در ناگهانی از خیابان و خاکستر علیرضا بهنام نقد شد

در ناگهانی از خیابان و خاکستر علیرضا بهنام نقد شد نشست بررسی دفتر شعر «در ناگهانی از خیابان و خاکستر» سروده علیرضا بهنام اجرا شد.


به گزارش دست و هنر به نقل از روابط عمومی خانه هنر سپندارمذ، در این جلسه که با اجرای شاعر و منتقد آرش نصرت اللهی برگزار شد، لیلا صادقی - شاعر و استاد نشانه شناسی دانشگاه -، علی قنبری - شاعر، نویسنده و منتقد - و مظاهر شهامت - شاعر، نویسنده و منتقد - به بررسی جنبه های مختلف شعرهای علیرضا بهنام پرداختند.

در این جلسه علیرضا بهنام با خواندن چند شعر از کتاب سخنان خودرا شروع کرد و در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در سالهای اخیر حال خیلی از مردم خوب نیست و اتفاق های غم انگیزی که افتاده است، در آثار هنری ما خودش را نشان میدهد. این کتاب که پیش روی شماست نیز از این قاعده مستثنی نیست و در فرم و محتوا روایتگر همین وضعیت است.
سپس لیلا صادقی با اشاره به تعلق داشتن شعر بهنام به جریان کارگاه دکتر رضا براهنی به خاصیت این شعر اشاره نمود و اظهار داشت: در شعر بهنام واحد شعر کلمه است و اسامی خاص و اسامی معنا بعنوان چراغ هایی برای شکل گرفتن دریافت های معنایی در ذهن مخاطب عمل می کنند.

او در ادامه با طرح این پرسش که آیا شعر بهنام توانسته است از جریان شعر کارگاهی فاصله بگیرد؟ اظهار داشت: شعرهای بهنام در این دفتر به سمت تلفیق شیوه نگارش کارگاهی با معنابخشی به شیوه سنتی حرکت کرده اند و این خاصیت عمده این شعرهاست که آنها را از جریانی که به آن منتسب هستند، جدا می کند.

علی قنبری هم در این جلسه به بررسی سویه های انتقادی شعر بهنام پرداخت و اظهار داشت: شعرهای این دفتر در یک فرآیند بازیگوشانه حول محور معنا حرکت می کنند. در این شعرها که واحد آنها برخلاف نظر خانم صادقی جمله است، جمله ها در ارتباط و بی ارتباط با یکدیگر به یک فضای معنایی شکل می دهند که به فراخور آشنایی مخاطب با این فضای معنایی می تواند برای او لذت بخش باشد یا نباشد.
قنبری با تاکید بر این نکته که شاعرانی مانند بهنام شاعرِ شاعران هستند، اظهار داشت: این شعرها عمدتاً برای کسانی که با شعر به شکل حرفه ای آشنایی دارند، جالب است و ایجاد لذت می کند.
در ادامه جلسه آرش نصرت اللهی با خواندن شعری از مجموعه به ارائه خوانش خود پرداخت و اظهار داشت: در شعر «غیاب مظنون به فرار هویت زنانه ام» که نخستین شعر این مجموعه است تمهیدهای شاعر به سمتی می رود که در میانه دو طیف شعر زبان و شعر ساده قرار می گیرد و می توان بر این نقطه نام شعر سهل و ممتنع را گذاشت.
مظاهر شهامت نیز در سخنان کوتاهی درباره شعرهای بهنام در این دفتر گفت و اشاره کرد: شعر علیرضا بهنام نمونه خوبی از ایجاد فضای چندمعنایی است. این شعر از عنصر طنز و تحریف در جهت ساخت فضای معنایی مورد نظر خود استفاده می نماید و در این کار موفق است.

در انتهای این جلسه فرزاد آبادی، فرزین پارسی کیا، فروغ سجادی، مظاهر شهامت، علی قنبری و چند شاعر دیگر حاضر در جلسه به شعرخوانی پرداختند.
حاضران در این جلسه در ابتدای سخنان خود مراتب تاسف خودرا از مصیبت واردآمده بر مردم آبادان اعلام و ابراز امیدواری کردند که حقوق مردم این شهر تمام و کمال احقاق شود.





1401/03/15
21:53:58
0.0 / 5
370
تگهای خبر: آثار , بازی , دانشگاه , سنتی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی