخی شهدای غواص است که این معرفی ها بسیار مورد علاقه مخاطب نوجوان بازی قرار گرفت.
اولین تجربه با چاشنی خلاقیت
طراحی و ساخت بازی نبرد هور نخستین تجربه حمید افسری در ساخت بازی دفاع مقدسی در مؤسسه مهاد رسانه پژوه شیراز بود که بگفته اش هر چند بخاطر استفاده از موتور بازی سازی یونیتی (Unity)4، امکان استفاده از بسیاری از قابلیت ها و امکانات موتورهای بازی امروزی را نداشته؛ اما خلاقیت های دیگری در ساخت آن به کار رفته که به جذابیت های بازی کمک کرده است: این بازی تجربه اول ما در ساخت بازی با موضوع دفاع مقدس و جز نخستین بازی هایی بود که با موتور بازی سازی یونیتی (Unity)4 ساخته شد و به همین خاطر بسیاری از قابلیت ها و امکانات موتورهای بازی امروزی را در اختیار ندارد. اما نکته جالبی در طراحی بازی اینکه، فضاسازی بازی کاملاً خلاقانه و بر طبق دید خودمان انجام شده و دوربین از نمای تاور و بالا، محیط عملیات را نشان میدهد. از این نظر جز معدود بازی های دوبعدی است که توانست با بهره گیری از این تکنیک طراحی بازی را انجام دهد.
اولین تجربه ای که به دل نشست
نبرد هور یک بازی موبایلی کاملاً رایگان است و در آن خبری از خریدهای درون برنامه ای یا تبلیغات هم نیست. افسری می گوید: عرضه بازی در سال ۹۴ برای گوشیهای اندروید که بطور محدود در بازار وجود داشت، برای مخاطبان بسیار هیجان انگیز و جالب بود. با اهمیت ترین نکته در جذب کاربر در این بازی محتوای گرافیکی و تصویرسازی در کنار استفاده از جلوه های صوتی جذاب است که به بالابردن هیجان بازی کمک می نماید. آن زمان بخاطر این که برای نخستین ساخت بازی دفاع مقدسی را تجربه می کردیم، کوشیدیم بازی را داستانی و مرحله ای پیش ببریم. اما اگر تجربه الان را داشتیم، اجازه می دادیم مخاطب در مراحل مختلف اشیا و وسایل مورد نیازش را به روز کند و برای ارتقا سلاح ها و تجهیزات خرید درون برنامه ای داشته باشد. اما چون آن زمان اجرای این پروژه، یک کار دلی بود که خیلی هم به دل نشست کل این محصول بصورت داستانی و چند مرحله ای و رایگان ارائه شد و بحث خرید درون برنامه ای و ارتقا در آن وجود ندارد.
ساخت نبرد هور ۲ و بازی با موضوع سردار سلیمانی در سال ۱۴۰۰
اینکه چرا این بازی با وجود استقبال خوبی که از آن در همان سال نخست انتشارش شد، در ادامه برای جذب بیشترکاربر بروزرسانی نشد، سوالی است که افسری در پاسخ به آن می گوید: متأسفانه به سبب دور شدن از حوزه ساخت بازی های دفاع مقدس و تمرکز بر روی پلت فرم قصه های قرآنی ارتباط مان با دو محصول «نبرد هور» و «فرماندهان» که در زمینه دفاع مقدس ساخته ایم، کم شده است. اما از آنجا که مسائل فنی مربوط به پلت فرم قصه های قرآنی در سال ۱۴۰۰ به انتها رسید، بطور قطع انتشار نسخه بروزرسانی و پر از ایده های جذاب بازی نبرد هور ۲ جز اولویت های امسال ما است تا در سال ۱۴۰۲ و همزمان با سالروز عملیات آزادسازی خرمشهر بتوانیم نسخه دوم این بازی را عرضه نماییم. ضمن ینکه ساخت یک بازی با موضوع سردار حاج قاسم سلیمانی جز برنامه های امسال ماست که حتما ساخت آنرا به زودی شروع می نماییم تا همزمان با سالروز شهادت او رونمایی شود.
پلتفرمی کم هزینه و در دسترس
براساس گزارشی که توسط مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال بنیاد ملی بازی های کامپیوتری باتوجه به پیمایش ملی مصرف بازی های دیجیتال ایران در سال ۱۳۹۹ ارائه شده، از مجموع ۳۲ میلیون بازیکن ایرانی، ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازیکن پلت فرم موبایل هستند. با استناد به این گزارش رشد و استقبال کاربران از پلت فرم موبایل به سبب دسترسی ساده تر به آن، باعث شده تا تولید بازی های موبایلی نیز نرخی فزاینده داشته باشد. موضوعی که حمید افسری نیز بر درستی آن صحه می گذارد و آنرا دلیل عمده اش برای انتشار بازی نبرد هور برای پلت فرم موبایل می داند: مخاطبان بالقوه ما همه در این فضا هستند و ما می توانیم از این ظرفیت برای انتشار بازی بر روی پلت فرم موبایل استفاده نمائیم. به خصوص این که ساخت بازی موبایلی به نسبت بازی های PC و کنسول هزینه های بسیار کمتری دارد و از این جهت ساخت بازی های موبایلی امروز هم مورد علاقه بازی سازان است و هم به سبب دسترسی راحت مخاطبان به گوشیهای هوشمند تلفن همراه مورد استقبال آنها قرار می گیرد.
این بازی برای رده سنی ۹ تا ۱۲ سال تولید شده هر چند که بگفته افسری بزرگسالان هم به این بازی علاقمند بودند: به لحاظ طراحی محیط بازی و تولید محتوا و سایر جزئیات، بازی برای رده سنی ۹ تا ۱۲ سال ساخته شد. ما بطور تخصصی رده سنی نوجوان که دانش آموزان دوره دوم ابتدایی می شوند را بعنوان مخاطب بازی در نظرگرفتیم. با این وجود چون گیم پلی بازی بسیار ساده است، کودکان نیز خیلی از مخاطبان بودند.
هنوز هم بازی های حوزه دفاع مقدس می تواند برای نسل جدید جذاب باشد
ساخت بازی با موضوع دفاع مقدس برای نسل کودک و نوجوان امروز که از سالهای جنگ تحمیلی فاصله گرفته اند، حتما باید آن قدر جذاب باشد تا بتواند در جذب مخاطب و انتقال ارزش های دوارن دفاع مقدس موفق باشد. افسری در این رابطه می گوید: نمی توانیم بگوییم که نسل امروز ما با محتواهای اسلامی و ایرانی بیگانه است. اگر امروز گفته می شود که نسل کودک و نوجوان ما با ارزش های دوران دفاع مقدس فاصله گرفته و بیگانه شده، بخاطر این است که محصولی برای او تولید نکرده ایم. تجربه ما در ساخت محتواهای قرآنی، موضوعات دفاع مقدس، تاریخی و اساطیری برای رده سنی کودک و نوجوان نشان از علاقه آنها نسبت به این موضوعات دارد. شما امروز می بینید که سرود «سلام فرمانده» چطور بین فرزندان اقشار جامعه با زمینه های اعتقادی مختلف طرفدار پیدا کرده است. ما در کشورمان تجربه ساخت انیمیشن های فیلشاه و شاهزاده روم را داریم که به لحاظ محتوا و جذابیت های بصری قوی ای که داشت، مورد استقبال قرار گرفت. در زمینه بازی سازی نیز انتشار بازی هایی مثل قیام مختار بخاطرگیم پلی جذاب به شدت مورد استقبال مخاطبانش قرار گرفت و این نشان از علاقه مخاطب به این موضوعات دارد. معتقدم هنوز هم ساخت بازی هایی با موضوع دفاع مقدس به خصوص درباره سردار حاج قاسم سلیمانی و محور مقاومت و دیگر موضوعات ملی و مذهبی به شرط ارائه محتوای گرافیکی و گیم پلی قوی می تواند برای مخاطب کودک و نوجوان چالش برانگیز و جذاب باشد. دو بازی نبرد هور و فرماندهان ما بدون تبلیغات خاصی در همان سال اول، بالای ۳۰۰ هزار نصب را داشت که این آمار رکوردی در میان سایر محصولات ما بود.
سری که در اروند جا ماند
در خلال بازی «نبرد هور» کاربر با بنرهایی مواجه می شود که مزین شده به عکسهایی از شهدای غواص و بخش های از زندگی نامه و وصیت نامه آنها. یکی از این بنرها درباره شهید محمدجواد خیامی از شهدای غواص عملیات کربلای ۴ است.
محمدجواد خیامی دومین شهید خانواده خیامی است که یک سال پس از برادرش حمیدرضا، بعنوان نیروی غواص گردان ۴۱۰ لشکر ۴۱ ثارلله کرمان در جریان عملیات کربلای ۴ در رودخانه اروند به شهادت رسید. قبل از محمدجواد، برادرش حمیدرضا در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسیده بود.
محمود خیامی برادر شهیدان خیامی می گوید: محمدجواد موقع شهادت ۲۰ ساله بود و برای نخستین بار در ۱۶ -۱۷ سالگی و هنگامی که هنوز دانش آموز بود به جبهه اعزام شد و تا پیش از شهادتش چند باری هم مجروح شد. محمد جواد از سال ۶۴ نیروی غواص گردان ۴۱۰ لشکر ۴۱ ثارالله بود. او پس از شهادتش تا ۴ ماه مفقودالاثر بود و پیکرش در اردیبهشت سال ۶۵ توسط یکی از افراد محلی که مشغول صید ماهی با تور ماهیگیری در اروند رود بود، پیدا شد.
به گفته محمود خیامی پیکر محمدجواد در حالی پیدا می شود که سر و دست هایش که بدون کلاه و دستکش غواصی بودند از بین رفته بود و بقیه پیکرش که لباس داشت، سالم مانده بود و او را از وسایل داخل جیبش شناسایی می کنند: در چند ماهی که محمدجواد مفقودالاثر بود خانواده ما شبانه روز رادیو عراق را گوش می داد، تا شاید خبری از محمدجواد پیدا نماییم. در آن مدت هر روز هم یک نفری پیدا می شد و خبرهای ضدو نقیضی درباره شهادت و سلامت او برایمان می آورد. در ۴ ماهی که او مفقودالاثر بود پدرم خواب و خوراک نداشت و مدام دنبال پیدا کردن رد و نشانی از محمدجواد بود. هنگامی که پیکرهای ۱۷۵ شهید غواص عملیات کربلای ۴ به وطن بازگشت داغ دل ما هم مثل تمام مردم ایران تازه شد و خاطرات آن روزها باردیگر برایمان زنده شد.
محمدجواد پیش از شهادتش در کنکور سراسری شرکت کرده بود و در رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران قبول شده بود: پس از شهادتش نامه ای از دانشگاه در خصوص پذیرشش در رشته حقوق برایمان ارسال شد. الان روی سنگ مزار او نوشته شده دانشجوی بسیجی.
از محمود خیامی درباره بازی «نبرد هور» می پرسم و این که می داند در خلال این بازی برادرش محمدجواد بعنوان یکی از شهدای غواص عملیات کربلای ۴ برای مخاطبان این بازی معرفی شده و عکس و بخش هایی از وصیت نامه اش پیش چشم آنها قرار گرفته یا نه. با خنده می گوید: سن و سال من دیگر از بازی کردن گذشته اما نسل جوان تر خانواده با این بازی آشنا هستند و حتما آنرا بازی کرده اند.
در صفحات تقویم روزهای پرفراز و نشیب زندگی خانواده شهیدان خیامی، یک روز به یادماندنی و تاریخی هم ثبت شده است. روزی در فروردین ۱۳۹۶ که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی میهمان خانه آنها شد و با پدر و مادر این شهیدان دیدار نمود. محمود خیامی می گوید: خاطره شیرین حضور ایشان در منزل ما و گفتگو با پدر و مادرم هیچگاه از خاطرمان نمی رود. الان مزار برادرم محمدجواد در گلزار شهدای کرمان در فاصله یک متری مزار سردار سلیمانی و سردار پورجعفری قرار گرفته است.

1401/03/09
13:17:04
0.0 / 5
324
تگهای خبر: آموزش , بازی , تولید , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی